Урок з літературного читання. Байка Л.Глібов "«Коник - Стрибунець».

Про матеріал
Поглиблення знань учнів про жанрові особливості байки, закріплення поняття «байка», «байкар». Ознайомлення з життям і творчістю Л. Глібова. Формування вміння логічно висловлювати міркування, аргументувати їх. Виховання працелюбності, поваги до людей праці.
Перегляд файлу

Тема: Творчість Леоніда Глібова. Байка «Коник - Стрибунець».

Мета: Поглибити знання учнів про жанрові особливості байки, закріпити поняття «байка», «байкар», ознайомити з життям і творчістю Л. Глібова. Вчити аналізувати текст, правильно інтонувати його при читанні; оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки.

Формувати вміння логічно висловлювати міркування, аргументувати їх.

Виховувати працелюбність, повагу до людей праці.

Матеріали т а обладнання: мультимедійний комплект, аудіо запис байки - https://www.youtube.com/watch?v=bJZ2lwYlAl8; портрет Л. Глібова, кубики лего,  картки для індивідуальної роботи та роботи в групах; маски персонажів, іграшковий мікрофон.

І. Організація класу до роботи

  1. ІНТЕРАКТИВНІ ПРИЙОМИ «ПСИХОЛОГІЧНА НАСТАНОВА НА УРОК»

-         Добрий день. Який урок чекає на нас?

-         З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, веселим)

-                     Що візьмемо на урок? (картки з буквами) (ПРАЦЬОВИТІСТЬ,УВАЖНІСТЬ,НАПОЛЕГЛИВІСТЬ,АКТИВНІСТЬ

  1. ПАМ’ЯТКА « 7 Я»

-         Епіграфом уроку будуть слова:

«Ніколи не говори: «Я-неук», а завжди кажи: « Я-зірка».

-         Але кожен з вас повинен пам’ятати:

Я-учень

Я-хочу знати

Я-думаю

Я-вмію

Я-знаю

Я-особистість творча

Я-зірка!

3. Вправа «Навіювання». Діти повторюють за вчителем фрази.

  «Я зможу!» — кожен собі.

 «Ми зможемо!»— хором.

«Ти зможеш!» — одне одному

-                     Я вам бажаю успіхів і цікавої роботи на уроці.

ІІ. Повідомлення теми уроку

-                     Сьогодні на уроці ми пригадаємо характерні ознаки та особливості побудови одного із жанрів літератури, навчимося аналізувати твір цього жанру та  познайомимося з життєвим та творчим шляхом автора нашого твору.

ІІІ. Актуалізація знань учнів

  1. Вправа « Дешифрувальник»  Слайд 1

Колограма допоможе назвати жанр літературного твору з яким ми будемо працювати. Ключ, читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної.

ІV. Сприймання знань

1.  «Асоціативний кущ»  Слайд 2                                  

- Які асоціації вам спадають на думку, коли ви чуєте слово байка?

( вигадка, вірш, розповідь, оповідання, жарт, історія…)

  1.               «Таємниці байки»  Слайд  3                                

-         Яка ж основна особливість байки? Назвемо таємниці байки.

Байка – повчальне оповідання (вірш), головними персонажами найчастіше є тварини, рослини, птахи чи предмети, твір починається або закінчується повчальним висновком (мораллю).

- Хто створює байки? (байкарі)

3. Розповідь про Леоніда Глібова. Слайд  4                               

- Прочитайте вислів про байку.

Здається, байка просто бреше,

А справді ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине,

Читайте, згадуйте мене.

- А згадувати про нього просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов.

4. Робота з підручником, с. 88. Вправа 171 (2) Слайд  5                                

- Ознайомтеся з короткою біографічною довідкою байкаря.

- Коли і де народився Леонід Глібов?

- Які ще твори писав Леонід Глібов?

5. Повідомлення учнів

1. Народився Л. Глібов у с. Веселий Поділ. Його батьки були добрими, освіченими, культурними людьми. Мама, Орина Гаврилівна, стала першою вчителькою для сина.

2. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося усе красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.

3. Л. Глібов любив дітей. Якийсь час працював учителем історії і географії в місті Чернігові. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку і з лупою. Усього Леонід Глібов написав 107 чудових байок, понад 50 віршованих загадок, жартівливих пісеньок та акровіршів для дітей. Його твори друкувалися під псевдонімом «дідусь Кенир».

4. В пошані й славі, але майже зовсім сліпим доживає Л. Глібов останні свої дні. 10 листопада (29 жовтня) 1893 року від астми й хвороби серця на 66 році життя його не стало. Ясного й теплого осіннього дня Чернігів проводжав в останню путь свого улюбленого поета, який свого часу писав:

«Висне небо синє.

Синє, та не те.

Світить, та не гріє

Сонце золоте...»

V. Фізхвилинка «Коник» ( Микола Носов «Пригоди Незнайка та його друзів»

- В якій книжці ми можемо зустріти рядки цієї пісні?

6. Підготовка до сприймання байки

- А чи доводилося вам бачити цих комах? Де вони живуть? А що ви знаєте про коників?

(Коник-стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається перелітаючи чи стрибаючи. Живиться дрібними комахами і рослинами. Коники утворюють звуки, тручи крилами. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх в траві майже неможливо)

- А чи може бути коник персонажем байки?

6.1. Робота в парі   Слайд 6

- Закресліть  букви що повторюються, та прочитайте назву байки.

 Кззонззикзз-стрззибззунззеззць  

-                     Проте в цій байці є ще один персонаж. Відгадайте загадку

Серед лісу горбик-дім, 
Тисячі живуть у нім. 
Працелюбні ці комахи: 
Добрі, щирі, розумахи називаються …мурахи  

-         Що ви знаєте про цих комах?

Мурашок на нашій планеті налічується понад  12 тис. видів.  Зазвичай вони живуть великими колоніями.  Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед  робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків.

6.2.Прогнозування

6.3. Слухання байки

- Послухайте і поміркуйте, чому персонажами автор обрав Коника і Мурав’я?

- Хто з персонажів байки працьовитий? А хто - безтурботний?

6.4. Вправа «Так чи ні» (лего)

- Події відбуваються навесні.

- Коник  стрибав і в пшениченьку, і в жито.

- Стрибунець був працьовитим.

- Коник цілісінькеє літо, не вгаваючи, співав

- Коник зрадів приходу зими.

- Коник звернувся з проханням до метелика.

- Муравей порятував Коника.

7. Словникова робота.         Слайд 7

- Прослухайте як правильно читаються ці слова.

  •       Досхочу
  •       розкошував
  •       не вгаваючи
  •       непереливки тому
  •       байдуже

- Читаємо слова «ехом».

 - Прочитайте слово зі значенням багато;

- Скрутно, дуже погано;

- Вести багате, розкішне життя, жити у достатку.

- Не перестаючи.

- Не звертати уваги ні на що.

- Талановитий, здібний.

8. Повторне читання байки мовчки.

- Простежте, як і чому змінювалася поведінка Коника.

- Кого схвалює автор, а кого засуджує?

- Кого мав на увазі байкар Л. Глібов, розповідаючи про Коника і Мурав’я?

- Від чого застерігає байка?

- Які слова є мораллю байки?   

Справді народ осуджує гультяїв та нероб, часто висміює їхню легковажність та бездіяльність.

9. «Щоденник подвійних нотаток»

10. Робота над виразністю читання (смайлики)

- Яким було життя Коника влітку?

 Отже, на початку байки Коник який? (веселий, безтурботний), тому початок байки треба читати бадьорим голосом, у пришвидшеному темпі.

- Як змінилася його поведінка? З чим це пов’язано?

- Як ми прочитаємо про ці зміни? В якому темпі? (схвильовано, засмучено)

- Про що Коник просив Мурав’я?

- Якою була відповідь? Як ви зрозуміли його слова?

- Яким голосом треба прочитати відповідь Мурав’я?  (повчальним)

11. Читання в особах

ІV. Закріплення знань, умінь, навичок.

  1. Вправа 172 (4)
  2. Вправа «Мікрофон»            

Байка "Коник-Стрибунець" була написана в ті часи (1890 р.), коли у селі кожен господар ще з осені дбав про урожай, робив запаси на цілий рік, щоб вистачило до нового хліба. Адже магазини, як зараз, тоді були тільки у містах, куди не завжди хазяїн мав змогу поїхати.. А прийняти на зиму чужу людину, це означало наразити своїх рідних на небезпеку злиднів або й голоду.

 Зараз часи інші. Голод нікому не загрожує. Чи змінилось наше ставлення до Коників-Стрибунців?

 Подумайте і скажіть, як би вчинили ви на місці Мурахи? (Міркування дітей).

VI. Підсумок уроку.

- Які недоліки людського характеру засуджує байкар?

(Байкар засуджує лінь, легковажність.)

- Які прислів’я передають основну думку (мораль) байки?     слайд  21    

Бджола мала, а й та працює.

Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

Маленька праця краща за велике безділля.

Хто як скородить, так йому і родить.)

-         Чого навчила вас ця байка?

VII. Домашнє завдання.   слайд 22   

А) Вивчити байку напам'ять.

 Б) Скласти казку «Як Мурашки перевиховали Коника-Стрибунця». 

 

 

 

Додаток

Щоденник подвійних нотаток

Епізод

Фраза з тексту

Описание: D:\WindoW\Рабочий стол\20211023_100628.jpg

 

 

 

Описание: D:\WindoW\Рабочий стол\20211023_100616.jpg

 

Описание: D:\WindoW\Рабочий стол\20211023_100639.jpg

 

Цитата

Мій коментар

Хто кохав життя ледаче - непереливки тому.

 

 

 

Хочеш бути щасливим - не будь лінивим.

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку