Тема: Творчість Леоніда Глібова. Байка «Коник - Стрибунець».
Мета: Поглибити знання учнів про жанрові особливості байки, закріпити поняття «байка», «байкар», ознайомити з життям і творчістю Л. Глібова. Вчити аналізувати текст, правильно інтонувати його при читанні; оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки.
Формувати вміння логічно висловлювати міркування, аргументувати їх.
Виховувати працелюбність, повагу до людей праці.
Матеріали т а обладнання: мультимедійний комплект, аудіо запис байки - https://www.youtube.com/watch?v=bJZ2lwYlAl8; портрет Л. Глібова, кубики лего, картки для індивідуальної роботи та роботи в групах; маски персонажів, іграшковий мікрофон.
І. Організація класу до роботи
- Добрий день. Який урок чекає на нас?
- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, веселим)
- Що візьмемо на урок? (картки з буквами) (ПРАЦЬОВИТІСТЬ,УВАЖНІСТЬ,НАПОЛЕГЛИВІСТЬ,АКТИВНІСТЬ …
- Епіграфом уроку будуть слова:
«Ніколи не говори: «Я-неук», а завжди кажи: « Я-зірка».
- Але кожен з вас повинен пам’ятати:
Я-учень
Я-хочу знати
Я-думаю
Я-вмію
Я-знаю
Я-особистість творча
Я-зірка!
3. Вправа «Навіювання». Діти повторюють за вчителем фрази.
«Я зможу!» — кожен собі.
«Ми зможемо!»— хором.
«Ти зможеш!» — одне одному
- Я вам бажаю успіхів і цікавої роботи на уроці.
ІІ. Повідомлення теми уроку
- Сьогодні на уроці ми пригадаємо характерні ознаки та особливості побудови одного із жанрів літератури, навчимося аналізувати твір цього жанру та познайомимося з життєвим та творчим шляхом автора нашого твору.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Колограма допоможе назвати жанр літературного твору з яким ми будемо працювати. Ключ, читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної.
ІV. Сприймання знань
1. «Асоціативний кущ» Слайд 2
- Які асоціації вам спадають на думку, коли ви чуєте слово байка?
( вигадка, вірш, розповідь, оповідання, жарт, історія…)
- Яка ж основна особливість байки? Назвемо таємниці байки.
Байка – повчальне оповідання (вірш), головними персонажами найчастіше є тварини, рослини, птахи чи предмети, твір починається або закінчується повчальним висновком (мораллю).
- Хто створює байки? (байкарі)
3. Розповідь про Леоніда Глібова. Слайд 4
- Прочитайте вислів про байку.
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
- А згадувати про нього просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов.
4. Робота з підручником, с. 88. Вправа 171 (2) Слайд 5
- Ознайомтеся з короткою біографічною довідкою байкаря.
- Коли і де народився Леонід Глібов?
- Які ще твори писав Леонід Глібов?
5. Повідомлення учнів
1. Народився Л. Глібов у с. Веселий Поділ. Його батьки були добрими, освіченими, культурними людьми. Мама, Орина Гаврилівна, стала першою вчителькою для сина.
2. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося усе красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.
3. Л. Глібов любив дітей. Якийсь час працював учителем історії і географії в місті Чернігові. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку і з лупою. Усього Леонід Глібов написав 107 чудових байок, понад 50 віршованих загадок, жартівливих пісеньок та акровіршів для дітей. Його твори друкувалися під псевдонімом «дідусь Кенир».
4. В пошані й славі, але майже зовсім сліпим доживає Л. Глібов останні свої дні. 10 листопада (29 жовтня) 1893 року від астми й хвороби серця на 66 році життя його не стало. Ясного й теплого осіннього дня Чернігів проводжав в останню путь свого улюбленого поета, який свого часу писав:
«Висне небо синє.
Синє, та не те.
Світить, та не гріє
Сонце золоте...»
V. Фізхвилинка «Коник» ( Микола Носов «Пригоди Незнайка та його друзів»
- В якій книжці ми можемо зустріти рядки цієї пісні?
6. Підготовка до сприймання байки
- А чи доводилося вам бачити цих комах? Де вони живуть? А що ви знаєте про коників?
(Коник-стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається перелітаючи чи стрибаючи. Живиться дрібними комахами і рослинами. Коники утворюють звуки, тручи крилами. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх в траві майже неможливо)
- А чи може бути коник персонажем байки?
6.1. Робота в парі Слайд 6
- Закресліть букви що повторюються, та прочитайте назву байки.
Кззонззикзз-стрззибззунззеззць
- Проте в цій байці є ще один персонаж. Відгадайте загадку
Серед лісу горбик-дім,
Тисячі живуть у нім.
Працелюбні ці комахи:
Добрі, щирі, розумахи називаються …мурахи
- Що ви знаєте про цих комах?
Мурашок на нашій планеті налічується понад 12 тис. видів. Зазвичай вони живуть великими колоніями. Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків.
6.2.Прогнозування
6.3. Слухання байки
- Послухайте і поміркуйте, чому персонажами автор обрав Коника і Мурав’я?
- Хто з персонажів байки працьовитий? А хто - безтурботний?
6.4. Вправа «Так чи ні» (лего)
- Події відбуваються навесні.
- Коник стрибав і в пшениченьку, і в жито.
- Стрибунець був працьовитим.
- Коник цілісінькеє літо, не вгаваючи, співав
- Коник зрадів приходу зими.
- Коник звернувся з проханням до метелика.
- Муравей порятував Коника.
7. Словникова робота. Слайд 7
- Прослухайте як правильно читаються ці слова.
- Читаємо слова «ехом».
- Прочитайте слово зі значенням багато;
- Скрутно, дуже погано;
- Вести багате, розкішне життя, жити у достатку.
- Не перестаючи.
- Не звертати уваги ні на що.
- Талановитий, здібний.
8. Повторне читання байки мовчки.
- Простежте, як і чому змінювалася поведінка Коника.
- Кого схвалює автор, а кого засуджує?
- Кого мав на увазі байкар Л. Глібов, розповідаючи про Коника і Мурав’я?
- Від чого застерігає байка?
- Які слова є мораллю байки?
Справді народ осуджує гультяїв та нероб, часто висміює їхню легковажність та бездіяльність.
9. «Щоденник подвійних нотаток»
10. Робота над виразністю читання (смайлики)
- Яким було життя Коника влітку?
Отже, на початку байки Коник який? (веселий, безтурботний), тому початок байки треба читати бадьорим голосом, у пришвидшеному темпі.
- Як змінилася його поведінка? З чим це пов’язано?
- Як ми прочитаємо про ці зміни? В якому темпі? (схвильовано, засмучено)
- Про що Коник просив Мурав’я?
- Якою була відповідь? Як ви зрозуміли його слова?
- Яким голосом треба прочитати відповідь Мурав’я? (повчальним)
11. Читання в особах
ІV. Закріплення знань, умінь, навичок.
Байка "Коник-Стрибунець" була написана в ті часи (1890 р.), коли у селі кожен господар ще з осені дбав про урожай, робив запаси на цілий рік, щоб вистачило до нового хліба. Адже магазини, як зараз, тоді були тільки у містах, куди не завжди хазяїн мав змогу поїхати.. А прийняти на зиму чужу людину, це означало наразити своїх рідних на небезпеку злиднів або й голоду.
Зараз часи інші. Голод нікому не загрожує. Чи змінилось наше ставлення до Коників-Стрибунців?
Подумайте і скажіть, як би вчинили ви на місці Мурахи? (Міркування дітей).
VI. Підсумок уроку.
- Які недоліки людського характеру засуджує байкар?
(Байкар засуджує лінь, легковажність.)
- Які прислів’я передають основну думку (мораль) байки? слайд 21
Бджола мала, а й та працює.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
Маленька праця краща за велике безділля.
Хто як скородить, так йому і родить.)
- Чого навчила вас ця байка?
VII. Домашнє завдання. слайд 22
А) Вивчити байку напам'ять.
Б) Скласти казку «Як Мурашки перевиховали Коника-Стрибунця».
Додаток
Щоденник подвійних нотаток
Епізод |
Фраза з тексту |
|
|
|
|
|
|
Цитата |
Мій коментар |
Хто кохав життя ледаче - непереливки тому.
|
|
Хочеш бути щасливим - не будь лінивим.
|
|