Урок з літературного читання на тему "Літературні казки у віршах. Л. Костенко «Бузиновий цар»"

Про матеріал
Урок з літературного читання на тему "Літературні казки у віршах. Л. Костенко «Бузиновий цар»" Мета: продовжувати знайомитись з літературними казками, формувати вміння сприймати зміст твору, удосконалювати читацькі навички . Розвивати діалогічне мовлення, навички проектної діяльності, словниковий запас учнів, уяву, зв’язне мовлення, творчі здібності. Виховувати почуття прекрасного, любові до природи.
Перегляд файлу

Клас : 2-А

Предмет: Літературне читання

Тема: Літературні казки у віршах. Л. Костенко «Бузиновий цар»

Мета: продовжувати знайомитись з літературними казками, формувати

вміння сприймати зміст твору, удосконалювати читацькі навички . Розвивати

діалогічне мовлення, навички проектної діяльності, словниковий запас

учнів, уяву, зв’язне мовлення, творчі здібності. Виховувати почуття

прекрасного, любові до природи.

 Обладнання: малюнки, відео, картки для читання.

                                                                 Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

Встали діти, підтянулись

Один одному всміхнулись.

На заняттях старання не забудьте взяти

Сіли рівненько, починаем працювати.

ІІ. Однохвилинне читання.

  -Діти, у вас на партах лежать картки з текстом , візьміть до рук олівці та поставте на початок та за моєю командою починаємо читати про себе, коли я скажу «стоп», відмітьте те місце, де ви зупинились.

-Молодці, а зараз ми ще раз прочитаємо , і ви також відмітьте де закінчили.

Жадібна синичка

Коли випав перший сніг, діти в нашому дворі змайстрували годівничку. Тільки-но розвиднілося — прилетіла до неї жвава синичка. Схопила в дзьоб гарбузове насіння — й пур на тополю. Всілася, притиснула насіння до гілки лапками й ну його дзьобати. Та так спритно це в неї вийшло, що я й схаменутися не встиг, як вона спурхнула з дерева за другим. А тут і три горобці нагодилися. Вгледіла синиця непроханих гостей, заметушилася, пір’я настовбурчила. Присіла біля насіння, дзьобом сердито клацає.
Горобці, напевно не хотіли сваритися. Подзьобали біля годівниці на землі крихт та й полетіли собі далі. А синичка наїлась вдосталь, надулася, ніби кулька, й нікого до годівнички не підпускає. Не часто стрінеш таку жаднюгу.
Всі знають, що синички взимку літають зграйками. Так легше здобути їжу, зігрітися. А ця чомусь літала сама.
Може, якраз через цю жадібність птахи й не схотіли з нею дружити?

(Віктор Приходько)

  1. Коли діти змайстрували годівничку?
  2. Чим пригощали птахів діти?
  3. Як поводилась синичка біля годівнички з іншими
    пташками?
  4. Чому синичка залишилась самотньою?

 

ІІІ. Артикуляційна розминка

3.1 Робота над чистомовкою

-Діти, сьогоднішній урок ми почнемо з артикуляційної розминки, щоб вчитися правильно, чітко і виразно читати та говорити. Для цього нам допоможе ось така чистомовка. Спочатку читаю я, ви слідкуєте.

Ра-ра-ра - весела гра, 
ро-ро-ро - воронове перо, 
ру-ру-ру - до рук беру, 
рі-рі-рі - маленькі снігурі, 
ри-ри-ри - за мною повтори.

 

-А тепер прочитаємо разом зі мною три, чотири..

- А тепер прочитаємо ще швидше.

-Молодці, а зараз ми з вами починаємо читати повільно, потім швидше і доходячи до кінця швидко, за мною три, чотири…

 

3.2 Робота над скоромовкою

-А тепер подивіться на дошку на ній ви бачите скоромовку , послухайте її( читає вчитель), а зараз давайте прочитаємо з вами разом , спочатку швидко, а потім повільно, 3-4.  А тепер ми з вами  починаємо читати напівголосно і доходячи до кінця все голосніше, але не кричимо.

 

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

Так як ти не вмію я ,

Ти не вмієшь так як я.

 

-Діти, а можливо хтось запамятав скоромовку та зможе нам її розповісти?

 

3.3 Перевірка домашнього завдання.

 

IV. Підготовча робота до сприймання тексту.

5.1 Повідомлення теми і мети уроку

-Сьогодні ми з вами продовжимо розглядати літературні казки. Будемо розглядати казку Ліни Костенко «Бузиновий цар», грати в цікаві ігри та ще у нас буде багато чого цікавого на уроці.

 

5.2 Розповідь про автора (відео)

Костенко Ліна Василівна, знаменита на весь світ українська поетеса, з’явилася на світ 19 березня 1930 року у містечку Ржищів, що на Київщині, в родині викладачів. В 1936 році Костенки переїздять до Києва. Вищу освіту здобувала у Київському педагогічному інституті. Але на цьому вона не зупинилась і закінчила ще Московський літературний інститут у 1956 році. Варто відзначити, що поетеса належить до так званого покоління «дітей війни». Саме тому в її роботах часто піднімаються проблеми миру та війни. Ще одна болюча тема творчості Костенко – трагедія Чорнобилю. Проблема екології дуже зацікавила її. Але найбільша частка творів поетеси присвячена історичному життю України. Твір, який зробив Ліну Костенко знаменитою на весь світ – це роман у віршах під назвою «Маруся Чурай».

 

- Де та коли народилася Ліна Костенко?

- Хто її батьки?

- Куди переїздить Ліна?

- Де здобула вищу освіту?

- Який твір зробив Ліну Костенко знаменитою?

 

  1. – Діти а зараз давайте відгадаємо загадку.

 

У неї кущі високі й густі, 
Стовбур і гілки - трубкою, 
Ягоди красиві, та недобрі. (бузина)

  • Так молодці.
  • Що таке бузина?
  • Бузина — це кущ. Має білі китиці дрібних квітів, які перетворюються на дрібненькі чорні намистинки — плоди. Бузину використовують для лікування кашлю. (Малюнок)

 

V. Словникова робота.

-Діти, в тексті є незрозумілі для вас слова, тому давайте ми з вами проведемо словникову роботу. Зверніть увагу на слова, які знаходяться на дошці.

- Зараз я прочитаю ці слова, слухайте уважно.

- Давайте разом зі мною прочитаємо ці слова та пояснимо їх. Читаємо три, чотири..

- Давайте ще раз їх прочитаємо три, чотири…

-А тепер давайте пояснимо слова з першого стовпчика. (можливо фото)

Для пояснення

Для вичитування

пелехаті

шарудить

косми

пелехаті

хапуни

невсипущі

підданці

світяться

серпанок

усміхається

опанча

дудка

Пелехаті — густі, довгі, скуйовджені, розтріпані, нечесані.

Косми — волосся, коси.

Хапуни — ті, що хапають, ловлять.

Підданці — ті, що живуть у царстві, служать чи працюють у царя.

Серпанок — тут: легка прозора тканина.

Опанча — верхній святковий одяг у вигляді широкого плаща.

  • А зараз я прочитаю слова з другого стовпчика.
  • Давайте разом їх прочитаємо зі мною три, чотири… (3-4 рази)

 

VI. Перше читання вчителем. Бесіда

  • Діти, а зараз я вам прочитаю вірш , а потім ви скажете хто головний герой цієї віршованої казки.
  • Так хто головний герой казки?
  • А зараз послухайте декламування вірша ученицею. (Відео)

 

VІІ. Повторне читання учнями з поглибленим аналізом тексту.

-А зараз ми з вами прочитаємо вірш напівголосно, самостійно.

- Хто ходив у віночку?

- Хто сидить у саду?

- Яким описує автор царя?

- Хто був підданцями царя?

 

Фізкультхвилинка

 

VІІІ. Читання за частинами , з аналізом зображувальних засобів.

8.1 Вибіркове читання
-Давайте знайдемо, які ж дива творяться у садочку-зеленочку. (Зачитують)
-Яким уявляє Бузинового царя бабуся?(Діти зачитують з тексту уривок)
-А яким дитина?(Діти зачитують з тексту)
-Давайте з’ясуємо, чия точка зору правильна? Бабусина чи дитини?(Точка зору і бабусі і дитини різні, вони по-різному це уявляють. Бабуся просто намагається налякати дитину, щоб та не ходила в садок)

 

8.2 Гра «Добери риму»

-Діти, давайте прочитаємо першу частину казки(читає один учень, інші слухають), у якій каже бабуся, та знайдемо слова, які римуються.(Учні знаходять та зачитують)
(Шарудить-сидить, волохаті-пелехаті, різні-грізні-залізні, хапуни-з бузини)

-Так, правильно. А тепер нам ….. прочитає другу частину казки, у якій говорить дитина, і в ній ми теж знайдемо слова, які римуються.
(На троні-в короні, в танці-підданці, духові- у траві, настрашки-мурашки, бузинові-по обнові, павуки-шовки, у бузині-мені)

 

IХ. Робота над виразним читанням.

-А зараз нам виразно прочитає казку..

-Так ,молодець. Ще раз нам прочитає..

-Молодці.

 

Х. Узагальнююча бесіда

-Наш урок завершується, давайте з вами зараз пограємо в гру «Продовж речення». Я почну речення, а ви їх продовжите.
-Сьогодні на урок до нас завітав…(Бузиновий цар)
-Я уявляю його…
-Що хотіла цим твором сказати Ліна Костенко?(Ліно Костенко цим твором хотіла сказати, що навколишній світ дитячими очима дуже добрий, ніжний, грайливий)

 

XІ. Підсумок уроку

-Яку казку ми сьогодні читали?

-Хто є автором цієї казки?

-Продовжте речення:

1. На уроці я дізнався/дізналася…

 

XІІ. Домашнє завдання.

Виразно читати казку. Намалювати Бузинового царя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
2273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку