Клас : 2-А
Предмет: Літературне читання
Тема: Літературні казки у віршах. Л. Костенко «Бузиновий цар»
Мета: продовжувати знайомитись з літературними казками, формувати
вміння сприймати зміст твору, удосконалювати читацькі навички . Розвивати
діалогічне мовлення, навички проектної діяльності, словниковий запас
учнів, уяву, зв’язне мовлення, творчі здібності. Виховувати почуття
прекрасного, любові до природи.
Обладнання: малюнки, відео, картки для читання.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
Встали діти, підтянулись
Один одному всміхнулись.
На заняттях старання не забудьте взяти
Сіли рівненько, починаем працювати.
ІІ. Однохвилинне читання.
-Діти, у вас на партах лежать картки з текстом , візьміть до рук олівці та поставте на початок та за моєю командою починаємо читати про себе, коли я скажу «стоп», відмітьте те місце, де ви зупинились.
-Молодці, а зараз ми ще раз прочитаємо , і ви також відмітьте де закінчили.
Жадібна синичка
Коли випав перший сніг, діти в нашому дворі змайстрували годівничку. Тільки-но розвиднілося — прилетіла до неї жвава синичка. Схопила в дзьоб гарбузове насіння — й пур на тополю. Всілася, притиснула насіння до гілки лапками й ну його дзьобати. Та так спритно це в неї вийшло, що я й схаменутися не встиг, як вона спурхнула з дерева за другим. А тут і три горобці нагодилися. Вгледіла синиця непроханих гостей, заметушилася, пір’я настовбурчила. Присіла біля насіння, дзьобом сердито клацає.
Горобці, напевно не хотіли сваритися. Подзьобали біля годівниці на землі крихт та й полетіли собі далі. А синичка наїлась вдосталь, надулася, ніби кулька, й нікого до годівнички не підпускає. Не часто стрінеш таку жаднюгу.
Всі знають, що синички взимку літають зграйками. Так легше здобути їжу, зігрітися. А ця чомусь літала сама.
Може, якраз через цю жадібність птахи й не схотіли з нею дружити?
(Віктор Приходько)
ІІІ. Артикуляційна розминка
3.1 Робота над чистомовкою
-Діти, сьогоднішній урок ми почнемо з артикуляційної розминки, щоб вчитися правильно, чітко і виразно читати та говорити. Для цього нам допоможе ось така чистомовка. Спочатку читаю я, ви слідкуєте.
Ра-ра-ра - весела гра,
ро-ро-ро - воронове перо,
ру-ру-ру - до рук беру,
рі-рі-рі - маленькі снігурі,
ри-ри-ри - за мною повтори.
-А тепер прочитаємо разом зі мною три, чотири..
- А тепер прочитаємо ще швидше.
-Молодці, а зараз ми з вами починаємо читати повільно, потім швидше і доходячи до кінця швидко, за мною три, чотири…
3.2 Робота над скоромовкою
-А тепер подивіться на дошку на ній ви бачите скоромовку , послухайте її( читає вчитель), а зараз давайте прочитаємо з вами разом , спочатку швидко, а потім повільно, 3-4. А тепер ми з вами починаємо читати напівголосно і доходячи до кінця все голосніше, але не кричимо.
Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню:
Так як ти не вмію я ,
Ти не вмієшь так як я.
-Діти, а можливо хтось запам’ятав скоромовку та зможе нам її розповісти?
3.3 Перевірка домашнього завдання.
IV. Підготовча робота до сприймання тексту.
5.1 Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні ми з вами продовжимо розглядати літературні казки. Будемо розглядати казку Ліни Костенко «Бузиновий цар», грати в цікаві ігри та ще у нас буде багато чого цікавого на уроці.
5.2 Розповідь про автора (відео)
Костенко Ліна Василівна, знаменита на весь світ українська поетеса, з’явилася на світ 19 березня 1930 року у містечку Ржищів, що на Київщині, в родині викладачів. В 1936 році Костенки переїздять до Києва. Вищу освіту здобувала у Київському педагогічному інституті. Але на цьому вона не зупинилась і закінчила ще Московський літературний інститут у 1956 році. Варто відзначити, що поетеса належить до так званого покоління «дітей війни». Саме тому в її роботах часто піднімаються проблеми миру та війни. Ще одна болюча тема творчості Костенко – трагедія Чорнобилю. Проблема екології дуже зацікавила її. Але найбільша частка творів поетеси присвячена історичному життю України. Твір, який зробив Ліну Костенко знаменитою на весь світ – це роман у віршах під назвою «Маруся Чурай».
- Де та коли народилася Ліна Костенко?
- Хто її батьки?
- Куди переїздить Ліна?
- Де здобула вищу освіту?
- Який твір зробив Ліну Костенко знаменитою?
У неї кущі високі й густі,
Стовбур і гілки - трубкою,
Ягоди красиві, та недобрі. (бузина)
V. Словникова робота.
-Діти, в тексті є незрозумілі для вас слова, тому давайте ми з вами проведемо словникову роботу. Зверніть увагу на слова, які знаходяться на дошці.
- Зараз я прочитаю ці слова, слухайте уважно.
- Давайте разом зі мною прочитаємо ці слова та пояснимо їх. Читаємо три, чотири..
- Давайте ще раз їх прочитаємо три, чотири…
-А тепер давайте пояснимо слова з першого стовпчика. (можливо фото)
Для пояснення |
Для вичитування |
пелехаті |
шарудить |
косми |
пелехаті |
хапуни |
невсипущі |
підданці |
світяться |
серпанок |
усміхається |
опанча |
дудка |
Пелехаті — густі, довгі, скуйовджені, розтріпані, нечесані.
Косми — волосся, коси.
Хапуни — ті, що хапають, ловлять.
Підданці — ті, що живуть у царстві, служать чи працюють у царя.
Серпанок — тут: легка прозора тканина.
Опанча — верхній святковий одяг у вигляді широкого плаща.
VI. Перше читання вчителем. Бесіда
VІІ. Повторне читання учнями з поглибленим аналізом тексту.
-А зараз ми з вами прочитаємо вірш напівголосно, самостійно.
- Хто ходив у віночку?
- Хто сидить у саду?
- Яким описує автор царя?
- Хто був підданцями царя?
Фізкультхвилинка
VІІІ. Читання за частинами , з аналізом зображувальних засобів.
8.1 Вибіркове читання
-Давайте знайдемо, які ж дива творяться у садочку-зеленочку. (Зачитують)
-Яким уявляє Бузинового царя бабуся?(Діти зачитують з тексту уривок)
-А яким дитина?(Діти зачитують з тексту)
-Давайте з’ясуємо, чия точка зору правильна? Бабусина чи дитини?(Точка зору і бабусі і дитини різні, вони по-різному це уявляють. Бабуся просто намагається налякати дитину, щоб та не ходила в садок)
8.2 Гра «Добери риму»
-Діти, давайте прочитаємо першу частину казки(читає один учень, інші слухають), у якій каже бабуся, та знайдемо слова, які римуються.(Учні знаходять та зачитують)
(Шарудить-сидить, волохаті-пелехаті, різні-грізні-залізні, хапуни-з бузини)
-Так, правильно. А тепер нам ….. прочитає другу частину казки, у якій говорить дитина, і в ній ми теж знайдемо слова, які римуються.
(На троні-в короні, в танці-підданці, духові- у траві, настрашки-мурашки, бузинові-по обнові, павуки-шовки, у бузині-мені)
IХ. Робота над виразним читанням.
-А зараз нам виразно прочитає казку..
-Так ,молодець. Ще раз нам прочитає..
-Молодці.
Х. Узагальнююча бесіда
-Наш урок завершується, давайте з вами зараз пограємо в гру «Продовж речення». Я почну речення, а ви їх продовжите.
-Сьогодні на урок до нас завітав…(Бузиновий цар)
-Я уявляю його…
-Що хотіла цим твором сказати Ліна Костенко?(Ліно Костенко цим твором хотіла сказати, що навколишній світ дитячими очима дуже добрий, ніжний, грайливий)
XІ. Підсумок уроку
-Яку казку ми сьогодні читали?
-Хто є автором цієї казки?
-Продовжте речення:
1. На уроці я дізнався/дізналася…
XІІ. Домашнє завдання.
Виразно читати казку. Намалювати Бузинового царя.