Даний матеріал можуть використовувати вчителі початкових класів на уроці літературного читання.
1
Тема: Коли твір відкриває свої таємниці. Оксана Іваненко « Синичка» (продовження).
Мета:
уміння вчитися:формувати здатність сприймати мету,яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати;
інформаційної: розвивати вміння здобувати необхідну інформацію із різних джерел;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування;
соціальної: формувати здатність працювати у парі, у групі;
загальнокультурної: сприяти дотримання норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці;
здоровˈязбережувальної: навчити виконувати правила безпечної поведінки на льоду.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Міжпредметні звˈязки: природознавство.
Обладнання:шість капелюхів, портрет поетеси, друкованя завдання для учнів, аудіозапис віхоли.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мовленнєва розминка
1Робота над скоромовкою (Слайд 1)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-Який твір ми почали читати на попередньому уроці?
-Хто автор цієї казки?
-Хто ще з українських письменників писав казки для дітей?
-Давайте пригадаємо, що ми знаємо про Оксану Іваненко. Гра «Продовж речення» (Слайд 2)
Оксана Іваненко написала понад …… книжок. Народилася письменниця у місті…. . У домі батьків О. Іваненко була…. . В дитинстві любила читати твори… . У шістнадцять років влаштувалася на роботу до ….. Збірка Оксани Іваненко, яку найбільше полюбляють читати маленькі читачі, називається…..
2. Переказ першої частини казки за попередньо складеним планом.
-На попередньому уроці ми склали план до першої частини казки. Дома ви вчились переказувати казку за складеним планом. (Слайд 3)
План
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьгодні ми продовжимо читати казку Оксани Іваненко "Синичка", дізнаємося, чи вдалося синичці пережити зиму. ( Слайд 4)
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Комбіноване читання другої частини казки (вчитель-учень).
-Які почуття викликала у вас ця частина казки?
2.Словникова робота.
Коритися зарипіла (Слайд 5)
з'явилося вміститися
дзюрчали найрозкішніших
зацвірінчала надзвичайними
-Читання слів уголос "луною за вчителем" .
-Напевно, кожен із вас задумався над значенням деяких слів.
Чепурна- яка відзначається чистотою, акуратністю, охайністю. (Слайд 5)
Чеберяє – робить чаті рухи лапками.
3.Короткий аналіз змісту казки.
-Кого побачило сонечко, коли виглянуло із-за хмар ?
-Які слова воно сказало про синичку ?
- Чому синичці стало весело ?
- Які птахи повернулися із теплих країв?
- Що пробурмотів старий дуб ?
- Про що співав соловей у другій своїй пісні ?
4. Метод « Шість капелюхів»
- Ви вже звернули увагу, що у нас на уроці знову є 6 думаючих капелюхів. Давайте пригадаємо, як ми будемо мислити, одягаючи той чи інакший капелюх.
.Білий капелюх.
Білий капелюх допоможе нам зібрати цікаві факти про синичку.(Випереджувальне завдання для одного із учнів ) (Слайд 6)
Синиця – корисна пташка. Влітку за день вона з'їдає 300-400 гусениць, тобто з'їдає за день їжі стільки ж, скільки важить сама.
Майже всі види синиць не вміють самостійно видовбувати собі дупло в старих деревах, тому займають покинуті дупла інших птахів. На зиму синиці не відлітають на південь, але перебираються з лісів в міста і села, бо там простіше знайти місце, де можна погрітися та легше знайти їжу. Своїх пташенят вони годують по 30-40 разів на годину. Синиць недарма називають санітарами лісу, так одна пара синиць в період гніздування оберігає від шкідників 40 дерев. Щебечуть ці птахи круглий рік, трохи затихають тільки взимку.
Чорний капелюх
-Знайдіть і прочитайте, як лютувала зима.
- Чи знала синичка, які труднощі чекають на неї взимку ?
- Послухайте, як завиває взимку хуртовина і спробуйте уявити собі, як важко було синичці.
(Звуки зимової заметілі)
-Що ви уявили, слухаючи звуки зимової заметілі ?
Жовтий капелюх
-Як ми можемо допомогти птахам пережити зиму?
(Наше завдання : не дати загинути взимку від голоду зимуючим птахам, зробити для них годівнички і підгодовувати. Синичкам розвішувати несолене сало, насипати насіння соняшнику, дині, гарбуза, кавуна (несмажене), класти крихти хліба, пшоно.
Червоний капелюх
-Якою ж була наша синичка? Доберіть тільки ті слова, якими можна охарактеризувати синичку. (Слайд 7)
Мила пташка, груба, чепурушка, маленька, лінива, зими не боїться, перша заспівала про весну, дружелюбна , привітна, весела, прогнала зиму, не боїться труднощів, сварлива, нахабна, смілива, впевнена, добра, працьовита, весела,
Зелений капелюх
-Одягаючи зелений капелюх, ми проявляємо творчість. Тому давайте ми складемо сенкан про синичку. (Слайд 8)
(Колективно складаємо сенкан і записуємо на дошці)
1.Синичка
2 Яка? (… , … )
3 Що робила? ( … , … , … )
4 Речення.
5 Синонім.
Синій капелюх
-Чого вас навчила маленька синичка?
(Не боятися труднощів, любити рідний край)
-Які почуття вона у вас викликала ?
VI Домашнє завдання.
Читати казку, скласти план до другої частини казки.