Розділ: Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини
Тип уроку: комбінований
Тема:
Калинка – згадка про добре серце. В. Скуратівський «Калина», Г. Демченко «Калинка» (казка). С. Жупанин «Буду я природі другом»
Мета:
Навчальна: продовжити роботу над темою: «Що таке Батьківщина»; ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина», казки Г. Демченко «Калинка». Формувати уміння повноцінно сприймати художній і науково-пізнавальний тексти, вчити дітей розуміти характер дійових осіб, сприймати авторську думку, висловлювати оцінні судження про зміст та образні засоби твору, вчити ділити текст на частини, добирати до них заголовки;
Розвивальна: розширити знання про калину як символ України. Формувати пізнавальну та самоосвітню компетентності. Розвивати мовленнєві вміння, читацькі навички, образне мислення, вміння аналізувати прочитане, робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів, розвивати;
Виховна: виховувати любов дорідного краю, традицій, звичаїв і символів українського народу; бережне ставлення до природи. Знайомити з народним світоглядом і ідеологією українців через традиції вшановування калини.
Обладнання:
-
Підручник: Савченко О. Я. Літературне читання: підруч. для 2 кл. / О. Я. Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.: іл.
-
Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, анаграми, коровай, рушники, словник літературних термінів, виставка книг про калину.
-
Роздатковий матеріал: «смайлики» з різними настроями, картки з завданнями від «діда Буквоїда», картки з виписаним з етимологічного словника словом «калина», конверти з завданням «Збери прислів’я».
-
Аудіозаписи: українські народні пісні «Ой, є в лісі калина», «Гей, у лузі червона калина».
Хід заняття
І. Організаційна частина
Вже сигнал нам дав дзвінок –
Починається урок.
-
А з яким настроєм прийшли ви на цей урок? Виберіть і покажіть «смайлик», який відповідає вашому емоційному стану. (Діти демонструють свій настрій).
-
Я бачу, що ви прекрасно почуваєтеся, отже, можна приступати до роботи.
ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
Слайд 1
-
Бесіда
-
Скажіть, будь ласка, який розділ ми зараз вивчаємо? (Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини).
-
Цей розділ складається з двох тем, і на попередньому уроці ми розпочали знайомство з темою «Добридень тобі, Україно моя!».
-
Давайте перевіримо, як ви опрацювали вдома текст Наталі Забіли «Древній Київ».
-
Вибіркове читання за завданнями
-
Знайдіть і прочитайте в тексті речення про давній народ, що оселився на берегах Дніпра.
-
Прочитайте частину тексту, в якій розповідається про Київських князів.
-
Знайдіть уривок, у якому розповідається про місто, яке збудували брати.
-
А що сьогодні представляє собою Київ? (Столиця України).
-
Про що ми дізналися з тексту «Древній Київ»? (Про історію виникнення Києва).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку
-
Розповідь вчителя
Слайд 2
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати українську історію, традиції і звичаї, адже :
"Хто не знає свого минулого, той не вартий щасливого майбутнього", –
писав відомий український поет Максим Рильський. І це справді так. Кожний народ має свої святині, свої символи - улюблені образи дерев, квітів, рослин, птахів, тварин.
Слайд 3
Наприклад, символами Канади є клен і бобер.
Символи Австралії – кенгуру і страус Ему.
У росіян – береза.
У Японії – сакура.
-
Читання анаграм
-
А які українські народні символи знаєте ви? Прочитайте анаграми: мак, верба, лелека, жито, півень, барвінок.
-
Гра «Зі слова по букві»
Слайд 4
-
А про який символ і піде мова на нашому уроці, ви здогадаєтеся, коли виконаєте завдання «Зі слова по букві» (З кожного слова вибрати ту букву, на яку вказує числовий показник).
Мак 3
Верба 5
Лелека 1
Жито 2
Півень 5
Барвінок 2 (Калина)
Слайд 5
-
Сьогодні на уроці ми познайомимося з творами українських письменників, в яких розповідається про калину і збагатимо свої знання про цю рослину.
-
Підготовча робота до сприймання тексту
Калина – рослина
-
Спершу давайте з’ясуємо, що уявляє собою калина, як рослина.
Завдання від Діда Буквоїда (на картках)
К.л.на - це к.щ. Р.сте на волог.му ґр.нті. Кр.с.ва в усі п.ри р.ку.
Слайд 6
- У світі існує 200 видів калини, і тільки 8 з них ростуть в Україні. Красива в усі пори року: навесні, коли вбирається в білі віночки квітів. Зовні суцвіття квіти великі, зібрані у віночок, а всередині дрібненькі, непоказні. Ягоди дозрівають тільки з маленьких квіток, а великі потрібні для того, щоб приваблювати комах. Влітку починають дозрівати яскраво-червоні блискучі плоди, наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть узимку, коли випаде сніг, висять вони на гілках.
Робота з етимологічним словником. Походження назви «калина»
-
Давайте з’ясуємо, звідки походить назва «калина», для цього звернемося до етимологічного словничка. Я виписала для вас це слово на картках під назвою «Етимологічний словник».
Калина – походить від слова «калити», тобто розплавляти під дією вогню до червоного кольору.
Слайд 7
-
Цей процес поєднує в собі три стихії: вогонь, воду і метал. Тому то калина така стійка і не псується ні в сирі тумани, ні в суховії, ні в люті морози.
Легенда про калину
-
Про походження назви «калина» наш народ склав дуже багато легенд.
-
Що таке легенда? (Розповідь про якусь історичну подію, яка сприймається як достовірна, але не має фактичних доказів).
Слайд 8
Було це в ті часи, коли турки і татари нападали на наші землі і забирали молодих хлопців і дівчат у полон. Одного разу побачили вони дуже гарну дівчину Калину і кинулися до неї. Але дівчина не здалася, а відчайдушно боролася. Та сили були не рівні, і Калина загинула. Червоне намисто на її шиї розірвалося і посипалося на землю. А згодом на тому місці виріс пишний кущ з червоними ягідками, схожими на намистинки. Його назвали калиною.
-
Який літературний жанр ви щойно прослухали? (Легенда).
-
У нашому словничку літературних жанрів з’являється перше слово «Легенда».
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок
-
Опрацювання казки Г. Демченко «Калинка»
-
А письменниця Галина Демченко у казці «Калинка», яку ми сьогодні опрацюємо, по-своєму пояснює походження назви «калина».
А) Словникова робота
Читання важких слів (з дошки)
-
Деякі слова в цьому тексті можуть бути незрозумілими. Давайте з’ясуємо їх значення. Спочатку прочитаємо їх правильно луною (Я читаю. Ви хором повторюєте).
(Діти читають «луною» слова: курний, обабіч, крислатий).
Дізнайтеся значення слів у підручнику на с. 72 (у рубриці дізнайся значення слів)
Курний – у пилюці, з курявою.
Обабіч – з обох боків.
Крислатий – розложистий, гіллястий.
Робота над правильністю читання
-
Слова бувають не тільки незрозумілими, а й важкими для читання. Читаємо за вказівкою по складах.
(Діти читають по складах за вказівкою вчителя слова: попідвіконню, тонюсіньке, привілля, стрепенувся).
-
Поясніть, як ви розумієте значення цих слів.
Попідвіконню – під вікнами.
Тонюсіньке – дуже тонке.
Привілля – відкритий простір.
Стрепенувся – здригнувся.
Б) Читання вчителем
-
Послухайте казку і скажіть:
-
Як з’явилось слово «калина»?
Відповідь на запитання. (Назва куща клини походить від імені дівчинки, яка його посадила).
В) Читання частин тексту учнями
Слайд 9
-
Зі скількох частин складається наша казка. (4). Давайте опрацюємо ці частини і подумаємо, який заголовок можна підібрати до кожної з них.
Читання напівголосно
-
Першу частину читаємо «бджілками» (напівголосно).
Питання до прочитаного:
-
Що любила Калинка? (Дуже вона любила квіти).
-
За що любили її всі люди в селі? (Всі люди в селі любили Калинку за її добре і щире серце).
-
Який із заголовків підійде до цієї частини? (Привітна і ласкава дівчинка).
Читання «Буксиром»
-
Другу частину читаємо «Буксиром» (за вчителем), щоб навчитися читати правильно і швидко.
Питання до прочитаного:
• Що вирішила дівчинка? (…посаджу тут щось, нехай росте).
• Що робила Калинка, щоб прийнялось стебельце? (…аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала).
• В що перетворилось тоненьке стебельце? (…у великий крислатий кущ).
-
Який заголовок можна вибрати для цієї частини? (Тонюсіньке стебельце).
Читання «Ланцюжком»
-
Третю частину читаємо «ланцюжком».
Питання до прочитаного:
-
За що подякував перехожий?
-
До чого були звернені його слова?
-
Доберіть заголовок до третьої частини. (Вдячність перехожого).
Читання мовчки
-
Четверту частину прочитайте мовчки.
Питання до прочитаного:
-
Дівчатка знайдіть і прочитайте на що були схожі зернятка? А хлопчики, на що були схожі ягідки.(Ягоди - намистинки, зернятка - на маленьке серце).
-
Що здивувало дівчинку? (Звідки взялися зернятка, схожі на серце).
-
Який заголовок підійде до останньої частини? (Пам'ять про добре серце).
Г) Робота над планом
Слайд 10
-
Прочитайте всі заголовки до частин казки по-порядку. Ми з вами склали план казки – почергове відтворення змісту.
План
-
Привітна і ласкава дівчинка.
-
Тонюсіньке стебельце.
-
Вдячність перехожого.
4. Пам'ять про добре серце.
Д) Аналіз прочитаного
Словесне малювання
-
Які б малюнки ви намалювали?
-
Дівчинка садить кущ.
-
Дівчинка поливає кущ.
-
Сидить подорожній під кущем.
-
Крислатий кущ при дорозі.
-
А до яких рядків вміщено малюнок у підручнику на ст. 60? (Прийшла Калинка до свого улюбленця – і здивувалась. Звідки такі зернятка?)
Характеристика героїні твору
-
Якою зображена дівчинка. Знайдіть у першому абзаці слова, які її характеризують?
-
Як ставилася дівчинка до природи?
-
Як рослини реагували на любов дівчинки?
-
Як до Калинки ставилися люди?
-
Як ви оцінюєте поведінку дівчинки?
Аналіз мовних засобів
-
Прочитайте виділені вислови, поясніть, як ви їх зрозуміли.
Визначення теми і головної думки твору
-
Визначаємо тему тексту. Про що розповідається? (Походження назви «калина»).
-
Яка головна думка? Який висновок ми зробили під час читання казки? (Добрих людей шанують і пам’ятають).
Визначення жанрової особливості твору
-
Які ознаки казки має цей твір? (Квіти голівками кивають, звеселилось стебельце, кущ стрепенувся, кущ шепоче).
-
Отже, у нашому словничку літературних жанрів з’являється ще одне слово – казка.
Фізкультхвилинка
Слайд 11
-
Про калину складено багато пісень. Давайте прослухаємо «Ой є в лісі калина», відпочинемо і потанцюємо.
-
А у нашому словничку літературних термінів з’являється слово «пісня».
-
Робота над текстом Василя Скуратівського «Калина»
А) Підготовча робота до сприймання тексту
Розповідь вчителя з демонстрацією
Слайд 12
-
Наступна сторінка нашого уроку «Калина - символ»
-
Калина – це символ батьківської хати . (Обов’язково садили біля кожної оселі як оберіг).
-
Символ любові, молодості і дівочої краси. (Калиною прикрашають весільний коровай, вплітають у вінок).
-
Символ України. (Часто у піснях калина порівнюється з Україною).
-
Калина символізує материнство: кущ - сама мати; цвіт, ягідки - діти.
-
Символ здоров’я. (У народі говорять, що калина лікує від 100 хвороб) .
-
А що ще символізує калина, ми дізнаємося з оповідання Василя Скуратівського «Калина».
Розповідь про автора
Слай д 13
-
Василь Скуратівський є автором 20 книг, у яких знайомить нас із традиціями, звичаями, обрядами, історією і культурою українського народу. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору). Організував та проводив багаторічну народознавчу експедицію «Чумацькими шляхами».
Словникова робота
-
Перед тим як ми почнемо читати оповідання В. Скуратівського , ознайомтеся зі словами, які можуть бути для вас незрозумілими.
Розвеселити – зробити кого-небудь веселим, радісним.
Наруга – знущання, зневажливе ставлення.
Ганьба – недобра слава, осуд кого-небудь.
Насамкінець – під кінець.
Дбайливо - старанно, пильно.
Б) Опрацювання оповідання «Калина»
Читання вчителем
-
Послухайте текст і скажіть що символізує калина у козацькій пісні «Червона калина»? (Дух боротьби за волю і щастя України).
(Первинне сприймання тексту. Відповідь на запитання).
-
Плоди калини стали символом мужності людей, що віддали своє життя боротьбі за Україну. Тому калина символізує мужність і незламність духу в боротьбі за незалежність рідного краю.
-
Яка пісня згадується в цьому тексті? (Гей, у лузі червона калина).
Прослуховування пісні
Слайд 14
-
А хто з вас чув цю пісню? Пропоную прослухати цю пісню і спробувати відчути її настрій.
(Прослуховування).
-
Які почуття викликала у вас пісня? (Патріотизму, героїзму, печалі).
-
Як ви думаєте, чому у козацькій пісні співається про калину? (Бо калина символізує Україну).
Розширення активного словника
-
Який відомий українець згадується у тексті?(Богдан Хмельницький).
-
Що ви про нього знаєте? (Гетьман України, полководець, громадський діяч).
Повторне читання. Гра «Розвідники»
-
Пробіжіться очима і скажіть, скільки разів вжито слово «калина»? (10).
Лексико-стилістичний аналіз тексту (аналіз мовних засобів)
-
Знайдіть в тексті заборони, що стосуються калини? (Не ламай калину, бо накличеш мороз).
-
З чим це повір’я пов’язане? (Калина цвіте насамкінець весни, коли заморозки є вкрай небезпечними для рослин).
-
Знайдіть речення, у якому є прислів’я. Які ще прислів’я про калину знаєте?
Робота в парах «Склади прислів’я»
-
У вас на партах конверти з розсипаними прислів’ями. Попрацюйте в парах і складіть прислів’я з частин.
-
Як ставилися до калини у народі? Чому така велика шана? (Широко застосовується в побуті, в харчуванні, лікарський засіб).
Розповідь вчителя з демонстрацією
Слайд 15, 16, 17
-
Так, і справді калина широко застосовується в побуті:
-
Гілками калини прикрашали святкові столи.
-
Кімнатні рушники також рясніють пишними гронами калини.
-
На хрестини калину затикали у калачі.
-
Калину клали в першу купіль дитини.
-
Жодне весілля не обходиться без головних атрибутів – короваю, прикрашеного калиною, рушників, вишитих калиновими гронами. (Демонстрація предметів).
-
Географічні назви також рясніють словами, пов’язаними з калиною.
Гра «Абеткова кухня»
Слайд 18
-
Калина широко застосовується українцями в харчуванні. Давайте спробуємо скласти калинове меню, для цього пограємо у гру «Абеткова кухня». (Діти дістають з бочечки букву і називають страву з калини, що починається з обраної літери).
(Кисіль, чай, варення, пироги, желе, м'ясо).
-
Калина шанована не тільки у побуті, вона оспівана композиторами, художниками, поетами. Великий український поет Т. Шевченко, у «кобзарі» вжив слово «калина» – 385 разів .
Сонце гріє, вітер віє Тече вода з-під явора
З поля на долину. Яром на долину.
Над водою гне з вербою Пишається над водою
Червону калину. Червона калина.
V. Підсумок уроку
1. Порівняльний аналіз прочитаних творів
-
Що спільного і відмінного в творах Г. Демченко «Калинка» і В. Скуратівського «Калина»? (Спільна тема калини, відмінне – жанр, автор, літературний стиль).
2. Виставка книг по темі
-
Що хотіли б ще прочитати про калину?
-
Про калину ще можна багато говорити, але одного уроку для цього дуже мало, я сподіваюся, що ви продовжите самостійно вивчати цю дивовижну рослину, а допомогти у цьому вам можуть книги, представлені на виставці. Ви зможете їх знайти у бібліотеці.
-
Інтерактивна гра «Мікрофон»
Слайд 19
-
А нам час підвести підсумок нашого уроку. Уявіть собі, що я кореспондент і хочу взяти у вас інтерв’ю. Продовжте речення, які ви бачите на слайді і дайте відповідь на питання:
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Які літературні жанри вам у цьому допомогли?
-
Що вам сподобалося на уроці?
-
Якими ви хочете бути після цього уроку?
-
Я сподіваюся, що цей урок не минув для вас даремно. І спонукатиме вас вивчати історію, традиції, звичаї і символи нашої Батьківщини. А можливо хтось візьме приклад з дівчинки Калинки і стане вірним другом природи. Про якого говориться у вірші Степана Жупанина.
-
Вірш «Йтиму садом, полем…» (виразне читання вчителем напам’ять)
-
А які зерна доброти ви можете посіяти у своєму довкіллі?
VI. Повідомлення домашнього завдання
Пропоную вам самостійно обрати собі домашнє завдання:
-
Переказати казку «Калинка за планом» с. 70 – 72.
-
Вивчити напам’ять вірш С. Жупанина с. 70.
-
Знайти у додатковій літературі цікаву інформацію про калину.
-
Здійснити добрий вчинок по відношенню до живої природи.
-
Наш урок підійшов до кінця і мені цікаво знати, з яким настроєм ви сьогодні працювали. Мені теж було надзвичайно приємно проводити цей урок, адже ви були дуже активні, уважні, гарно відповідали.
Слайд 20
-
За активну роботу на уроці ви заслуговуєте на винагороду – ось цей запашний коровай з калиною. Пригощайтеся, смакуйте і долучайтеся до нашої культури, звичаїв, традицій.