Урок з літературного читанняКалинка – згадка про добре серце. В. Скуратівський «Калина», Г. Демченко «Калинка» (казка). С. Жупанин «Буду я природі другом»

Про матеріал

Продовжити роботу над темою: «Що таке Батьківщина»; ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина», казки Г. Демченко «Калинка». Формувати уміння повноцінно сприймати художній і науково-пізнавальний тексти, вчити дітей розуміти характер дійових осіб, сприймати авторську думку, висловлювати оцінні судження про зміст та образні засоби твору, вчити ділити текст на частини, добирати до них заголовки.

Перегляд файлу

Розділ:  Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини

Тип уроку: комбінований

Тема:

Калинка – згадка про добре серце. В. Скуратівський «Калина», Г. Демченко «Калинка» (казка). С. Жупанин «Буду я природі другом»

Мета:

Навчальна: продовжити роботу над темою: «Що таке Батьківщина»; ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина»,  казки Г. Демченко «Калинка». Формувати уміння повноцінно сприймати художній і науково-пізнавальний тексти, вчити дітей розуміти характер дійових осіб, сприймати авторську думку, висловлювати оцінні судження про зміст та образні засоби твору, вчити ділити текст на частини, добирати до них заголовки;

Розвивальна: розширити знання про калину як символ України. Формувати пізнавальну та самоосвітню компетентності. Розвивати мовленнєві вміння, читацькі навички, образне мислення, вміння аналізувати прочитане, робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів, розвивати;

Виховна: виховувати любов дорідного краю, традицій, звичаїв і символів українського народу;  бережне ставлення до природи. Знайомити з народним світоглядом  і ідеологією українців через традиції  вшановування калини.

Обладнання:

  1. Підручник: Савченко О. Я. Літературне читання: підруч. для 2 кл. / О. Я. Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.: іл.
  2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, анаграми,  коровай, рушники, словник літературних термінів, виставка книг про калину.
  3. Роздатковий матеріал: «смайлики» з різними настроями, картки з завданнями від «діда Буквоїда», картки з виписаним з етимологічного словника словом «калина», конверти з завданням «Збери прислів’я».
  4. Аудіозаписи: українські народні пісні «Ой, є в лісі калина», «Гей, у лузі червона калина».

 

Хід заняття

І. Організаційна частина

Вже сигнал нам дав дзвінок –

Починається урок.

  • А з яким настроєм  прийшли ви на цей урок? Виберіть і покажіть «смайлик», який відповідає вашому емоційному стану. (Діти демонструють свій настрій).
  • Я бачу, що ви прекрасно почуваєтеся, отже, можна приступати до роботи.

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

Слайд 1

  1. Бесіда
  • Скажіть, будь ласка, який розділ ми зараз вивчаємо? (Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини).
  • Цей розділ складається з двох тем, і на попередньому уроці ми розпочали знайомство з темою «Добридень тобі, Україно моя!».
  • Давайте перевіримо, як ви опрацювали вдома текст Наталі Забіли «Древній Київ».
  1. Вибіркове читання за завданнями
  • Знайдіть і прочитайте в тексті речення про давній народ, що оселився на берегах Дніпра.
  • Прочитайте частину тексту, в якій розповідається про Київських  князів.
  • Знайдіть уривок, у якому розповідається про місто, яке збудували брати.
  • А що сьогодні представляє собою Київ? (Столиця України).
  • Про що ми дізналися з тексту «Древній Київ»? (Про історію виникнення Києва).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку

  1. Розповідь вчителя

Слайд 2

Сьогодні на уроці ми продовжимо  вивчати українську історію, традиції і звичаї, адже :

 

"Хто не знає свого минулого, той не вартий щасливого майбутнього", –

писав відомий український поет Максим Рильський. І це справді так. Кожний народ має свої святині, свої символи - улюблені образи дерев, квітів, рослин, птахів, тварин.

Слайд 3

Наприклад, символами Канади є клен і бобер.

Символи Австралії – кенгуру і страус Ему.

У росіян – береза.

У Японії – сакура.

  1. Читання анаграм
  • А які українські народні символи знаєте ви? Прочитайте анаграми:  мак, верба, лелека, жито, півень, барвінок.
  1. Гра «Зі слова по букві»

Слайд 4

  • А про який символ і піде мова на нашому уроці, ви здогадаєтеся, коли виконаєте завдання «Зі слова по букві» (З кожного слова вибрати ту букву, на яку вказує числовий показник).

Мак 3

Верба 5

Лелека 1

Жито 2

Півень 5

Барвінок 2                (Калина)

Слайд 5

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з творами українських письменників, в яких розповідається про калину і збагатимо свої знання про цю рослину.
  1. Підготовча робота до сприймання тексту

Калина – рослина

  • Спершу давайте з’ясуємо, що уявляє собою калина, як рослина.

Завдання від Діда Буквоїда (на картках)

К.л.на -  це к.щ. Р.сте  на волог.му ґр.нті. Кр.с.ва в усі п.ри р.ку.

Слайд 6

- У світі існує 200 видів калини, і тільки 8 з них ростуть в Україні.  Красива в усі пори року: навесні, коли вбирається в білі віночки квітів. Зовні суцвіття квіти великі, зібрані у віночок, а всередині дрібненькі, непоказні. Ягоди  дозрівають тільки з маленьких квіток, а великі потрібні для того, щоб приваблювати комах. Влітку починають дозрівати  яскраво-червоні блискучі плоди, наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть узимку, коли випаде сніг, висять вони на гілках.

 Робота з етимологічним словником. Походження назви «калина»

  • Давайте з’ясуємо, звідки походить назва «калина», для цього  звернемося до етимологічного словничка. Я виписала для вас це слово на картках під назвою «Етимологічний словник».

   Калина – походить від слова «калити», тобто розплавляти під дією вогню до червоного кольору.

Слайд 7

  • Цей процес поєднує в собі три стихії: вогонь, воду і метал. Тому то калина така стійка і не псується ні в сирі тумани, ні в суховії, ні в люті морози.

Легенда про калину

  • Про походження назви «калина» наш народ склав дуже багато легенд.
  • Що таке легенда? (Розповідь про якусь історичну подію, яка сприймається як достовірна, але не має фактичних доказів).

Слайд 8

   Було це в ті часи, коли турки і татари нападали на наші землі і забирали молодих хлопців і дівчат у полон. Одного разу побачили вони дуже гарну дівчину Калину і кинулися до неї. Але дівчина не здалася, а відчайдушно боролася. Та сили були не рівні, і Калина загинула. Червоне намисто на її шиї розірвалося і посипалося на землю. А згодом на тому місці виріс пишний кущ з червоними ягідками, схожими на намистинки. Його  назвали калиною.

  • Який літературний жанр ви щойно прослухали? (Легенда).
  • У нашому словничку літературних жанрів з’являється перше слово «Легенда».

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок

  1. Опрацювання казки Г. Демченко «Калинка»
  • А письменниця Галина Демченко у казці «Калинка», яку ми сьогодні опрацюємо,  по-своєму пояснює походження назви  «калина».

А) Словникова робота

Читання важких  слів (з дошки)

  • Деякі слова в цьому тексті можуть бути незрозумілими. Давайте з’ясуємо їх значення. Спочатку прочитаємо їх правильно луною (Я читаю. Ви хором повторюєте).

(Діти читають «луною» слова: курний, обабіч, крислатий).

Дізнайтеся значення слів у підручнику на с. 72 (у рубриці дізнайся значення слів)

Курний – у пилюці, з курявою.

Обабіч – з обох боків.

Крислатий – розложистий, гіллястий.

Робота над правильністю читання

  • Слова бувають не тільки незрозумілими, а й важкими для читання. Читаємо за вказівкою по складах.

(Діти читають по складах за вказівкою вчителя слова: попідвіконню, тонюсіньке, привілля, стрепенувся).

  • Поясніть, як ви розумієте значення цих слів.

 

Попідвіконню – під вікнами.

Тонюсіньке – дуже тонке.

Привілля – відкритий простір.

Стрепенувся – здригнувся.

Б) Читання вчителем

  • Послухайте казку і скажіть:
  • Як з’явилось слово «калина»?

Відповідь на запитання. (Назва куща клини походить від імені дівчинки, яка його посадила).

В) Читання частин тексту учнями

Слайд 9

  • Зі скількох частин складається наша казка. (4). Давайте опрацюємо ці частини  і подумаємо, який заголовок можна підібрати до кожної з них.

Читання напівголосно

  • Першу частину читаємо «бджілками» (напівголосно).

Питання до прочитаного:

  • Що любила Калинка? (Дуже вона любила квіти).
  • За що любили її всі люди в селі? (Всі люди в селі любили Калинку за її добре і щире серце).
  • Який із заголовків підійде до цієї частини? (Привітна і ласкава дівчинка).

Читання «Буксиром»

  • Другу частину читаємо «Буксиром» (за вчителем), щоб навчитися читати правильно і швидко.

Питання до прочитаного:

• Що вирішила дівчинка? (…посаджу тут щось, нехай росте).

• Що робила Калинка, щоб прийнялось стебельце? (…аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала).

 В що перетворилось тоненьке стебельце? (…у великий крислатий кущ).

  • Який заголовок можна вибрати для цієї частини? (Тонюсіньке стебельце).

Читання «Ланцюжком»

  • Третю  частину читаємо  «ланцюжком».

Питання до прочитаного:

  • За що подякував перехожий?
  • До чого були звернені його слова?
  • Доберіть заголовок до третьої частини. (Вдячність перехожого).

Читання мовчки

  • Четверту частину прочитайте мовчки.

Питання до прочитаного:

  • Дівчатка знайдіть і прочитайте на що були схожі зернятка? А хлопчики, на що були схожі ягідки.(Ягоди - намистинки, зернятка - на маленьке серце).
  • Що здивувало дівчинку? (Звідки взялися зернятка, схожі на серце).
  • Який заголовок підійде до останньої частини? (Пам'ять про добре серце).

Г) Робота над планом

Слайд 10

  • Прочитайте всі заголовки до частин казки по-порядку. Ми з вами склали план казки – почергове відтворення змісту.

План

  1. Привітна і ласкава дівчинка.
  2. Тонюсіньке стебельце.
  3. Вдячність перехожого.

    4. Пам'ять про добре серце.

Д) Аналіз прочитаного

Словесне малювання

  • Які б малюнки ви намалювали?
    • Дівчинка садить кущ.
    • Дівчинка поливає кущ.
    • Сидить подорожній під кущем.
    • Крислатий кущ при дорозі.
  • А до яких рядків вміщено малюнок у підручнику на ст. 60? (Прийшла Калинка до свого улюбленця – і здивувалась. Звідки такі зернятка?)

Характеристика героїні твору

  • Якою зображена дівчинка. Знайдіть у першому абзаці слова, які її характеризують?
  • Як ставилася дівчинка до природи?
  • Як рослини реагували на любов дівчинки?
  • Як до Калинки ставилися люди?
  • Як ви оцінюєте поведінку дівчинки?

Аналіз мовних засобів

  • Прочитайте виділені вислови, поясніть, як ви їх зрозуміли.

Визначення теми і головної думки твору

  • Визначаємо тему тексту. Про що розповідається? (Походження назви «калина»).
  • Яка головна думка?  Який висновок ми зробили під час читання казки? (Добрих людей шанують і пам’ятають).

Визначення жанрової особливості твору

  • Які ознаки казки має цей твір? (Квіти голівками кивають, звеселилось стебельце, кущ стрепенувся, кущ шепоче).
  • Отже, у нашому словничку літературних жанрів з’являється ще одне слово – казка.

Фізкультхвилинка

Слайд 11

  • Про калину складено багато пісень. Давайте прослухаємо «Ой є в лісі калина»,  відпочинемо і потанцюємо.
  • А у нашому словничку літературних термінів з’являється слово «пісня».
  1. Робота над текстом Василя Скуратівського «Калина»

А) Підготовча робота  до сприймання тексту

Розповідь вчителя з демонстрацією

Слайд 12

  • Наступна сторінка нашого уроку «Калина - символ»
  • Калина – це символ батьківської хати . (Обов’язково садили біля кожної  оселі  як оберіг).
  • Символ любові, молодості і дівочої краси. (Калиною прикрашають  весільний коровай, вплітають у вінок).
  • Символ  України. (Часто у піснях калина порівнюється з Україною).
  • Калина символізує материнство: кущ - сама мати; цвіт, ягідки - діти.
  • Символ здоров’я. (У народі говорять, що калина лікує від 100 хвороб) .
  • А що ще символізує калина, ми дізнаємося з оповідання  Василя Скуратівського «Калина».

Розповідь про автора

Слай д 13

  • Василь Скуратівський  є автором 20 книг, у яких  знайомить нас із традиціями, звичаями, обрядами, історією і  культурою українського народу. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору). Організував та проводив багаторічну народознавчу експедицію «Чумацькими шляхами».


Словникова робота

  • Перед тим як ми почнемо читати оповідання В. Скуратівського , ознайомтеся зі словами, які можуть бути для вас незрозумілими.

    Розвеселити – зробити кого-небудь веселим, радісним.
    Наруга – знущання, зневажливе ставлення.
    Ганьба – недобра слава, осуд кого-небудь.
    Насамкінець – під кінець.
    Дбайливо - старанно, пильно.

Б)  Опрацювання оповідання «Калина»

Читання вчителем

  • Послухайте текст  і скажіть що символізує калина у козацькій пісні «Червона калина»? (Дух боротьби за волю і щастя України).

(Первинне сприймання тексту. Відповідь на запитання).

  • Плоди калини стали символом мужності людей, що віддали своє життя боротьбі за Україну. Тому калина символізує мужність і незламність духу в боротьбі за незалежність рідного краю.
  • Яка пісня згадується в цьому тексті? (Гей, у лузі червона калина).

Прослуховування пісні

Слайд 14

  • А хто з вас чув цю пісню? Пропоную прослухати цю пісню і спробувати відчути її настрій.

(Прослуховування).

  • Які почуття викликала у вас пісня? (Патріотизму, героїзму, печалі).
  • Як ви думаєте, чому у козацькій пісні співається про калину? (Бо калина символізує Україну).

Розширення активного словника

  • Який відомий українець згадується у тексті?(Богдан Хмельницький).
  •  Що ви про нього знаєте?  (Гетьман України, полководець, громадський діяч).

Повторне читання. Гра «Розвідники»

  • Пробіжіться очима і скажіть, скільки разів вжито слово «калина»?  (10).

Лексико-стилістичний аналіз тексту (аналіз мовних засобів)

  • Народні повір’я
  • Знайдіть в тексті заборони, що стосуються калини? (Не ламай калину, бо накличеш мороз).
  • З чим це повір’я пов’язане? (Калина цвіте насамкінець весни, коли заморозки є вкрай небезпечними для рослин).
  • Прислів’я
  • Знайдіть речення,  у якому є прислів’я.  Які ще прислів’я про калину знаєте?

Робота в парах  «Склади прислів’я»

  • У вас на партах конверти з розсипаними прислів’ями. Попрацюйте в парах  і складіть прислів’я з частин.
  • Як ставилися до калини у народі? Чому така велика шана? (Широко застосовується в побуті, в харчуванні, лікарський засіб).

Розповідь вчителя з демонстрацією

Слайд 15, 16, 17

  • Так, і справді калина широко застосовується в побуті:
  • Гілками калини прикрашали святкові столи.
  • Кімнатні рушники також рясніють пишними гронами калини.
  • На хрестини калину затикали у калачі.
  • Калину клали в першу купіль дитини.
  • Жодне весілля не обходиться без головних атрибутів – короваю, прикрашеного калиною, рушників, вишитих калиновими гронами. (Демонстрація предметів).
  • Географічні назви також рясніють словами, пов’язаними з калиною.

Гра «Абеткова кухня»

Слайд 18

  • Калина широко застосовується українцями в харчуванні. Давайте спробуємо скласти калинове меню, для цього пограємо у гру «Абеткова кухня». (Діти дістають з бочечки букву і називають страву з калини, що починається з обраної літери).

(Кисіль, чай, варення, пироги, желе, м'ясо).

  • Калина шанована не тільки у побуті, вона оспівана композиторами, художниками, поетами. Великий український поет Т. Шевченко,  у «кобзарі» вжив слово «калина» – 385 разів .

Сонце гріє, вітер віє                                            Тече вода з-під явора

З поля на долину.                                                 Яром на долину.

Над водою гне з вербою                                     Пишається над водою

Червону калину.                                                   Червона калина.

 

V. Підсумок уроку

1. Порівняльний аналіз прочитаних творів

  • Що спільного і відмінного в творах Г. Демченко «Калинка» і В. Скуратівського «Калина»? (Спільна тема калини, відмінне – жанр, автор, літературний стиль).

2. Виставка книг по темі

  • Що хотіли б ще прочитати про калину?
  • Про калину ще можна багато говорити, але одного уроку для цього дуже мало, я сподіваюся, що ви продовжите самостійно вивчати цю дивовижну рослину, а допомогти у цьому вам можуть книги, представлені на виставці. Ви зможете їх знайти у бібліотеці.
  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»

Слайд 19

  • А нам час підвести підсумок нашого уроку. Уявіть собі, що я кореспондент і хочу взяти у вас інтерв’ю. Продовжте речення, які ви бачите на слайді і дайте відповідь на питання:
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які літературні жанри вам у цьому допомогли?
  • Що вам сподобалося на уроці?
  • Якими ви хочете бути після цього уроку?
  • Я сподіваюся, що цей урок не минув для вас даремно. І спонукатиме вас вивчати історію, традиції, звичаї і символи нашої Батьківщини. А можливо хтось візьме приклад з дівчинки Калинки і стане вірним другом природи. Про якого говориться у вірші Степана Жупанина.
  1. Вірш «Йтиму садом, полем…» (виразне читання вчителем напам’ять)
  • А які зерна доброти ви можете посіяти у своєму довкіллі?

VI. Повідомлення домашнього завдання

Пропоную вам самостійно обрати собі домашнє завдання:

  1. Переказати казку «Калинка за планом» с. 70 – 72.
  2. Вивчити напам’ять вірш  С. Жупанина с. 70.
  3. Знайти у додатковій літературі цікаву інформацію про калину.
  4. Здійснити добрий вчинок по відношенню до живої природи.
  • Наш урок підійшов до кінця і мені цікаво знати, з яким настроєм ви сьогодні працювали. Мені теж було надзвичайно приємно проводити цей урок, адже  ви були дуже активні, уважні, гарно відповідали.

Слайд 20

  • За активну роботу на уроці  ви заслуговуєте на винагороду – ось цей запашний коровай з калиною. Пригощайтеся, смакуйте і долучайтеся до нашої культури, звичаїв, традицій.
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
1213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку