Тема. Письмове додавання й віднімання багатоцифрових чисел. Розв’язування рівнянь та задач.
Мета: розвивати вміння додавати й віднімати багатоцифрові числа; розв'язування рівнянь із застосувуанням письмових обчислень; вдосконалювати обчислювальні навички.
Обладнання: картки індивідуального контролю, презентація уроку.
Вид уроку: урок – подорож
Хід уроку
1.Організаційний момент
Математика у нас,
Ми запрошуємо в клас!
Раді бачити всіх сьогодні вас!
Будемо добре працювати,
Щоб вас, друзі, здивувати.
Нам учитель буде в цьому помагати.
2.Актуалізація знань учнів
Сьогодні у нас незвичайний урок,а урок –подорож.Але чим ми будемо подорожувати дізнаєтесь ,відгадавши загадку.
Через море – океан,
В сильний шторм чи ураган
Впевнено вперед прямує,
А на ньому люд мандрує(Коробель)
-Так ,ви праві ми будемо подорожувати кораблем,але у мене до вас ще одна загадка.Ми дізнаємось де ми будемо подорожувати кораблем .
-Як називається весь водний простір землі,що оточує материки і острови ? (Океан)
Подорожуючи математичним океаном ,ми дістанемось різних островів .І ось на нашому шляху перший острів «Ігровий»
Ми маємо скласти девіз ,і під цим девізом продовжувати подорож.
Ми продовжуємо подорож і наш корабель наблизився до наступного остова «Домашній».
1.Перевірка домашнього завдання.
+1352
709
2061
-36352
14926
21426
1.2. Виконати дії.
Молодці ! Виконали домашнє завдання правильно. Рухаємось далі. На борту кожного корабля є свій бортовий журнал. У нього записують свої спостереження й результати дослідження.
Ваші зошити будуть нашим бортовим журналом, а підручник путівником. Тож відкривайте свої журнали і запишемо число ,коли ми вирушили в подорож.
Ми пригадали ,що таке океан,а чи знаєте ви який океан найглибший ?
-Найглибшим вважається Тихий Океан ,середня глибина його сягає 3980м.
Ми приблизились до острову «Усного рахунку»
3.Повідомленнятеми й мети уроку .
Подорожуючи «Математичним океаном»,нас чекають острови нових знань. Тема нашого уроку «Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Розв’язування рівнянь. »
Протягом подорожі ми будемо розвивати ваші вміння додавати і віднімати багатоцифрові числа, розв’язувати рівняння.
Наш корабель наближається до острова «Обчислень».
1. Розв’язування прикладів (запис на дошці)
3522 2735
+ -
8059 1059
11581 1676
Пояснення. Записуємо одиниці під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями, тисячі під тисячами. Додавати починаємо з одиниць. До 2 од. додати 9 од., буде 11 од.— це 1 дес. та 1 од. Одну одиницю записуємо, а десяток запам’ятовуємо і т. д.
Аналогічна робота проводиться над прикладами на віднімання.
Учні роблять висновок: письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел виконують так само, як додавання і віднімання трицифрових чисел.
2. Первинне закріплення
45374 5478 82346
+ - -
8406 2349 5478
53780 3129 76868
Наша подорож продовжується і на горизонті острів «Невідомих компонентів».
Тільки правильно відповівши на ці запитання ми зможемо виконати завдання ,які чекають нас на наступному острові.
Ми потрапили до острову «Рівнянь».
Перший варіант розв’язує перше рівняння, другий варіант – друге. Потім по закінченню обміняєтеся зошитами і перевірити один в одного правильність виконання.
Ми потрапили до острову «Оздоровчий ».
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири – набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
Руки вгору піднесіть.
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5,
Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
4. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування рівнянь (з коментуванням)
- Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок.
х + 34 013 = 764 354
х = 764 354 – 34 013
х = 730 341
730 341 + 34 013 = 764 354
764354 730341
- +
34013 34013
730341 764354
730 341 + 34 013 = 764 354
- Щоб знайти невідоме зменшуване, потрібно до від’ємника додати різницю.
х – 20 244 = 45 645
х = 20 244 + 45 645
х = 65 889
65 889 – 20 244 = 45645
20244 65889
+ -
45645 20244
65889 45645
65889 – 20244 = 45645
2. Робота над задачами
Сьома зупинка – станція «Винахідливість»
Королева підготувала для вас цікаві задачі.
Завдання 392
Учні, уважно прочитайте зміст задачі.
Короткий запис ( на дошці)
Було — ?
Вивезли — 7250 кг
Залишилося — ?, на 3240 кг менше
2. Аналіз задачі:
- Який вираз ви склали? ( 7250 – 3240=4010)
- Тепер ми можемо дати відповідь на запитання задачі? (так) Якою дією? (додавання)
- Що потрібно додати? ( кількість картоплі яку вивезли до кількості що залишилася)
3. Складання плану розв’язку задачі.
1). Скільки кг картоплі залишилося на овочесховищі?
2). Скільки кг картоплі зберігалося в овочесховищі?
Розв’язання
1) 7250 – 3240 = 4010 (кг)
2) 7250 + 4010 = 11 260 (кг);
7250 + (7250 – 3240) = 11 260 (кг)
Відповідь: було 11 260 кг картоплі в овочесховищі.
5.Підсумок уроку
-Океаном мандрували ,багато нового пізнали.
-Тож як ми виконуємо письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел?
-Ось і закінчилась наша подорож «Математичним океаном.»
-В подорожі були активні (прізвища дітей,оцінюю.)
На цьому наш урок завершений, до побачення !
6.Домашнє завдання :
Обчислити:
2. Розв’яжи задачу, скориставшись підказкою.
Між Києвом і Одесою розташоване місто Умань. Від Одеси до Умані 280 км, що на 60 км більше, ніж від Умані до Києва. Яка відстань між Одесою і Києвом?