Тема уроку: «Дії з десятковими дробами», 5 клас
Мета: Перевірка практичних навичок і вмінь при роботі з десятковими дробами; познайомити з історичною довідкою про дроби; активізувати роботу на уроці, вводячи елементи гри; зацікавити до вивчення матеріалу.
Хід уроку:
1. Організаційний момент. Перевірка Д.з.
Історична довідка
На початку 17 ст. почалось швидке розповсюдження десяткових дробів у Європі. В Англії в якості знаку, що відділяє цілу частину від дробової, була запропонована точка, що і нині застосовується в США та деяких інших країнах. Кома, як і точка була запропонована 1616-1617 роках відомим англійським математиком Джоном Непером. Велика заслуга також належить фламандському інженеру Симону Стевіну, який видав книгу під назвою «Децималь». Де описав десяткові дроби, іх застосування в грошовій системі, в мірах ваги і довжин.
Дріб 0,001 дуже мала. Наприклад, 0,001 секунди. Але потяг, на швидкості 72 км/год, за цей час проїде 20 см. Звук в повітрі пройде 33 см, а куля пролетить 70 см. Земна куля за цей ж час переміщається довкола Сонця на 30 м, навіть комар встигає змахнути крилами вгору і вниз.
Дріб 0,000001 ще менше. Але для сучасного фізика 0,000001 секунди – це зовсім не малий проміжок часу. Так, промінь світла за цей час пробігає 300м.
Міліметр – це 0,001 м. Він вдвічі менше товщини сірника. Для вимірювання бактерій, наприклад, і його забагато. Тут використовують мікрон – це 0,001 мм. Мікрон в 1000 раз менше міліметра. Так звані червоні кров’яні тільця, яких в краплині крові близько десяти мільйонів, мають довжину 7мк і товщину 2 мк.
2. Актуалізація опорних знань.
Гра «Третій зайвий»
Яке слово зайве в ряду?
Одиниці, десятки, сотні, тисячі (тисячі – такого розряду одиниць не існує)
Прямокутник, куб, квадрат, трикутник (куб – об’ємна фігура)
Лінійка, циркуль, кут, транспортир (кут – не є геометричним інструментом)
Алтин, п’ядь, п’ятак, четвертак (п’ядь не є монетою.)
Відро, вершок, лікоть, сажень (відро – є мірою об’єму, а не довжини)
Гра «Виправ помилку»
За 5-6 хв. учні повинні виправити помилки. Виграє той, хто знайде більше помилок.
3,7 + 2,251 = 5, 951
5,8 + 3,618 = 8,1418 (невірно, т.к. 5,8 + 3,618 = 9,418)
6,42 . 10 = 6,420 (невірно, т.к. 6,42 ? 10 = 64,2)
0,006 . 100 = 0,6
4,4 тис. = 44000 (невірно, т.к. 4,4 тис. = 4,4 . 1000 = 4400)
0,054 . 100 = 0,54 (невірно, т.к. 0,054 . 100 = 5,4)
8,3 – 4,7 = 44 (невірно, т.к. 8,3 – 4,7 = 3,6)
6,8 – 5,1 = 1,7
45,531 : 10 = 4,531
0,046 : 10 = 0,46 (невірно, т.к. 0,046 : 10 = 0,0046)
3.Відпрацювання вмінь і навичок
№1. Поділити учнів на чотири варіанти вивести завдання на екран або роздати картки. Учні записують лише відповіді в зошиті в стовпчик.
№2. Обчислити. Два учні записують відповіді на раніше записаних на дошці прикладах.
№3. Розв’язати рівняння. По черзі біля дошки розв’язують учні. Першого викликає вчитель, а учень потім визиває наступного за ним.
№4. Встановити залежність і заповнити пусту клітинку квадрата
4. Підсумки уроку.
Я дізнався…
Я вмію…
Я хочу дізнатися…
Домашнє завдання:
Скласти 2-3 власних магічних квадрати.