Урок на тему «Множення десяткових дробів» розрахований для учнів п'ятого класу. Вивчається в розділі «Десяткові дроби та дії з ними». Даний урок не є останнім у розділі, але є узагальнюючим. На цьому уроці закріпляються знання і навички виконання дії множення з десятковими дробами, розвивається логічне мислення та просторова уява, виховується математична культура. Завданням даного уроку є формування стійкої позитивної мотивації до саморозвитку та постійного вдосконалення. Урок розрахований для закладу загальної середньої освіти із стандартним рівнем вивчення предмету.
Клас: 5А
Тема: Множення десяткових дробів
Мета: навчальна: закріпити навички виконання дії множення десяткових дробів; розвиваюча: розвивати логічне мислення; виховна: виховувати математичну культуру та інтерес до математики.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Обладнання: мультимедійна дошка, роздавальний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний етап. (2 хв)(слайд №1)
Налаштувати учнів на урок. Привітання присутніх.
–Вітаю усіх присутніх, дуже рада вас бачити на нашому уроці. Давайте усі разом привітаємо гостей нашого уроку.
Сподіваюсь, що зараз в усіх гарний настрій і ми збережемо його, а може навіть і покращимо, до кінця. Сьогодні на уроці нас чекає багато чого цікавого. (слайд №2) Ми закріпимо навички виконання дії множення десяткових дробів, будемо розвивати логічне мислення та будемо вчитись любити математику.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (5 хв)
– Добре! Саме ці правила нам знадобились при виконанні домашнього завдання. Обміняйтесь зошитами, і перевірте один одного. (слайд №3)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (1 хв)
Десяткові дроби відіграють дуже важливу роль у повсякденному житті, часто використовуються у розрахунках і різного роду обчислюваннях. Тому необхідно удосконалювати обчислювальні навички, щоб раціонально (а, отже, якнайшвидше) отримувати результат.
ІV. Актуалізація опорних знань. (5 хв)
Казкова історія.
Якось Кома, яка завжди сумлінно виконувала свою роботу у дробі 13, 245, застрайкувала. «Що я бачу? – подумала вона. – Спину трійки і лице двійки. Та є ще багато інших цифр, з якими я не зустрічалася». І вирішила вона подорожувати. Про те, щоб залишити дріб, у неї не було й думки. Вона знала, що на ній тримається весь дріб, якби Кома залишила його, він неминуче б зник. «Має бути вихід», - міркувала вона. У таких сумних роздумах Кому побачив загін Розрядних одиниць під командуванням генерала Множення. Який проходив поряд. Зустрівши дріб 13,245, генерал скомандував: «13,245 • 10». (слайд №5) І Кома не зчулася, як пересунулася на одну цифру вправо і стала між двійкою і четвіркою:
13,245 • 10 = 132, 45. (клік)
Потім прозвучала команда: «13,245 • 100» (слайд №6), і кома опинилася між 4 і 5
13,245 • 100 = 1324,5. (клік)
«Які ще є гарні цифри», - розглядала все навкруги вона. А потім генерал Множення відправив до дробу 13,245 розрядну одиницю 0,1(слайд №7+клік) і Кома знайшла свою позицію між 1 і 3, пересунувшись на одну цифру вліво:
13,245 • 0,1 = 1,3245. А далі почулася команда: «13,245 • 0,01». (клік)
І кома не зрозуміла, що з нею відбувається. Якась сила винесла її перед одиницею і раптом з’явився, неначе з неба впав, нуль. (клік) І вона опинилася між 0 і 1: 13,245 • 0,01 = 0,13245.
Та от до дробу 13,245 підступила Розрядна одиниця 0,001(клік). І Кома побачила, що знову, неначе з неба, впав ще один 0: 13,245 • 0,001 = 0,013245.
Та раптом у загоні Розрядних одиниць збунтувалася Розрядна одиниця 1000: (слайд №8 +клік) «Чому мого молодшого брата 0,001 випустили, а мене, 1000, не випускаєте?» На що генерал Множення зауважив: «Я турбуюся про нашу Кому. Проте, коли ти так рвешся в бій, то йди».
13,245 • 1000 = 13245.
І Кома знову відчула, як якась невидима сила поставила її спочатку після 5, а потім зовсім відкинула її від цифр подалі. (клік) «Чому це так? Невже я не потрібна?» - думала вголос Кома і сльози бриніли в її голосі. «Такі правила математики. Тебе при множенні дробу на 1000 перенесли на три цифри вправо», втішав її генерал Множення.
А тут Розрядна одиниця 10 000 (клік) також захотіла помножитись:
13,245 • 10 000 = 132450.
І Кома, знову відкинута вбік, побачила, як до 5 спустився, наче з неба, один 0. А генерал Множення пояснив: «От тепер Кому перенесли на 4 цифри вправо. І, Комо, не сумуй більше, віднині мої солдати, Розрядні одиниці, будуть тебе часто провідувати і ти знову і знову будеш зустрічатися з різними цифрами. А для того, щоб ти була готова до всього, я тобі залишу наші правила з математики».
Усі хто розповідали правила ставлять собі по одному балу!
V. Узагальнення та систематизація.
– Давайте тепер перевіримо, як ми засвоїли ці дуже важливі правила. Пограємо в гру «Лото Десяткових дробів» (5хв)(слайд №9). На екрані ви бачите 6 завдань, які треба розв’язати, а відповіді закреслити в картках лотереї. У кожного своя картка. У 1го варіанта картка №1, у другого – картка №2. На кожне запитання витрачайте не більше хвилини. По закінченню разом все перевіримо. Починайте!
(слайд №10)
Картка №1
41 |
45m |
|
1,56 |
|
9,8 см2 |
12,5 км |
|
25 км |
|
4,5mk |
41,5 |
Картка №2
4,5mk |
|
45m |
|
|
1,56 |
41 |
15,6 |
9,8 см2 |
30 км |
|
25 км |
Запитання для лото:
– В лото пограли, а тепер давайте спробуємо розгадати слово (слайд №11), яке я для вас зашифрувала. На ваших картках є завдання, на перший погляд воно складне, але подивіться уважно. У заповнених клітинках ви маєте вирази, розв’язки яких можна записати у пусту клітинку нижче виразу, а потім подивившись у схему(слайд №12) поряд з клітинками, знайти відповідність між відповіддю і літерою, що їй відповідає, та також вписати в незаймані клітинки. Таким чином ви розшифруєте моє слово. (4хв)
(слайд №13)
3 ∙ 0,1 |
0,47 ∙ 0,1 |
1,5 ∙ 0,2 |
0,1 ∙ 0,1 |
0,3 |
0,047 |
0,3 |
0,01 |
В |
о |
в |
к |
1 0,01
0,047 4,7
3 0,3
(Відповідь: ). (клік)
– Дуже добре! Ми зуміли уникнути зустрічі з вовком. Але це ще не все. (слайд №16) Йде собі Червона шапочка далі, на квіти задивляється, пташкам підспівує, раптом бачить місточок. Та гадає, або скоротити шлях та дістатись швидше до бабусі через місточок, або не звертати зі стежки та йди як йшла? Допоможемо дізнатись дівчині, який шлях безпечніше? Тоді виконаємо множення 2,43∙10 і 2,43∙100 та порівняємо результати, які отримаємо.
(Відповідь: «<») (клік)
(Відповідь: 0,85∙0,85=0,7225м2 ) (клік)
Усі хто відповідав правильно можуть поставити собі по одному балу в картку оцінювання.
х38,557 407 +192785 154228 _ 173,5065
|
Х1402,5 12,5 +70125 +28050 14025__ 175312,5 |
х6,5419 2,8 +523352 130838_ 18,31732 |
Правильно: (клік) х38,557 407 +269899 154228__ 15692,699 |
Х1402,5 12,5 +70125 +28050 14025__ 17531,25 |
|
Один учень біля дошки розв’язують задачу, а інші у себе в зошитах.
Задача: (8хв)
Із пунктів А і В, відстань між якими 50 км, одночасно на зустріч один одному вийшли два поїзди. Швидкість одного поїзда дорівнює 54 км/год, другого –
65 км/год. Яка відстань буде між поїздами через 0,2 години?
Розв’язування:
54 км/год 65 км/год
А В
50 км
1) 54 ∙ 0,2 = 10,8 (км) – пройшов 1й поїзд за 0,2 години
2) 65 ∙ 0,2 = 13 (км) – пройшов 2й поїзд за 0,2 години
3) 10,8 + 13 = 23,8 (км) – пройшли обидва поїзди за 0,2 години
4) 50 – 23,8 = 26,2 (км) (клік)
Відповідь: 26,2 км відстань яка буде між поїздами через 0,2 години.
За правильне розв’язання учень отримує 2 бали.
Один учень заповнює ланцюжок біля дошки. Правильність виконання оцінюється в 1 бал.
1й варіант: (перевірка – клік)
0,04 ∙ 10 0,4 ∙ 0,25 0,1 ∙ 1,99 0,199
2й варіант:
0,02 ∙ 10 0,2 ∙ 0,5 0,1 ∙ 2,99 0,299
VІ. Підсумок уроку. (5 хв) (слайд №21)
–Ми сьогодні розв’язували задачі, обчислювали приклади, використовуючи правила множення десяткових дробів.
–Прочитайте фразу: «Забути не можна пам’ятати!». Від того, у якому місці ви поставити кому, матимете два варіанти:
–На якому варіанті ви зупинитесь?
–Чи потрібні вам ці знання у майбутньому? (Відповіді учнів).
–А за свою роботу ви повинні бути нагороджені оцінками. Порахуйте свої бали в картках оцінювання. Хто сьогодні попрацював на 12 балів?
–Молодці! (слайд №22) І на останок оберіть будь ласка пухнастика, який відповідає вашому настрою. Після того як відмітите здайте мені будь ласка свої аркуші на яких ви працювали та картки оцінювання. Не забудьте написати на них свої прізвища.
VІІ. Домашнє завдання. (клік)
Скласти 2 задачі з десятковими дробами і розв’язати їх.
(слайд №23)
Бланк оцінювання
Учня 5А класу
_________________
Вид роботи |
Бали |
Домашнє завдання |
|
Знання правил |
|
Лото |
|
Допомога Червоній шапочці |
|
Задача |
|
Ланцюжок |
|
Всьго |
|
1