Урок з математики для 5 класу з теми "Множення десяткових дробів"

Про матеріал

Урок на тему «Множення десяткових дробів» розрахований для учнів п'ятого класу. Вивчається в розділі «Десяткові дроби та дії з ними». Даний урок не є останнім у розділі, але є узагальнюючим. На цьому уроці закріпляються знання і навички виконання дії множення з десятковими дробами, розвивається логічне мислення та просторова уява, виховується математична культура. Завданням даного уроку є формування стійкої позитивної мотивації до саморозвитку та постійного вдосконалення. Урок розрахований для закладу загальної середньої освіти із стандартним рівнем вивчення предмету.

Перегляд файлу

Клас: 5А      

Тема: Множення десяткових дробів

Мета: навчальна: закріпити навички виконання дії множення десяткових дробів; розвиваюча: розвивати логічне мислення; виховна: виховувати математичну культуру та інтерес до математики.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань

Обладнання: мультимедійна дошка, роздавальний матеріал.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап. (2 хв)(слайд №1)

Налаштувати учнів на урок. Привітання присутніх.

–Вітаю усіх присутніх, дуже рада вас бачити на нашому уроці. Давайте усі разом привітаємо гостей нашого уроку.

Сподіваюсь, що зараз в усіх гарний настрій і ми збережемо його, а може навіть і покращимо, до кінця. Сьогодні на уроці нас чекає багато чого цікавого. (слайд №2) Ми закріпимо навички  виконання дії множення десяткових дробів, будемо розвивати логічне мислення та будемо вчитись любити математику.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. (5 хв)

  • Чи усі дивляться мультик «Фіксики»? Пам’ятаєте хлопчика Дім Дімича? Він теж школяр, якщо пам’ятаєте, при виконанні одного з домашніх завдань з математики він хотів скористатись калькулятором, щоб полегшити собі роботу. Але калькулятор зламався і йому все одно прийшлось розв’язувати приклади самостійно. Чи було б для нас це проблемою? Ні, тому що ми знаємо правила. Які саме? Які правила множення десяткових дробів ви знаєте?
  • Множення десяткових дробів, та множення десяткового дробу на:
  1.                    10, 100, 1000 …
  2.                    0,1; 0,01; 0,001 …

– Добре! Саме ці правила нам знадобились при виконанні домашнього завдання. Обміняйтесь зошитами, і перевірте один одного.  (слайд №3)

  • У кожного з вас є картки оцінювання. У кого все правильно поставте один одному один бал навпроти запису «Домашнє завдання».

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (1 хв)

Десяткові дроби відіграють дуже важливу роль у повсякденному житті, часто використовуються у розрахунках і різного роду обчислюваннях. Тому необхідно удосконалювати обчислювальні навички, щоб раціонально (а, отже, якнайшвидше) отримувати результат.

 

ІV. Актуалізація опорних знань. (5 хв)

  • Пропоную послухати одну казкову історію! (слайд №4)

Казкова історія.

 Якось  Кома, яка завжди сумлінно виконувала свою роботу у дробі 13, 245, застрайкувала. «Що я бачу? – подумала вона. – Спину трійки і лице двійки. Та є ще багато інших цифр, з якими я не зустрічалася». І вирішила вона подорожувати. Про те, щоб залишити дріб, у неї не було й думки. Вона знала, що на ній тримається весь дріб, якби Кома  залишила його, він неминуче б зник. «Має бути вихід», - міркувала вона. У таких сумних роздумах Кому побачив загін Розрядних одиниць під командуванням генерала Множення. Який проходив поряд. Зустрівши дріб 13,245, генерал скомандував: «13,245 • 10». (слайд №5) І Кома не зчулася, як пересунулася на одну цифру вправо і стала між двійкою і четвіркою:

13,245 • 10 = 132, 45. (клік)

 

Потім прозвучала команда:  «13,245 • 100» (слайд №6), і кома опинилася між 4 і 5

13,245 • 100 = 1324,5. (клік)

 «Які ще є гарні цифри», - розглядала все навкруги вона. А потім генерал Множення відправив до дробу 13,245 розрядну одиницю 0,1(слайд №7+клік) і Кома знайшла свою позицію між 1 і 3, пересунувшись на одну цифру вліво:

13,245 • 0,1 = 1,3245. А далі почулася команда: «13,245 • 0,01». (клік)

 І кома не зрозуміла, що з нею відбувається. Якась сила винесла її перед одиницею і раптом з’явився, неначе з неба впав, нуль. (клік) І вона опинилася між 0 і 1:  13,245 • 0,01 = 0,13245.

 Та от до дробу 13,245 підступила Розрядна одиниця 0,001(клік). І Кома побачила, що знову, неначе з неба, впав ще один 0: 13,245 • 0,001 = 0,013245.

 Та раптом у загоні Розрядних одиниць збунтувалася Розрядна одиниця 1000: (слайд №8 +клік) «Чому мого молодшого брата 0,001 випустили, а мене, 1000, не випускаєте?» На що генерал Множення зауважив: «Я турбуюся про нашу Кому. Проте, коли ти так рвешся в бій, то йди».

13,245 • 1000 = 13245.

І Кома знову відчула, як якась невидима  сила поставила  її спочатку після 5, а потім зовсім відкинула її від цифр подалі. (клік) «Чому це так?  Невже  я не потрібна?» - думала вголос Кома і сльози бриніли в її голосі. «Такі правила математики. Тебе при множенні дробу на 1000 перенесли на три цифри  вправо», втішав її генерал Множення.

А тут Розрядна одиниця 10 000 (клік) також захотіла помножитись:

13,245 • 10 000 = 132450. 

 І Кома, знову відкинута вбік, побачила, як до 5 спустився, наче з неба, один 0. А генерал Множення пояснив: «От тепер Кому перенесли на 4 цифри вправо. І, Комо, не сумуй більше, віднині мої солдати, Розрядні одиниці, будуть тебе часто провідувати і ти знову і знову будеш зустрічатися з різними цифрами. А для того, щоб ти була готова до всього, я тобі залишу наші правила з математики».

  • Як ви гадаєте, які правила залишив Комі генерал Множення?
  •  
  1. При множенні десяткового дробу на 10, 100, 1000 і т.д., треба в цьому дробі кому перенести вправо на один, два, три і т.д. знаки.
  2. При множенні десяткового дробу на 0,1, 0,01, 0,001 і т.д., треба в цьому дробі кому перенести вправо на один, два, три і т.д. знаки.
  3. Щоб помножити два десяткові дроби, треба їх перемножити як натуральні числа.
  4. Для десяткових дробів справедлива переставна властивість множення.

 

Усі хто розповідали правила ставлять собі по одному балу!

 

V. Узагальнення та систематизація.

– Давайте тепер перевіримо, як ми засвоїли ці дуже важливі правила. Пограємо в гру «Лото Десяткових дробів» (5хв)(слайд №9). На екрані ви бачите 6 завдань, які треба розв’язати, а відповіді закреслити в картках лотереї. У кожного своя картка. У 1го варіанта картка №1, у другого – картка №2. На кожне запитання витрачайте не більше хвилини. По закінченню разом все перевіримо. Починайте!

(слайд №10)

Картка №1

41

45m

 

1,56

 

9,8 см2

12,5 км 

 

25 км 

 

4,5mk

41,5

 

Картка №2

4,5mk

 

45m

 

 

1,56

41

15,6

9,8 см2

30 км 

 

25 км 

 

Запитання для лото:

  1. Якщо , і , то чому дорівнює ? (9,8 см2 )
  2. Знайдіть добуток: 5,2 ∙ 0,3   (1,56)
  3. Знайдіть добуток зручним способом: 0,4 ∙ 41 ∙ 2,5   (41)
  4. Спростіть вираз: 0,9m ∙ 5k (4,5mk)
  5. Велосипедист їхав зі швидкістю 12,5 км/год. Який шлях він подолає за 2 години? (25 км)

 

  • Перевіряємо чи вірно ви закреслили свої картки!
  • У кого все вірно ставлять собі 5 балів.

 

– В лото пограли, а тепер давайте спробуємо розгадати слово (слайд №11), яке я для вас зашифрувала. На ваших картках є завдання, на перший погляд воно складне, але подивіться уважно. У заповнених клітинках ви маєте вирази, розв’язки яких можна записати у пусту клітинку нижче виразу, а потім подивившись у схему(слайд №12) поряд з клітинками, знайти відповідність між відповіддю і літерою, що їй відповідає, та також вписати в незаймані клітинки. Таким чином ви розшифруєте моє слово. (4хв)

 

 

 

 

 

 

 

(слайд №13)

3 ∙ 0,1

0,47 ∙ 0,1

1,5 ∙ 0,2

0,1 ∙ 0,1

 

 

0,3

0,047

0,3

0,01

 

 

В

о

в

к

 

 

 

 

 

 

1        0,01

 

 

 

 

0,047      4,7

 

 

 

3    0,3

 

  • Дуже добре! У кого вийшло слово «Вовк»  поставте собі по одному балу!
  • Які казки ви знаєте з вовком чи вовками?
  • Червона шапочка! (слайд №14)
  • Молодці! У мене для вас є завдання. Давайте допоможемо Червоній шапочці все ж таки не зустрітися з вовком та спокійно донести любій бабусі пиріжки.
  • Якось мати Червоної шапочці спекла пиріжків, та й каже дочці: «Піди до бабусі, довідайся, як вона поживає. Віднеси їй пиріг і цей горщечок масла.» Червона шапочка хутенько зібралась і подалась у сусіднє село до бабусі. (слайд №15) Йде неквапливо Червона шапочка, та розуміє, що не пам’ятає по якій стежці треба йти далі, щоб не натрапити на хижих тварин. А ми з вами можемо допомогти Червоній шапочці обрати правильну стежку, але для цього треба обчислити вираз , якщо

(Відповідь: ). (клік)

Дуже добре! Ми зуміли уникнути зустрічі з вовком. Але це ще не все. (слайд №16) Йде собі Червона шапочка далі, на квіти задивляється, пташкам підспівує, раптом бачить місточок. Та гадає, або скоротити шлях та дістатись швидше до бабусі через місточок, або не звертати зі стежки та йди як йшла? Допоможемо дізнатись дівчині, який шлях безпечніше? Тоді виконаємо множення 2,43∙10 і 2,43∙100  та порівняємо результати, які отримаємо.

(Відповідь: «<») (клік)

  •  І з цим завданням ви швидко впорались! Але і ця розвилка не остання. Ще трошки пройденого шляху і Червона шапочка зустрінеться з бабусею. (слайд №17) Розв’яжемо задачу й оберемо безпечний шлях. Треба знайти площу квадрата зі стороною 0,85м.

(Відповідь: 0,85∙0,85=0,7225м2 ) (клік)

  • Молодці! Щоб Червона шапочка без нашої допомоги робила?! На вовка натрапила, а ми з вами самі довели дівчину без перешкод до любої бабусі.

Усі хто відповідав правильно можуть поставити собі по одному балу в картку оцінювання.

  • Фізкульт. хвилинка!
  • Якщо ми так швидко і правильно допомогли Червоній шапочці, (слайд №18) то для нас не буде складним знайти помилку у розв’язках Дім Дімича. Він звичайно розумний хлопчик, але, виконуючи множення, помилився. Давайте знайдемо, та виправимо помилку: (4хв)

х38,557

      407

      +192785

      154228 _

      173,5065

 

      Х1402,5

            12,5

            +70125

         +28050

     14025­­__

     175312,5

      х6,5419

            2,8

      +523352

   130838­_

   18,31732

Правильно: (клік)

х38,557

      407

      +269899

    154228__ 

    15692,699

               Х1402,5

            12,5

            +70125

         +28050

     14025­­__

     17531,25

 

 

  • Яка у вас гарна увага! А чи так уважно та швидко ви розв’яжете задачу з десятковими дробами? (слайд №19)

Один учень біля дошки розв’язують задачу, а інші у себе в зошитах.

Задача: (8хв)

Із пунктів А і В, відстань між якими 50 км, одночасно на зустріч один одному вийшли два поїзди. Швидкість одного поїзда дорівнює 54 км/год, другого –

65 км/год. Яка відстань буде між поїздами через 0,2 години?

Розв’язування:

54 км/год    65 км/год

      А      В

 

 

50 км 

1) 54 ∙ 0,2 = 10,8 (км) – пройшов 1й поїзд за 0,2 години

2) 65 ∙ 0,2 = 13 (км) – пройшов 2й поїзд за 0,2 години

3) 10,8 + 13 = 23,8 (км) – пройшли обидва поїзди за 0,2 години

4) 50 – 23,8 = 26,2 (км) (клік)

Відповідь: 26,2 км відстань яка буде між поїздами через 0,2 години.

За правильне розв’язання учень отримує 2 бали.

  • І на закінчення заповнимо ланцюжок множення десяткових дробів за варіантами.  (слайд №20)

Один учень заповнює ланцюжок біля дошки. Правильність виконання оцінюється в 1 бал.

1й варіант: (перевірка – клік)

 

0,04    ∙ 10           0,4 ∙ 0,25      0,1   ∙ 1,99     0,199

 

 

2й варіант:

 

0,02    ∙ 10           0,2 ∙ 0,5      0,1   ∙ 2,99     0,299

 

 

VІ. Підсумок уроку. (5 хв) (слайд №21)

 

–Ми сьогодні розв’язували задачі, обчислювали приклади, використовуючи правила множення десяткових дробів.

–Прочитайте фразу: «Забути не можна пам’ятати!». Від того, у якому місці ви поставити  кому, матимете два варіанти:

  • Забути, не можна пам’ятати!
  • Забути не можна, пам’ятати!

–На якому варіанті ви зупинитесь?

–Чи потрібні вам ці знання у майбутньому? (Відповіді учнів).

–А за свою роботу ви повинні бути нагороджені оцінками. Порахуйте свої бали в картках оцінювання. Хто сьогодні попрацював на 12 балів?

–Молодці! (слайд №22) І на останок оберіть будь ласка пухнастика, який відповідає вашому настрою. Після того як відмітите здайте мені будь ласка свої аркуші на яких ви працювали та картки оцінювання. Не забудьте написати на них свої прізвища.

 

VІІ. Домашнє завдання. (клік)

Скласти 2 задачі з десятковими дробами і розв’язати їх.

 

(слайд №23)

 

Бланк оцінювання

Учня 5А класу

_________________

 

Вид роботи

Бали

Домашнє завдання

 

Знання правил

 

Лото

 

Допомога Червоній шапочці

 

Задача

 

Ланцюжок

 

Всьго

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
4524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку