Урок з математики на тему: "Числа першого десятка. Складання і розв’язування математичних завдань у межах 10"

Про матеріал
Мета: – закріплювати знання натурального ряду чисел; – формувати навички правильного каліграфічного письма цифр та знаків; – навчати дітей складати і розв’язувати приклади на додавання і віднімання; – розвивати й удосконалювати обчислювальні навички; – продовжувати формувати у дітей уміння порівнювати числа в межах 10; – формувати вміння складати і розв’язувати задачі за малюнком; – закріплювати знання про геометричні фігури, аналізувати зображення, виділяти у них геометричні фігури; – розвивати математичне мовлення, дрібну моторику, пізнавальний інтерес до навчання, увагу, логічне мислення; – прищеплювати інтерес до вивчення математики; – виховувати любов до природи, допитливість, спостережливість. Обладнання. Ілюстрації казкових героїв, індивідуальні картки, технічні засоби навчання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок – казка

                з математики  у 1 класі

 

                                                    

                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Числа першого десятка. Складання і розв’язування математичних завдань у межах 10.

 

 Мета: – закріплювати знання натурального ряду чисел;

– формувати навички правильного каліграфічного письма цифр та знаків;

– навчати дітей складати і розв’язувати приклади на додавання і віднімання;

– розвивати й удосконалювати обчислювальні навички;

– продовжувати формувати у дітей уміння порівнювати числа в межах 10;

– формувати вміння складати і розв’язувати задачі за малюнком;

– закріплювати знання про геометричні фігури, аналізувати зображення, виділяти у них геометричні фігури;

– розвивати математичне мовлення, дрібну моторику, пізнавальний інтерес до навчання, увагу, логічне мислення;

– прищеплювати інтерес до вивчення математики;

– виховувати любов до природи, допитливість, спостережливість.

Обладнання.  Ілюстрації казкових героїв, індивідуальні картки, технічні засоби навчання. 

Хід уроку:

І. Організація класу. 

Вч.: Наші гості примостилися,

Діти їх роздивилися.

Привіталися, посміхнулися

І до мене повернулися.

  1. Створення емоційного настрою. Пальчикова гімнастика.

Добрий день, добрий день, –

Пальчики сказали, –

Ми сьогодні всіх дітей

Зранку привітали. (Пальці обох рук назустріч «кланяються», потім ритмічно на кожний склад з’єднуються з одноіменними пальцями рук.)

Вч.: Сядьте, дітки, всі рівненько

Усміхніться всі гарненько.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

Тепер налаштуймося на роботу!

Девіз нашого уроку:

Не просто слухаю, а чую.

Не просто дивлюся, а бачу.

Відповідаю та міркую,

Старанно працюю.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Слайд 2.

- На уроці ми разом будемо вправлятися у практичному застосуванні  вмінь додавати та віднімати, розв’язуванні прикладів та задач.

- Для того, щоб все встигнути, ми маємо уважно слухати, швидко думати, працювати старанно та охайно.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Мотивація навчальної діяльності. ( Звучить музика про казку)

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У казку ми зробимо ще один крок.

А щоб дізнатися, хто має завітати

Треба шифрограму швиденько розв’язати.   

 

 

2. Вправа “Шифрограма“. Слайд 1,2.

О   3 + 2 + 4= □   9                           Л   5 + 3 - 4 = □   4    

Б   9 - 3 + 2 = □   8                            О   4 + 5 - 2 = □   7

К   5 + 2 – 4 = □  3                            К   9 - 7 + 4 = □   6

О   10 - 5 - 3 = □  2  

3

9

4

2

8

7

6

К

О

Л

О

Б

О

К

                       

 

 

- Вірно, діти. Це – Колобок. Але Колобок візьме із собою у казку тільки тих діток, які люблять і знають математику. Отож, вирушаємо у подорож.

ІV. Повторення вивченого матеріалу. Слайд 3.

 Вчитель. Жили в одному мальовничому українському селі Дідусь та Бабуся. Сумно їм було самим. Якось каже Дідусь до Бабусі:

- А спечи-но, бабусю, Колобка. А я тим часом перевірю, чи дійсно дітки 1 –А класу розумні та спритні.

1 . Почнемо  з усного рахунку.

 Тест – гра « Усний рахунок» ( Презентація» )

г) Задачі – вірші.

1. На траві навколо хати

Метушились каченята.

П’ять білесеньких, як сніг

Двоє чорних, скільки всіх? (7 )

2. На узліссі під листочком,

Мов, зайці, гриби сидять.

Два грибочки, три грибочки.

Скільки буде? Рівно …(5 )

3. По дорозі зайчик біг.

Ніс 5 яблук на пиріг.

Одне впало, покотилось.

Скільки яблук залишилось? (4)

Вчитель.: Я бачу, що ви вмієте рахувати, тому подорожуємо далі казочкою.    

-  Спекла Бабуся Колобка, поклала на віконечко, щоб охолонув.

Каже Колобок до Бабусі:

- Наш Дідусь познайомився з дітками, а ми – ще ні. Давай загадаємо дітям загадки і подивимося, чи зуміють вони правильно знайти до них відгадки.

Вчитель.

- Впораємося із завданням? Розгорнемо зошит, покладемо його косо, вирівняємо спинки і приготуємося писати.

2. Математичний диктант. Слайд 3, 4.

  1. Записати число, що стоїть попереду числа 7.
  2. Записати число, що слідує за числом 4.
  3. Збільшити 9 на 1.
  4. Зменшити 4 на 3.
  5. Знайдіть суму чисел 5 і 4.
  6. Знайдіть різницю чисел 10 і 2.
  7. Запишіть сусідів числа 3.
  8. Запишіть сусідів числа 8.

 

Самоперевірка у супроводі ТЗН. Слайд 4.

                     6,   5,   10,   1,   9,  8,  3, 4, 7, 9

- Підніміть руку, у кого усі відповіді такі ж, як на екрані. Молодці !

V. Розвиток та закріплення математичних знань. Слайд 10.

- Діти, наш Колобок виявився дуже хитреньким та допитливим. Поки ми старанно працювали, він зістрибнув з підвіконня та покотився лісовою стежинкою. Мабуть він хоче багато знати. А ви ?

1.    Фізкультхвилинка

Котиться, котиться, а назустріч йому Зайчик. Побачив він Колобка та й каже:

-  Колобок, Колобок, я тебе з’їм.

А Колобок йому:

- Я від Бабусі утік, від Дідуся утік і від тебе утечу.                                     

                                          Їсти я тебе не буду

                                         І ніколи не забуду

Колобочку, підкажи,

Вилікуватись допоможи.

Не робив фізкультхвилинку

                                        І засидів сильно спинку.

- А щоб і ваші спинки не боліли, треба виконувати рухливі вправи. Давайте покажемо їх Зайчикові.

-  Молодці!

Слайд 12.  Виконавши завдання Зайчика, покотився Колобок далі. Котиться, котиться, а назустріч йому…….Хто? Ви дізнаєтеся, коли складете пазли.( Учні працюють в групах, складають пазли із зображенням Вовка).

- То кого ж зустрів Колобок? Зустрів Колобок Вовка. Він був  голодний, сердитий.  Побачив  Колобка та й каже:

-  Колобок, Колобок, я тебе з’їм.

А Колобок йому:

- Я від Бабусі утік, від Дідуся утік і від тебе утечу.                                     

- Не втечеш, - каже  Вовчик, - поки не виконаєш мого завдання, адже це не звичайна казка, а математична.

                                   Ось завдання моє  вам,

Тобі і славним школярам.

Ви приклади   ров’яжіть,

Уміння своє покажіть.

Робота в групах

1 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          3 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 14.  Допоміг Колобок Вовкові і покотився доріжкою далі. Назустріч йому Ведмедик. Каже:

- Колобок, Колобок, я тебе з’їм.

А Колобок йому:

- Я від Бабусі утік, від Дідуся утік, від Зайчика утік, Вовчикові допоміг, і від тебе утечу.

- Не втечеш, поки не виконаєш мого завдання. Мудра Сова дала мені завдання -       розв’язати задачі, а я ніяк не можу.

Завдання 2 в підручнику( С.130) знайди

                                         І правильно задачку розв’яжи.

                                         Прийшов час вже показати,

                                         Чи вмієш ти  міркувати.

Слайд 15.

- Друзі, допоможемо Колобкові задачу розв’язати? Але спочатку давайте повторимо назви чисел при додаванні й згадаємо .

- Отже, числа при додаванні називаємо так:

  •          Перший доданок
  •          Другий доданок
  •          Сума

г) Робота у парі. Завдання 4, с. 75. Слайд 18.

- Наш Ведмедик полюбляє їсти мед. Сова про це знає, тому й приготувала для нього ще одну задачу про мед. Але для того, щоб  Сова не здогадалася про нашу допомогу, ми складемо та розв’яжемо задачу в парах.

 

Було у                 

 

Він з’їв

Залишилось?

Розв’язання:  6-3=3 (б.)

- Чому ми виконали дію віднімання?

- Яка буде відповідь?

- Молодці!

- Дотримався Ведмедик свого слова, відпустив Колобка, а сам пішов до лісової школи.

Слайд 19.

- А наш Колобок котиться далі. Раптом назустріч йому Лисичка. ( Пісня « Я лисичка – гарна господиня») .

Я - лисичка, я - сестричка,

Не сиджу без діла –

Я гусята пасла,             |

Полювать ходила.            | (2)

 

А сьогодні, у неділю,

Треба відпочити,

Свою хатку гарнесенько      |

Треба прикрасити!           | (2)

 

Треба хатку прикрасити,

Квітами прибрати,

Бо прийдуть сьогодні        |

Гості до моєї хати!         | (2)

 

Прийшов вовчик, прийшла мишка

На мою гостину,

Принесли грушок та яблук    |

І сливок торбину.           | (2)

 

Прийшов зайчик, прийшла білка

Разом із ведмедем,

принесли горішків трішки    |

І горнятко меду!            | (2)

 

Я - лисичка, я - сестричка,

Гарна господиня:

Фартушком підпережуся,      |

Пов'яжу хустину!            | (2)

Замішу хутенько тісто,

Кину ягід жменьку,

І спечу пиріг солодкий      |

Гостям дорогеньким!         | (2)

 

Друзі, гайда, всі до столу,

Нумо куштувати!

Пригощайтесь, любі гості,   |

Пирога – багато!            | (2)

 

Всім звірятам по шматочку

Вистачить із лишком:

Вовку, зайцю і ведмедю,     |

Білочці та мишці!           | (2)

 

А мені із пиріжечка

Буде серединка!

Я - лисичка, я - сестричка, |

Гарна господинька!          | (2)

 

Побачила Колобка та й каже:

- Знаю, знаю, Колобочку, що ти заблукав. Ти вже, напевно, жалкуєш про те, що утік від своїх рідних. Знай, допоможу я тобі повернутися до них лише за тієї умови, що впораєшся ти ще й з моїми завданнями. А не впораєшся – начувайся! З’їм тебе!

- Діти, всі ви знаєте кінцівку цієї казки. Але у нас з’явилася нагода змінити кінцівку на щасливе повернення Колобочка до родини. Невже ми не допоможемо йому? Виконаємо старанно та швидко завдання хитрої Лисички!

2.  Кругові приклади

Слайд 20.

- Бачить Лисичка, що Колобок упорався із завданням, і каже йому:

Давай сідай мені на носа,

Бо щось не вірю я тобі.

Колобки такі розумні

Не стрічались ще мені.

Кажуть, ти математичний.

А чи знаєш ти фігури геометричні?

- І запропонувала Лисичка Колобкові останнє завдання. Допоможемо йому?

Слайд 21.

  • Які фігури ви бачите на малюнку ?
  • У якої фігури найменше кутів? А найбільше?
  • У яких фігур зовсім немає кутів?
  • Чим відрізняється пряма від відрізка?
  • Молодці !

VІ. Підсумок уроку.

- Відпустила Лисичка Колобка. Повірила, що він справді розумний. Та ще й показала йому безпечний шлях додому. А все завдяки вашим знанням із математики. Адже якби не ви, якби не допомогли Колобкові виконати всі її завдання, з’їла б його Лисичка.

- Допомагайте завжди один одному так, як ви це робили на уроці. І тоді у вас буде багато друзів, які завжди прийдуть на допомогу.

- Махнула лисичка своїм хвостиком і зникла у гущавині лісовій. А нам залишилася тільки гра “Хвостики“.

1. Гра “Хвостики“. Слайд 22.

  1.               Сума – це дія…..
  2.               Різниця – це дія …..
  3.                

2. Рефлексія. 

- Діти, чого навчив сьогоднішній урок ?

- Чи важливо володіти кожному з вас знаннями, які ви здобули сьогодні ?

Слайд 23.

Працювали всі старанно

І почули у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці !

- Колобок теж вам щиро дякує за допомогу. Адже ви допомогли зробити кінцівку казки щасливою та доброю!

 

 

Цікаві задачі на залишок часу на уроці.

У білки 10 білченят,

А горішків в неї 5.

Хто ж із вас, малята, знає,

Скільки ще не вистачає?

 

Вовченята-сіроманці

Чистять зуби рано-вранці.

Тато, мама, двоє діток.

Скільки їм потрібно щіток?

 

Зайченят у Зайця 7.

Треба їсти дати всім.

10 яблук Заєць мав,

По одному дітям дав.

Скільки залишилось в нього?

Хто прийде на допомогу?

 

Три грибочки на горбочку.

Стільки ж видно з-під листочка.

Відповісти хто б зумів,

Скільки разом всіх грибів?

 

Список використаної літератури:

  1.                  Андруховець П. Ігрова педагогіка // Завуч. – 2004. – № 1 (187). - С. 6-16.
  2.                  Ващенко Г. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів. – К.:,       1997. – С. 366 – 380.
  3.                  Галкін С. Гра – Шлях до впевненості // Шкільний світ. – 2004. – № 47 (217). – С. 4 – 6.
  4.                  Галкін С. Організація ігрової діяльності на уроці // Завуч. – 2004. – № 30 (216). – С. 9 – 12.
  5.                  Герасимчук Н.М., Головна Г.А., Сухіна Л.А. Математичний ярмарок // Початкова школа. – 1994. – №1. – С.16.
  1.                   Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2001. – № 1. – С. 42.
  2.                   Дон О. Дидактичні ігри в навчально-виховному процесі // Шкільний світ. – 2001. – № 35 (115). – С. 2.
  3.                   Дубич К. Місце рольової гри в навчально-виховному процесі // Нова педагогічна думка. – 2003. – № 1-2. – С.12 – 13.
  4.               Жуковська Н. Закріплення і повторення вивченого матеріалу. Урок-подорож з математики // Початкова освіта. – 2005. – № 32 (320). – С. 17 – 18.
  5.                   В. Л.Бутрім. Математика. 1 клас: Розробки уроків  //  - Харків: Веста: Видавництво “Ранок“,  2008. – С. 162 – 163
  6.                   М.В.Богданович.Математика: Підручник для 1 класу. – К.: Освіта, 2001. – С. 75

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
3 березня 2021
Переглядів
678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку