Тема. Додавання і віднімання чисел 0,1,2,3.
Мета:
Обладнання: дидактичний матеріал, цеглинки Лего.
Тип уроку: підсумковий урок.
Хід уроку
Вітаю на уроці математики! Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітали гості. Поверніться до них, посміхніться і подаруйте свої щирі сердечка.
-Чи все ви взяли для роботи на урок?
Очі, щоб бачити,
Вуха, щоб слухати,
Ротик, щоб говорити,
Руки – щоб підіймати,
Голову – щоб міркувати,
Серце, щоб відчувати.
Очікування
-Сформулюйте завдання до уроку, яке ви ставите перед собою.
Я хочу…
Я планую…
Я хочу повторити…
-Діти, яка зараз пора року?
Так, зима володарює на нашій прекрасній землі. Зима скрізь – і в містах, і в селах, і в садах, і в полях, і в лісах теж. Діти, а яка тема цього тижня у нас? (Тварини взимку)
Сьогодні на уроці ми теж поговоримо про тварин взимку, але про тих, які мешкають у лісі, тобто про диких тварин . Щоб краще зрозуміти їхнє життя і щоб нам було цікавіше, лісові мешканці підготували для нас математичні завдання, які ми будемо виконувати. Вони дуже люблять математику і хочуть переконатися, що ви такі ж вправні, як і вони, в розв’язуванні прикладів і задач.
Сьогодні на уроці ми будемо додавати і віднімати числа 0, 1, 2,3.
На нас чекають наступні математичні завдання:
-Усне опитування, усний рахунок, робота з ЛЕГО, ви попрацюєте в групах і в парах. А ще ми попрацюємо з геометричним матеріалом і розв’яжемо цікаві задачі про тваринок.
III.Актуалізація опорних знань і способів дій
1.Усне опитування
-Пропоную почати з гри «Зліт - приземлення». А підготував її для нас зайчик-побігайчик.
- А як зайчик зимує в лісі? Хто знає?
Як нам відомо, наші зайці-русаки взимку стають білими лише з боків. . А от у їніх побратимів зайців-біляків хутро взимку чисто біле, за винятком кінчиків вух. Колір свій зайчики змінюють ще в листопаді. Узимку харчуються корою дерев, дрібними гілочками верби, берези. Дуже полюбляють забігати на наші городи поблизу лісу, аби пообгризати кору в садку. Постійного житла в зайців немає. Коли надворі буревій та хурделиця, зайці залізають під кущі і чекають, доки їх зверху замете снігом.
-А тепер до роботи.
Я говорю твердження . Якщо згодні з ним, то швиденько встаєте. Якщо ж ні, то сидите на місці. Для виконання цього завдання потрібно бути дуже уважним. Починаємо.
-Математика - цікава наука.
- Число 4 менше за число 6.
- Число 7 більше за число 5.
- При дії додавання результат збільшується.
- При дії віднімання результат зменшується.
-Якщо до будь якого числа додати 1, то утворюється попереднє число.
-Якщо від будь якого числа відняти одиничку, то утворюється попереднє число.
- Якщо від суми відняти відомий доданок , то знайдемо невідомий доданок.
-Число 6 розташоване між числами 4 і 7.
- Число 1 найбільше одноцифрове число.
- Число 9 найбільше одноцифрове число.
2. Усний рахунок
-Перевірити, які ви кмітливі і розумні, вирішив Вовчик – сіроманець.
- На дошці зображено числовий промінь. Ми використовували його для додавання і віднімання чисел. А сьогодні ми використаємо його для додавання і віднімання букв. Вовчик замінив числа буквами і хоче, щоб ми розв’язали ось ці приклади. Спробуємо?
(Учні за допомогою магнітів показують процес додавання і віднімання, пишуть відповіді на дошці.)
-Молодці, поаплодуйте собі за роботу в долоньки.
-Діти, що ви знаєте про життя вовчика взимку?
Узимку ці хижаки, звичайно, не сплять. Вони, як і решта тварин, на зиму отримують від природи густу теплу шерсть. Лапи в них на зиму обростають густою пухнастою шерстю. З неї видно лише кінчики пазурів.
Взимку тварини, ніби у валянках, і лапки їх не мерзнуть навіть у сильні морози. Взимку вовки об’єднуються у зграї та полюють. Їх жертвами стають дикі кабани, зайці, косулі. Від холоду вовки ховаються у норах, які риють на схилах пагорбів, під заваленими деревами.
-Діти, порахуйте скільки лапок у однієї лисички? А у вовчика? А скільки разом у них лап?
-Ви супер! Молодці! Покажіть, що ви супер!
IV.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота з килимками і цеглинками Лего. Розминка з ЛЕГО.
Гра «Один – беру, два – передаю»
-Покрутіть вежу із цеглинок в своїх долоньках. Активізуйте свою мозкову діяльність.
- Роботу з цеглинками підготував для нас їжачок. Він так хотів з вами погратися, що навіть порушив своє правило. А що це за правило?( Він перервав свій зимовий сон.)
Коли приходить осінь, їжакам вже дуже важко знайти здобич. Черв’ячки ховаються глибоко в землю, ящірки ховаються. Ще важче знаходити жуків та жаб. У ясні осінні дні їжак готує собі тепле гніздо для зимівлі. А вночі він тягне до нірки сухе листя та м’який лісовий мох. У зимовій сплячці їжак проводить понад 6 місяців. У цей період він нічого не їсть і не рухається. Спить їжак, згорнувшись у клубочок, під товстим заметом, наче під теплою ковдрою. І спить він усю зиму, до весняного тепла.
Починаємо працювати.
-Для роботи нам потрібні три цеглинки. Жовта цеглинка – перше число у прикладі, червона цеглинка – друге число у прикладі, зелена цеглинка – відповідь.
4 + 3 =… 8 – 3 =… 9 – 2 =… 5+2=… 6+3=… 10 – 3 =… 9 -1 =…
-А тепер завдання ускладнюється .
Перед вами 6 цеглинок. Кожна цеглинка означає своє число. Зараз ви будете обчислювати приклади, а відповіді показувати відповідними цеглинками.
Блакитний – 5
Синій – 7
Жовтий – 8
Червоний – 3
Зелений - 4
Помаранчевий – 6
8 – 3= 5 7-1=6 4+3=7 6 – 2 =4 8 + 0 =8 5 – 2 = 3
(Записані на дошці. Приклади читає вчитель)
2.Робота в групах.
-Діти, а чи готові ви до співпраці?
Гра «Здрастуй, друг»
-Здрастуй, друг!
-Як ти тут?
- Де ти був?
-Я скучав!
-Ти прийшов!
-Добре!
- Це завдання нам приготувала дуже красива мешканка лісу. А хто це, відгадайте!
Загадка
Пухнастий клубочок
Стрибнув на дубочок,
Жолуді зриває
в дуплі їх ховає. (Білка)
-Діти, а як білочці живеться взимку?
На зиму, білки запасають горіхи, жолуді, які вони ховають у дуплах дерев або закопують в землю (часом вони забувають де ховали ці горіхи і завдяки цьому з закопаних горішків виростають нові дерева, а ще цими запасами можуть поласувати інші тваринки).
На зиму шубка білки стає дуже м’якою, густою, пухнастою, аби допомогти тваринці краще зігріватися. А ще білочка змінює колір своєї шубки – з насиченого рудого до сіруватого, щоб бути непомітною серед гілок дерев. Свої гнізда білки роблять на високих соснах та ялинках. Усередині дупла – м’яка трава, мох, шерсть. У сильні морози та заметіль білки не вилазять з дупла, а сплять та чекають на тепло. Сьогодні білочка приготувала завдання, яке ви будете виконувати у групах.
Виконуємо завдання.
- У вас на партах лежать гостинці від білочки. Вони допоможуть нам об’єднатись в групи . Хто отримав від білочки горішки – об’єднайтесь в одну групу, а хто отримав грибочки - об’єднайтесь у другу групу. Ця картка з прикладами для першої групи, а ця картка – для другої групи. Ваше завдання - розв’язати приклади на додавання і з кожної рівності на додавання скласти дві рівності на віднімання.
I група
4 + 3 = … 7 + 2 =… 6 + 1 = … 5 + 0 =…
II група
6 + 2 =… 7 + 1 = … 6 +0 =… 5 + 3 =…
(Якщо робота зроблена, діти піднімають руки, взявшись один за одного. По закінченні роботи, діти дякують за роботу один одному.)
Взаємоперевірка виконаних робіт.
Руханка «Танці – зігріванці»
5. Робота в парах.
- А зараз об’єднаємось в пари за кольором долоньок. (Показую кольори )
Ваше завдання – вставити в рівності такі числа, при яких рівності будуть правильними. Погляньте на приклади і скажіть, яке правило ми використаємо при виконанні цього завдання? (Правило знаходження невідомого доданку)
Нагадайте мені це правило.
.. + 3 = 6 .. + 0 = 7 2 + .. = 9 1 + .. = 5 3 + …= 9
Всі пари успішно виконали завдання.
-Діти, сподобались ці завдання?
-Тварина, яка підготувала їх для вас, потребує людської допомоги взимку. Що це за тварина?
-Так, це лось. Діти, як ви думаєте, чим люди можуть допомогти лосям взимку?
( Вони можуть їх нагодувати заготовленим влітку кормом)
6.Танграм.
Цю цікаву гру підготувала для вас ще одна лісова мешканка.
Ця тваринка замаскувалась в геометричні фігури. Відгадали, хто це? (Лисичка)
Що ви знаєте про те, як лисичка зимує?
Узимку ці хижаки, звичайно, не сплять. Вони, як і решта тварин, на зиму отримують від природи густу теплу шерсть. Лапи в них на зиму обростають густою пухнастою шерстю. З неї видно лише кінчики пазурів.
Лисиці полюють на тварин меншого розміру – зайців, дрібних гризунів, птахів. Від холоду лисиці ховаються у норах, які риють на схилах пагорбів, під заваленими деревами.
На партах перед вами лежать геометричні фігури. Ваше завдання – скласти зображення тваринки за допомогою цих фігур. Щоб вам легше було виконувати завдання, перед вами зразок на дошці.
( Робота в парах)
Назвіть геометричні фігури і полічіть їх кількість.
Скільки трикутників? Скільки чотирикутників? Скільки фігур разом?
7. Цікаві задачі.
Вас чекає завдання від синички.
Синиці зимують у межах своєї батьківщини і не відлітають у теплі краї. Просто в холодний період часу ця пташка воліє жити десь поблизу з людиною.
-Діти, яких ще зимуючих птахів ви знаєте?
(Снігурі, горобчики, шишкарі…)
-Чи потребують нашої допомоги ці птахи взимку?
-Як ми можемо їм допомогти?
Задачі на слайдах.
V. Підсумок уроку.
Оцінювання своєї роботи на уроці.
-Чи справдились ваші очікування від уроку?
-Розмістіть зелену цеглинку на вершину вежі, якщо урок вам сподобався і всі завдання легко виконувалися вами.
- Поставте жовту цеглинку зверху вежі, якщо урок вам сподобався, але не всі завдання виконувалися вами легко.
-Поставте червону цеглинку зверху вежі, якщо урок вам не сподобався і завдання , які ви ставили перед собою, не виконані.