Тема уроку. Досліджуємо задачі.
Мета: формувати обчислювальні навички, поняття задачі, вміння розв’язувати прості задачі.
Дидактична задача: формувати розуміння про необхідну для розв’язання задачі кількість числових даних; учити доповнювати числові дані задачі, знаходити в задачі зайві числові дані; вчити порядку роботи над задачею за пам’яткою; формувати вміння: розв’язувати прості задачі; додавати і віднімати число 4 частинами; додавати до меншого числа більше; виконувати додавання і віднімання на основі складу числа; обчислювати значення виразів на дві дії.
Розвивальна задача: розвивати в учнів логічне мислення під час роботи над задачами.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми продовжимо роботу над дослідженням задач. А саме будемо говорити про те , яку кількість даних треба мати, щоб розв’язати задачу.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Усна лічба. Завдання № 1 ( підручник, с. 84). Усно.
2. Математичний диктант.
1) Число 4 збільшіть на 3.
2) Число 6 зменшіть на 3.
3) Знайдіть значення суми 8 і 2.
4) Знайдіть значення різниці чисел 9 і 3.
5) На скільки 10 більше за 3?
6) На скільки 2 менше ніж 5?
7) Перший доданок 7, другий доданок 2, знайдіть значення суми.
8) Зменшуване 8, від’ємник 3, знайдіть значення різниці.
(Відповіді : 7,3,10, 6, на 7, на 3, 9, 5.)
Усне опитування.
запитанням.]
3. Актуалізація взаємозв’язку між умовою і запитанням задачі.
Послухайте текст. «У класі 5 хлопчиків і 6 дівчаток. Скільки птахів сидить на дереві?».
Перекажіть умову. Назвіть запитання. Що помітили? (Умова не пов’язана з запитанням.) Який можна зробити висновок? (Це не задача).
Змініть запитання, так щоб цей текс став задачею. ( Скільки всього учнів у класі? На скільки більше/ менше хлопчиків/дівчаток у класі? )
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
1. Ознайомлення із задачами з числовими даними, яких бракує. Завдання № 2 (підручник). Колективна робота.
Формується уявлення про те, що для відповіді на запитання задачі умова повинна містити не менше двох числових даних.
В умові обох задачах йдеться про карамельки. В обох задачах однакові запитання. Відрізняються задачі тим, що в першій не зазначено, скільки було карамельок спочатку. Першу задачу ми не можемо розв’язати, адже, щоб відповісти на запитання «Скільки залишилось карамельок?», треба
знати два числових значення: 1) скільки було карамельок, 2) скільки карамельок з'їв хлопчик. У другій задачі ці числові дані є в умові, отже, її ми можемо розв’язати.
2. Ознайомлення із задачами, які мають зайві числовими даними. Завдання № 3(підручник).
- Задачі мають різні умови: у 1 задачі йдеться про те, що дівчинка прикрасила свою зачіску стрічками (3 сині і 2 червоні), так само в другій , але ще використала 5 шпильок.
- Щоб дати відповідь, чи матимуть однакову відповідь ці задачі? Так. Однакову, тому що достатньо знати 2 числових значення : скільки синіх і скільки червоних стрічок, а в обох задачах нам відомо.
- За допомогою якої дії ми можемо знайти скільки всього стрічок? (Додавання).
Отже, обидві задачі матимуть однакове розв’язання. У розв’язанні першої задачі беруть участь усі числові дані, а другої — не всі: в розв’язанні не брало участь число, яке позначає, скільки дівчинка використала шпильок.
Отже, існують задачі, в яких не всі числові дані беруть участь у відповіді на її запитання. Це — зайві дані. Тому під час розв’язування задач треба бути уважними!
Фізкультхвилинка. (https://www.youtube.com/watch?v=CB8knPllLp8 )
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
Формування вмінь розв’язувати прості задачі
1. Завдання № 4 (підручник, с.84). Колективна робота.
- Що зображено на малюнку?
- Скільки було котиків?
- Скільки рибок?
- Це задача?(Ні, це умова, запитання немає, а задача складається з умови і запитання).
- Чи можна поставити будь яке запитання? [Будь-яке — ні, запитання має бути пов’язаним з умовою.]
Яке запитання можна поставити до цієї ситуації? ( Скільки всього тварин? На скільки менше котиків, ніж рибок?)
Перекажіть усю задачу. Перекажіть умову задачі. Назвіть числові дані. Назвіть запитання задачі. Яке число є шуканим?
Розв’язувати задачу будемо за пам’яткою «Працюю над задачею». Відповідаючи на запитання, ви повинні починати відповідь зі слів, які є в запитанні.
Що нам відомо? (Мені відомо , що було 2 котики і 5 рибок.)
Запишемо ці числа через клітинку.
2 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Про що треба дізнатися? (Скільки всього тварин?) У цьому рядку через клітинку ставимо «?».
2 |
|
5 |
|
? |
|
|
|
|
|
Складаємо схему задачі. Креслимо відрізок , який позначає 2 котики. Накреслимо відрізок,позначає 5 рибок. Треба об’єднувати чи вилучати? Об’єднувати .
Пояснюємо розв’язання : усього тварин більше, ніж було, а більше число знаходимо дією додавання.
Розв'язуємо : 2+5=7
Відповідь: 7 тварин усього.
2. Завдання №1 (робочий зошит). Виконується з коментарем.
3. Завдання № 2 (робочий зошит). Виконується робота з коментарем.
(Під час складання схем наголошуємо на назвах компонентів).
4. Завдання № 3 (робочий зошит). Виконується в парах. (Формування вмінь додавати і віднімати число 4).
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Що нового ви дізналися про задачі?
Скільки має бути в задачі числових даних, щоб можна було відповісти на запитання задачі?
Чи є істинним твердження: «Щоб задачу можна було розв’язати, в ній має бути не менше двох числових даних»?