Тема уроку. Одержуємо круглі числа. Додаємо і віднімаємо круглі числа.
Мета: формувати уявлення про круглі числа.
Дидактична задача: актуалізувати поняття десятка, лічби десятками; знайомити з поняттям круглого числа; вчити записувати круглі числа та пояснювати, що позначає кожна цифра в запису круглого числа; вчити порівнювати круглі числа, додавати і віднімати круглі числа на основі заміни їх десятками; формувати вміння розв’язувати задачі.
Розвивальна задача: розвивати варіативне мислення учнів у ході відновлення знаків арифметичних дій в істинних рівностях.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Ми вже ознайомились з новою лічильною одиницею — десятком, навчилися порівнювати, додавати та віднімати числа десятків. Але незручно щоразу говорити слово «десятків». Ці числа мають певні назви, і про них ми сьогодні дізнаємось.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Усне опитування.
Які числа називають натуральними? [Ті, що використовують при лічбі предметів.]
Чи є нуль натуральним числом? [Ні]
Якими цифрами записуються натуральні числа? [Ми знаємо десять цифр: 0, 1, 2,3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.]
Назвіть найменше натуральне число.
Які арифметичні дії ми виконуємо над натуральними числами?
Що означає додати? Що означає відняти?
Як називаються числа при додаванні? при відніманні?
2.Усна лічба
У завданні дитині пропонується за одну хвилину розв’язати якомога більше прикладів на додавання.
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
Ознайомлення з круглими числами
1. Практична робота з математичними матеріалами «Кружки - намистинки». Завдання № 1( підручник,с.112). Виконується колективно.
Скільки окремих намистинок-одиниць?(10) Чим можна замінити 10 окремих намистинок-одиниць?(низкою-десятком.)Прочитайте число,яке записано біля низки.(десять.)Як його називають по-іншому?(1 десяток.)Яка цифра в записі числа 10 показує,що в цьому числі 1 десяток?(цифра 1.)На якому місці вона стоїть?(на першому місці зліва.)Як ви вважаєте,що позначає в числі 10 цифра 0?( цифра 0 показує,що всі намистинки-одиниці зв’язані в низку-десяток і окремих одиниць немає!)
2.Завдання №2 (підручник,с.112). Виконуємо колективно.
- Скільки десятків у першій групі низок? [2 десятки.] Як записати це
число? Як запишемо, що тут 2 десятки? [На першому місці зліва запишемо цифру 2.] А як запишемо, що всі одиниці зв’язані й окремих одиниць немає? [На другому місці запишемо 0.]
- Скільки десятків у наступній групі низок? [3 десятки.] Як записати це
число? На якому місці запишемо число десятків? [На першому місці зліва запишемо цифру 3.] Як позначимо, що всі одиниці зв’язані й окремих одиниць немає? [На другому місці запишемо 0.]... і т.д.
Робота з таблицею.
1д.=10 десять |
6д.= 60 шістдесят |
2д.= 20 двадцять |
7д.= 70 сімдесят |
3д.= 30 тридцять |
8д.= 80 вісімдесят |
4д.= 40 сорок |
9д.= 90 дев'яносто |
5д. = 50 п'ятдесят |
10д.= 100 сто |
3. Первинне закріплення запису круглих чисел. Завдання №1 (робочий зошит) . Виконуємо з коментарем.
Звертаємо увагу учнів на істотну ознаку круглих чисел — наявність нуля наприкінці запису числа.
Фізкультхвилинка (на вибір вчителя).
Кіт збирався до роботи (потягуються)
Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)
Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")
Накрутити вуса,
Почесати живота. (гладять живіт)
І помити писок.
Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).
4. Ознайомлення зі способом порівняння круглих чисел на основі заміни їх десятками.
1) Завдання № 3 (підручник,с. 112). Колективна робота.(усно)
Зіставте записи чисел у верхньому та нижньому рядах кожного стовпчика. [Це ті самі числа, але у верхньому ряді вони записані в десятках, а в нижньому — як круглі числа — в одиницях.] Порівняйте числа у верхньому ряді. Чи допоможе це порівняти числа у нижньому ряді? [Так, бо це ті самі числа.]
2) Завдання №2 (робочий зошит). Виконується з коментарем.
3) Завдання №4 (підручник, с.112). Колективна робота.
Підказка: треба круглі числа замінити десятками, порівняти числа десятків і поставити той самий знак між круглими числами.
5. Первинне закріплення способу порівняння круглих чисел. Завдання № 3 (робочий зошит). Виконується в парах.
6. Ознайомлення з додаванням і відніманням круглих чисел
Завдання № 5(підручник, с. 112), виконується колективно.
- Зіставте записи чисел у верхньому та в нижньому рядах кожного стовпчика. Що в них спільного? [Записані ті самі числа, але у верхньому ряді вони подані в десятках, а в нижньому — в одиницях.] Чи допоможе значення виразів у верхньому ряді обчислити значення виразів у нижньому? [Так, бо додаються або віднімаються ті самі числа.]
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
1) Завдання №4 (робочий зошит), виконується в парах.
Пальчикова гімнастика.
Жук
Жук у жолудя питав:
─ Де ти шапочку придбав?
От якби мені таку –
Був би красень я в ліску.
Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
2) Завдання № 6 ( підручник, с.112), виконується колективно.
3) Завдання № 5 і № 6 (робочий зошит) . Виконується з коментарем.
V. Підсумок уроку. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Про що ви дізналися на уроці?
Яка істотна ознака круглих чисел?
Наведіть приклади круглих чисел.
Що спільного в назвах круглих чисел?