Тема: таблиця ділення на 9. Знаходження частини від числа.
Мета: ознайомити учнів з таблицею ділення на число 9; формувати навички швидких обчислень табличних випадків під рас розв'язання прикладів і задач; вдосконалювати обчислювальні навички в межах вивченого матеріалу; розвивати пам'ять, увагу , мислення та обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики, любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання : таблиці з скороченими записами до задач, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.
Клас: 2
Тема: таблиця ділення на 9. Знаходження частини від числа.
Мета: ознайомити учнів з таблицею ділення на число 9; формувати навички швидких обчислень табличних випадків під рас розв’язання прикладів і задач; вдосконалювати обчислювальні навички в межах вивченого матеріалу; розвивати пам’ять, увагу , мислення та обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики, любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання : таблиці з скороченими записами до задач, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Клас: 2
Хід уроку
1. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання з учнями та представлення вчителя.
- Доброго дня, учні!
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
- З зайвими речами ми успіху не досягнемо, тому приберіть все зайве в свої портфелі, залишивши на партах підручник , зошит, пенал та щоденник!
1.3. Створення ситуації психологічного комфорту.
- Головною умовою на сьогоднішньому уроці є гарний настрій! Тому посміхніться своєму товаришу по парті, посміхніться мені! Дякую!
2. Актуалізація опорних знань.
- Діти, відкрийте свої зошити та запишіть число, класна робота, сьогодні у нас 23 квітня.
2.1. Підготовча робота (№ 943).
- Для початку відкрийте свої підручники на сторінці 140, виконаємо номер 943.
- Нам потрібно знайти частку, нам дано ділене та дільник. Як знайти частку ( ділене поділити на дільник). Хто озвучить вираз ? (24:6=4) Правильно!
- Далі що нам потрібно знайти ? (частку) Отже, користуючись правилом знаходження частки ми можемо розв»язати цей вираз. Хто мені зачитає його? (24:8=3)
- 63:7=9
- Далі нам потрібно знайти ділене . Нам дано дільник 8 та частку 4. Як нам знайти ділене ? (дільник помножити на частку) Які цифри ми помножимо? (8*6=48) Вірно!
- 6*3=18
- 2*9=18
- А тепер в нас невідомий дільник. Ми маємо ділене 12 та частку 4. Як ми можемо знайти невідомий дільник? (Ділене поділити на частку ). Які цифри ми поділимо? (12 і 4)
- 18:6=3
- 40:5=8
- Молодці! Ви справилися з цим завданням.
2.2. Результати таблиці множення на 9.
- Діти , а зараз давайте пригадаємо таблицю множення на 9. Давайте запишемо в зошит тільки результати таблиці множення на 9 від найменшого до найбільшого. Хто бажає записати результати на дошці. Всі решта записують в свої зошити через кому.
(18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81)
2.3. Секрети таблиці множення на 9.
2.3.1.Перший секрет «Сума цифр добутку».
- Діти, дивлячись на таблицю множення на 9, скажіть чому дорівнює сума цифр добутку?
- Наприклад, чому дорівнює добуток цифр 9 і 2? (18). А тепер знайдіть суму цифр добутку 18. (9)
- Сума цифр добутку 27? (9) …
- Отже, сума цифр добутку =9
- Це був перший секрет таблиці множення на 9.
2.3.2. Другий секрет «Дзеркальне відображення»
- Таблиця множення має ще один секрет, про який ви самі зараз здогадаєтеся. Гляньте уважно на добутки . Чи бачити ви схожі числа? (Так)
- Чим схожі вони ? (В добутках одинакові числа, тільки змінені місцями)
- Другий секрет має назву «Дзеркальне відображення». Наприклад, число 27 і 72 . Вони є відображенням один одного.
3.Опрацювання нового матеріалу.
3.1.Оголошення теми уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.
- Діти, сьогодні на уроці ми ознайомимося з таблицею ділення на 9.
3.2. Вивчення нового матеріалу.
- З якої таблиці ми будемо складати таблицю ділення на 9?
- Так. З таблиці множення на 9.(На дошці прикріплена таблиця множення на 9.)
- Який зв’язок між діленням і множенням?
- Діти, подивіться уважно на таблицю множення на 9 і зараз колективно з коментуванням складемо таблицю ділення на 9
- Діти, складіть такий вираз на ділення , щоб дільником було число 9.(Учні записують по черзі на дошці, і в той же час у своїх зошитах)
- А тепер попрацюємо в парах: запитуйте один в одного цю таблицю.
- Хто зможе сам розказати таблицю?( Учні розказують)
3.3. Первинне закріплення (робота в парах).
- А зараз ви один одному задайте питання з таблиці ділення на 9.
(Учні в парах задають один одному приклад з таблиці ділення на 9)
4. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
4.1. Обчислення виразів № 945.
- А зараз обчислимо вирази № 945.
- Пам’ятайте про послідовність виконання арифметичний дій. Яку дію ми виконуємо спочатку? (в дужках)
- Уже потім виконуємо множення, ділення, а тоді додавання і віднімання.
- Отже, пропустіть рядочок та в одинадцятій клітинці запишіть Вирази 945.
- Працюємо таким чином: перший ряд виконує вирази першого стовпчику, другий ряд наступні вирази другого стовпчика, і третій ряд вирази третього стовпчику.
1 ряд: 72 : 9 + 32 = 40
81:9 – 9 = 0
2 ряд: 63 : 9 + 54 : 9 =13
(100 – 55) : 9 = 5
3 ряд: 45 – 18 : 9=43
27 + 27 : 9 =30
4.2. Колективна робота над задачею № 946 (письмово)
- Зараз ми розв’яжемо задачу №946
4.2.1. Ознайомлення зі змістом задачі
- Прочитайте про себе умову задачі.
(Другий раз читає вчитель)
- У квітнику посадили 5 рядків тюльпанів по 9 цибулин у кожному. Залишилося посадити ще 54 цибулини. Скільки цибулин треба було посадити?
4.2.2. Аналіз змісту задачі .
-Про що розповідається в задачі? ( про цибулини тюльпанів)
- Скільки рядків тюльпанів посадили? (5 рядків )
- По скільки цибулин у кожному рядку? (по 9)
- Скільки залишилося посадити цибулин? ( 54 цибулини)
- Що у задачі запитується? (скільки цибулин треба було посадити)
- Складемо короткий запис до задачі
Посадили – 5р. по 9 ц.
Залишилося – 54 ц.
Було - ?
4.2.3. Пошук шляхів розв’язання задачі (синтетичний).
- Чи можемо ми одразу відповісти на поставлене в задачі запитання? (Ні) Чому?
- Чи можемо ми дізнатися скільки посадили тюльпанів спочатку ? (Так)
- Якою дією ми це дізнаємося? (множенням)
- Що ми будемо множити? (Кількість цибулин на кількість рядків)
- Які числа ми помножимо? ( 9 і 5)
- Що означає відповідь до першої дії? (Сільки цибулин посадили на п»яти рядках)
- То скільки цибулин посадили спочатку? (45)
- Чи можемо ми тепер дати відповідь на запитання? (Так)
- Як ми дізнаємося скільки цибулин треба було посадити?
- За допомогою якої дії? (додавання)
- Які числа ми додаватимемо? (54 і 45)
- Що означає відповідь до другої дії?
- Чи відповіли ми на запитання задачі? (Так)
- Хто бажає записати розв’язок задачі біля дошки? А всі решта записуємо в зошити.
Розв’язання:
Відповідь: 99 цибулин.
4.3.Вдосконалення вмінь визначати частини числа.
(Фронтальна робота над № 947)
- Діти , а зараз я буду зачитувати певне завдання, тобто певний вираз, ви повинні розв’язати його усно. У вас кожного на партах є числа, вам потрібно буде вибрати серед них правильну відповідь і підняти вверх, можливо, правильної відповіді у вас немає.
- Але давайте спочатку пригадаємо , що означає знайти половину числа? (Поділити навпіл) Третину числа (поділити на 3), а дев’яту частину (поділити на 9).
- Молодці! Я думаю з цим завданням ви швидко впораєтеся.
- Знайдіть половину числа 8. (4)
- Знайдіть третину числа 9. Всі підняли цифру 3? Молодці!
- Знайдіть дев’яту частину числа 18. (2)
- Третину числа 18! (6)
- Дев’яту частину числа 36! (4)
- Половину числа 14. (7)
- Дев’яту частину числа 72! (8)
- Половину числа 18. (9)
- Третину числа 27. (9)
4.4. Робота над розв’язуванням логічної задачі.
4.4.1.Ознайомлення зі змістом задачі
- А зараз прочитайте мовчки уважно задачу 948.
- Про що розповідається у задачі?
Три брати впіймали 41 карася. Коли один відклав для юшки 7 карасів, другий 3, а третій 4, то в кожного брата залишилася однакова кількість рибин. Скільки карасів упіймав кожний брат?
- Послухайте задачу ще раз, але будьте дуже уважні! (Зачитую задачу з інтонацію, роблячи логічний наголос на цифрові показники)
4.4.2 Аналіз змісту задачі.
- Скільки карасів впіймали три брати? (41 карась)
- Що робили з цими рибинами? (зварили юшку)
- Нам відомо скільки рибин відклали брати для юшки!
- Скільки віддав карасів перший брат? Скільки відклав другий брат? А третій ? (7, 3, 4)
- Що в задачі запитується? (Скільки карасів упіймав кожний брат?)
- Давайте складемо короткий запис задачі.
4.4.3.Пошук шляхів розв’язання задачі (синтетичний).
- Чи можемо ми одразу відповісти на запитання задачі? (Ні)
- Що ми можемо дізнатися спочатку ?
- Спочатку ми можемо дізнатися скільки карасів разом відклали брати для юшки.
- За допомогою якої дії? (дії додавання)
- Які числа ми додамо? Отже, яка перша дія? (7+3+4)
- Що записуємо в дужках? (к.) , що через тире? (віддали)
- Отже, тепер ми знаємо , що 14 карасів брати віддали на юшку.
- Тепер знаючи , скільки брати впіймали, скільки віддали на юшку , то чи можемо ми дізнатися скільки в них залишилося карасів? (так)
- За допомогою якої дії? (віднімання)
- Отже, яка друга дія? (41-14=27)
- Що означає число 27? (27 карасів залишилося в 3 братів)
- Отже. З умови задачі ми знаємо , що в них залишилася одинакова кількість карасів. Чи можемо ми дізнатися скільки конкретно в кожного брата карасів, якщо в трьох 27.(Так, поділити 27 на 3)
- Хто прокоментує третю дію? (27:3=9)
- Тепер ми знаємо , що по 9 карасів залишилося в кожного брата, після того як вони конкретну кількість відклали для юшки.
- Давайте пригадаємо, що нас питалося в умові задачі? (Скільки карасів упіймав кожний брат?)
- Чи можемо ми тепер відповісти на це запитання? (Так)
- Так, оскільки ми , знаючи кількість рибин, що вони відклали на юшку і тепер ми з’ясували, скільки рибин в них залишилося , то ми можемо з впевненістю відповісти скільки спіймав кожен брат.
- То скільки спіймав перший брат? Якщо 7 рибин він віддав на юшку, а 9 залишилося?
- За допомогою якої дії ми дізнаємося ? (додавання)
- Хто скаже якою буде 4 дія? (9+7=16)
- Скільки упіймав другий брат? (9+3=12)
- Скільки упіймав третій брат? (9+4=13)
- Молодці! А тепер запишемо цю задачу в свої зошити.
Розв’язання:
1) 7 + 3 + 4 = 14 (к.) — віддали;
2) 41 - 14 = 27 (к.) — залишилося у трьох;
3) 27 : 3 = 9 (к.) — залишилося в одного;
4) 9 + 7 = 16 (к.) — упіймав 1-й брат;
5) 9 + 3 = 12 (к.) — упіймав 2-й брат;
6) 9 + 4 = 13 (к.) — упіймав 3-й брат;
Відповідь: 16, 12 і 13 карасів.
5. Підсумок уроку.
5.1. Підсумкова бесіда.
5.2.Інструктаж до виконання домашнього завдання.
- А зараз відкрийте свої щоденники і запишіть домашнє завдання : ст.141 № 949, 950.
- Погляньте на № 949. Ви повинні розв’язати нерівності. Поставити знак більше , менше , дорівнює. Пам’ятайте про послідовність виконання арифметичний дій. Хто мені їх назве?
- Також ви повинні розв’язати задачу № 950. Подібну ми вже розв’язували.
5.3.Прощання з класом.
- Дякую за співпрацю, ви були уважні і старанні, мені було приємно з вами працювати. Надіюся ви завжди будете такими активними і старанно вивчати математику
- Урок закінчено. До побачення!