Урок з математики на тему "Таблиця ділення на 9"

Про матеріал

Тема: таблиця ділення на 9. Знаходження частини від числа.

Мета: ознайомити учнів з таблицею ділення на число 9; формувати навички швидких обчислень табличних випадків під рас розв'язання прикладів і задач; вдосконалювати обчислювальні навички в межах вивченого матеріалу; розвивати пам'ять, увагу , мислення та обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики, любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання : таблиці з скороченими записами до задач, підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Клас: 2

Перегляд файлу

 

Тема: таблиця ділення на 9. Знаходження частини від числа.

Мета: ознайомити учнів з таблицею ділення на число 9;  формувати навички швидких обчислень табличних випадків під рас розв’язання прикладів і задач; вдосконалювати обчислювальні навички в межах вивченого матеріалу; розвивати  пам’ять, увагу , мислення та  обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики,   любов та бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання : таблиці з скороченими записами до задач, підручник, роздатковий матеріал.

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Клас: 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

1. Організація класу до уроку.

1.1. Привітання з учнями та представлення вчителя.

 - Доброго дня, учні!

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.

 - З зайвими речами ми успіху не досягнемо, тому приберіть все зайве в свої портфелі, залишивши на партах підручник , зошит, пенал та щоденник!

1.3. Створення ситуації психологічного комфорту.

 - Головною умовою на сьогоднішньому уроці є гарний настрій! Тому посміхніться своєму товаришу по парті, посміхніться мені! Дякую!

2. Актуалізація опорних знань.

 - Діти, відкрийте свої зошити та запишіть число, класна робота, сьогодні у нас 23 квітня.

2.1. Підготовча робота (№ 943).

 - Для початку відкрийте свої підручники на сторінці  140, виконаємо номер 943.

 - Нам потрібно знайти частку, нам дано ділене та дільник. Як знайти частку ( ділене поділити на дільник).  Хто озвучить вираз ? (24:6=4) Правильно!

 - Далі що нам потрібно знайти ? (частку) Отже, користуючись правилом знаходження частки ми можемо розв»язати цей вираз. Хто мені зачитає його? (24:8=3)

 - 63:7=9

 - Далі нам потрібно знайти ділене . Нам дано дільник 8 та частку 4. Як нам знайти ділене ? (дільник помножити на частку)  Які цифри ми помножимо? (8*6=48) Вірно!

 - 6*3=18

 - 2*9=18

 - А тепер в нас невідомий дільник. Ми маємо ділене 12 та частку 4. Як ми можемо знайти невідомий дільник? (Ділене поділити на частку ). Які цифри ми поділимо? (12 і 4)

 - 18:6=3

 - 40:5=8

 - Молодці! Ви справилися з цим завданням.

2.2. Результати таблиці множення на 9.

 - Діти , а зараз давайте пригадаємо таблицю множення на 9. Давайте запишемо в зошит тільки результати таблиці множення на 9 від найменшого до найбільшого. Хто бажає записати результати на дошці.  Всі решта записують в свої зошити через кому.

(18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81)

  • Записали? А тепер давайте звіримо наші результати. Гляньте на дошку . Перед вами таблиця множення на 9. Чи у всіх такі результати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3. Секрети таблиці множення на 9.

 2.3.1.Перший секрет «Сума цифр добутку».

 - Діти, дивлячись на таблицю множення на 9, скажіть чому дорівнює сума цифр добутку?

 - Наприклад, чому дорівнює добуток цифр 9 і 2? (18). А тепер знайдіть суму цифр добутку 18. (9)

 - Сума цифр добутку 27? (9) …

 - Отже, сума цифр добутку =9

 - Це був перший секрет таблиці множення на 9.

2.3.2. Другий секрет «Дзеркальне відображення»

 - Таблиця множення має ще один секрет, про який ви самі зараз здогадаєтеся. Гляньте уважно на добутки . Чи бачити ви схожі  числа? (Так)

 - Чим схожі вони ? (В добутках одинакові числа, тільки змінені місцями)

 - Другий секрет має назву «Дзеркальне відображення». Наприклад, число 27 і 72 . Вони є відображенням один одного.

 

3.Опрацювання нового матеріалу.

3.1.Оголошення теми уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

 - Діти, сьогодні на уроці ми ознайомимося з таблицею ділення на 9.

3.2. Вивчення нового матеріалу.
- З якої таблиці ми будемо складати таблицю ділення на 9?
- Так. З таблиці множення на 9.(На дошці прикріплена таблиця множення на 9.)

 - Який зв’язок між діленням і множенням?
- Діти, подивіться уважно на таблицю множення на 9 і зараз колективно з коментуванням складемо таблицю ділення на 9

 - Діти, складіть такий вираз на ділення , щоб дільником було число 9.(Учні записують по черзі на дошці, і в той же час у своїх зошитах)

- А тепер попрацюємо в парах: запитуйте один в одного цю таблицю.
- Хто зможе сам розказати таблицю?( Учні розказують)

 

 

 

 

3.3. Первинне закріплення  (робота в парах).

 - А зараз ви один одному задайте питання з таблиці  ділення на 9.

 (Учні в парах задають один одному  приклад  з таблиці ділення на 9)

 

4. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

4.1. Обчислення виразів № 945.

- А зараз  обчислимо вирази  № 945.

- Пам’ятайте про послідовність виконання арифметичний дій. Яку дію ми виконуємо спочатку? (в дужках)

- Уже потім виконуємо множення, ділення, а тоді додавання і віднімання.

- Отже,  пропустіть рядочок та  в одинадцятій клітинці запишіть  Вирази 945.

 - Працюємо таким чином: перший ряд виконує вирази першого стовпчику, другий ряд наступні вирази другого стовпчика, і третій ряд вирази третього стовпчику.

 

1 ряд:  72 : 9 + 32  =  40

             81:9 – 9 = 0  

2 ряд:    63 : 9 + 54 : 9  =13

              (100 – 55) : 9 = 5

3 ряд:  45 – 18 : 9=43

27 + 27 : 9 =30

  • А тепер давайте перевіримо результати. Перший ряд, чи у всіх такі результати як в мене на дошці?

 

 

 

 

 

  • Отже,  у яких виразах допущена помилка?
  • Молодці!

 

  • Фізкультхвилинка

 

4.2. Колективна робота над задачею № 946 (письмово)

- Зараз ми розв’яжемо задачу №946

4.2.1. Ознайомлення зі змістом задачі

- Прочитайте про себе умову задачі.

(Другий раз читає вчитель)

 -  У квітнику посадили 5 рядків тюльпанів по 9 цибулин у кожному. Залишилося посадити ще 54 цибулини. Скільки цибулин треба було посадити?

4.2.2. Аналіз змісту задачі .

-Про що  розповідається в задачі? ( про цибулини тюльпанів)

 - Скільки рядків тюльпанів посадили? (5 рядків )

 - По скільки цибулин у кожному рядку? (по 9)

 - Скільки залишилося посадити цибулин? ( 54 цибулини)

 - Що  у задачі запитується? (скільки цибулин треба було посадити)

- Складемо короткий запис до задачі

 

Посадили – 5р. по 9 ц.

Залишилося – 54 ц.

Було - ?

 

4.2.3. Пошук шляхів розв’язання задачі (синтетичний).

 - Чи можемо ми одразу відповісти на поставлене в задачі запитання? (Ні) Чому?

 - Чи можемо ми дізнатися скільки посадили тюльпанів спочатку ? (Так)

 - Якою дією ми це дізнаємося? (множенням)

 - Що ми будемо множити? (Кількість цибулин на кількість рядків)

 - Які числа ми помножимо? ( 9 і 5)

 - Що означає відповідь до першої  дії? (Сільки цибулин  посадили на п»яти рядках)

 - То скільки цибулин посадили спочатку? (45)

 - Чи можемо ми тепер дати відповідь на запитання? (Так)

 - Як ми дізнаємося скільки цибулин треба було посадити?

 - За допомогою якої дії? (додавання)

 - Які числа ми додаватимемо? (54 і 45)

 - Що означає відповідь до другої дії?

 - Чи відповіли ми на запитання задачі? (Так)

- Хто бажає записати розв’язок задачі біля дошки? А всі решта записуємо в зошити.

                          Розвязання:

  1. 5*9=45(ц.) – посадили на п’яти  рядках;
  2. 45+54=99 (ц.) – треба було посадити.

Відповідь: 99 цибулин.

  • Молодці! Подібна задача вам буде на домашнє завдання.

 

4.3.Вдосконалення вмінь визначати частини числа.

 (Фронтальна  робота над № 947)

  - Діти , а зараз я буду зачитувати певне завдання, тобто певний вираз, ви повинні розв’язати його усно. У вас кожного на   партах є числа, вам потрібно буде вибрати серед них правильну відповідь і підняти вверх, можливо, правильної відповіді у вас немає.

 - Але давайте спочатку пригадаємо , що означає знайти половину числа? (Поділити навпіл) Третину числа (поділити на 3), а дев’яту частину (поділити на 9).

 - Молодці! Я думаю з цим завданням ви швидко впораєтеся.

- Знайдіть половину числа 8.  (4)

 - Знайдіть третину числа  9. Всі підняли цифру 3? Молодці!

 - Знайдіть дев’яту частину числа 18. (2)

 - Третину числа 18!        (6)

 - Дев’яту частину числа 36!    (4)

 - Половину числа  14.    (7)

 - Дев’яту частину числа  72!   (8)

 - Половину числа  18.   (9)

 - Третину числа  27.  (9)

 

4.4. Робота над розв’язуванням логічної задачі.

4.4.1.Ознайомлення зі змістом задачі

 - А зараз прочитайте мовчки  уважно задачу 948.

 - Про що розповідається у задачі?

 Три брати впіймали 41 карася. Коли один відклав для юшки 7 карасів, другий 3, а третій 4, то в кожного брата залишилася однакова кількість рибин. Скільки карасів упіймав кожний брат?

- Послухайте задачу ще раз, але будьте дуже уважні! (Зачитую задачу з інтонацію, роблячи логічний наголос на цифрові показники)

4.4.2 Аналіз змісту задачі.

 - Скільки карасів впіймали три  брати? (41 карась)

 - Що робили з цими рибинами? (зварили юшку)

- Нам відомо скільки рибин відклали брати для юшки!

 - Скільки віддав карасів перший брат? Скільки відклав другий брат? А третій ? (7, 3, 4)

 - Що в задачі запитується? (Скільки карасів упіймав кожний брат?)

 - Давайте складемо короткий запис задачі.

 

 

 

 

 

 

     4.4.3.Пошук шляхів розв’язання задачі (синтетичний).

 - Чи можемо ми одразу відповісти на запитання задачі? (Ні)

 - Що ми можемо дізнатися спочатку ?

  - Спочатку ми можемо дізнатися скільки карасів  разом відклали брати для юшки.

 -  За допомогою якої дії? (дії додавання)

 - Які числа ми додамо? Отже, яка перша дія? (7+3+4)

 - Що записуємо в дужках? (к.) , що через тире? (віддали)

 - Отже, тепер ми знаємо , що 14 карасів брати віддали на юшку.

 - Тепер знаючи , скільки брати впіймали, скільки віддали на юшку , то чи можемо ми дізнатися скільки в них залишилося карасів? (так)

 - За допомогою якої дії? (віднімання)

 - Отже, яка друга дія? (41-14=27)

 - Що означає число 27? (27 карасів залишилося в 3 братів)

- Отже. З умови задачі ми знаємо , що в них залишилася одинакова кількість карасів. Чи можемо ми дізнатися скільки конкретно в кожного брата карасів, якщо в трьох 27.(Так, поділити 27 на 3)

 - Хто прокоментує третю дію? (27:3=9)

 - Тепер ми знаємо , що по 9 карасів залишилося в кожного брата, після того як вони конкретну кількість відклали для юшки.

 - Давайте пригадаємо, що нас питалося в умові задачі? (Скільки карасів упіймав кожний брат?)

- Чи можемо ми тепер відповісти на це запитання? (Так)

 - Так, оскільки ми , знаючи кількість рибин, що вони відклали на юшку і тепер ми з’ясували, скільки рибин в них залишилося , то ми можемо з впевненістю відповісти скільки спіймав кожен брат.

 - То скільки спіймав перший брат?  Якщо 7 рибин він віддав на юшку, а 9 залишилося?

- За допомогою якої дії ми дізнаємося ? (додавання)

 - Хто скаже якою буде 4 дія? (9+7=16)

 - Скільки упіймав другий брат? (9+3=12)

 - Скільки упіймав третій брат? (9+4=13)

 - Молодці!  А тепер запишемо цю задачу в свої зошити.

                     Розв’язання:

1) 7 + 3 + 4 = 14 (к.) — віддали;

2) 41 - 14 = 27 (к.) — залишилося у трьох;

3) 27 : 3 = 9 (к.) — залишилося в одного;

4) 9 + 7 = 16 (к.) — упіймав 1-й брат;

5) 9 + 3 = 12 (к.) — упіймав 2-й брат;

6) 9 + 4 = 13 (к.) — упіймав 3-й брат;

Відповідь: 16, 12 і 13 карасів.

5. Підсумок уроку.

5.1. Підсумкова бесіда.

  • Наш урок підходить до завершення.
  • Давайте пригадаємо , що ми сьогодні вивчали? (таблицю ділення на 9)
  • Як ми називаємо числа при діленні? (Ділене, дільник, частка)

5.2.Інструктаж до виконання домашнього завдання.

- А зараз відкрийте свої щоденники і запишіть домашнє завдання : ст.141          № 949, 950.

- Погляньте на № 949. Ви повинні  розв’язати нерівності. Поставити знак більше , менше , дорівнює. Пам’ятайте про послідовність виконання арифметичний дій.  Хто мені їх назве?

- Також ви повинні розв’язати задачу № 950. Подібну ми вже розв’язували.

5.3.Прощання з класом.

- Дякую за співпрацю, ви були уважні і старанні, мені було приємно з  вами працювати. Надіюся ви завжди будете такими активними і старанно вивчати математику

- Урок закінчено. До побачення!

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
5163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку