Новоєлизаветівський НВК
(відкритий урок з математики у 2 класі)
Розробила
Богданова Ольга Миколаївна
вчитель початкових класів
Новоєлизаветівського НВК
“спеціаліст І категорії”
Тема: Квадрат. Побудова квадрата. Периметр квадрата. Розпізнавання геометричних фігур. Розв’язування задач.
Мета: Навчальна: уточнювати поняття прямокутника і квадрата; ознайомити з характерними рисами квадрата; вчити знаходити периметр квадрата; продовжити формування обчислювальних навичок; удосконалювати навички розв’язування задач;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, математичну мову, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;
Виховна: виховувати акуратність під час письма; працелюбність.
Обладнання: підручник з математики (Богданович, 2 клас); макет потяга; шаблони геометричних фігур, картки з геометричними фігурами.
Тип уроку: урок – подорож.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент. Психологічне налаштування.
Вправа «Мікрофон»
- Добрий день, дорогі друзі! Ми починаємо урок. А на уроці ми…
Оберіть зі списку якостей ті, які б взяли з собою сьогодні на урок. Обґрунтуйте свою відповідь.
• уважні • розгублені
• розумні • активні
• організовані • кмітливі
• галасливі
- То ж девізом нашого уроку будуть слова :
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним, уважним будь!
І про кмітливість не забудь!
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Гра « Плещи та топай».
- Перевіримо домашнє завдання. Прочитайте відповіді прикладів № 257. У випадку правильної відповіді – плещете в долоні, неправильної – топаєте. Не помилиться той, хто буде уважно слухати.
- Молодці! Ви правильно розв′язали всі приклади і були уважними під час перевірки!
- Які приклади було розв′язувати найскладніше? Поясніть прийоми обчислень. 2. Взаємоперевірка
- Для перевірки задачі №258 обміняйтеся зошитами, перевірте розв′язання задачі.
ІІІ . Актуалізація знань.
-
Усна лічба.
-
І-й учень: лічба 5-ками до 50.
-
ІІ- й учень: лічба 2-ками до 20.
-
ІІІ- й учень: лічба 10-ками до 100.
-
Гра «Так чи Ні!» (Якщо твердження правильне – плескаємо в долоні, якщо ні – тупаємо ніжками).
-
Зменшуване, від’ємник, різниця – це компоненти дії віднімання? (Так).
-
У чотирикутника три кути? (Ні).
-
Якщо від суми відняти один із доданків, то отримаємо другий доданок? (Так).
-
Доданок, доданок, сума – це компоненти дії додавання? (Так).
-
Щоб знайти на скільки одне число менше або більше від іншого, треба від меншого числа відняти більше? (Ні).
-
Щоб знайти периметр многокутника, потрібно додати усі його сторони? (Так).
-
Це прямий кут?(Так).
-
До 50 додати 50 буде 90? (Ні).
-
Від 100 відняти 20 буде 90? (Так).
-
Ви молодці! Усі правильно засвоїли вивчений матеріал.
ІV Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми вирушимо у подорож. Ми мандруватимемо від станції «Каліграфічна хвилинка» до станції «Закріпляйко». Подорожуючи, ми вивчатимемо що таке квадрат та як знайти його периметр, а також обчислюватимемо вирази та розв’язуватимемо задачі.
А щоб дізнатись, яким транспортом ми будемо подорожувати, Вам потрібно виконати завдання.
-
На картках записані числа. Розташуйте їх від найменшого до найбільшого та переверніть картку, на зворотньому боці написані літери, таким чином Ви складете назву транспорту, на якому ми сьогодні вирушимо у подорож.
-
Робота над темою уроку.
-
Розгортаємо зошити, записуємо сьогоднішню дату (9 листопада) та «Класна робота».
(Клею на дошку поїзд, на кожному вагончику написана назва станції)!!!
-
Станція І «Каліграфічна хвилинка» (вагончик з написом «Хвилинка»).
-
Запишіть усі десятки до числа 100.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100
1. Каліграфічна хвилинка
- Випишіть двоцифрові числа, подані на геометричних фігурах в порядку зростання.
-
Молодці. Ви гарно впорались з поставленим завданням.
-
Підготовча робота. Пояснення нового матеріалу (вагончик з написом «Пізнайко»).
-
Ось ми прибули на наступну станцію «Пізнайко».
-
Я прочитаю Вам казку. Вона незвичайна, математична, і називається «Родичі».
Жила на світі важлива фігура. Важливість її визнавалася всіма
людьми, оскільки при виготовленні багатьох речей форма її служила зразком. Кого б не зустріла вона на своєму шляху, всім хвалилася: «Подивіться, який у мене красивий вигляд: сторони мої всі рівні, кути всі прямі. На світі немає фігури красивішої від мене!»
Учитель показує малюнок.
-
Назвіть цю фігуру, діти! (Квадрат).
-
Як ви дізналися? (Сторони рівні, кути прямі).
Ходив Квадрат по світу, і стало йому самотньо: ні з ким поговорити і попрацювати в хорошій і дружній компанії, адже весело і легко буває тільки з друзями. І вирішив Квадрат пошукати родичів... «Якщо зустріну родича, то відразу його взнаю, — думав Квадрат, — адже він має бути схожий на мене».
Одного разу зустрічає він на шляху таку фігуру (учитель показує прямокутник).
Придивився Квадрат до неї і побачив щось знайоме. «Як тебе звуть?» — запитує.
-
Дізналися, діти? (Це прямокутник).
-
Чому він так називається? (У нього всі кути прямі).
-
А тепер послухайте продовження казки.
Квадрат запитує у Прямокутника:
-
А ми не родичі з тобою?
-
Я б теж був радий дізнатися про це, — говорить Прямокутник. — Якщо у нас знайдеться чотири ознаки, за якими ми схожі, це означає, що ми з тобою близькі родичі й у нас може бути одне прізвище.
-
Давайте допоможемо фігурам знайти такі ознаки, узагальнимо отримані знання (У фігур чотири кути, всі кути прямі, у них по чотири сторони, протилежні сторони рівні.)
-
А яке ж у них загальне прізвище? (Прямокутники)
Зраділи фігури, що знайшли один одного. Тепер завжди разом відпочивають та працюють.
-
Що ж є спільного між прямокутником і квадратом? (У них чотири сторони, усі кути прямі).
-
Чим вони відрізняються між собою? (У прямокутника рівні лише протилежні сторони, а у квадрата – всі сторони рівні).
3.РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ( відкрийте підручник на с.45 і прочитайте як нам підручник дає визначення правила).
Прямокутник, у якого всі сторони рівні, - КВАДРАТ.
4.« Мозкова атака»
-
Які твердження правильні?
-
Будь - який квадрат – це прямокутник.( + )
-
Будь – який прямокутник – це квадрат. ( - )
-
Будь – який чотирикутник – це багатокутник ( + )
-
Деякі геометричні фігури – квадрати. ( + )
-
Деякі квадрати – геометричні фігури ( -) – перетворіть на правильне.
-
Всі квадрати – геометричні фігури. ( + )
-
Всі геометричні фігури мають вершини, кути, сторони.( - )
-
Якщо фігура має 4 кути, 4 сторони, 4 вершини, то це - …… чотирикутник.
-
Чотирикутник, у якого всі сторони рівні – це……квадрат.
-
Периметр квадрата – це…
-
Робота з підручником.
Завдання №259.
-
Знайдіть прямокутники, у яких усі сторони рівні.
-
Отож, прямокутник у якого всі сторони рівні – це квадрат.
-
Щоб знайти периметр квадрата, потрібно додати довжини усіх сторін.
Завдання №260.
-
Побудуйте квадрат, сторона якого 3 см. Знайдіть його периметр.
– Молодці! Тепер ми впевнено можемо вирушати до наступної станції «Обчислювальної» (вагончик з написом «Обчислювальна»).
-
Обчислення виразів.
-
На геометричних фігурах розташовані вирази. Запишіть і обчисліть лише ті, що розміщені у чотирикутниках.
-
Фізкультхвилинка.
-
Настав час відпочити. Ми прибули на спортивну станцію (вагончик з написом «Спортивна»).
«Австралійський дощ»
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
-
Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
-
Піднімається вітер (потираємо руки).
-
Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
-
Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
-
Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
-
Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
-
Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
-
Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
-
Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
-
Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
-
Розв’язування задачі.
-
Ось так непомітно ми прибули на станцію «Задачну». Тут нам доведеться добряче попрацювати (вагончик з написом «Задачна»).
Задача: Дівчинка купила 12 зошитів у клітинку, а в лінійку – на 3 зошити менше, ніж у клітинку. Скільки зошитів купила дівчинка?
-
Про що розповідається у задачі? (У задачі розповідається про дівчинку, яка купила зошити).
-
Скільки зошитів у клітинку купила дівчинка? (Дівчинка купила 12 зошитів у клітинку).
-
Чи знаємо ми, скільки зошитів у лінійку купила вона? (Ні).
-
Що ми про них знаємо? (Що дівчинка купила їх на 3 зошити менше, ніж у клітинку).
-
Що потрібно дізнатися у задачі? (У задачі потрібно дізнатися скільки усіх зошитів купила дівчинка).
-
Чи можемо ми відразу про це дізнатися? (Ні).
-
Чому? (Тому що ми не знаємо, скільки зошитів у лінійку вона купила).
-
Як ми це взнаємо? (Від 12 відняти 3 буде 9).
-
Чи можемо тепер дізнатися скільки усіх зошитів купила дівчинка? (Так).
-
Як ми про це дізнаємось? (До 12 додати 9 буде 21).
-
Запишіть відповідь (Відповідь: 21 зошит купила дівчинка).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Ось ми і прибули на станцію «Закріпляйко» (вагончик з написом «Закріляйко»).
-
У Вас на партах листки, на яких зображені різноманітні геометричні фігури. Я описуватиму Вам фігуру, а Ви повинні замалювати її відповідним кольором.
-
Червоним кольором замалюйте фігуру, у якої 3 сторони.
-
Зеленим кольором замалюйте фігуру, у якої 6 кутів.
-
Жовтим кольором замалюйте фігуру, яка складається із замкнутої кривої.
-
Синім кольором замалюйте фігуру, у якої усі сторони рівні.
-
Рожевим кольором замалюйте фігуру, у якої усі кути прямі.
-
Молодці. Ви чудово впорались із цим завданням.
VІ. Домашнє завдання.
-
№ 263, №264
-
Вивчити правило, що таке квадрат.
VІІ. Підсумок уроку.
-
Ось, ми приїхали на кінцеву станцію, яка називається «Підсумок» (вагончик з написом «Підсумок»).
-
Діти, що ж нового ви дізнались, на сьогоднішньому уроці?
-
Що таке квадрат?
-
Що таке периметр?
-
Як його знайти?
-
З чим у Вас виникли труднощі?
-
Отож, сподобалось Вам подорожувати?