Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Пропоную розглянути практичне застосування відсотків у банківській справі. Поговорити про банк та деякі аспекти його повсякденної роботи.
Ринкова система постійно розширюється та вдосконалюється. Важливу роль у ринкових відносинах відіграють комерційні банки, які виконують 2 основні функції: зберігають грошові вклади і надають кредити. Тож сьогодні наше майбутнє дуже важко уявити без якісної математично-економічної освіти. Життя постійно вимагатиме від нас такої особистісної якості, як вміння бути діловою людиною.
1
Клас 5. Математика
Тема уроку. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ВІДСОТКІВ
Мета уроку:
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок.
Обладнання: таблиця «Відсотки», завдання для групової роботи, зразки банківських платівок, квитанцій, рекламні буклети.
Задачі уроку:
Очікувані результати.
Після уроку учні удосконалюють вміння:
- перетворювати відсотки у дріб,
- знаходити відсоток від числа,
- знаходити число за його відсотком.
Хід уроку
І. Організаційний момент. 2 хв.
1. Привітання учнів.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен із вас вже постарався
До уроку приготувався
Тож гаразд, часу не гаємо
І урок розпочинаємо.
2. Відмітити відсутніх.
3. Сприяти психологічному настрою учнів (проговорювання)
Сьогодні чудовий день у моєму житті. Я готовий до нових відкриттів і роздумів. Цей урок я проживу красиво і успішно. Я вірю у мій успіх. Зараз, у цю мить, я бажаю успіхів усім людям.
ДЕВІЗ УРОКУ:
«Предмет математики є на стільки серйозним, що корисно не втрачати випадку зробити його цікавішим»
Блез Паскаль
Під таким девізом пройде наш урок. Я зроблю його для вас цікавим, а ви повинні бути уважними, серйозними і активно демонструвати свої знання.
А зараз оберіть собі фігурку, яка вам більш до вподоби:
Об’єднаємося в три групи за результатами діагностики: «Трикутник», «Квадрат», «Коло». За прислів’ям утрьох кожний шлях коротший.
«Трикутник» - лідери-доповідачі.
«Квадрат» - математики-рецензенти.
«Коло» - комутатори.
У кожній групі на парті є конверт, у якому вкладені всі необхідні картки для сьогоднішньої роботи. Із конверта достаньте листок оцінювання, на якому ви будете виставлять кількість зароблених балів на кожному етапі роботи
ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ
Прізвище клас
№ |
Виконана робота |
Кількість балів |
Кількість зароблених балів |
1 |
Домашня робота |
3б |
|
2 |
Розминка |
1б |
|
3 |
Вправа «Ланцюжок» |
1б |
|
4 |
Метод «Акваріум» |
2-3б |
|
5 |
Робота в групах |
2б |
|
6 |
Відповіді доповідачей та рецензентів |
1-2б |
|
7 |
Участь в рольовій грі |
2б |
|
8 |
Контроль знань |
3б |
|
9 |
Рефлексія |
1б |
|
ІІ. Повідомлення теми, мети, задач уроку та очікуваних результатів. 1 хв.
Діти, я вам показую малюнки. Що на них зображено? З них ви можете дізнатись про що піде мова на сьогоднішньому уроці?
Вірно, застосування вивченої теми «Відсотки» у банківській справі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. 1 хв.
Ми з вами розв'язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему "Відсотки"?
Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Ми розглянемо практичне застосування відсотків у банківській справі. Поговоримо про банк та деякі аспекти його повсякденної роботи.
Ринкова система постійно розширюється та вдосконалюється. Важливу роль у ринкових відносинах відіграють комерційні банки, які виконують 2 основні функції: зберігають грошові вклади і надають кредити. Тож сьогодні, діти, ваше майбутнє дуже важко уявити без якісної математично-економічної освіти. Життя постійно вимагатиме від вас такої особистісної якості, як вміння бути діловою людиною. А як ви розумієте, яка це ділова людина?
ІV. Розминка 3хв.
Почнемо свою роботу з розминки.
Чи магічний квадрат?
2,6 |
1,4 |
2,4 |
2,6 |
1,8 |
2 |
1,2 |
3,2 |
2 |
2. Задача. Замок з секретом
Якщо ви поставите стрілки на потрібні букви, то отримаєте ключове слово і замок відкриється. Яке це слово?
Відповідь. БАНК
Діти, а що це за установа – банк?
V. Перевірка домашнього завдання по роботі з енциклопедією над новими поняттями – 5хв.
Банк — це установа, яка акумулює тимчасово вільні кошти на принципах строковості, надає кредити, здійснює грошові розрахунки.
Часто можна почути такі терміни: кредит, депозит, іпотека тощо. Може хтось із вас знає, що означають ці терміни і коли їх слід вживати?
Кредит — кошти, що надаються банком громадянам і юридичним особам для використання з поверненням банку з відсотками.
Депозит — кошти, що приймаються банком від громадян і юридичних осіб, зберігаються і повертаються особам з відсотками.
Іпотека - це застава нерухомості для забезпечення зобов’язань перед кредитором.
Найпоширеніший варіант використання іпотеки - це покупка квартири в кредит. Заставляється при цьому, як правило, житло, що купується, хоча можна закласти й уже наявну у власності квартиру.
Прибуток банку формується залежно від вкладів і кредитів: кредити дають під 10 % — 20 %, депозити приймають під 5 % — 18 %.
Прибуток банку — це різниця між депозитом і кредитом.
Як бачимо банківська справа тісно пов’язана з відсотками. Давайте, згадаємо основні поняття теми «Відсотки»
Повідомлення учнів про банківські професії
Фінансовий директор
Фінансовий директор - голова фінансової служби підприємства. Знає все про грошові потоки в організації і вміє розподілити їх з максимальною користю.
Бухгалтер
У чистому вигляді професії бухгалтера немає. На підприємствах бухгалтери працюють за напрямками: каса, основні засоби, валютні операції, розрахунок зарплати, склад.
Кваліфікований бухгалтер, розбирається у всіх питаннях обліку та податкової політики, безцінний працівник і найшанованіша людина на підприємстві. Однак і відповідальність висока - він відповідає за будь-яку помилку в розрахунках.
Аудитор
Аудитор перевіряє бухгалтерську і податкову звітність фірм. Доходи і витрати, угоди і договори. Виявляє бухгалтерські помилки, дає керівництву консультації щодо їх виправлення. По суті, він ревизор, але в той же час незалежний підприємець, експерт.
Менеджер по роботі з клієнтами
Входить до десятка професій, які найбільше користуються попитом.
Посадові обов'язки
Розвиток продажу дистриб'юторам і роздрібним мережам, ефективна взаємодія з іншими підрозділами компанії і клієнтами, участь у маркетингових акціях компанії. Потрібно мати досвід успішного продажу від двох років, знання основ маркетингу, гарне знання англійської мови бажано.
VІ. Актуалізація опорних знань. 5 хв.
1. Доповідачі ознайомлюють з результатами виконання домашнього завдання.
Питання класу. Які знання закріпили при виконанні домашнього завдання?
2. Усні вправи та теоретичні питання за методикою «Ланцюжок».
Знайти 5 % від 40; 10 % від 30; 25 % від 100; 20 % від 50.
3) Знайти вірну відповідь:
1. 3% у вигляді десяткового дробу записують так:
а) 3,00;
б) 0,3;
в) 0,03;
г) 0,003.
2. 0,43 у вигляді відсотків записують так:
а) 4,3%;
б) 0,43%;
в) 43%;
г) 430%.
3. 1% від числа 530 дорівнює:
а) 530;
б) 53;
в) 0,53;
г) 5,3.
4. Якщо 1% числа дорівнює 23, то дане число дорівнює:
а) 23000;
б) 2300;
в) 230;
г) 0,23.
5. Щоб знайти 30% від числа 210, треба:
а) 210 : 100 · 30;
б) 210 : 30 · 100;
в) 210 : 30;
г) 210 · 100 · 30.
6. Щоб знайти число, 40% якого дорівнюють 400, треба:
а) 400 : 100 · 40;
б) 400 : 40 · 100;
в) 40 : 400 · 100;
г) 40 · 400.
Відповіді: 1. в); 2.в); 3.г); 4.б); 5.а); 6.б).
VІІ. Активізація мисленєвої діяльності з формування практичних умінь та навичок. 20 хв.
В роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «Розум полягає не лише у знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання».
Вам надається можливість застосовувати свої знання й вміння на всіх етапах уроку.
1.Навчаємося під час гри - 8хв.
А зараз ми завітаємо до «Агробанку» і банку «Шанс»
Що вмієте, того не забувайте,
а чого не вмієте, тому навчайтесь.
В. Мономах.
Учні представляють задачі по ролях, розігруючи рольові сценки.
Представник «Агробанку»: «Наш банк надає ряд послуг, серед яких пільгове кредитування для придбання вітчизняних автомобілів «Славута». Перший внесок 25 % загальної вартості автомобіля з подальшою виплатою остачі від вартості автомобіля протягом двох років під 12 % річних».
Рольова задача - гра «Хочу мати автомобіль»
- Я почула рекламу «Агробанку» і хотіла б оформити кредит на купівлю автомобіля.
- Який автомобіль ви хочете придбати?
- «Славута».
Який перший внесок я повинна заплатити, щоб отримати кредит?
- Зараз ми виконаємо розрахунки.
На сьогодні «Славута» коштує 40 000 грн.
25 % від 40 000 це 40 000 • 0,25 = 10 000 (грн) - перший внесок.
Залишиться 40 000 – 10000 = 30 000 (грн).
Нараховуємо відсотки банку, тобто 12 % від 30 000 грн:
30 000 • 0,12 = 3600 (грн).
Загальна сума, що залишається для оплати протягом років, становитиме
30 000 + 3600 = = 36 600 (грн) і кожного місяця слід сплачувати 36 600 : 24 = 1525 (грн).
Представник банку «Шанс»
Наш банк розробив широку програму іпотечного кредитування, тобто надання кредиту під заставу майна на дуже вигідних умовах.
Задача – сценка «Хочу розширити свій бізнес»
- Я підприємець, маю магазин. Хочу розширити свій бізнес і взяти потеку 300 000 грн, давши під заставу свою двокімнатну квартиру.
- Ми можемо запропонувати вам кредит під 20 % річних.
- Панове, прошу зробити мені розрахунки.
300 000 • 0,2 = 60 000 (грн); 300 000 + 60 000 = 360 000 (грн).
Вчитель
Ми розглянули задачі на знаходження відсотків від даного числа.
VІІІ. Фізкультхвилинка загального впливу (1хв)
Всі піднесли руки - раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
2.Інтерактивні вправи (метод «Акваріум») – 6хв.
Групи «Трикутник», «Квадрат» та «Коло»
Діти, як ви думаєте, що найважливіше вміти робити, щоб гарно знати математику? (розв’язувати задачі).
1) У який банк ви б поклали свої гроші: туди, де нараховують 14 % річних, чи туди, де нараховують 19 % річних? Скільки буде грошей через рік, якщо ви поклали 1000 грн.? (2б)
2) Ціна автомобіля спочатку знизилася на 10%, а потім зросла на 10%. Як і наскільки відсотків змінилася ціна автомобіля після двох переоцінок? (3б)
3) Задача для ерудитів (2б) На кожні двері повішано по табличці. На одній з них написана правда а, на іншій - брехня. Визначити кабінет бухгалтера і фінансового директора.
Эрудити розв’язують задачу (Відповідь: зліва – кабінет бухгалтера, справа – кабінет фінансового директора.).
Алгоритм виступу доповідача
Продовжується думка: «Наприклад…»
Вчитель ставить до групи рецензентів такі запитання:
Кожна група по черзі побуває в "Акваріумі".
3.Самостійна робота – 2б (тихо грає легка музика) – 5 хв.
Психоустановка на самостійну роботу в парах
Самостійно я працюю, помилок не буде – факт!
Я уважно поміркую й вийде добрий результат!
ВІДОМІСТЬ №1
П.І.Б. ПРАЦІВНИКА____________________
Нараховано всього |
Відраховано % |
Відраховано грн. |
1000 грн. |
Прибутковий податок 13% |
130 грн |
1000 грн. |
Профспілкові внески 1% |
10 грн |
1000 грн. |
Пенсійний фонд 2 % |
20 грн |
1000 грн. |
Пенсійний фонд 0,5% |
5 грн |
1000 грн. |
Внески по безробіттю |
|
1000 грн. |
Соцстрах 1% |
10 грн |
|
|
Всього: 175 грн |
ВИДАТИ НА РУКИ___825 грн_________
БУХГАЛТЕР ________________________
Додаткове завдання:
Задача №1(1б)
Громадянин поклав гроші в банк на рік. Банк сплатив 18% річних, що склало 540 грн. Яка сума була покладена в банк?
Учні працюють самостійно, а вчитель індивідуально працює зі слабкими учнями.
ІХ. Взаємооцінка. 1 хв.
Х. Контрольно-оцінювальний етап. 3хв.
Підведення підсумків, оцінювання навчальних досягнень учнів, мотивація оцінок.
При підведенні підсумків звертаю увагу учнів на очікувані результати уроку і, передаючи уявний мікрофон, з’ясовую:
- чи досяг очікуваних результатів кожен учень та клас у цілому (при цьому учні обговорюють відповідь)?
- що могло б бути організовано краще, корисніше?
- над якими навичками, вміннями ще треба працювати?
Таким чином, досягається основна мета особистісно зорієнтованого уроку ─ створення оптимальних умов для виявлення пізнавальної, розвивальної активності учнів, створюється атмосфера творчої невимушеності, що допомагає кожній дитині виявити свої здібності.
Діти, в житті знання вважаються найважливішим ресурсом, бо вони – капітал, моральний та матеріальний добробут.
Мудрець сказав: “Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає в двоє багатшим. Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви, діти, я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, стали багатшими інтелектуально, бо вчилися практичному застосуванню відсоткових розрахунків до розв'язування задач бізнесового та фінансового змісту; пробували розвивати підприємницьке та бізнесові якості, розвивали свої творчі здібності.
Відмітити емоційний стан учнів.
ХІ. Домашнє завдання. 2 хв.
Діти, запам'ятайте, що свої знання і те, що ви вмієте робити , завжди треба вдосконалювати, і тому домашнім завданням буде: заповнити відомість №2. Для цього вам необхідно буде дізнатися у одного з батьків, яку суму отримали вони на руки із заробітної плати в минулому місяці і за цими даними вирахувати, скільки було нараховано, відраховуючи всі відрахування.
ВІДОМІСТЬ №2
П.І.Б. ПРАЦІВНИКА_____________________
Нараховано всього |
Відраховано % |
Відраховано грн. |
|
Прибутковий податок 13% |
|
|
Профспілкові внески 1% |
|
|
Пенсійний фонд 2 % |
|
|
Пенсійний фонд 0,5% |
|
|
Внески по безробіттю |
|
|
Соцстрах 1% |
|
|
|
всього |
ВИДАТИ НА РУКИ ______________написати суму, яку вкажуть батьки)
БУХГАЛТЕР_____________
2.Корекційні завдання для учнів середнього рівня.
1. Їжак назбирав 200 яблук. Собі залишив 35% усіх яблук, а решту віддав зайченятам. Скільки яблук їжак віддав зайченятам?
2. Дюймовочка сплела вінок із лісових квітів. У вінку було 15 дзвіночків,
що становило 30% усіх квітів, а решта – ромашки. Скільки ромашок у вінку?
4. На галявині росла полуниця, що містить 6% цукру. Лисичка зібрала 4кг полуниці. Чому дорівнює маса зібраної полуниці без цукру?
Я дякую вам за працю на уроці. До зустрічі.