Урок з мистецтва на тему "Мистецтво епохи Античності"

Про матеріал
Ознайомити учнів із художніми цінностями епохи Античності, з шедеврами архітектури, скульптури, живопису, музики. Вчити дітей інтерпретувати і оцінювати художні явища, висловлювати особисте ставлення до художніх творів у процесі сприймання та обговорення. Отримувати справжнє естетичне задоволення.
Перегляд файлу

Мистецтво. 8 клас.

Уроки 3-4.

Тема. Мистецтво античності – колиска європейської цивілізації.

Мета: ознайомити учнів із мистецтвом античності; визначити культурні особливості епохи та її хронологічні межі; виявити стильові особливості мистецтва, культурно-духовні традиції й цінності; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; виховувати почуття прекрасного.

Обладнання: мультимедійна дошка, підручник, презентація, альбом для малювання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Демонстраційний матеріал: візуальний ряд: центри мистецтва (Мікени, Александрія, Пергам, Родос); пам’ятки грецької архітектури (Акрополь, Парфенон, Пергамський вівтар, Храм Аполлона), пам’ятки римської архітектури (Колізей, Пантеон, форуми, триумфальні арки); скульптури «Венера Мілоська», «Дискобол», «Ніка Самофракійська»), вазопис (чорнофігурна амфора, червонофігурні лекіф і кратер); фрагменти римської мозаїки;

музичний ряд: музика Греції – «Сиртакі», «Дельфійські гімни» (Треки 4-5); музика Риму «Бойова пісня Давнього Риму» (Трек 6), А. Хачатурян. Балет «Спартак» («Триумф Риму», «Цирк»), С. Прокоф’єв «Скіфська сюїта» для симфонічного оркестру; музичний супровід із оперних творів Д. Верді.

літературний ряд: уривки з твору Гомера «Іліада» і «Одіссея», Овідія «Метаморфози»; з циклу міфів про аргонавтів.

Очікувані результати: учні повинні розуміти особливості мистецтва античності; знати терміни і поняття, культурні особливості епохи та її хронологічні межі, мистецькі напрями, особливості розвитку різних видів мистецтва та їх представників, роль античного мистецтва в історії світової культури.

 

Хід уроку

І. Організація класу. Музичне вітання. Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Віртуальний музей античного мистецтва «Гармонія і досконалість Еллади» (слайди 1-3).

 

 

 

 

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами відправляємось у країну античної культури та мистецтва (античною називають культуру Стородавньої Греції та Риму). Античність виникла і розвинулась на Балканському й Апеннійському півостровах. Історія античного світу охоплює приблизно тринадцять століть – від виникнення перших давньогрецьких держав (VІІ ст. до н.е.) до падіння Західної Римської імперії та завоювання Риму варварськими племенами (V ст. н.е.). За цей час на його території було створено одну з найрозвинутіших цивілізацій давнини, що уславилася великими здобутками в галузі державотворення, юриспруденції, воєнної справи, науки, мистецтва, літератури. Золотими літерами в пам’яті людства закарбовані імена видатних творців античної культури – філософів, математиків, істориків, скульпторів, художників, поетів.

Античній культурі передувала оригінальна й багата культура островів та узбережжя Егейського моря. Саме тут, на острові Крит та півострові Пелопоннес, знаходились найважливіші центри егейської культури. Острів був батьківщиною Зевса, тут здійснив один із подвигів Геракл, приручивши дикого бика. Крит був оспіваний Гомером в «Одіссеї» та Вергілієм в «Енеїді». Таку культуру називають крито-мікенською. Вона мала три центри: перший – острів Крит із легендарним «лабірінтом Мінотавра» – Кносським палацом, другий- місто Міккени, навколо якого були зведені могутні «циклопічні» стіни, третій – місто Троя.

Античне мистецтво у своєму розвитку пройшло такі основні етапи:

 

 

 

 

 

 

 

Методичний коментар. Учитель під музику розповідає про античну культуру на теренах України. Музичний супровід. С. Прокоф’єв «Скіфська сюїта».

Україна здавна пов’язана з античною культурою і міфологією. Греки відкрили для себе північні узбережжя Чорного моря в VІІ ст. до н.е. і заснували на цих землях міста-держави, руїни яких збереглися до наших днів. Це стародавні міста Херсонес (у межах Севастополя) та Ольвія (недалеко від Одеси). Як і на батьківщині, колоністи поклонялися олімпійським богам. Величні храми Аполлона стояли в центрі Олвії та Пантикапея. Жителі грецьких колоній брали участь і в Олімпійських іграх, а в Ольвії влаштовували місцеві спортивні змагання на честь Ахілла. Не забулася і грецька назва Дніпра – Борісфен. Український алфавіт, як і алфавіти інших слов’янських мов, заснований на грецькому.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що ви знаєте про античне мистецтво (архітектуру, скульптуру, літературу, музику, театр)?
  • Пригадайте відомі вам міфи давньої Греції. Розкажіть про світ богів і людей.

ІV. Формування нових знань, умінь, навичок.

  1. Мистецька скринька (пояснення теоретичних термінів).

Античність (від латинського слова antiguus – стародавній) запровадили італійські вчені доби Відродження, позначивши період греко-римської давнини.

Агон – змагання (спортивні, поетичні, музичні, театральні) у Стародавній Греції.

Меандр – грецький орнамент у вигляді безперервної ламаної під прямим кутом лінії.

Ордер – художня система оформлення конструкцій, зокрема верхівок колон – капітелій.

Форум – комплекс будов на центральній площі міста, призначений для громадських потреб і спілкування.

Міф – (від грец.слово, переказ) – оповідь, яка пояснює походження речей, явищ, всього світу за участю надприродних істот або героїв.

  1.     Слово вчителя. Культура античності має свої особливості. По-перше, головним об’єктом зображення в давньогрецькому й давньоримському мистецтві є матеріальний світ. Античні митці зосереджені на відтворенні краси людського тіла, земних потреб людини, форм і ліній предметів, що її оточують, зовнішнього боку подій. Звідси – культ оголеного тіла, підвищений інтерес до пластичного зображення, докладність описів.

По-друге, античній культурі, що розвивалася під знаком союзу мистецтва і філософії, притаманна споглядальна спрямованість. Про це свідчить прагнення осягнути космос. Загальні закони буття. У мистецтві така спрямованість виявилася в намаганні закарбувати строгу й спокійну гармонію, у тяжінні до монументального стилю.

По-третє, підґрунтям античної культури є міфологія. Давньогрецькі храми, скульптури, вазопис, літературні тексти, театральні вистави в різних художніх формах відтворювали зміст міфів. Давньогрецькі поети, скульптори, архітектори, живописці мислили виключно міфологічними образами. Той самий шлях обрали римляни: перейменувавши грецьких богів, вони зробили їх персонажами своїх поем, скульптурних та барельєфних зображень тощо. При цьому мистецтво засвоїло характерний для античної міфології принцип олюднення богів – тобто наділення їх людськими якостями, пристрастями й слабкостями.

  1. Повідомлення учнів.
  • Учень 1. Бог Аполлон і дев’ять муз.

Особливе місце в житті тогочасного суспільства посідала музика. Вона лунала і на театральних виставах, де декламація змінювалася співом хору, і на святах, і в посякденні. Як відомо з джерел, музика давніх греків була одноголосою. Грецькі поети не декламували, а співали свої вірші, акомпануючи собі на лірі чи арфі. Танці супроводжувалися грою на авлосі – стародавньому різновиді сопілки. На жаль, до нашого часу збереглося лише кілька уривків пісень та гімнів.

В основі всього Давньогрецького мистецтва лежить образ прекрасної Людини. Образ довершеної людини став основою античного мистецтва, тісно пов’язаного з міфологією. Бог Аполлон – бог музики і покровитель мистецтв, проводир дев’яти муз, які опікувалися науками й мистецтвами.

Музу історії Кліо зображували із сувоєм пергаменту в руці; музу астрономії Уранію – із циркулем. Калліопа, Полігімнія і Ерато надихали на створення епічної поезії, гімнів. Ерато ніколи не розлучалася із солодкоголосою лірою. Театром опікувалися Мельпомена і Талія – покровительки трагедії і комедії, яких зображували з трагічною і комічною масками. Музу танців Терпсіхору і покровительку музики Евтерпу легко впізнати за інструментами – арфою і флейтою.

  • Прийом «Мистецька лабораторія» (слайд 4).

 

 

Завдання. 1. Визначте за атрибутами зображених муз.

2. Назвіть музичні інструменти давніх греків (ліра, кіфара, флейта, авлос).

  • Учень 2. Шедеври архітектури і скульптури Давньої Греції (слайд 5).

 

 

Для архітектурних споруд Давньої Греції характерні збалансованість композицій та рівновага їхніх частин. Найдавніші храми будували на кам’яній платформі, але стіни складали з неопаленої цегли й оздоблювали дерев’яними

колонами. Згодом як будівельний матеріал використовували вапняк, пізніше мармур. Храми оточували рядами колон, прикрашали рельєфами, статуями. У архітектурі склалися три класичних ордери: доричний (вирізнявся простими і строгими формами, масивністю та приземкуватістю), іонічний (колона завершувалася волютою), корінфський (верхівка колони у вигляді листя пальми чи лотоса).

Шедевром давньогрецького мистецтва вважається храм Діви-Афіни в місті, яке захищала богиня. Його називають Парфеноном. У центрі Афін храм височіє на на скелі висотою 156 м над рівнем моря. Ініціював будівництво афінський державний діяч Перикл, а керував роботами Фідій. До найвідоміших споруд комплексу належать храми Ніки Аптерос, Парфенон, Ерехтейон і велична колонада Пропілей.

Площі грецьких міст прикрашали статуями, виготовленими з дерева, бронзи, мармуру. У них скульптори прагнули втілити ідеал краси людини. Імена грецьких скульпторів: Мірон, Фідій, Поліклет, Скопас, Пракситель (слайд 6).

 

 

  • Прийом «Евристична бесіда».
  1. Визначте головні ознаки давньогрецької архітектури і скульптури.
  2. Як звали грецьких скульпторів? (Мірон, Фідій, Поліклет, Скопас, Пракситель).
  3. Якими засобами античні митці передавали велич архітектурних споруд?
  • Прийом «Торбинка-цікавинка».

Завдання. 1. Проаналізуйте фотоілюстрації. Зверніть увагу на пропорції фігур, виразність поз і жестів, динамічність скульптур. 2. Засобами пантоміми покажіть грецькі скульптурні образи.

  • Учень 3. Вазопис (слайд 7).

 

 

Поряд зі скульптурою високого розвитку досяг живопис, але твори античного живопису не збереглися. Про рівень майстерності художників свідчать силуетні зображення на вазах, що відтворюють сюжети давньогрецьких міфів.

Античні вази – одні з найдовершеніших. До найпопулярніших типів посудин належали амфора (овальна посудина з двома ручками) і кратер. Амфори ставили над могилами жінок, кратери – над могилами чоловіків. На поверхні ваз зазвичай був зображений меандр – геометричний орнамент у вигляді ламаної або кривої лінії з звивинами.

Грецький вазопис був червонофігурним і чорнофігурним.

  • Прийом «Проблемне запитання».

Що криється в дивній формі та розписі античних ваз? (Форма і розпис стають символічним відображенням світу).

  • Учень 4. Античний театр (слайд 8). Музичний супровід із оперних творів Д. Верді.

 

 

В Афінах біля підніжжя Акрополя було споруджено перший театр. Народження театру пов’язане з народними обрядовими ігрищами на честь бога родючості, покровителя виноградарства і виноробства — Діоніса. У ІІ половині VІ ст. до н.е. Театральні вистави відбувались у формі турнірів, де драматичні поети виступали зі своїми новими творами, а також розігрували вже відомі трагедії. Крім того, на грецьких святах відбувалися музичні агони. У цих змаганнях першість виборювали музиканти, співаки, автори трагедій і комедій, актори.

Свята на честь Діоніса стали державними і проводилися тричі на рік.

Театр умовно поділявся на три зони: місце глядачів, або театрон; майданчик для гри, або орхестра; лаштунки, або скена.

Він мав неповторну акустику. Було розроблено цілу систему з порожніх глечиків та мідних пластин, що відбивали звук, доносячи його до останніх рядів.

Актори вбирались яскраво і пишно, як жреці храмів. А щоб їх було добре видно, з найвіддаленіших точок театрону, ставали на взуття із високими підборами – котурни та одягали накладні плечі. Актори виступали в масках, які символізували трагічну або комічну природу персонажу. Зло – це маска Горгони. Маска комічна – атрибут музи комедії Талії, трагічна – Мельпомени. У давньогрецькому театрі всі ролі виконували чоловіки. Гру акторів супроводжував хор під керівництвом корифея. Йому належало супроводжувати дійство необхідними поясненнями та коментарями.

Найбільшого розквіту театральне мистецтво досягло у творчості великих трагічних поетів Есхіла, Софокла, Евріпіда, Аристофана.

  • Прийом «Ракурс в історію».

Дайте відповіді на запитання.

  1. Згадайте, що вам відомо про маску? Поясніть її значення. (Маска – це накладка з вирізами для очей, що приховує обличчя учасника маскараду, карнавалу, іноді з зображенням обличчя людини, голови тварини, або міфологічного звіра. Маска означає потаємність, таємницю. Маски бувають: обрядові, культові, театральні, карнавальні).
  2. Чи існувала маска у різних народів світу, зокрема на теренах України? (У багатьох народів у давнину на обличчя померлого клали погребальні маски. Єгиптяни використовували маски, щоб життєва сила людини – Ка – змогла повернутися у тіло, впізнати його та воскреснути. У японському традиційному театрі Но актори грають у масках, які відображають душевні переживання героїв. У ХVІ ст. у Франції розповсюдилась дамська мода на півмаски із оксамиту чи тафти, які одягали у подорожі та прогулянок. З ХVІІІ ст. маска стає невід’ємним атрибутом карнавалів. Саме у Венеції розповсюдилась традиція під маскою приховувати титул та чин свого володаря, щоб не турбуватися за свою репутацію. У ХVІІІ ст. головними героями стають Арлекіно, П’єро та чарівна Коломбіна. В Україні маски традиційно одягають на Різдво – ряжені та колядники).
  1. Прийом «Літературний калейдоскоп». Кого в Давній Греції називали «батьком трагедії» і хто з представників театрального мистецтва наслідував його традиції? («Батько трагедії» – Есхіл, його традиції продовжували Софокл та Еврипід).
  2. Хто повинен був відвідувати театральні вистави і чому? (Усі мешканці міста, крім рабів. Це зумовлене релігійними та суспільними традиціями – преживання сильних емоцій сприяло духовному вдосконаленню).
  • Прийом «Мистецький салон».

Завдання. Створіть образ-маску: сучасну, венеціанську, грецьку, японську, слов’янську або ескіз театральної афіші.

  • Учень 5. Мистецтво Стародавнього Риму (слайд 9-10).

 

 

 

Мистецтво Стародавнього Риму зазнало значного впливу греків. Проте римські митці збагатили античну спадщину власними ідеями. Центром громадського життя, а отже, й осередком багатьох архітектурних пам’яток Рима був форум – головний міський майдан, де стояли храми, громадські споруди, статуї видатних людей. Окрім храмів, мавзолеїв і театрів, вони споруджували акведуки (водяні мости), дороги, терми, вілли. У будівництві застосовували цемент, використовували такі архітектурні форми: арку, аркаду, склепіння, купол. В оформленні переважали мозаїка (мозаїки – спосіб створення картин з кольорових камінців або смальти) й оригінальний настінний живопис. Неабиякого поширення набуло й мистецтво фрески – живопис фарбами по свіжій штукатурці.

Основна домінуюча ідея мистецтва імперського Риму – віра у виняткову місію римлян, звідси грандіозні форми в архітектурі, скульптурі, літературі. Основні риси – простота, практичність, прямолінійність, цілеспрямованість, творче освоєння своїх досягнень підкорених народів.

Захоплення видовищами – гладіаторськими боями, перегонами на колісницях, битвами зі звірами – спонукало до появи грандіозних амфітеатрів, які, на відміну від грецьких будували на рівному місці у формі кільця.

Відомий на весь світ амфітеатр Колізей, купольний храм Пантеон, Помпезні арки й колони, розкішні палаци, фонтони, басейни. Історичні рельєфи відображають перемоги правителів, урочисті статуї звеличували їхню мудрість.

Колізей у Римі – гігантська споруда у формі чаші вміщувала понад 50 тисяч глядачів, які приходили дивитися на бої гладіаторів та циркові вистави. Назва будови походить від величезної статуї Нерона (колоса Нерона), розташованого колись поблизу. У центрі амфітеатру розміщувалась забезпечена складною системою підземних технічних приміщень (відділення для гладіаторів та клітки з дикими тваринами) арена у вигляді еліпса. Арену оточувала триярусна аркада, що складалася з 240 арок. Кожна арка була обрамлена напівколонами (в першому ярусі — доричними), які виконували роль декорації, щоб приховати товщину. Ігри й видовища тривали до середини VІ століття.

У мистецтві скульптури провідне місце належало реалістичному портрету. На відміну від ідеалізованих і узагальнених грецьких зображень, у яких не передбачалася достовірність образу, римські бюсти і статуї передавали індивідуальні риси людини, її характер. Жанрова палітра парадні, камерні, парні, кінні портрети. Високого художнього рівня досягли фаюмські портрети – результат поєднання досягнень римських митців у пізнанні натури з єгипетськими традиціями поховального ритуалу.

Музична культура зазнала впливу грецьких митців, проте стала розважально-видовищною. Поетичні твори співали в супроводі щипкових інструментів ліри, кіфари). Театральні та циркові вистави супроводжували звучанням великих оркестрів і хорів. У військових походах грали на духових інструментах. Подібно до грецьких агонів проводили Капіталійські змагання поетів та музикантів. Професію вчителя музики й танців вважали почесною.

Римлянам належить винахід водяного органа – гідравлоса. Інструмент входив до складу ансамблів, що супроводжували гладіаторські бої, театральні й циркові вистави, громадські свята.

  • Прийом «Мандрівкасторінками зарубіжної літератури».
  1. Розкажіть про «золотий вік» римської поезії. (Період правління імператора Августа став «золотим віком» римської поезії. Виразниками ідеології нової поетичної епохи є Вергілій, Горацій та Овідій. Овідій створив безсмертну національну епопею, перу Овідія належать «Метаморфози», Горацій оспівував високу місію творця в поезії, який має не лише розважати, а й учити. З Римом пов’язав свою творчість відомий грецький співак-віртуоз Мезомед – творець прекрасних гімнів).
  2. Коментоване читання уривку з «Метаморфоз» Овідія.
  • Прийом «Музична пауза» (А. Хачатурян. Балет «Спартак» («Тріумф Риму», «Цирк»).

Завдання. Поділіться враженнями від музики. Чи вдалося композитору відтворити дух античного Риму? Свою думку обгрунтуйте.

Слово вчителя. Мистецтво античної доби розглядається як окрема сторінка в історії мистецтва. Прогулюючись або розмовляючи в саду під деревами, греки і римляни творили свою літературу й філософію, храмову архітектуру й театр, скульптуру та живопис.

Безліч ниток крізь віки й тисячоліття тягнуться від античності в інші епохи, утворюючи дивовижне плетиво, барвистий килим європейської цивілізації.

V. Узагальнення набутих знань, умінь і навичок.

  1. Розкажіть про основні етапи розвитку античного мистецтва.
  2. Що вам відомо про архітектурні ордери? Як відрізнити їх один від одного?
  3. Поясніть зміст фразеологізмів: «яблуко розбрату», «троянський кінь», «Ахіллесова п’ята».
  • Прийом «Продовжи речення».
  1. Античність – це… (культура Стародавньої Греції та Риму)
  2. Стиль відомий пам’ятниками архітектури і скульптури Стародавньої Греції та Риму. Для цього стилю характерні помпезні колони, арки, скульптури, художній розпис… (Античний)
  3. Архітектурний ордер… (композиція з колон і горизонтальних тримальних балок)
  4. Підвищена укріплена частина давньогрецького міста… (Акрополь)
  5. У Стародавній Греції «Храм всіх Богів» – … (Парфенон)
  6. Найбільший амфітеатр Рима – … (Колізей)
  7. Автор скульптури «Дискобол» – … (Мирон)
  8. Міфологічний скульптор, який створив Галатею – … (Пігмаліон)
  9. Назва орнаменту на амфорі – … (меандр)
  10.  Відомі античні драматурги – … (Есхіл, Софокл, Еврипід)
  11.  Першим істориком серед еллінів був… (Геродот)
  12. Створіть асоціативний ряд до поняття антична культура… (театр, скульптура, храми, колони, кераміка, олімпійські ігри, боги, філософія, наука, афінська школа, медицина, Гіппократ, демократія та інші)
  •  Прийом «Мистецька лабораторія» (слайд 11).

 

 

Завдання. Перекажіть сюжет троянського міфу про Лакоона. Порівняйте зображення загибелі жерця та його синів у скульптурі.

  • Прийом «Палітра художніка». Музичний супровід. Музика Греції – «Сиртакі», «Дельфійські гімни» (Треки 4-5); музика Риму «Бойова пісня Давнього Риму» (Трек 6).

Завдання. Намалюйте давньогрецьку вазу, декоровану орнаментом та композицією (с.24 за підручником Л. М. Масол).

  • Прийом «Рефлексія».
  • Я дізнавя…
  • Мене здивувало…
  • Я розібрався…
  • Я покладу у скарбничку знань і вражень з уроку…

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати с. 18-25 за підручником (Л.М. Масол. Мистецтво 8 кл.).
  2. Виконати мистецький проект с. 25 (за підручником), (див. додаток 7).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітня галузь «Мистецтво» (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і нуки України. – 2012. – №4-5. – С. 12-13.
  2. Навчальна програма «Мистецтво. 5-9 класи» (авт. Л.Масол, О.Коваленко, Г.Сотська, Г.Кузьменко, Ж.Марчук, О.Константинова, Л.Паньків, І.Гринчук, Н.Новикова, Н.Овіннікова). Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational programs/.
  3. Мистецтво. 8 клас. Конспекти уроків / В.М. Бескорса, Л. В. Сєрих, В.Г. Чуркіна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – С. 25-44, іл. – (Інтеактивний урок).
  4. Мистецтво: підр. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол. – Х. : ФОЛІО, 2016. – С. 18025.
  5. Художня культура. 9 клас: Тематичні розробки уроків / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – С. 256-259 – (Майстер-клас).
  6. Зарубіжна література: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Н.О. Півнюк, О. М. Чепурко, Т. Ф. Маленька [та ін.]. – К. : Освіта, 2008. – С. 36-41.
  7.  
  8.  

Інтернет-ресурси

  1. Офіційний сайт Міністерства освіти та науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.mon.gov.ua

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хозе Олена Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Масол Л.М.)
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
10529
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку