Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу:"Музична скарбничка композитора"
Мета: закріпити і пригадати з учнями засоби виразності музичного мистецтва: регістр, темп, динаміка, гармонія, лад, ритм, мелодія, тембр; розвивати вокально-співацькі навички й уміння: дикцію, артикуляцію, інтонаційний слух на матеріалі тріумфального маршу з опери «Аїда», музичний слух, пам'ять, мислення, уміння слухати й аналізувати музичні твори; формувати тонкий музичний смак учнів; виховувати культуру слухання, виконань, здатність емоційно відгукуватися на муз. твір; сприяти вихованню естетичного сприйняття музичної культури; закріплювати інтерес і любов до народної музичної творчості різних народів.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: комбінований урок
ТСО: комп'ютер, проектор, презентація Power Point
Розробка уроку
«Музичне мистецтво» 5 клас.
Тема: «Музична скарбничка композитора»
Вчитель музичного мистецтва
Яцишина І. О.
ШНВК I-III ст.№6 ДНЗ
Мета: закріпити і пригадати з учнями засоби виразності музичного мистецтва: регістр, темп, динаміка, гармонія, лад, ритм, мелодія, тембр; розвивати вокально-співацькі навички й уміння: дикцію, артикуляцію, інтонаційний слух на матеріалі тріумфального маршу з опери «Аїда», музичний слух, пам'ять, мислення, уміння слухати й аналізувати музичні твори; формувати тонкий музичний смак учнів; виховувати культуру слухання, виконань, здатність емоційно відгукуватися на муз. твір; сприяти вихованню естетичного сприйняття музичної культури; закріплювати інтерес і любов до народної музичної творчості різних народів.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: комбінований урок
ТСО: комп'ютер, проектор, презентація Power Point
План уроку.
1. Музичне вітання класу
2. Знайомство з історією виникнення опери «Аїда», біографією італійського композитора Джузеппе Верді.
3. Слухання музики: Джузеппе Верді - опера «Аїда», тріумфальний марш.
4. Розспівування класу - розспівування («Сім нот»)
5. Виконання пісні «Пісня про чарівників» (сл. С. Лугового; муз. Г. Гладкова)
6. Підбиття підсумку уроку.
7. Домашнє завдання.
8. Виставлення оцінок.
Хід уроку.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку.
(слайд 1)
Музичне вітання класу
Посміхнись до вcіх навколо,
Добрий ранок рідна школа,
І веселий той дзвінок,
Кличе всіх нас на урок!
Учитель: На початку нашого уроку я перевірю з яким настроєм ви прийшли у клас, для цього ми визначимо це за допомогою кольорових фішок. У вас на партах лежать фішки (синя, жовта, зелена, червона), треба визначити з якою колірною гамою асоціюється ваш настрій.
(слайд 2)
СИНІЙ |
СУМНИЙ |
|
|
|
|
|
|
(діти піднімають фішки та відмічають свій настрій).
Учитель: Добре, тож наприкінці уроку ми подивимось, наскільки змінився ваш настрій сьогодні. Згодні? (відповідь дітей). Я важаю, що спробую його змінити вам на краще.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:
фронтальне опитування або проведення тестування з теми.
Учитель: Скажіть, а ви любите бувати веселі, радісні, бадьорі? (відповідь дітей), а особливо, мабуть, коли ви відпочиваєте разом з батьками та подорожуєте? (відповіді дітей). Сьогодні ми відправимось у подорож, зустрічатись з незнайомим.
Учитель: А взагалі, ви любите подорожувати? (Відповідь дітей)
Учитель: Тож зараз ми з вами поміркуємо та поділимось своїми враженнями про подорожі в яких ви бували, чи хотіли б побувати. Попрацюємо в парах.
(діти діляться, один з одним,своїми враженнями про подорож, в яких вони бували (1 хв.). (Відповіді дітей).
Завдання
Учитель: Сьогодні наш урок потребує особливої уваги і зібраності, бо нас чекає подорож. А до якої країни – ви дізнаєтесь, якщо правильно розгадаєте ребус, скориставшись шрифтом, прихованим у визначеннях уже відомих вам музичних назв та слів. (діти розгадують ребус).
(слайд 3)
|
|
(слайд 4)
Учитель: Так, це Італія.
Бесіда про засобя музичної виразності.
Щоб потрапити до Італії треба пригадати засоби музичної виразності, які ми знаємо з вами. (Діти пригадують засоби музичної виразності, називають їх).
Отже у мене є чарівна скринька, де зберігаються деякі засоби музичної виразності. Кожен вибере собі пелюсток, з засобами музичної виразності, та поділимося з вами на дві групи, виберемо капітанів та суддю, який буде рахувати «нотки – бали» і проведемо «Музичні старти», де під час їх проведення ви продемонструєте свої знання, уміння та навички.
За кожну правильну відповідь ви будете отримувати «веселі нотки».
(Слайд 5)
Одна «нотка» = одному балу. Яка команда назбирає більше «веселих ноток», та і переможе. Тож, розглядаємо уважно пелюстки, де написані у вас засоби музичної виразності та назва групи, комплектуємось згідно з назвою групи – це «історики», другу - «музикознавці». (клас об’єднується на дві команди, кожна із них обирає капітана – 1 хв.).
Учитель: Зараз я вам роздам матеріал, який ми з вами будемо вивчати та засвоювати.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Музичне сприймання. Дж. Верді: Тріумфальний марш із опери «Аїда»
(Слайд 6)
Учитель: Темою нашого сьогоднішнього уроку буде – «Музична скринька композитора», та познайомимося з унікальною оперою «Аїда» та тріумфальним маршем із цієї опери. Отже, сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю італійського композитора Джузеппе Верді. (клас знайомиться з завданням – 2 хв.).
(Слайд 7)
Учитель: Отже, у наше комп'ютерне століття дуже легко дізнатися про творчість і життя будь-кого зі знаменитих людей. Потрібно зайти в «Яндекс» або «Гугл», підключити скайп.
Що сьогодні я і зроблю на уроці, щоб відкрити телеміст з Італією, через веб - камеру і дізнатися багато цікавого про музику і про композитора.
Увага на екран: (відео – ролік з оперного театру Ла Скала із Італії).
(Кліп 8)
(Звучить музика, комп'ютер «глючить», я звертаюсь до гостей, чи зможуть вони допомогти мені в налагоджені компьютера)
(Слайд 9 Глюк комп'ютера)
Учитель: Оксана Леонідівна, щось сталося з комп'ютером,чи не допомогли б ви мені знайти вчителя інформатики, щоб налагодити його і зв'язатися з Італією.
Оксана Леонідівна: Інна Олександрівна, ви справитесь і самі, у вас це дуже гарно виходить.
Учитель: Добре, якось спробую.
(звучить музика з опери «Ріголетто» і з'являється Дж. Верді. Роль Верді виконує учень 11 класу)
Дж. Верді.: Дозвольте представитися, я композитор Джузеппе Верді. Не можу зрозуміти, я сидів в оперному театрі «Ла Скала», дивився прем'єру своєї опери «Ріголетто», а тепер де я?
Учитель: Пан Верді, ми намагалися зв'язатися з Італією за допомогою веб – камери і у нас стався збій в комп'ютерній програмі, а ви перенеслися в 21 століття і зараз знаходитеся в Україні, в Сумській області, м. Шостка, _________ на уроці «Музичне мистецтво» в 5 класі, де діти знайомляться з музикою народів світу, вивчають творчість композиторів і слухають їх твори. І сьогодні якраз ми знайомимося з вашою творчістю і знаменитим тріумфальним маршем з опери «АЇДА».
Дж. Верді: Мені приємно, що сучасні діти в 21 столітті вивчають творчість різних композиторів і слухають їхні твори, а особливо мої твори.
Учитель: Пан Верді, якщо ви у нас на уроці, то ви зможете навіть задати запитання нашим учням.
Дж. Верди: Так, звичайно, мені буде приємно почути їх відповіді.
(діти відповідають, суддя ставить «нотки – бали» групам).
Бесіда про композитора
Дж. Верді: Діти, хто ж такий композитор?
Діти: Це людина, яка вигадує музику; в якої є талант;
Дж. Верді: Правильно, один із композиторів сказав:
(слайд 10 з висловом)
Дж. Верді: «Голос і мелодія для мене завжди залишаться головними».
Учитель: Діти, як ви розумієте цей вислів?. (Відповіді дітей)
Перед тим, як ми почнемо знайомитися з біографію Джузеппе Верді, я хочу разом з вами почати вести літопис сьогоднішнього уроку.
Першою сторінкою в нашому літописі буде знайомство з творчістю Джузеппе Верді.
(слайд 11 Верді)
Учитель: Діти, сьогодні на уроці ми з вами поринемо в світ оперної музики і познайомимося з біографією Джузеппе Верді і з історією створення опери «Аїда».
Учитель: Хто такий Джузеппе Верді?
Діти: Італійський композитор.
Учитель: Коли народився Джузеппе Верді?
Діти: 10 жовтня 1813 року.
Учитель: Тож я надаю слово Джузеппе Верді.
Дж. Верді: Коли я став займатися музикою, на якому інструменті грав?
Діти: у 10 років, на органі.
Дж. Верді: Як зустріли мене, як молодого музиканта, члени музичного оркестру, коли мене попросили замінити головного диригента?
Діти: глузливо, без пошани.
Дж. Верді: А чи змінилося ставлення музикантів до мене після проведеної репетиції?
Діти: Так, вони почали поважати вас, і після цього ви стали диригувати цим твором.
Дж. Верді: У якому році була написана моя перша опера і як вона називалася?
Діти: 1838 році рік. Опера «Обетто»
Дж. Верді: Що вплинуло на мою творчість і чому я хотів кинути вигадувати музику?
Діти: Смерть дітей і дружини.
Дж. Верді: З якої опери став звучати в Італії другий гімн?
Діти: З опери «Набукко»
Дж. Верді: За завданням якого уряду була написана опера «Аїда»?
Діти: Єгипетського.
Дж. Верді: Для чого я купив земельну ділянку?
Діти: Для споруди будинку для старих музикантів.
Учитель: Пан Верді, переглянувши Вашу біографію, ми дізналися, що Ви любили творчість В.А. Моцарта?
Дж. Верді: Так, це геніальний композитор, творчість якого я дуже люблю.
Учитель: Тож, увага на екран!
(Кліп 12) (Показ музичної енциклопедії про Дж. Верді)
Фізкультхвилинка: «Сонце в моїх долонях».
Учитель: Тепер у нас настав час для фізкультхвилинки.
(Слайд 13) фізкультхвилинка «Сонце в моїх долонях»
(слайд 14) Слова фізкультхвилинки.
Учитель: І я відкриваю Другу сторінку нашого літопису «Історія створення опери «Аїда» і слухання тріумфального маршу з опери «Аїда»
(слайд 15)
Опера «Аїда» була написана 24 грудня 1871 року. У ній розповідається про війну Єгипту з Ефіопією, а також іде мова про нещасну любов предводителя єгипетських військ Радамеса і рабині Аїди — дочки ефіопського царя, з військами якого б'ються єгиптяни. Кожен з героїв опери: Аїда, Радамес, єгипетська царівна Амнеріс, цар Ефіопії Амоносро, верховний жрець Єгипту Рамфіс – мають неповторний характер і образ.
Тріумфальний марш «розповідає» про блискучу перемогу єгиптян над ефіопами і поверненні Радамеса з військом додому.
Музичне сприймання. Дж. Верді: Тріумфальний марш із опери «Аїда»
(Кліп 16) Показ на екрані уривку з опери «Аїда » (тріумфальний марш)
Аналіз музичного твору
(слайд 17) План характеристики тріумфального маршу.
Учитель: Пан Верді, я надаю слово вам.
(Дж. Верді задає запитання групі, відповіді дітей)
1. Який інструмент грає головну партію у марші?
2. Яка динаміка твору: голосно або тихо звучить музика?
3. Позначте, у якому регістрі звучить музика: високому, низькому, середньому або вони в об'єднаному?
4. Який темп музики: повільний, плавний, швидкий?
5. У якому ладі звучить марш: мінор або мажор?
6. Який ритмічний малюнок: плавний, чіткий, ЧЕКАННИЙ, уривчастий?
7. Який настрій став у вас після прослуховування маршу з опери «Аїда»?
Учитель: Молодці, діти, прослухавши й розібравши марш наш суддя поставить вам нотки – бали, а я відкриваю
Третю сторінку нашого літопису - Поспівочка та ВИКОНАННЯ ПІСНІ.
Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу
(слайд 18)
(слайд 19) Поспівочка «Сім нот»
Виконання пісні. «Пісня про чарівників». Муз. Г. Гладкова, сл. В. Лугового.
Учитель: Ми перегортаємо наступну Четверту сторінку нашого літопису. Ця сторінка «Виконання пісні «Пісня про чарівників» муз. Г. Гладкова; сл. В. Лугового
(слайд 20) Слова пісні про чарівників.
Учитель: Зараз я виконаю вам пісню, щоб ви пригадали мотив і слова, а потім самі її заспіваєте і я пропоную цю пісню заспівати на оцінку.
(Пригадавши текст і мелодію, діти діляться на І варіант і ІІ варіант і співають один одному, а потім ставлять оцінки один одному, пояснивши, чому таку оцінку вони поставили. Якщо виникне суперечка, то вчитель має право вето.)
Домашнє завдання.
(слайд 21)
П’ята сторінка літопису урока Домашне завдання.
Домашнє завдання: Намалювати малюнки до тріумфального маршу малюнок.
Учитель: Пане Верді, вам сподобалося бути присутнім у нас на уроці?
Дж. Верді: Так, я задоволений, що діти живуть у XХІ столітті, так добре знають мою творчість, твори і вивчають творчість композиторів взагалі. Але мені пора повертатися до себе на Батьківщину.
(Під музику з опери «Ріголетто» Дж. Верді повертається до Італії )
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами вели літопис уроку. Скажіть, як називалася Перша сторінка літопису? (Відповіді дітей).
Наступна сторінка літопису була присвячена якому композиторові? (Відповіді дітей).
Учитель: Хто такий Джузеппе Верді?
(Відповіді дітей).
Учитель: Наступна сторінка літопису була присвячена якому твору Верді?
(Відповіді дітей).
Учитель: Предостанньою сторінкою нашого літопису буде сторінка оцінок. (Оцінювання дітей)
Учитель: Завершенням нашого уроку буде визначення вашого настрою на прикінці уроку.
(слайд 22)
(слайд 23)
(слайд 24)
Учитель: Пролунав дзвінок, закінчився урок. До побачення!
Діти: До побачення!
Вихід з класу під музику Дж. Верді