Урок з музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Грає ансамбль"

Про матеріал
Конспект уроку №22 для 5 класу (розгорнутий) з музичного мистецтва за підручником Л. Кондратової містить додатки. Ним можуть скористатися вчителі під час проведення уроку у 5 класі з музичного мистецтва.
Перегляд файлу

Урок № 22

Тема уроку: грає ансамбль.

Мета: ознайомити учнів з поняттям «ансамбль», «квартет»; розвивати вокально-хорові навички, вміння  розрізняти на  слух звучання музичних інструментів  квартетів; формувати вміння аналізувати твори митців, співпрацювати у мікрогрупах; виховувати естетичний смак учнів, інтерес до інструментальної музики В. Барвінського, любов до української народної музики, народних танців.

Тип уроку: комбінований.

Музичний матеріал: Василь Барвінський, квартет для двох скрипок і

віолончелі; український гопак у виконанні квартету народних

інструментів, норвезька народна пісня «Чарівний смичок». 

Обладнання уроку: баян, мультимедійна система.

Наочне забезпечення:   слайд-шоу в програмі Microsoft office Power Point, 

підручник для 5 класу «Музичне мистецтво», автор Л. Г. Кондратова.

Основні поняття для засвоєння: «ансамбль»,  «квартет»,  типи та види

квартетів.

Хід уроку

Звучить мелодія українського народного гопака.

Учні заходять до класу (Слайд 1)

І. Організаційний момент.                                                      

Вчитель: Доброго дня, друзі! Ми знову зустрілися на уроці музичного мистецтва.

Я впевнена, що ви отримаєте задоволення від спілкування з музикою і вам урок сподобається.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Сьогодні ми продовжимо мандрівку Країною професійної музики. Але перед тим, як ми вирушимо на зустріч  новим  враженням, повторимо, яка інструментальна музика називається сольною та дуетною. Зверніть увагу на екран. (Слайд 2) Як виконується музика, яка зображена на світлинах? (Сольно, в дуеті).

Учні дають відповіді відповідно до світлин на слайді

Вчитель: А як поділяються музичні інструменти залежно від способу видобування звуків ми визначимо за допомогою гри: «Розділи на групи».

Опис гри: розгляньте на слайді малюнки із зображенням музичних інструментів. (Слайд 3) Ваше завдання: поділіть всі інструменти на дві групи, відповідно до способу видобування звуків.

Учні розглядають музичні інструменти та виконують завдання гри, почергово називаючи інструменти.

В кінці гри вчитель  разом з учнями перевіряють на слайді правильність відповідей. (Слайд 4)

III. Мотивація до навчання.

Вчитель: Сьогодні ми поговоримо про інструментальний ансамбль інструментів, (Слайд 5) послухаємо справжні інструментальні шедеври українських композиторів, зокрема Василя Барвінського. Також навчимося визначати особливості ансамблевої інструментальної музики, розрізняти на слух звучання музичних інструментів в ансамблях  та квартетах.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель: А почну я з цікавої розповіді: якось зібралися для виступу четверо музикантів, кожен мав музичний інструмент, на якому можна було виконувати соло. Довго сперечалися вони, хто буде солістом, а потім вирішили грати всі разом і назвали свій ансамбль квартетом.

Про таких невдах-музикантів розповідається і в літературному творі, у байці українського письменника Леоніда Глібова «Музики». Я вам пропоную послухати байку Івана Крилова «Квартет» у виконанні учениці нашого класу.

V. Сприймання літературного твору. Іван Крилов «Квартет».

Учні слухають байку І. Крилова «Квартет» у виконанні учениці класу           

                                                                                                 (Додаток 1)

Вчитель:  Я впевнена, що вам було цікаво слухати, чому ж не звучав квартет у музикантів?

Учні: Тому, що вони не вміли грати на музичних інструментах і не знали нот.

Вчитель: Правильно. Тож давайте поговоримо про квартет. Погляньте, будь ласка, на екран, де зображені музичні  інструменти, які входять до складу квартету. Назвіть їх.

Учні переглядають ілюстрації, де зображено квартет, та дають відповіді (Слайд 6)

Вчитель: Квартет – це ансамбль із чотирьох музикантів або вокалістів.  (Слайд 7) Цікаво знати, що ансамбль із чотирьох виконавців-інструменталістів може бути різним за складом. (Слайд 8) Існують два типи квартетів: однорідний, який складають інструменти однієї групи (струнний, духовий), та мішаний, до складу якого входять інструменти різних груп.

У професійній класичній музиці найпоширенішим є струнний квартет. Розрізняють також духовий квартет (флейта, гобой, кларнет, фагот), фортепіанний квартет (скрипка, альт, віолончель, фортепіано) та струнно-

духовий (флейта або гобой, скрипка, альт, віолончель). (Слайд 9) 

Вчитель: Сьогодні ми послухаємо  одразу два музичних твори і порівняємо їх. Перший твір написаний українським композитором Василем Барвінським і називається він  «Квартет для двох скрипок і віолончелі». (Слайд 10)                                       

Василь Олександрович Барвінський – український композитор, піаніст, представник української музичної культури XX століття. Він склав збірку українських народних пісень для фортепіано, написав збірки колядок та щедрівок, збірку дитячих п’єс.

 Слухаючи музичний твір В. Барвінського  переконайтеся, як майстерно звучать інструменти струнного квартету в руках справжніх музикантів. Прослухайте, будь ласка, один із чудових його інструментальних творів: квартет для двох скрипок, альта і віолончелі. Будьте уважними тому, що вам потрібно буде проаналізувати прослухану музику і відповісти на мої питання:

  • Який характер мелодії квартету?
  • Чи злагоджено звучить музика у квартеті?
  • Який  квартет  прозвучав: однорідний чи мішаний?
  • Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
  • Як взаємодіяли в музиці Інструменти? Чи був якийсь інструмент «головним» ?
  • Чи вразила вас музика? Який настрій вона вам навіяла?

VI. Музичне сприймання. Василь Барвінський, «Квартет для двох скрипок і віолончелі».

Учні слухають «Квартет для двох скрипок і віолончелі»

В. Барвінського, по закінченню слухання аналізують твір (Слайд 11)

Вчитель: Але не вся інструментальна музика, яку виконують квартети є такою ніжною і спокійною. Є музичні твори, які мають інший характер і звучать весело, життєрадісно. Прикладом стане наступний  музичний твір, який ми прослухаємо – це український гопак у виконанні квартету народних інструментів. Прислухайтесь до характеру твору та  інструментів, які його виконують.

Музичне сприймання. Український гопак у виконанні квартету народних інструментів.

Учні слухають музичний твір у виконанні

квартету народних інструментів (Слайд 12)

Вчитель:  Чим відрізняється характер українського гопака від музики Барвінського?

Учні: Характер гопака веселий, рухливий.

Вчитель:  Які інструменти виконували мелодію?                

Учні: Сопілка, скрипка, цимбали, барабан.

Вчитель:  Який тип квартету прозвучав ?

 

Учні: Мішаний.

Вчитель: Чим схожі ці два твори?

Учні: Тим, що музику виконували квартети музичних інструментів і вона була інструментальною.

Вчитель: Тепер ви почули, як красиво звучить музика, коли вона виконується справжніми музикантами.

Проведення конкурсу «Кращий танок». (Слайд 13)

Вчитель:  А чи можна під цю музику танцювати?

Учні: Так.

Вчитель: Тоді дозвольте оголосити конкурс на кращий імпровізаційний танок. Для вас це буде ще одне захоплююче завдання.

Пригадайте рухи українських народних танців. Прислухайтесь до ритму музики. Уявіть себе артистом та спробуйте придумати декілька танцювальних  рухів  та виконати їх під музику танцю.

Отже спробуємо проявити свій талант і фантазію. Хто бажає?

Звучить мелодія  українського гопака, під яку

учні танцюють по черзі. (Слайд 12)

Підведення підсумків конкурсу та визначення найкращих танцюристів.

VII. Вокально-хорова робота. Норвезька народна пісня «Чарівний смичок». (Слайд 14)

Вчитель: Сьогодні ми продовжимо розучувати пісню, мелодію якої виконує справжній майстер на своєму музичному інструменті. Згадайте назву пісні?

Учні: Це пісня про чарівний смичок і про музиканта.

Вчитель: Але спочатку розучимо невелику розспівку, для того, щоб налаштувати наші голоси на виконання пісні.

Вчитель демонструє вокальну вправу, учні повторюють.(Додаток 2)

Вчитель: Який характер пісні?

Учні: Веселий, добрий.

Вчитель: Як потрібно виконувати цю пісню?

Учні: Чітко вимовляти слова, не кричати, співати виразно.

Вчитель: Тоді давайте виконаємо I куплет пісні всі разом.

Учні виконують 1-й  куплет пісні  «Чарівний смичок» під музичний супровід.

Вчитель продовжує разом з дітьми  розучувати пісню, відпрацьовує динамічні відтінки, темп твору.

Учні знайомляться з фонограмою пісні та виконують її  під фонограму.

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вчитель: Що ж друзі, а нам вже час повертатися до класу із цікавої подорожі Країною професійної музики. Я впевнена, що вона вам сподобалась. За допомогою гри «Відгадай» перевіримо, які ви були уважні на уроці: відгадайте ребуси та загадки, які я вам пропоную.

 Увага на екран!   (Слайди 15, 16, 17)                       

Учні розгадують ребуси і загадки  із назвами народних танців

та музичних інструментів (Додаток 3)

IX. Оцінювання учнів.

Вчитель: Сьогодні на уроці всі були активними, приймали участь у творчому музичному конкурсі, тому всі отримають гарні оцінки.

Домашнє завдання. (Слайд 18)                                                              

 Вашим домашнім завданням буде:

1. Знайти і прочитати байку українського поета Івана Глібова «Музики». 

2. Скласти свій квартет із струнних інструментів у формі малюнків або книжечки-підказки про різновиди квартетів.

Вчитель: Урок наш закінчився.  До нових зустрічей.

Вихід учнів із класу під музику

 українського народного танцю гопак.(Слайд 19)

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

КВАРТЕТ

Іван Крилов

 

(Переклад Ф.Скляра)

 

Вигадниця Мартишка, Осел, Козел
Та клишоногий Мишка
Затіяли Квартет заграть.
Дві скрипки,  ноти, бас і альт  дістали
Й під лину в лузі посідали,
Щоб світ мистецтвом чарувать.
Ударили в смички – ладу ж дарма шукать!
– Стій, братця, стій! – кричить їм
Мавпа – Постривайте!
Хіба заграєм так? Інакше посідайте.
– Ти з басом, Мишечко, сідай проти альта,
Я, прима, сяду  проти  втори;
Тоді вже буде музика не та:
У танець підуть ліс і  гори!   
Знов сіли, почали Квартет;
А діло все не йде вперед.
– Стривайте  ж,  я  знайшов секрет, –
Кричить Осел, – усе в нас піде ладом,
Як поряд сядем! –
Послухали Осла, поважно сіли вряд;
А все-таки Квартет не йде на лад.
Ще  гірше, ніж раніш, пішли  між ними чвари й свари,
Кому і як сідать.
Припало Солов'ю якраз там пролітать.
До нього всі вдались, як до свого спасіння:
– Будь ласка, – мовили, – таж наберись терпіння,
Допоможи Квартет улаштувать,
І ноти й інструмент зуміли   ми  дістать,
Скажи лиш, як сідать! –
Щоб буть музикою, потрібне тут уміння
Та трохи тонших би ушей, – їм одмовляє Соловей, –
Тож, як сідати – сварки марні,
Бо з вас музики незугарні.

 

 

Додаток 2

 

 

 


Похожее изображение

 

Додаток 3

Ребуси

 

http://animalsglobe.ru/wp-content/uploads/2012/02/koza-17.jpg  ч http://cdn.appstorm.net/android.appstorm.net/files/2011/06/MusicTutor-SightRead.jpg к

Гра "Відгадай". Народний танець козачок

                                                     "                                       "

https://d1k2jfc4wnfimc.cloudfront.net/assets/arohatours/generalpresentation/id29750pic8.jpg     http://static.poshukach.com/imgpreview?key=689aa390b3fc3516&mb=imgdb_preview_1950    к

Народний танець гопак

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадки

У лісі народилась,

В майстерні робилась,

А в руках плаче.  

                                          (Скрипка)

Скрипке он как старший брат,

Ей помочь в оркестре рад,

Он и альту верний друг,

У него басовий звук.

Он смичковый исполин,

Крупний важний господин.

                                           (Контрабас)

Ну й велика оця скрипка –

Не можна відвести очей.

Звук низький, баритональний –

Це і є…..

                                             (Віолончель)

На нашім інструменті

Є струни і педаль.

Хто ж він є?

Безперечно, це – знайомий наш …

                                              (Рояль. Піаніно)

Який музичний інструмент можна утворити за допомогою ноти фа?

                                               (Фагот)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
2073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку