Урок з навчання грамоти для 1 класу на тему: «Леся Українка – велика українська поетеса. Вірш «Вишеньки».»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Урок з навчання грамоти для 1 класу на тему: «Леся Українка – велика українська поетеса. Вірш «Вишеньки».»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Тема: Леся Українка – велика українська поетеса. Вірш «Вишеньки».
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем «Вишеньки»; удосконалювати навички читання,
збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів; виховувати любов до українського слова, рідної мови.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
Зміст уроку:
Ι.Організаційний момент уроку.
1.Привітання
Учитель:
Любі діти! У наш клас
Завітали гості щирі.
Учень:
Ми вам раді, гості добрі,
І вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у перший клас.
2. Хвилинка — аутотренінг.
- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного. Посміхніться. Для того, щоб упоратись із завданням цього уроку, будемо працювати, слухати, мислити, висловлювати свої думки.
Отже, ми сьогодні будемо:
Не просто слухати, а (чути),
не просто дивитись, а (бачити),
не просто відповідати, а (міркувати),
дружно і плідно (працювати).
II. Актуалізація опорних знань.
1.Мовна розминка
1) Робота над скоромовкою
Наварили смакоти –
будем їсти я і ти.
А сороки і ворони
будуть їсти макарони.
2) Читалочки – анаграми.
3 2 4 5 1 3 4 5 1 2 6 3 4 1 2 5
с и л а ч с т о л и к н о с и к
3) Чистомовки
На-на-на- гарна наша (країна),
ї-ї-ї- ми любимо (її) ,
ем-ем-ем- ми весело (живем),
мо-мо-мо - віршики (вчимо).
- Ми виконали вправи для мовної розминки. Молодці.
- Як називається держава у якій ми живемо ?
- Як називається народ, що живе в Україні ?
- Кого називають українкою, українцем ?
- Діти, з творчістю яких письменників ми вже знайомились на уроках? ( Т. Шевченко, І. Франко, Н. Забіла…)
IІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ви ознайомитесь із життям і творчістю великої поетеси. Її прізвище ви прочитаєте на зібраних вами намистинках. Намистинки збирайте від меншої до більшої.
На дошці — малюнки намистинок різного розміру з написаними на них складами:
Ук, їн, ра, ка.
Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку,
Всім людям відому.
Оце перед вами
У квітах барвінку
Наша поетеса - Леся Українка.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
- Сьогодні ви дізнаєтеся про життя Л.Українки. Для цього ми з вами побуваємо у (діти разом читають запис на дошці "МУЗЕЙ”).
- Всім нам відомо, що музеях є експонати. Так і у нашому музеї (на дошці) ви теж бачите експонати. Але вони не прості, бо відображають моменти дитинства Лесі.
(1 експонат - ілюстрація — зображення українського пейзажу;
2 ескпонат - ілюстрація — зображення фортепіано;
3 експонат - ілюстрація — цифра 8 ;
4 експонат - ілюстрація — гілка вишень).
- Подумайте і поділіться своїми думками, яким чином ці експонати пов‘язані з дитинством Лесі?
( Діти висловлюють свої передбачення).
Перегляд відео
2 . Розповідь вчителем біографії, паралельно відмічаючи точні передбачення.
— У місті Новоград-Волинському, на нашій українській землі, народилася хороша-прехороша дівчинка. Батьки назвали її Ларисою. Дівчинка росла. У 9 років вона написала свій перший вірш. Ларисине прізвище Косач. Та щоб усі знали, що дівчинка родом з України, Лесина мама — відома українська письменниця Олена Пчілка — порадила підписувати вірш ім’ям Леся Українка.
Леся була зачарована українською природою, вона любила ліс, річку, поле, птахів, все живе, що було навколо неї, любила слухати розповіді старих людей про русалок. Дівчинка запам’ятала ці оповідання, а коли виросла, написала чудову казку «Лісова пісня».
У батьків Лесі було шестеро дітей: два хлопчики та чотири дівчинки. Леся була другою дитиною в сім’ї і старшою серед дівчаток. А ще батьки Лесі виховували дівчинку-сирітку, до якої ставилися з теплотою і ніжністю.
Дуже часто Леся та її брати й сестри були гостями своїх сусідів — простих селян, охоче грали в українські народні ігри.
— Усі діти в родині Косачів змалку привчалися до праці. Кожна дитина мала свій маленький город, квітничок. А що потрібно, щоб овочі та квіти добре росли?
— А ще Леся зі своїми братами та сестрами посадила садочок: яблуньки, груші, вишеньки. Мабуть, згадкою про той садочок і став вірш «Вишеньки».
Леся Українка – видатна українська поетеса. Коли їй було 5 років, батьки подарували дівчинці фортепіано. Вона швидко навчилася грати і навіть самостійно писала музичні твори. Леся дуже любила природу, доглядала квіти у своєму маленькому квітничку.. Вона була, як усі діти, тільки талановита. Свій перший вірш написала у 9 років.
1 експонат - дуже любила красу рідної природи.
2 експонат - талановита дівчинка, з 5 років вже грала на фортепіано.
3 експонат - стільки років було Лесі, коли вона написала перший вірш.
4 експонат - пов'язаний з уроком. Ми будемо читати вірш, який так і називається «Вишеньки».
3. Робота з підручником. Опрацювання тексту "Леся Українка".
- Що нового дізналися ?
- Хто така Леся Українка ?
- Що ви дізналися про дитинство Лесі Українки ?
Читання тексту "ланцюжком".
- Що любила читати Леся ?
Вибіркове читання.
- Знайдіть слова написані з великої букви.
- Якою дівчинкою була Леся ?
- У скільки років вона навчилася читати ?
V. Фізкультхвилинка
- На творчість Лесю Українку завжди надихали українські народні пісні. Згадаймо укр. народну пісню « Два півники». ( Діти виконують з рухами).
VІ. Опрацювання вірша "Вишеньки".
1) Прослуховування аудіозапису.
- Чи сподобався вам вірш ?
- Чому він має таку назву ?
2) Словникова робота
Читання слів "буксиром" за вчителем.
ваблять дівчаточко
скачуть хлоп'яточко
простягають рученята
доспіли деревцем
низесенько черешеньки
- Яке слово зайве в першому стовпчику ?
- Що спільного у словах другого стовпчика ? (мають пестливе значення)
Пояснення значення висловів:
Ваблять очі – приваблюють; мало не плачуть – ледь не плачуть; годі дістати – не можна дістати.
3) Гра "Навпаки"
Дібрати антоніми до слів:
маленькі -
високо -
весело -
4) Гра "Переплутанки"
Шевиньки (вишеньки)
ливирос ( виросли)
сокови (високо)
5) Читання вірша учнями ланцюжком по строфах.
- Чому діти не можуть дістати вишеньку ?
- Що вони роблять для того, щоб їх дістати ?
- З яким запитанням діти звертаються до вишеньок ?
- Визначте, скільки осіб беруть участь у вірші, в цьому вам допоможе малюнок.
- З якою інтонацією слід читати слова дітей ? (запитання, благання)
- А слова вишеньок ? (повчально, розсудливо)
Гра "Перекотиполе"
6) Робота в парах
Відновити зміст речень
Поблискують черешеньки та годі дістати.
Черешеньки ваблять очі в листі зелененькім.
Ой раді б зірвати діточкам маленьким.
VIІ. Підсумок уроку.
- Що ви запам’ятали про Лесю Українку?
- Що найбільше сподобалось на уроці?
Вивчайте, діти, мову українську.
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
1