План-конспект уроку образотворчого мистецтва в 6 класі з інтеграцією народознавства та використанням ментальної карти, яка дає змогу у стислій, вербально-образній формі глибоко й міцно засвоювати навчальний матеріал.
Учитель образотворчого мистецтва
комунального закладу
«Темрюцька загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів
Нікольської районної ради
Донецької області»
Безлепкіна М.О.
Пояснювальна записка
Безлепкіна Марина Олександрівна, учитель образотворчого мистецтва комунального закладу «Темрюцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області»
План-конспект уроку образотворчого мистецтва в 6 класі з інтеграцією в народознавство та використанням ментальної карти, яка дає змогу у стислій, вербально-образній формі глибоко й міцно засвоювати навчальний матеріал.
Тема уроку: Лялька – уособлення образу людини. Символіка українських народних ляльок.
Мета: Ознайомити дітей з історією розвитку ляльок-оберегів і виготовити ляльку-мотанку на основі традиційної технології.
Завдання:
Обладнання: зразки виробів, ілюстрації; ментальна карта, карти інструкцій із виготовлення ляльки.
Інструменти і матеріали: клаптики тканини, нитки різного кольору, мереживо, тасьма, бісер для прикраси, ножиці.
Техніка виконання: ручна робота.
Методи та прийоми використані на уроці: розповідь з опорою на ментальну карту, демонстрація зразків, організація сприймання образотворчої діяльності учнів, стимулювання творчої активності, порівняльний аналіз.
Тип уроку: комбінований
План уроку
Епіграф
Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до навчального заняття.
II. Актуалізація опорних знань:
IІI. Мотиваційно-стимулюючий етап:
З ниток, клаптиків тканини
Та майстерного шиття
Оберіг є для родини
Для щасливого життя.
IV. Повідомлення теми і цілей уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя
– До наших днів дійшли зображення певних стихій чи символів природи з трави або дерева - Купала та Марена, символи Води й Вогню на святі Івана Купала, Масляна, коли проводжають зиму і зустрічають весну. Навіть городні опудала, які і зараз ставлять на городах для відлякування горобців, спочатку були священними ляльками-охоронцями житла і садиби від злих духів. Однак є лялька, яку в тій чи іншій формі знали на всіх континентах. Це мотанка, або вузлова, лялька, виготовлена з м'якого матеріалу - шкіри або тканини і з ниток. Ляльці-мотанці вже майже 5000 років, бо з'явилася вона з тих пір, як почали вирощувати льон. Очевидно, перші такі ляльки робили з трави або соломи, а з часом, з поширенням ткацтва, почали використовувати тканину і пряжу.
Учнівське повідомлення «Лялька-оберіг» (Додаток 2)
Учнівське повідомлення «З чого майстрували ляльку-мотанку?» (Додаток 2)
Учнівське повідомлення «Давньослов'янська магія ляльки-мотанки» (Додаток 2)
Види ляльок-мотанок:
Розповідь учителя
Мама або бабуся збирали м'які і яскраві клаптики. Їх руками відривали від "щасливих" суконь і пов'язували в лялечку.
Ось і ми сьогодні спробуємо зробити таку ляльку-мотанку.
IV. Практична робота
Розповідь учителя
(Виконання практичної роботи)
V. Закріплення нових знань
(тестування)
1. У давнину іграшки:
а) купували; б) робили самі.
2. Яку роль виконувала лялька-мотанка в кожній родині?
а) була оберегом;
б) товаром, який можна було продати, купити;
в) звичайною іграшкою.
3. Скільки років існує лялька-мотанка?
а) 5000; б) 1000; в) менше 100.
4. Що є в основі ляльки?
а) паличка; б) коло; в) хрест.
5. Ляльку-мотанку можна було:
а) продати, купити; б) передавалася від матері до дитини.
6. Лялька-мотанка є посередником:
а) між мамою і дитиною; б) між чоловіком і жінкою;
в) між живими і тими, що ще не народилися та містичним світом.
7. Чому немає обличчя у ляльки-мотанки?
а) тому що так краще, оригінальніше;
б) тому що не вміли зробити гарне обличчя;
в) тому що боялися, щоб в ляльки не вселився дух конкретної людини.
8. Чому деякі ляльки спалювалися?
а) тому, що вже ставала старою;
б) з спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.
9. Лялька-мотанка шиється?
а) так; б) ні.
10. В який день за традицією не можна було мотати ляльок?
а) понеділок і вівторок; б) середа і субота; в) п'ятниця і неділя.
11. Яких ляльок дарували молодятам?
а) багаторучка; б) нерозлучники; в) зерновушка.
12. Яка з ляльок давала господарям здоров'я і багатства:
а) травниця; б) зерновушка; в) пеленашка.
VI. Підсумок уроку
Закінчити наш урок хочеться рядками вірша
Покинута й забута,
В минувшину закута,
Внизу життя на сходинках
Маленька лялька – мотанка.
Та не іграшка вона –
Душа вона народна.
Геть викинутий за поріг
Наш український оберіг.
А до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту –
Це дорога у майбутнє.
VIII. Демонстрація кращих робіт. Порівняльний аналіз.
IX. Домашнє завдання: Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки».
X. Рефлексія.
"Вінок настрою". На картоні наклеєне зображення ляльки-мотанки у вінку. Треба вибрати колір стрічки і приклеїти до вінка. Хочу нагадати, який колір відповідає якому настрою:
червоний – захоплення;
жовтогарячий – радість, тепло;
жовтий – світлий, приємний;
зелений – спокійний;
синій – незадоволення, сум;
фіолетовий – тривога, напруження;
чорний – занепад, зневіра.
Джерела
Додаток 1
Ментальна карта
Додаток 2
«Лялька-оберіг»
Лялька-мотанка, зроблена своїми руками вважається одним із найсильніших оберегів. Спочатку вони виготовлялися в якості різних оберегів. При створенні класичної мотанки, яка повинна захищати житло від нечистих сил або злих людей, неприпустимим є застосування ножиць і голки - все відривається і примотується виключно вручну.
На кожен вузлик такої ляльки роблять змову, наприклад, на заміжжя, або на народження дитини, або на здоров'я, на щастя тощо, завдяки чому вони захищають людину, приймають на себе хвороби і нещастя, допомагають у справах.
Лялька-мотанка виготовляється без обличчя. Згідно стародавніх вірувань, лялька без обличчя не може стати чиїмось двійником, а значить ніколи не принесе шкоди.
Слов'яни були впевнені: ляльці-мотанці не можна малювати обличчя, ще тому, що через очі ляльки в її господаря може вселитися злий дух.
Безлика лялька - річ нежива. Підкреслюючи це, наші предки вірили, що ніхто не може заподіяти через неї шкоди живій людині. Вона несе в собі тільки добрий початок.
Власник ляльки-мотанки не повинен був із нею розлучатися протягом 28-ми днів. Разом їли, пили, спали, ходили гуляти. При цьому мотанку не показували нікому, берегли як зіницю ока. Вважалося, що такий оберіг слугуватиме від 3 до 7 років
«З чого майстрували ляльку-мотанку?»
Майстрували ляльку з підручних матеріалів, таких як солома, кукурудзяні початки, листя, гілки. Але, як і сотні років тому, основним матеріалом для мотанки залишається натуральна тканина (при цьому шматочки старого бабусиного одягу використовують як символ зв'язку з предками).
Ляльку «мотають», скручують за допомогою ниток. Шити, в'язати або різати ножицями не можна, щоб не «зашити» долю і не образити ляльку, тому тканину рвуть руками.
В українській традиції ляльці на обличчя намотується кольоровими нитками або стрічками хрест, що символізує сонячну енергію. Він також вважається символом гармонії тілесного і духовного, чоловічого (вертикально) і жіночого (горизонтально) начала.
Іноді в голову ляльки поміщали зерно або лікувальні трави. Як правило, майстрині знали заздалегідь, для чого вони робили ляльку.
За давньослов'янської традиції в п'ятницю і в неділю (день Макоши і день Роду) ляльки не мотають. У процесі скручування тіла ляльки вузлики НЕ зав'язуються, і тільки в кінці, коли сповивали, зав'язували вузлик на рівні пупка, ніби перев'язували пуповину новонародженої дитини.
Одяг, допоки він не намотаний на ляльці, можна вишивати, пришивати мережива, стрічки та інші прикраси. Також роблять і з головним убором. Потім все це примотується до ляльки.
«Давньослов'янська магія
ляльки-мотанки»
Древні слов'яни хотіли захистити свій будинок, залучити в нього удачу та добробут, і тому мотали Берегиню, чиїм праобразом була богиня Лада, покровителька Роду, що приносить любов, родючість, успіх. З цією ж метою робили Зерновушку, що захищає від псування і пристріту.
Коли хворіли діти, до них в ліжечко клали ляльку-мотанку, а коли дитина видужувала, ляльку спалювали, щоб дитя більше не хворіло.
Молодятам дарували нерозлучники - дві ляльки, чоловіка і жінку, з однією спільною рукою, щоб чоловік і дружина завжди залишалися разом. Ляльок кріпили на весільному возі, а потім молоді тримали їх в будинку. Такі ляльки робили для себе і незаміжні дівчата, бажаючи залучити судженого.
Очисною лялькою проганяли погану енергетику з хати. Також майбутні матері робили її заздалегідь для майбутньої дитини, а потім клали в колиску до немовляти, щоб захистити його від пристріту і псування. Нерідко очисні ляльки передавалися від матері до дочки.
Дівчата робили собі Бажанницю. Ховали її, загадавши бажання, і при кожному здійсненому бажанні дарували ляльці прикрасу на наряд. Ляльок-мотанок завжди створювали з піснями і гарним настроєм, тому в них полягало багато позитивної енергії.
Мотанки зберігають удома на почесному видному місці, але так, щоб вони були недоступними для рук чужих людей. Ляльки служать не тільки як гарний декор, який приносить тепло і гармонію, а також як сильний оберіг і символ любові та благополуччя.
1