Тема. «Образи української природи в поезії Тараса Шевченка»
Зінтегровані предмети: Читання (Т. Шевченко «Встала й весна, чорну землю…», «Зоре моя вечірняя…», «Зацвіла у лузічервона калина») Я і Україна (У царстві рослин) Образотворчемистецтво (тематична композиція «Зацвіла у лузі червона калина»)
Музика(музикальний супровід уроку, колискова)
Мета: • продовжитиознайомленняізтворчістюТ.Шевченка; • вчитианалізуватипрочитане; • виконатитематичнукомпозицію «Зацвіла у лузічервона калина»; • розвиватимислення, мову, пам’ять, удосконалюватинавичкичитаннянапам’ять віршів; • виховуватиповагу та інтерес до творчостіукраїнськогописьменника Т.Г. Шевченка. Обладнання: портрет Тараса Шевченка; ТЗН; аркушіпаперу, фарби.
«Мистецтво відображає реальне та вічне,
а не тимчасове та ілюзорне»(Джинараджаса).
Хід уроку
І. Організаційна частина
Привітання
Добрий день, діти! Подивіться один на одного і посміхніться, щоб ми з усмішкою і гарним настроєм провели сьогоднішній урок
Перегляд презентації
- Чий портрет у кожнійхаті – І убідній, і в багатій – Прикрашений рушниками, Вишитими руками мами? (Портрет Шевченка)
- Наш урок незвичайний, присвячений він Т.Г.Шевченку
Щовесни, коли тануть сніги І на рясті просяє веселка, Повні сил і живої снаги, Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Ми нарвем квіточок Й за нашим звичаєм Сплетемовіночок, Портрет заквітчаєм.
Тодізаспіваєм На повнії груди, Нехай люди знають, ЩоШевченка ми любим
ІІ. Повідомлення теми уроку
- Коли і де народився Тарас Григорович? - Як ународіназивалиШевченка? (Кобзарем) - Чому? - Як називається збірка поезії Тараса Шевченка? - Крім «Кобзаря», якогознає увесь світ, важливою сторінкою в житті поета було видання «Букваря южноруського». У книжці всього 24 сторінки, але кожна з них цікава. Це і алфавіт, і математичний матеріал, і молитви. Багато творів для дітей написав Тарас Шевченко.
І сьогодні на уроці ми познайомимось з деякими з них. - Скажіть, які талантимав Тарас Шевченко? Учень Бувцехлопецькмітливий, Чесний і справедливий, Любивдужечитати, А щебільше – малювати. А щелюбивмалий Тарас Вечірнізорірахувати.
ІІІ. ВіршТ.Шевченка «Встала й весна, чорну землю…»
Встала й весна, чорну землю
сонну розбудила,
уквітчала її рястом,
барвінком укрила;
і на полі жайворонок,
соловейко в гаї
землю, убрану весною,
вранці зустрічають…
Т.Г.Шевченко
- Про що цей вірш? - У вигляді кого зобразив поет весну? - Які малюнки ви б намалювали до вірша?
Вірш Тараса Шевченка «Зоре моя вечірняя»
Зоре моя вечірняя,
зійди за горою,
поговорим тихесенько
в неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
сонечко сідає,
як у Дніпра веселочка
воду позичає…
Т.Г. Шевченко
***
1. Розповідь про історію написання вірша. Були в житті Тараса Шевченка часи, коли він перебував дуже-дуже далеко від рідних місць, у далекій Орській фортеці. Туди його відправив на 14 років у заслання цар за його вірші та любов до України.Єдиноюрослинністютієїмісцевостібуликолючібур’яни та хирлява осока. Шевченкаогортавневимовнийсум, коли віндивився на цюпустелю. Зрозуміло, післяживописноїукраїнськоїприроди, зеленихберегівДніпра, мальовничихміст і сілінакше і бути не могло. І ось ця туга за батьківщиною, пов’язаназізгадкою про рідну природу, виливалась у сумні, але чудовівірші. - До кого звертається поет? Про щопросиврозказати поет? Чому просить «говорититихесенько»? - Пояснітьвислів «веселочка воду позичає».
ОпрацюваннявіршаТ.Шевченка «Зацвіла у лузічервона калина…». - З ким поет порівнюєчервону калину? - Яку картину виуявили, читаючиці рядки?
- Чому пташечка зраділа?
Зацвіла у лузі
червона калина,
ніби засміялась
дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
пташечка зраділа
і защебетала.
Т.Г.Шевченко Бесіда - Шевченко любив природу. Про красуню-калину у своїхвіршахзгадував аж 365 разів! - Про калину ми багатознаємо. Доякоїгрупирослин вона належить? (Це кущ). - Які в калини листочки?
-Яку форму мають плоди калини?
-Яківластивостімаєцярослина? (Вона цілюща) - Якіцілющірослининашого краю визнаєте? (М’ята, мати-й-мачуха, чабрець, ромашка, липа, шавлія, звіробій, череда).
Сьогоднікалина – нашпочеснийгість. Отожвшануємодещобільше про їївеличність. Важкоуявитисільськеподвір’я на Україні,де б не рісцейчудовий кущ. Майже в усіхнародів є улюблені дерева – символи. У канадців клен, у росіян–берізка і горобина,а у нас – верба і калина. «Без верби і калини–нема України», - говориться в народному прислів’ї . Ми вирушимо з вами калиновими шляхами і побачимо, щокалина є вірноюсупутницеюлюдинивіднародження і до останніхднів.
а) Бесіда з учнями: - Щовибачите на ційзеленійгілочці? - Якіце плоди? - Де росте калина? - За щоїїцінують?
Образ калини входить у нашу свідомістьще з ранньогодитинства з маминою колисковою (релаксаційна пауза – співає колискову вчитель музики).
Люлі, дитя, спати, бопішладесьмати. Пішла на долину ламати калину. Калину ламати, дитя напувати, Щоб росло здорове, мало чорні брови, Ще й рум’яніщічки, ой поспи щетрішки.
3. Виконаннямалюнкакалини врізноманітних техніках, групова робота, клас ділиться на 4 групи:( зараз ми намалюємо кетяг цієї чудової рослини.
(В учнів на партах лежать заготовки малюнків).
Отже,калину не можна назвати безбарвною, ахроматичною. Вона поєднує в собі безліч теплих кольорів. Вам треба їх вміти бачити.
Складемо палітру кетяга калини.
(Діти складають палітру разом з учителем ).
-
«прикладання пальчика» - живописна робота; Зараз ми намалюємокетягцієїчудовоїрослини.
Мокаючивказівний пальчик у вологучервону,жовту, помаранчеву фарбу, залишимовідбитки на папері – цебудутьягідки. Роботу виконуйтеохайно. Ягідокчіпляйтегустенько, щобкетягбув великий, дорідний. Літо.;
-
малювання фломастерами ( зворотній контур). Осінь.;
-
малювання коректором з елементами живопису. Зима.;
-
малювання воском з елементами живопису та аплікації з флексики. Весна.
Звучить музика
4. Демонстрація робіт ( діти презентують свої роботи)
VIII. Підсумок - З якими віршами ми сьогодні познайомились на уроці?
- Чого вчать вірші Тараса Шевченка?
- Отже, сьогоднішня наша зустріч закінчується. Аналізуючи творчий та життєвий шлях Т.Г.Шевченка від народження і до смерті, давайте спробуємо підібрати слова ( асоціації), які характеризували його в окремі проміжки часу.
Філософ Народнийолівець
Геній Художник
Кріпак ТАРАС Поет
Наймит Козачок
Сирота
Цебув поет, поет з родинибідної.
А душу маврозкрилену, як птах.
Гарячимболем і живою піснею
Його слова – в народу на вустах.
А скільки ж раз йогобулорозіп’ято
За правду, за «Кобзар» і «Заповіт».
В душінароду словом заповітнимвін
Залишитьвічний і глибокийслід.
Т. Нарчинська
|