Тема. «Образи української природи в поезії Тараса Шевченка»

Про матеріал

Інтегрований урок, на якому діти продовжують знайомство із творчістюТ.Шевченка;аналізують прочитане;виконують тематичні, кольорові композиції;розвивають мислення, мову, пам'ять, удосконалюють навички з читання та образотворчого мистецтва.

Перегляд файлу

 


Тема. «Образи української природи в поезії Тараса Шевченка»

Зінтегровані предмети:
Читання (Т. Шевченко «Встала й весна, чорну землю…», «Зоре моя вечірняя…», «Зацвіла у лузічервона калина»)
Я і Україна (У царстві рослин)
Образотворчемистецтво (тематична композиція «Зацвіла у лузі червона калина»)

Музика(музикальний супровід уроку, колискова)

Мета:
• продовжитиознайомленняізтворчістюТ.Шевченка;
• вчитианалізуватипрочитане;
• виконатитематичнукомпозицію «Зацвіла у лузічервона калина»;
• розвиватимислення, мову, пам’ять, удосконалюватинавичкичитаннянапамять віршів;
• виховуватиповагу та інтерес до творчостіукраїнськогописьменника Т.Г. Шевченка.
Обладнання: портрет Тараса Шевченка; ТЗН; аркушіпаперу, фарби.

 

 

 

«Мистецтво відображає реальне та вічне,

                                                                         а не тимчасове та ілюзорне»(Джинараджаса).

 

Хід  уроку

 

І. Організаційна частина

 

Привітання

 Добрий день, діти! Подивіться один на одного і посміхніться, щоб ми з усмішкою і гарним настроєм провели сьогоднішній урок

Перегляд презентації
 

- Чий портрет у кожнійхаті –
І убідній, і в багатій –
Прикрашений рушниками,
Вишитими руками мами?
(Портрет Шевченка)

 

- Наш урок незвичайний, присвячений він Т.Г.Шевченку


Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

Ми нарвем квіточок
Й за нашим звичаєм
Сплетемовіночок,
Портрет заквітчаєм.

Тодізаспіваєм
На повнії груди,
Нехай люди знають,
ЩоШевченка ми любим


ІІ. Повідомлення теми уроку

- Коли і де народився Тарас Григорович?
- Як ународіназивалиШевченка? (Кобзарем)
- Чому?
- Як називається збірка поезії Тараса Шевченка?
- Крім «Кобзаря», якогознає увесь світ, важливою сторінкою в житті поета було видання «Букваря южноруського». У книжці всього 24 сторінки, але кожна з них цікава. Це і алфавіт, і математичний матеріал, і молитви. Багато творів для дітей написав Тарас Шевченко.

І сьогодні на уроці ми познайомимось з деякими з них.
- Скажіть, які талантимав Тарас Шевченко?
Учень
Бувцехлопецькмітливий,
Чесний і справедливий,
Любивдужечитати,
А щебільше – малювати.
А щелюбивмалий Тарас
Вечірнізорірахувати.


ІІІ.  ВіршТ.Шевченка «Встала й весна, чорну землю…»

Встала й весна, чорну землю

сонну розбудила,

уквітчала її рястом,

барвінком укрила;

і на полі жайворонок,

соловейко в гаї

землю, убрану весною,

вранці зустрічають…

Т.Г.Шевченко



- Про що цей вірш?
- У вигляді кого зобразив поет весну?
- Які малюнки ви б намалювали до вірша?

 

Вірш Тараса Шевченка «Зоре моя вечірняя»
 

 Зоре моя вечірняя,

зійди за горою,

поговорим тихесенько

в неволі з тобою.

Розкажи, як за горою

сонечко сідає,

як у Дніпра веселочка

воду позичає…

                                                                                       Т.Г. Шевченко

***


1. Розповідь про історію написання вірша.
Були в житті Тараса Шевченка часи, коли він перебував дуже-дуже далеко від рідних місць, у далекій Орській фортеці. Туди його відправив на 14 років у заслання цар за його вірші та любов до України.Єдиноюрослинністютієїмісцевостібуликолючібур’яни та хирлява осока.
Шевченкаогортавневимовнийсум, коли віндивився на цюпустелю. Зрозуміло, післяживописноїукраїнськоїприроди, зеленихберегівДніпра, мальовничихміст і сілінакше і бути не могло.
І ось ця туга за батьківщиною, пов’язаназізгадкою про рідну природу, виливалась у сумні, але чудовівірші.
- До кого звертається поет? Про щопросиврозказати поет? Чому просить «говорититихесенько»?
- Пояснітьвислів «веселочка воду позичає».

ОпрацюваннявіршаТ.Шевченка «Зацвіла у лузічервона калина…».
- З ким поет порівнюєчервону калину?
- Яку картину виуявили, читаючиці рядки?

- Чому пташечка зраділа?

 

Зацвіла у лузі

червона калина,

ніби засміялась

дівчина-дитина.

Любо, любо стало,

пташечка зраділа

і защебетала.

Т.Г.Шевченко
Бесіда
- Шевченко любив природу. Про красуню-калину у своїхвіршахзгадував аж 365 разів!
- Про калину ми багатознаємо. Доякоїгрупирослин вона належить? (Це кущ).
- Які в калини листочки?

-Яку форму мають плоди калини?

-Яківластивостімаєцярослина? (Вона цілюща)
- Якіцілющірослининашого краю визнаєте? (М’ята, мати-й-мачуха, чабрець, ромашка, липа, шавлія, звіробій, череда).

Сьогоднікалина – нашпочеснийгість. Отожвшануємодещобільше про їївеличність.
Важкоуявитисільськеподвір’я на Україні,де б не рісцейчудовий кущ. Майже в усіхнародів є улюблені дерева – символи. У канадців клен, у росіян–берізка і горобина,а у нас – верба і калина.
«Без верби і калини–нема України», - говориться в народному прислів’ї . Ми вирушимо з вами калиновими шляхами і побачимо, щокалина є вірноюсупутницеюлюдинивіднародження і до останніхднів.


а) Бесіда з учнями:
- Щовибачите на ційзеленійгілочці?
- Якіце плоди?
- Де росте калина?
- За щоїїцінують?


Образ калини входить у нашу свідомістьще з ранньогодитинства з маминою
колисковою (релаксаційна пауза – співає  колискову вчитель музики).


Люлі, дитя, спати, бопішладесьмати.
Пішла на долину ламати калину.
Калину ламати, дитя напувати,
Щоб росло здорове, мало чорні брови,
Ще й рум’яніщічки, ой поспи щетрішки.
 

3. Виконаннямалюнкакалини врізноманітних техніках, групова робота, клас ділиться на 4 групи:( зараз ми намалюємо кетяг цієї чудової рослини.

(В учнів на партах лежать заготовки малюнків).

Отже,калину  не можна назвати безбарвною, ахроматичною. Вона поєднує в собі безліч теплих  кольорів. Вам треба їх вміти бачити.

Складемо палітру кетяга калини. 

(Діти складають палітру  разом з учителем ).

 

  • «прикладання пальчика» - живописна робота; Зараз ми намалюємокетягцієїчудовоїрослини.
    Мокаючивказівний пальчик у вологучервону,жовту, помаранчеву фарбу, залишимовідбитки на папері – цебудутьягідки. Роботу виконуйтеохайно. Ягідокчіпляйтегустенько, щобкетягбув великий, дорідний. Літо.;
  • малювання фломастерами ( зворотній контур). Осінь.;
  • малювання коректором з елементами живопису. Зима.;
  • малювання воском з елементами живопису та аплікації з флексики. Весна.

               

Звучить  музика

4. Демонстрація робіт ( діти презентують свої роботи)

 

VIII. Підсумок
- З якими віршами ми сьогодні познайомились на уроці?

- Чого вчать вірші Тараса Шевченка?

- Отже, сьогоднішня наша зустріч закінчується. Аналізуючи творчий та життєвий шлях Т.Г.Шевченка від народження і до смерті, давайте спробуємо підібрати слова ( асоціації), які характеризували його в окремі проміжки часу.

                                 

                                         

                                         Філософ                     Народнийолівець

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Геній                                                  Художник

                       Кріпак                          ТАРАС                        Поет

 

 

 

                                Наймит                                           Козачок

                                                         Сирота

                                 

 

                                      Цебув поет, поет з родинибідної.

                                     А душу маврозкрилену, як птах.

                                      Гарячимболем і живою піснею

                                      Його слова – в народу на вустах.

                                      А скільки ж раз йогобулорозіп’ято

                                      За правду, за «Кобзар» і «Заповіт».

                                      В душінароду словом заповітнимвін

                                      Залишитьвічний і глибокийслід.

                                                                                Т. Нарчинська

 

Дякую вам за урок!

Прийміть на прощання

Моє найкраще побажання:

Хай вам сонечко сміється,

І наука хай дається.

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\DSC00211.JPGC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\DSC00210.JPG      C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\DSC00213.JPGC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\DSC00214.JPGC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\DSC00216.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
2397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку