Календарний тиждень «Земля – наш спільний дім»
Урок з образотворчого мистецтва
Тема. Бесіда з ТБ. Краса природи у творах образотворчого мистецтва. Пейзаж. Види пейзажу. Композиція (розмір об’єкта, розміщення об’єкта) твору.
Практична робота: пейзаж «Весна в Карпатських горах» (гуаш).
Мета: Навчальна:поглибити знання про пейзаж як вид образотворчого мистецтва та методи зображення його живописними засобами. Учити зображувати лінійну перспективу, будувати композицію малюнку.Закріпити поняття про види перспективи (зображення простору відповідно до точки зору, лінії горизонту). Формування вміння зображувати пейзажі живописними засобами. Ознайомитись із роботами художників–пейзажистів.
Розвиваюча:вдосконалити вміння зображувати простір відповідно до законів перспективи, вміння планувати малюнок на площині аркуша, відчуття композиційної цілісності.
Виховна:виховувати любов до рідного краю, патріотизм, дбайливе ставлення до навколишнього світу, до пізнання пейзажного мистецтва, творчу ініціативу учнів.
Обладнання для учнів: гуашеві фарби, пензлики, палітра, склянка непроливайка.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Емоційне налаштування учнів на урок за допомогою вправи « Випадкове колесо»
- Який ваший настрій перед початком уроку? Давайте пограємо в гру «Випадкове колесо» та дізнаємося, що воно побажає кожному з нас сьогодні.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Ознайомлення з темою уроку.
Відгадайте ребус і дізнайтеся тему нашого уроку. Сьогодні для вас генератор ребусів створив ось таку картинку
ПЕЙЗАЖ
- А що таке пейзаж?
- Відгадайте загадку та за її змістом визначте, яку картину називають пейзажем? (Картину із зображенням природи, називають…(пейзажем)
Як побачиш на картині намальована хмарина,
А під нею квітів ряд, чи вирує водоспад,
Чи садок вишневий наш – маєш знати,
Що картина називається… (пейзаж)
- У яких видах мистецтва ми зустрічаємо опис природи? (кіно,музика,література)
- У літературі засоби виразності - це слова, у музиці - ноти. А в образотворчому мистецтві зображення передається за допомогою різних матеріалів, а саме: олівців, фарб, глини.
Отже, тема нашого уроку «Краса природи у творах образотворчого мистецтва.
Пейзаж. Види пейзажу. Композиція (розмір об’єкта, розміщення об’єкта) твору".
Після сьогоднішнього заняття ви навчитеся розрізняти види пейзажів, дізнаєтеся способи побудови пейзажу, навчитеся правильно будувати композицію малюнка, відтворювати красу природи засобами живопису.
2. Очікування від уроку.
Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Відкрийте у чаті посилання на онлайновий сервіс Mentimeter та запишіть 5 слів, які розкажуть про ваші очікування від уроку.
https://www.mentimeter.com/app/presentation/al4mi6v8sscsrxhudb5sta2ush1t5ycs/c6ihyn8fkhkz/edit
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Знайомство з видами пейзажу.
- Які види пейзажів за способом виконання вам відомі? (реалістичні, декоративні, фантастичні).
- А зараз пропоную переглянути коротке відео та познайомитися з видами пейзажів у живописі.
https://www.youtube.com/watch?v=UeB7RAjS250
2. Проблемна ситуація.
- Вранці мені зателефонували лексики й попросили, щоб ми допомогли їм виконати ось таке завдання:
Доповни речення. Поясни свій вибір.
Пейзаж, на якому зображено гори,називають ___________(гірським).
Аргументуйте свою відповідь.
3. Розрізнення гірських пейзажів.
Що зображено на картинах? Чи можна назвати їх пейзажами?
Поясніть, чому.
Прочитайте формулювання завдання, поясніть його виконання й виконайте: позначте зображення гірського пейзажу.
Поясніть свій вибір.
Які об’єкти на пейзажах художники зображують більшими – ті, що ближче до глядача чи ті, що далі?
Чому саме так їх зображують?
Сформулюйте правила зображення пейзажу. (Предмети, що знаходяться ближче до глядача, зображують більшими за розміром та яскравішими, а ті, що далі, – меншими та тьмянішими, немов розмитими або розбіленими).
4. Інтерактивна гра «З’єднай парами».
Прошу за посиланням у чаті зайти на сервіс LearningApss та виконати вправу «З’єднай парами». Зверніть увагу, яку пору року зображено на природному пейзажі. https://learningapps.org/watch?v=pwykk7pst24 Повідомте про свої результаті в чаті або усно.
5. Вікторина.
- Пригадаємо, що ми знаємо про гори Карпати. Для вас вікторина запитань.
1. У якій частині України розташовані гори Карпати?
2. Яка називається найвища гора цієї гірської системи?
3. Яка рослина, що охороняється Червоною книгою України, росте у цих горах?
4. Назвіть представників тваринного світу Карпат.
5. Про які екологічні проблеми Карпат можете розповісти?
6. Робота у посібнику-журналі. Знайомство з художником Богданом Бойчуком.
- Розгляньте репродукції картин івано-франковського художника Богдана Бойчука. У якій кольоровій гамі він зобразив кожну з них? Пронумеруйте репродукції картин відповідно до назв гам. Яку назву можна підібрати до кожної роботи?
7. Демонстрація репродукцій картин Карпатських гір учениці класу Калюх Поліни.
8. Вправа на увагу.
- Перевіримо вашу увагу. Яка пора року була зображена на природному пейзажі в інтерактивній грі, яку ви виконували? (весна).
9. Перегляд презентації «Весна в Карпатах».
Здійснемо невелику віртуальну подорож у весняні Карпати. А в цьому нам допоможе презентація, яку створили Назар Вдовиченко зі своєю мамою.
ІV. Практична робота.
1. Самостійна робота учнів.
Прочитайте формулювання завдання, поясніть його виконання і виконайте послідовно:
пронумеруйте послідовність виконання малюнка і розкажіть про послідовність роботи над його створенням;
напишіть гірський пейзаж у живописній техніці гуашшю за поданою у посібнику-журналі послідовністю.
- А за допомогою чого можна також створити малюнок? ( за допомогою комп’ютера)
- Як називається програма, у якій ми вчилися малювати на уроках інформатики? (Painte)
- Ви будете створювати свої пейзажі на папері, а я у цій програмі графічного редактора.
2. Презентація дитячих робіт.
V. Рефлексія.
- Розкажіть лаксикам, що дізнались на занятті про створення гірського пейзажу у живописній техніці, як і де можна використовувати ці знання і вміння, як можна використати написані на занятті пейзажі. (влаштувати виставку тощо).
Як називається вид образотворчого мистецтва, у якому предмети та явища навколишнього світу зображуються фарбами? (живопис)
Який головний засіб виразності живописних творів? (колір)
Які основні та похідні кольори вам відомі?
Які кольори складають теплу / холодну гаму?
Які види пейзажів вам відомі?
Де і для чого нам можуть бути потрібні ці знання і вміння?
VІ. Підсумок уроку.
1. Повернення до очікувань уроку.
- Чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього уроку? Закінчіть подані речення.
- Я дізналась/дізнався…
- Я навчилась/навчився…
-Я вмію…
2.Самооцінювання своєї роботи на уроці.
Оцініть свою готовність пояснювати іншим виконання кожного завдання та розфарбуйте кружечки відповідно до поданих на першому форзаці умов самооцінювання. Якщо ви не розфарбували кружечки повністю, то виконайте роль лаксиків і послухайте пояснення виконання завдань тих дітей, у яких кружечок зафарбований повністю.