Тема: Роль композиції (вибір формату, розміру зображення) у створенні художнього твору. Орієнтоване практичне завдання: виконання композиції «Улюблений казковий герой» (кольорові олівці)
Мета:
навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із пропорціями людської фігури; надавати початкові відомості про правила малювання людської фігури, що рухається; закріплювати знання про основи композиції;
розвивальна: розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості;
виховна: виховувати в учнів акуратність, увагу.
Обладнання: альбом для малювання «Образотворче мистецтво», фломастери.
План:
1.Організація початку уроку
1.1 Привітання
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
2.1 Бесіда
3.Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку
3.1 Відгадування загадки
4.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
4.1 Пояснення вчителя
4.2 Бесіда
5. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
5.1 Пояснення до творчого завдання
5.2 Індивідуальна робота за творчим завданням
6.Підсумок уроку
6.1 Виставка дитячих робіт
Хід уроку:
1.Організація початку уроку
1.1 Привітання
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
2.1 Бесіда
Що таке композиція?
Для чого художнику потрібно знати закони композиції?
Які види композиції ви знаєте?
3.Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку
3.1 Відгадування загадки
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх.
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо… («Вінні Пух»).
4.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
4.1 Пояснення вчителя
— Пропорції будь-якого живого організму, який розвивається та зростає, змінюються. Ці зміни виразно видно в людській фігурі. Пропорції дитини дуже відрізняються від пропорцій тіла дорослої людини. У дорослої людини розмір голови складає 1/7 частину всього її зросту, а в дитини 4—5 років — 1/4 або 1/5 частину.
Існують певні співвідношення частин тіла: кінці пальців опущеної руки дорослої людини, коли вона стоїть, знаходяться трохи нижче за середину стегна. Стегно трохи довше за гомілку. Передпліччя коротше за плече.
Коли людина рухається, положення окремих частин її тіла змінюється за певними правилами. Так, фігура, яку ми зображуємо, завжди має бути врівноваженою, інакше глядачам здаватиметься, що вона падає.
Художники зазвичай починають малювати людську постать зі схеми, що відображає розташування кісток у скелеті. А потім «нарощують» м’язи, додають одяг.
(Учитель пропонує учням розглянути схему пропорційної будови людської фігури, звертає увагу на співвідношення окремих частин тіла.)
Схема пропорційної будови людського тіла
4.2 Бесіда
(Учитель демонструє учням ілюстрації, що зображують казкових героїв)
Роздивіться уважно ілюстрації, створені художниками, та спробуйте розповісти, який задум, на ваш погляд, митці хотіли донести до нас, глядачів.
Кого художники зобразили на своїх картинах?
Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані одне з одним?
Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?
Т. В. Пліска. Ілюстрація до казки «Кривенька качечка» (2005)
О. В. Чичик. Ілюстрація до казки «Кривенька качечка». (1998)
5. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
5.1 Пояснення до творчого завдання
Відкрийте в альбомі сторінку 41-42. Ви бачите послідовність виконання роботи.
Спочатку зобразіть медведика, потім бджілок і в кінці вулик.
5.2 Індивідуальна робота за творчим завданням
6.Підсумок уроку
-Кого ми сьогодні малювали?
-Чи сподобався вам урок?
6.1 Виставка дитячих робіт