Харківський центр дитячої та юнацької творчості №2
Харківської міської ради Харківської області
Методична розробка відкритого уроку на тему
«Петриківський розпис. Створення нескладної композиції »
Підготувала
Керівник гуртка «Веселка»
Дмитренко Наталія Сергіївна
Харків 2019
Дата: 17.04.2019р.
Група: 3гр. (2 основний)
Тема: Петриківський розпис. Створення нескладної композиції.
Мета: розвиваюча: Розвивати творчий смак, розвивати в учнів
інтерес до сприйняття декоративно-прикладного мистецтва та
вміння аналізувати, порівнювати й розпізнавати різні його види
та практично використовувати у повсякденному житті. Створити
атмосферу для творчих завдань, розвивати у дітей почуття прекрасного;
творчі здібності, організацію;
навчальна: продовжити знайомство учнів з видами
декоративно-прикладного мистецтва; закріплювати знання про
особливості та технологію петриківського розпису, про декоративну
композицію та основні види композиційних схем ;
виховна: виховувати любов до народних промислів; гармонійно
заповнювати площину виробу; виховувати за допомогою художніх
образів уявлення; старанність, охайність, акуратність при виконанні.
Обладнання та матеріали: комп'ютерна презентація «Народні художні промисли»; "Предмети побуту"; демонстраційні таблиці «Розписи», розписні дошки, дерев'яні ложки, кухонні обробні дошки для практичної роботи, гуаш, пензлі, калька.
Хід уроку
1. Організаційний момент:
Вчитель декламує вірш з української народної пісні «Червона калина»:
Вусики хвилясті,
Тендітні завитки
І соняхи жовтасті.
Жоржини, колоски.
Їх із теплом малюють
І радість нам дарують
Петриківочки майстри.
2. Вступна бесіда
Діти, сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми з вами будемо однією великою творчою майстернею. Давайте здивуємо своїх мам і бабусь красивими подарунками - писаними кухонними дошками. Але перш давайте згадаємо відомі нам промисли.
Чи згодні? -Чудово.
У вас гарний настрій?
Тоді приступимо.
3.Організаційний момент.
Підготовка робочих місць.
4. Практична робота
Увага на екран
- перегляд слайдів «Предмети побуту»
Питання: -Чим відрізняються предмети один від одного?
(В першому випадку предмети нудні, а в другому предмети розписні, красиві)
-А чому ж можна прикрасити предмети народного побуту? Для чого?
(Розписом; для краси, щоб народні промисли знайшли своє застосування і в сучасному житті)
-В сучасному житті, люди намагаються зберегти минуле. Стародавні ремесла розквітають завдяки праці і творчості нових майстрів, а секрети старих майстрів дбайливо зберігаються, передаються з покоління в покоління.
З давніх-давен існували центри народних промислів - місця, де склався і розвивається певний вид декоративно-прикладного мистецтва, де народні майстри створюють дивовижні за красою та оригінальністю предмети.
Для сьогоднішнього заняття у нас підготовлені обробні кухонні дошки. Ми постараємося показати, як можна застосувати розпис в сучасному житті і тим самим приготувати гарний подарунок.
- Кухонна дошка - це предмет побуту, який є на кухні у мам будь-якої національності нашої великої багатонаціональної країни. І я впевнена, що ваші вироби будуть найкращими подарунками для ваших мам та бабусь.
4.1. Узор України:
Петриківський розпис.
Село Петриківка на Дніпропетровщині України - одне з небагатьох, де дбайливо зберігають традиції давніх народних промислів. Знаменитий Петриківський розпис давно став візитною карткою України
Своєрідний орнамент Петриківки мав давні традиції, свою пластичну мову, техніку. Сучасний Петриківський орнамент - це перш за все рослинний, квітковий. Розпис виконується за допомогою тоненького пензлика з котячої шерсті. Крім пензля, Петриківські майстри застосовують стебла, трісочки, а ягоди і деякі квіти малюють просто пальцем.
Майстри зображують волошки, троянди, жоржини, айстри, виноград, ягоди калини, полуниці. Також характерним є зображення листя папороті, ажурного листя і бутонів.
4.2 Відбір матеріалів та інструментів.
- дошечка;
- олівець;
- гумка;
- пва;
- пензлі;
- фарби,
- роздруківки з розписом (для прикладу).
4.3 Початок роботи.
Після пояснення учні приступають до виконання роботи дотримуючись послідовності.
Послідовність виконання роботи.
- Визначити форму в якій буде виконуватись розпис (квадрат, круг, овал, трикутник тощо);
- Переносимо малюнок на дощечку та робимо заливку фону фарбами світлих тонів (діти виконують заливку);
- Виконати великі та складні елементи фарбами;
- Доповнити великі елементи малими для врівноваження композиції;
- Промалювати найдрібніші деталі.
- Самостійна робота.
5. Презентація виробів
6. Підсумок уроку
- Що сподобалося на занятті?
- Що запам'яталось?
- Що ви розповісте удома батькам ?
7. Підведення підсумків уроку.
(Оцінювання виробів)
Аналізується завершеність роботи, ідея, розміри, охайність виконання.
8. Прибирання робочих місць