Мета:ознайомити учнів із матеріалами, інструментами та обладнанням народних майстрів; розповісти про основні види декоративно-прикладного мистецтва; розкрити красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм.
Образотворче мистецтво 3 клас
Тема. Матеріали, інструменти та обладнання народних майстрів. Основні види декоративно-прикладного мистецтва. Створення ескізу орнаменту вишивки для рушника (фломастери або кольорові олівці).
Мета:ознайомити учнів із матеріалами, інструментами та обладнанням народних майстрів; розповісти про основні види декоративно-прикладного мистецтва; розкрити красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; розвивати вміння насолоджуватися творами декоративно-прикладного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; прищеплювати зацікавленість творами декоративно-прикладного мистецтва.
Матеріали та інструменти: ілюстрації вишивок,фломастери або кольорові олівці.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* З уроків образотворчого мистецтва попередніх років пригадайте: що називають декоративно-прикладним мистецтвом?
* Чи маєте вдома розписні глечики або тарелі, різьблені скриньки, вишиті серветки або сорочки? Чи подобаються вони вам?
* Яким орнаментом прикрашені ці вироби?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Людина завжди прагнула до краси, намагалась оточити себе гарними речами. Як і в усній народній творчості, зокрема в піснях, прислів'ях, казках та легендах, так і в роботах майстрів декоративно-прикладного мистецтва живе історія народу. Сьогодні ми поговоримо про види декоративно-прикладного мистецтва та матеріали, інструменти та обладнання народних майстрів, які створюють дивовижні вироби.
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
— З давніх часів в українській хаті можна було зустріти різноманітні вироби декоративно-прикладного мистецтва, зокрема рушники, сорочки-вишиванки, хатні розписи, керамічні вироби, різьблені з дерева прикраси й побутові предмети та багато інших речей, які не тільки прикрашали житло, а й були невід'ємною складовою побуту українців. Усі вони створені вмілими руками майстрів декоративно-прикладного мистецтва. У кожного майстра своє приладдя, свої таємниці ремесла.
Які саме матеріали використовують майстри декоративно-прикладного мистецтва? Вам уже відомі деякі матеріали та інструменти, які використовують ці майстри: це папір, тканина, дерево, глина та інші матеріали.
Давнім традиційним видом декоративно-прикладного мистецтва є вишивка. (Учитель демонструє наочність.) Для того щоб виготовити з білої тканини чудовий рушник або неповторну вишиванку, необхідно взяти до рук голку та кольорові нитки.
Зовсім інші матеріали та інструменти потрібні майстрам керамічних виробів. (Учитель демонструє наочність.) Щоб створити чудовий керамічний посуд або дивовижну ліплену іграшку, слід мати глину та такі приладдя, як стеки, дощечки та гончарні круги.
А які чудові неповторні речі виготовляють майстри зі звичайної деревини, використовуючи різноманітні інструменти для різьблення! (Учитель демонструє наочність.)
Зверніть увагу на чудові українські писанки. (Учитель демонструє наочність.) Цю красу також створили руки майстрів декоративно-прикладного мистецтва. Але неможливо перетворити яйце на чудову писанку без писочка й необхідних для цього фарб.
А ще дуже красивим і вишуканим видом декоративно-прикладного мистецтва є витинанка. її назва походить від слова «витинати», тобто «вирізати». Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу. У давнину такими виробами оздоблювали стіни, вікна, полиці, груби, печі. І кожна людина, заходячи у дім, прикрашений витинанками, одразу розуміла, що відбувається в селі,— чи хтось народився, чи, можливо, тут весілля або якесь інше свято.
Створюючи предмети з будь-якого матеріалу, майстер бажає підкреслити його природну красу, подарувати йому друге життя. Кожен майстер укладає у свою роботу весь свій талант, уміння, фантазію та часточку власної душі. Саме тому предмети, виготовлені різними майстрами, такі цікаві, неповторні та дуже різняться.
Сьогодні на уроці дізнаєтесь про народне мистецтво, яке передавалося із покоління в покоління, століттями завжди було і є темою для спілкування людей, джерелом, через яке йде знайомство з історією нашого краю. Та намалюємо ескіз орнаменту свого рушника-оберегу.
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Раз, два - всі пірнають (присісти)
Три чотири - виринають (встати)
П'ять, шість - на воді (помахати руками)
Кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім - що є сили (імітація плавання)
Всі до берега приплили.
Дев'ять, десять - розгорнулись,
Обсушились, потягнулись (потягнутися)
І розбіглись хто куди (сісти за парти)
VI. Продовження розповіді про рушник.
Що нам відомо про вишивку? Вона прийшла до нас із давніх-давен. Народне прислів’я каже « Без верби і калини нема України». До сказаного слід додати : « І без вишивки». Тому що вишитий рушник і вишита сорочка давно стали українськими народними символами – оберегами.
Український вишиваний рушник з’явився приблизно 500 років назад.
За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні), рослинні, тваринні.
Наші прабабусі вміли своє майбутнє щастя кодувати за допомогою вишивки.
- Які ж символи застосовують при вишиванні рушників ?
- Пунктирна лінія – символ води, а де вода , там життя;
- квадрати і ромби – символ сонця;
- калина,
- виноград - символ створення сім’ї, радості,
- голуби – символ вірності та кохання;
- півень - символ ранкової зорі, вогню.
Рушники використовували в обрядах і в побуті. Рушники мали свої назви. Наприклад, для витирання обличчя і рук — утирач. Колись у родині діти мали свої утирачі. Веселий рушничок весь у квітках, між ними дрібні листочки барвінку, для дівчаток і називалися вони – росяночки .А рушнички з дубовим листям, виноградом, називаються грайликами ,для хлопчиків, щоб були сильні та сміливі.Для посуду і стола — стирок , для прикрашення ікон , фотокарток — покутник, для шлюбних церемоній — весільний.
Вишивали рушники різними кольорами: червоний- любов, зелений –побажання зустрічі з добрими людьми, жовтий – здоров’я, коричневий – щаслива дорога.
Давайте і ми вигадаємо візерунок для рушничка як оберіг. Адже оберіг створений власними руками має величезну захисну силу (перегляд рушників.)
– Сьогодні будемо вишивати рушник фломастерами, або кольоровими олівцями , кожен створить свій рушничок. А допоможуть нам у роботі наші пальчики.
VII. Практична робота учнів.
1. Інструктаж роботи.
В наших альбомах на с.26 є зразки ескізів вишивки для рушничка.
Домалюємо їх.
2. Самостійна робота учнів.
VIII. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* Які предмети створюють майстри декоративно-прикладного мистецтва?
* Чи є у вашому домі такі предмети? З якого вони матеріалу? Які інструменти для цього потрібні?
* 3 якого матеріалу виготовляють українські рушники?
* Який інструмент знадобиться майстрові, щоб прикрасити цей рушник вишивкою?
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).