Урок з образотворчого мистецтва у 4 класі на тему "Підводне царство".Зображення підводних жителів у техніці «гратаж» або «гратографія»

Про матеріал

Конспект уроку з образотворчого мистецтва у 4 класі на тему "Підводне царство".Зображення підводних жителів у техніці «гратаж» або «гратографія». Ознайомлення з творчістю місцевих художників (Я.Гніздовський). Використання на уроці мультимедійної презентації "Підводне царство".

Перегляд файлу

Тема.  «Підводне царство»

 

Завдання.  Зображення підводних жителів у техніці «гратаж» або «гратографія»

 

Мета. Актуалізувати знання про анімалістичний жанр. Продовжувати ознайомлювати учнів зі світом тварин у мистецтві, вчити відтворювати характерні особливості будови риб. Знайомити з творчістю художників-анімалістів  ( Є.І.Чарушина, Я.Гніздовського, О.Шиніна ). Вчити розпізнавати їх стиль і почерк.  Розкрити поняття «начерк», «гратаж». Розвивати образне мислення, творчу уяву, фантазію, конструктивні вміння. Виховувати колективізм, вміння працювати в парах, інтерес до мешканців водойм, бережне ставлення до природи.

Обладнання: Для вчителя: зоровий ряд: асоціативний кущ, таблиці, книги з зображенням тварин, репродукції картин художників-анімалістів, дитячі роботи, пазли для складання силуетів тварин; ТЗН – проектор, екран, комп’ютер;

музичний ряд: мелодія «Шум моря».

Для учнів: вощений картон, покритий чорною тушшю, зубочистки, чисті аркуші для начерків і тренувальних вправ, фломастери, ганчірки.

 

                                        ХІД  УРОКУ

І.Організаційна частина.

   Встаньте, діти, всі рівненько,

   Посміхніться всі гарненько,

   Поверніться до гостей,

   Привітайтесь: «Добрий день!».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

-- Розпочнемо нашу роботу із загадки.

   Ось ти бачиш на картині:

   Вовк з вовчицею сидить.

   Лев – цар звірів – у саванні

   З левенятами лежить.

   Бачиш іншого ти звіра,

   Що зовсім нам є незвичний.

   Як назвати жанр робіт цих?

   Жанр цей… ( анімалістичний )

-- Що є предметом зображення картин анімалістичного жанру? ( Тварини )
-- Які ще жанри образотворчого мистецтва ви знаєте? ( Пейзаж, натюрморт, портрет, історичний. )

-- Як назвати художників, які зображують тварин? ( Художники-анімалісти )

 

Асоціативний кущ.

-- Уявіть, що ви – художники-анімалісти, отримали завдання зобразити на малюнку слово «тварина». Зробіть швидкий малюнок олівцем чи фломастером одним кольором.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словникова робота.

-- Ті малюнки, що ви намалювали, називаються начерками.

Начерк-

 

-- Ви зробили начерки звірів, птахів, риб, комах…Усіх їх називають тваринами.

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

-- Сьогодні  ми продовжуємо знайомитись зі світом тварин у мистецтві. Ми відтворюватимемо характерні особливості будови тварин. Дізнаємося про творчість художників-анімалістів. Потрапимо в казкове царство і спробуємо працювати в новій для вас графічній техніці.

 

ІV. Робота над новим матеріалом.

1. Сприймання мистецтва.

-- Малювати тварин – нелегка справа. Адже вони ніколи не позуватимуть вам. Тварини завжди рухаються. Тільки спостережливість, гострий погляд та уява можуть допомогти художникові створити картину анімалістичного жанру. 

Чарушин. Фото.    Відомий російський художник Євгеній Іванович Чарушин все життя  присвятив спостереженню за тваринами. Він був чудовим анімалістом і письменником. Крім своїх власних книг («Васька», «Про сороку», «Волчишко» та ін.) Є.Чарушин ілюстрував твори В.Біанки, С.Маршака, К.Чуковського, М.М.Прішвіна.

    В ілюстраціях цього художника світ тварин розкритий в яскравих образах, з великим теплом і ніжністю. У нього свої прийоми передачі форми, кольору і фактури. Його герої реалістичні і казкові одночасно. Художник любив зображати звіриних дитинчат – пухнастих, м’якеньких і ще зовсім безпомічних, і в кожному свій власний емоційний образ – певний характер. Він малював плямами і штрихами. Звір може бути зображеним просто «пухнастою» плямою, але в цій плямі відчувається і настороженість плями, і характерність руху, і особливість фактури. (Презентація PowerPoint. Слайд 2-3)

 

Розгляд робіт Є.І.Чарушина на слайдах і ілюстрованих книжках)

 

-- Варто згадати, що син Євгена Івановича, Микита Євгенович теж пішов батьковим шляхом. Ось перед вами книжка письменника Євгена Чарушина, ілюстрована його сином Микитою. Можна розрізнити стиль і почерк цих художників.

     Розгляд книжки «Моя первая зоология».

 

-- Хочу розповісти про всесвітньо відомого художника, нашого земляка,  який народився в с.Пилипче, але проживав в США, Якова Гніздовського.  Він в основному працював в своєрідній графічній техніці дереворізу (пояснення техніки). Якщо ви розглянете кілька його робіт, анімалістичного жанру, то побачите, що він любив малювати свійських тварин, швидкі замальовки яких він робив ще в шкільному віці. (Слайди 4-5)

 

-- Розглянемо картини українського художника Олександра Шиніна.(Слайд 6) Хто зображений на першій? (Мавпочки)  Це не просто мавпочки. Це алегорія: «Не бачу, не чую, не розмовляю». Так художник показав людей, які в своєму житті часто не займають ніякої позиції.

      Аналіз картин на слайдах 6-7.

 

2. Слухання музики «Шум моря».

-- Що ви почули? Де ми перебуваємо? Де ви себе уявляєте зараз? Давайте затамуємо подих і пірнемо у воду. Де ми опинилися? (У підводному царстві)

-- Отже, тема нашого уроку: «Підводне царство».  ( Слайд 1)

     Відгадування загадки.

-- Що ж ми там бачимо? Пливемо, а поруч з нами «їде пані у срібнім жупані, а на тім жупані – латка на латці».  Хто це? ( Рибка )

 

3. Фізкультхвилинка «Море хвилюється». (Музика продовжує звучати).

-- Зараз спробуємо зобразити рухами, яким може бути море. Нещодавно на морі було тихо…(Присідають.)Але раптом здійнявся сильний вітер і почалася буря…(Піднімаються.) Хвилі то високо підіймаються в небо, то знову опускаються…(Потягуються догори, руки піднімають, опускаються і присідають.) Та ось засяяло сонечко і море заспокоїлось.

 

-- Передайте рух моря на аркушах фломастером. Що вам нагадують хвильки, якщо лінії між собою перетинаються? (Рибки) Перетворіть їх на рибку.

 

Малюнок на дошці.

 

 

 

 

4. Аналіз будови тіла рибки.

-- Отже, підсумуємо. (Слайд 8)

*  З яких частин складається тіло рибки?  ( Тулуб із головою, хвіст, плавці…)

* Якої форми може бути тулуб? (Овальної, круглої, трикутної, видовженої)

* Якими можуть бути плавці? (Великими, широкими, малими, вузькими, округлими, наїжаченими… )

* Яким може бути хвіст? ( Довгим, коротким, широким, вузьким, пухнастим; схожим на квітку, віяло, на мітлу, на перо…)

* Який у рибки рот? (Зубатий, із випуклими добрими губами, великою пащею, вузенькими губками…)

* Які очі? (Великі, малі, овальні, круглі, злі, безпомічні, хитрі, здивовані…)

-- А чи є у рибки повіки, як у людей? ( Повіки людям служать для зволоження очей, а чи є потреба зволожувати очі рибок, коли в них тіло зволожене і вони постійно в воді. Тому в них повік немає. )

 

5. Робота в парах. Гра «Рибний конструктор». ( інтерактивний метод )

-- Під час бурі наші рибки потрапили в біду. Вони загубили частинки свого тіла, тому тепер потребують допомоги. І зроблять це рятувальники. Працюватимемо у парах:

1-а пара допомагатиме рибці Веселунці;

2-а пара – рибці Злючці;

3-а пара – рибці Мудрунці.

Створення силуетів.

 

6. Перегляд демонстраційного матеріалу.

-- Ваші рибки теж матимуть свій характер. Ви вже працювали раніше над цими образами на попередніх уроках минулого і позаминулого років. Виконували рельєф із пластиліну. Розглянемо дитячі роботи в інших техніках. Поглянемо на виставочне полотно. ( «Підводне царство» Ю.Верига, М.Сорокотяга, «Золота рибка» Т.Остапчук. )

-- Рибки можуть бути ще ось такими, як зобразив їх французький художник Анрі Матісс. (Слайд 9. «Червоні рибки»)

--…і такими…( Слайди 10-15. Розпізнавання технік. )

 

Перевірка роботи в парах

 

-- Крім рибок в підводному царстві проживають інші жителі. Назвіть, яких ви знаєте. Що ви можете нам про них розповісти?

7. Пошук інформації (інтерактивний метод навчання)

-- На попередньому уроці ви отримали завдання підшукати інформацію про підводних жителів. А зараз обєднайтеся у групи і визначіться, що ви можете нам розповісти про ту чи іншу тварину.

Повідомлення дітей. ( Слайди 16-17. )

 

 

 

Довідничок учителя

Щука. Прісноводний хижак. Її часто називають акулою річок. Тіло цієї риби завдовжки сягає 1,5м, а маса – 30 кг. Живе щука понад 20 років. Вона є рибою-санітаром, тому що поїдає здебільшого хвору рибу.

Дельфін – морський ссавець. Довжина його тіла сягає 2 м. В Україні у водах Чорного моря живе дельфін-білобочка. Тримаються ці тварини великими зграями. Живляться дрібною рибою. У липні-серпні самиця народжує 1-2 малят, які при народженні сягають довжини 1м. Спочатку вони плавають, як поплавець, у  вертикальному положенні. Дельфіни можуть рухатись у воді зі швидкістю 50 км/год.

Восьминіг  Має голову-тулуб і вісім ніг-щупалець. Деякі восьминоги змінюють колір свого тіла від сердито-червоного до яскраво-зеленого, пристосовуючись до навколишнього середовища.

Акула.

Краби та раки – мешканці дна, схожі на морські камінці. Мають по 6 ніг і по дві клешні, які їм потрібні для захисту та харчування.

Морський коник.

Морська зірка.

 

Словникова робота

-- Отже, ви почули багато цікавого про підводних жителів і можете приступати до виконання завдання. Ми працюватимемо сьогодні у новій техніці, що називається гратаж або гратографія. Слово «гратаж» прийшло до нас із Франції. Воно перекладається як дряпати, шкребти.

-- Назвіть засоби виразності графіки. (Лінія, крапка, штрих, тон.)

 

V. Інструктаж.

1. Продряпайте контур тіла рибки (зробити попередньо ескіз олівцем), розташувавши її на передньому плані, у центрі композиції.

2. «Одягніть» рибку у луску. Наша рибка – казкова, тому вбрання-луску можна намалювати по-різному.

3. Хто і що оточує рибку? Інших підводних мешканців розташовуйте на задньому плані у зменшеному вигляді. А рослини зобразіть по краях композиції, де залишилось вільне місце. ( Слайд 18.)

 

VІ. Практична робота.

Музичний супровід.

 

VІІ. Виставка і оцінювання дитячих робіт.

Прикріплення кращих робіт на дошку і їх аналіз.

 

VІІІ. Актуалізація набутих знань (рефлексія).

Прийом «Мікрофон»

-- Закінчіть речення:

  • Сьогодні ми були художниками-…( анімалістами ).
  • Ми працювали у техніці … ( гратаж ).
  • Мені сподобалось…
  • У грі «Рибний конструктор» я складав рибку …
  • Мені сподобалась розповідь про…

 

ІХ. Підбиття підсумків уроку.

-- Світ підводного царства різноманітний і дивовижний. І ми, люди, повинні його оберігати. Браконьєрство, стихійні лиха, аварії знищують тваринний світ водойм.

    ( Слайд 19. )

Кожного дня і кожну хвилину

Оберігайте всяку тварину.

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатися не ображати.

З вдячністю працю тварин зустрічайте!

Кожна хай зустріч несе відкриття:

Ціннішого в світі нема ніж життя!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Борщівський  НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. №3 – гімназія ім. Р.Андріяшика»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка конспекту уроку з образотворчого мистецтва у 4 класі

 

на тему:

«Підводне царство»

 

 

З досвіду роботи вчителя

Чайковської Любові Мирославівни

 

 

 

 

 

 

 

 

Борщів-2013

 

  • Привітайтесь : «Добрий день!»           

                                          

                                            Актуалізація опорних знань  

Створення «асоціативного куща»:  начерк тварини

Робота в парах: «Рибний конструктор»                                                                                                                                                            Фізкультхвилинка«Море»

Дитячі роботи, виконані в різних техніках. Асоціативний кущ: «Тварина» (вище)

doc
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Калініченко О.В., Калініченко В.В., Сергієнко В.В.)
Додано
19 березня 2018
Переглядів
2334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку