Урок з образотворчого мистецтва й української літератури на тему "Леся Українка. "Тиша морська". Морський пейзаж" ( 6 клас)

Про матеріал
Матеріал можна використовувати у 6 класі учителями української літератури та образотворчого мистецтва. Він відповідає програмі з обох предметів і не потребує зміни календарного планування (тобто хронологічно майже ідеально збігається)
Перегляд файлу

Розгорнутий план-конспект

інтегрованого уроку з української літератури

й образотворчого мистецтва в 6 класі

на тему:

«Леся Українка. «Тиша морська».

Морський пейзаж»

 

Мета: продовжити знайомити дітей з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати художні особливості поезії «Тиша морська»; розвивати культуру зв’язного мовлення, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, узагальнювати;

Закріпити знання з теми «Пейзаж», знайомити з творчістю І.К.Айвазовського; вчити висловлювати свої враження від картин, аналізувати їх колорит та композицію;  вчити малювати море, використовуючи прийоми роботи аквареллю, правила передачі перспективи; формувати полікультурну компетентність шляхом розвитку  естетичного смаку, виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований, інтегрований (українська література та образотворче мистецтво)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Стали, діти, підтягнулись,

Один одному всміхнулись.

Поверніться до гостей

І промовте: «Добрий день».

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Слово учителя української літератури:

       Тема нашого уроку –  мандрівка до моря. (На фоні музики або звуків хвиль). Величне і грізне, ласкаве і тепле – воно різне, але немає людини, байдужої до краси моря. Різними засобами митці передавали своє захоплення морем. Поети писали про нього вірші, композитори створювали музику, а художники малювали картини.

        Перша частина нашого уроку, літературна, присвячена українській поетесі Лесі Українці, яка теж була закохана в море, а після цього ви спробуєте свої сили як художники-мариністи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (у вигляді розгадування кросворду)

  1. Перший друкований вірш Лесі Українки, який вона написала у 13 років. («Конвалія»)
  2. Ім’я матері Лесі Українки. (Олена)
  3. Найчастіше Леся Українка виступала як прозаїк, поетеса чи драматург? (Поетеса)
  4. Як називався перший вірш Лесі Українки? («Надія»)
  5. Дитинство письменниці минуло на…(Волині)
  6. В дитинстві Леся була…(горда)
  7. На якому музичному інструменті грала письменниця? (Фортепіано)
  8. Де здобула освіту дівчина? (Вдома)
  9. З якого предмета Леся написала підручник для сестри? (Історія)

10.Що завадило дівчинці ходити до школи? (Хвороба)

11. Справжнє прізвище Лесі Українки.(Косач)

  ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

  1. Слово вчителя.

      Як ви знаєте, Леся Українка дуже хворіла, тому лікарі радили їй частіше бувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм був Крим. Саме там, у місті Євпаторії, видатна поетеса провела багато часу. Вона дуже любила гуляти берегом Чорного моря. Бачила його різним: тихим, лагідним, але частіше бурхливим, неспокійним. Таким, яким було її життя. А так хотілося, щоб доля була тихою, спокійною.

      Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди». Безмежний синій простір, вільний вітер, бурхливі хвилі, сміливі чайки – все це бентежило душу і самі по собі народжувалися поетичні рядки. «Тиша морська», «Безсонна ніч», «На човні», «Негода», «Грай, моя пісне» та інші. Так з’являється цикл віршів «Кримські спогади», який вона присвятила братові Михайлу. А одного разу, сидячи на березі Чорного моря в Євпаторії, вдивляючись у безкрайній синій простір, поетеса написала чудову поезію, з якою ми зараз познайомимося.

  1. Виразне читання вчителем вірша Лесі Українки «Тиша морська»

                           Тиша морська

В час гарячий полудневий

Виглядаю у віконце:

Ясне небо, ясне море,

Ясні хмарки, ясне сонце.

Певно, се країна світла

Та злотистої блакиті,

Певно, тут не чули зроду,

Що бува негода в світі!

Тиша в морі…Ледве-ледве

Колихає море хвилі,

Не колишуться од вітру

На човнах вітрила білі.

З тихим плескотом на берег

Лине хвилечка перлиста;

Править хтось малим човенцем,

В’ється стежечка злотиста.

Править хтось малим човенцем,

Стиха весла підіймає,

І здається, що з весельця

Щире золото спадає.

Як би я тепер хотіла

У мале човенце сісти

І далеко на схід сонця

Золотим шляхом поплисти!

Попливла б я на схід сонця,

А від сходу до заходу,

Тим шляхом, що проложило

Ясне сонце через воду.

Не страшні для мене вітри,

Ні підводнії каміння, –

Я про них би й не згадала

В краю вічного проміння.

                 Євпаторія 1890, 16 серпня

  1. Бесіда за змістом твору.
  1. Які почуття викликав у вас цей вірш?
  2. Яким ви уявили море?
  3. Чим захоплюється лірична героїня?
  4. Яке бажання виникло в неї? Про що вона мріє?
  5. Що символізує тихе море?
  1. Повторне читання учнями вірша під музичний супровід.
  2. Визначення теми та ідеї твору.

Тема. Зображення прекрасного морського краєвиду.

Ідея. Захоплення красою моря, насолода від чудової погоди та  природи.

  1. Складання художнього паспорта поезії

1) Автор

2) Назва твору

3) Історія написання (місце, час)

4) Жанр

5) Тема. (Зображення краси моря.)

6) Художні образи

Лірична героїня. Рішуча, смілива, волелюбна, чутлива до краси.

7) Художні засоби

Епітети: час гарячий полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна.

Метафори: золото спадає, стежка в’ється, сонце проложило.

Повтори: ясне, ледве-ледве.

Пестливі слова: хвилечка, човенце, весельце, віконце.

  7.Які слухові і зорові образи ви помітили в поезії?

Слухові: тиша в морі, з тихим плескотом на берег лине хвилечка, тихий плескіт

Зорові: злотиста блакить, вітрила білі, ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце, стежечка злотиста, золотим шляхом поплисти.

  1. Слово вчителя літератури.

Ви, мабуть, переконалися, що вірш «Морська тиша» –  це роздуми поетеси над життям, бурхливим і неспокійним,  і разом з тим – опис морського пейзажу.

  1. Слово вчителя образотворчого мистецтва.

А тепер продовжимо наш спільний урок і перейдемо до теми «Морський пейзаж» в образотворчому мистецтві.

Почнемо з повторення уже вивченого вами матеріалу.

  1. Пригадайте, що таке пейзаж?
  2. Які інші жанри образотворчого мистецтва ви знаєте?
  3.  Знайдіть серед даних картин пейзаж. (На екрані репродукції картин різних жанрів)
  4.  Які види пейзажу існують? Яким жіночим іменем називають морський пейзаж?
  5. Які кольори підходять для зображення води? Це частіше теплі чи холодні кольори?
  6. Які елементи можуть бути зображені на пейзажі?

       Отже, елементами пейзажу можуть бути небо, земля, водойми, а також рослини, тварини, люди, навколишнє середовище. А як ви думаєте, що зображують на своїх  саме картинах художники-мариністи?

       Неперевершеним майстром морського пейзажу був художник-мариніст Іван Костянтинович Айвазовський. Він народився й жив у Криму в місті Феодосія і дуже любив своє місто і море. Айвазовський умів майстерно відтворити красу морських пейзажів, гру променів сонця на воді, нескінченну зміну відтінків, могутність хвиль. Розглянемо деякі картини художника. Яким ви бачите море на картинах «Райдуга», «Девятий вал», «Чесменський бій», «Хвилі над морем. Штиль», «Серед хвиль» (можливо, інші на розсуд учителя)? (Іде демонстрація картин.)

       Отже, море буває різним. Залежно від погоди й освітлення міняється його колір і настрій картини.

ІІІ. Уявна мандрівка до моря.

       А тепер уявімо собі, що ми  на березі моря. Ми припливли сюди на великому вітрильному кораблі, що наче зійшов з картин Айвазовського. Капітан наказав кинути якір у затишній бухті, де хвилі накочуються на берег. Чути шум прибою ( звучить фонограма), а над нами – як у поезії Лесі Українки – «ясне небо, ясні хмарки, ясне сонце». Ми з вами трохи заморилися в дорозі, тому молодші матроси (юнги) проведуть фізкультхвилинку ( учні проводять тематичну «морську» руханку).

     V. Практична робота.

      Трошки відпочили, тепер перейдемо до роботи. Спробуємо сьогодні стати  художниками-мариністами. Малюємо акварельними фарбами море ( за вашим бажанням це може бути  ілюстрація до вірша Лесі Українки).

     Переглядаємо зразки учнівських робіт, фотографії моря, фрагмент відеоуроку.

        Спочатку виконаємо ескіз простим олівцем.    

1. Відповідно до вашого задуму легенько намітьте лінію горизонту.

2. Продумайте, які найважливіші елементи  пейзажу будуть в центрі композиції (кораблик, сонце, сонячна доріжка і т.п.), а що буде по боках. ( Може бути композиція у вигляді обрамлення ( по обидва боки скелі або пальми),  а може бути асиметричною.

3. Намалюйте деталі на передньому і на задньому плані
(не забувайте, що ті предмети, які знаходяться далі, будуть здаватися  меншими)

 4. Легенько намітьте дзеркальне відображення предметів у воді ( чим море спокійніше, тим відображення буде чіткіше)

       Вчитель виконує навчальний малюнок на дошці.

5. Перейдемо до роботи з кольором.  Це можуть бути чисті кольори або їх відтінки, які заздалегідь змішайте на палітрі, а потім наносьте на папір.

6. Не забувайте, що акварельні фарби прозорі, в них замість білого кольору використовуємо більше води. Там, де потрібно показати світліший тон, вимочуємо фарбу напівсухим пензликом або серветкою (наприклад, бліки на воді, піна на хвилях). Використовуємо техніку «а-ля пріма» (тобто зафарбовуємо малюнок за один раз і вже не повертаємося до нього) або «лесування» (тобто багатошарове накладання фарби, що потребує більше часу і, можливо, допрацювання вдома)

8. Самостійна робота учнів під спокійну музику.

VІ. Підсумки уроку.

Свої роботи ви закінчите вдома. Хочу подякувати всім за роботу і зробити висновок: різні види мистецтва по-своєму відображають красу навколишнього світу. Поезія – словами, образотворче мистецтво – кольорами, музика – звуками. Бажаю вам бачити цю красу природи, а також уміти насолоджуватися і музикою, і поезією, і живописом. Бо життя прекрасне!

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку