Навчити правильно й критично оцінювати свої дії та поведінку в надзвичайних ситуаціях; закріпити вміння користуватися засобами захисту органів дихання; формувати правила особистої безпеки під час виникнення пожежі.
Управління освіти Шосткинської міської ради
Міський методичний кабінет
Розробка уроку з основ здоров’я
«Надзвичайні ситуації» (8 клас)
Княгницька Вікторія Миколаївна,
вчитель основ здоров’я,
загальноосвітньої школи I – III ступенів № 4
м. Шостка
2017
Тема: Надзичайні ситуації
Мета :
Обладнання: глобус з квітками для виявлення очікувань; карта України з помітками НС, презентація, відеоролики НС, малюнки з ситуаціями, набір карток з ситуаціями для роботи в групах.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу з елементами тренінгових вправ.
Зміст уроку
І. Знайомство. (Діти сидять у колі)
Сьогодні в нас на уроці присутні гості.
Поверніться,будь ласка, і привітайтеся з ними.
Назвіть своє ім'я і риси свого характеру, які асоціюються зі словом «рятувальник» (надійний, небайдужий, готовий прийти на допомогу..)(Слайд 1)
ІІ. Повторення правил.
Як ви гадаєте , які з правил можуть стати в нагоді рятувальнику?(Слайд 2)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Зворотний зв'язок : продовжити речення «Щоб не сталося біди, я повинен...». Пригадати, що може стати причиною потрапляння в НС.
ІІІ. Актуалізація теми, з'ясування очікувань.
(Роздаються учням паперові квітки і розказується, якій темі присвячено тренінг).
Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя.
Все це подарувала людині матінка Природа, а вже людина створила віз та автомобіль, хатку та хмарочос, невеликі майстерні та заводи-гіганти. І чим складнішою та досконалішою ставала техніка, тим більшу загрозу вона приносила в життя людини. Та й матінка Природа мала в запасі шторми й урагани, повені й засухи, землетруси й пожежі.
А щоб вижити в таких умовах, вміти запобігти лиху, врятувати себе і допомогти іншим у разі небезпеки, ми з вами вивчаємо основи здоров’я.
Учитель
А, що ж таке цивільна оборона та які її завдання?
Цивільна оборона — основа безпеки у надзвичайних ситуаціях.
Це система органів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та воєнного характеру.
Отже, ви праві.
Сьогодні на уроці ми (Слайд 5)
Напишіть на квіточках, які знання ви отримали по цій темі: «Правила поведінки під час виникнення НС». Якщо в ході нашого уроку вони підтвердяться, то наша планета залишиться такою квітучою.
2. Слово вчителя.
А які функції цивільної оборони?
по-перше, про небезпеку попереджає;
по-друге, про населення у біді дбає;
по-третє, вчить, як поводитись у скруті
та використовувати знання набуті.
Її загони швидкі та надійні,
допомогу всім несуть і всюди потрібні.
Учитель
А хотіли б і ви такими бути?
Допомагати людям у скруті?
Тож уявімо, що ми не учні,
а бійці цивільної оборони
і в нас немає часу на розмови.
Ми доручення порівну поділимо
й на департаменти аудиторію розділимо.
3. Робота в групах. (Слайд 6)
Будь ласка департаменти займіть своє робоче місце.
Об’єднуєм учнів в департаменти:
Департамент інформації
Департамент оповіщення
Департамент евакуації населення,
Департамент безпеки
Департамент захисту.
Увага! Департаменти! Прошу доповісти про готовність до роботи ! Ваші обов’язки?
Департамент інформації
Департамент оповіщення
Департамент евакуації населення
Департамент безпеки
А тепер на практиці перевіримо роботу наших Департаментів.(Слайд 7)
Увага на карту! В одному з районів Західної України сталося стихійне лихо- повінь. ( Під час розповідей учнів на екрані демонструється це стихійне лихо.)
Правила поведінки при повені:
Захистити житло – вимкнути електрику, газ, воду, загасити полум`я в печі, зачинити вікна і двері, перенести цінні речі на горище чи верхні поверхи.
Підготуватись до евакуації – взяти теплу одежу і необхідні речі, документи, гроші, коштовності. Покласти їх в поліетиленовий пакет, потім в рюкзак чи сумку.
Для вимушеного плавання використовувати човни, плоти, двері, автомобільні камери і т. ін.
Чекати рятівників і тільки у крайньому випадку вибиратися самостійно.
Повертатися до будівлі можливо тільки тоді, коли вода спаде, але робити це треба обережно, після перевірки стану будівлі фахівцями.
Увага на карту! В Криму сталося стихійне лихо- землетрус. ( Під час розповідей учнів на екрані демонструється це стихійне лихо.)
Що таке землетрус?
Землетрус – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи та коливання, що пошкоджують або руйнують будівлі, дороги, мости, гинуть або зазнають поранень люди.
Які їх наслідки?
Слабкі землетруси спричиняють у будинках дзенькіт посуду, розгойдування люстр.
Під час сильних – тріскаються стіни в будинках, обвалюється стеля.
Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвалів у горах, руйнування будівель
Скажіть, будь ласка, як люди дізнаються про наближення надзвичайної ситуації або про те, що вже відбулося?
Існує сигнал «Увага, всім!» Він звучить по радіо та телебаченню. (Звучить сирена заводів, сигнали машин)
Що ж найголовніше потрібне, якщо виникне небезпека землетрусу?
(Не піддаватись паніці, слухати і швидко робити те, що говорять).
Як же діяти під час землетрусу? ( Демонстрація мультфільму «Як діяти під час землетрусу?»)
Як діяти після оповіщення про загрозу землетрусу? (Перш, ніж залишити приміщення, необхідно вимкнути нагрівальні прилади й газ, якщо топилась піч – загасити її, потім одягнутись, узяти необхідні речі, невеликий запас продуктів, медикаменти, документи й вийти на вулицю. Якщо землетрус почався несподівано – необхідно стати на дверному чи віконному отворі й тільки затихнуть перші поштовхи – швидко виходити на вулицю)
Вас землетрус застав в магазині, театрі або в інших громадських місцях. Ваші дії? (Під час перебування в магазині, театрі або в іншому громадському місці слід не панікувати, а спокійно вислухати вказівки відповідних посадових осіб і діяти за їх наказом. Додому не слід поспішати)
Як діяти, якщо землетрус застав вас у громадському транспорті? (Що стосується перебування у громадському транспорті – не слід його залишати під час руху, треба дочекатися повної його зупинки й виходити спокійно, пропускаючи вперед дітей, інвалідів, літніх людей).
Увага на карту! В одному з міст Сумської області сталася пожежа. ( Під час розповідей учнів на екрані демонструється це стихійне лихо.)
Правила поведінки людей під час пожеж.
Вогонь – давній супутник людини. І в минулі часи, і в наш час вогонь сприяє людині в побуті, роботі, збереженні здоров’я. Завдяки вогню ми можемо обігріти нашу домівку, приготувати страву, вогонь є символом Олімпійських ігор, перед вогнем біля могили Невідомого солдата люди схиляють голову, віддаючи шану загиблим. Але, на жаль, вогонь приносить людям не тільки добро, радість, а й прикрощі. Йдеться мова про пожежі. Що є причинами пожеж? (Порушення правил експлуатації електроприладів, необережне поводження з вогнем, тютюнопаління).
В Україні пожежі приносять багато біди. Кожний п’ятий загиблий на пожежі – неповнолітній. А кожна сьома пожежа виникає від пустощів дітей з вогнем.
Пожежа у сусідній квартирі багатоповерхового будинку. Виходити швидко, без метушні, паніки. Не користуватися ліфтом. Чітко виконувати накази, розпорядження дорослих. Допомагати тим, хто потребує твоєї допомоги.
Пожежа в багатоповерховому будинку, горить квартира на 8 поверсі, ти проживаєш на 9-му. Закрити двері, вікна. Мокрим ганчір’ям запхати вентиляційні отвори, щоб дим не потрапляв у квартиру. Накритись мокрим покривалом і чекати пожежної служби.
Як гасити пожежі у квартирі в початкової стадії горіння? Використовують пісок, шматки грубого сукна, різні вогнегасники, воду (однак воду не можна застосовувати для гасіння бензину, гасу, масла, бо вода збільшує поверхню горіння).
Якщо на людині загорівся одяг?Накрити покривалом (але не з головою). Качатись по землі, якщо покривала немає.
Як дихати під час пожежі?Голову тримають ближче до підлоги (дим легший за повітря, тому він піднімається в гору), рот і ніс бажано затулити змоченою у воді хустиночкою (тканиною). Щоб не втратити в задимленому приміщенні орієнтир, пересуватись потрібно вздовж стін. І ще одне золоте правило. Не можна ховатись під столами, ліжками під час пожежі (бо втрачається час на розшуки).
А як захистити органи дихання від отруєння?(Діти демонструють засоби захисту органів дихання)
1-й учень.
Головне, що в людини є — це життя,
І зберегти його справа непроста,
Ми навчимо вас, як уціліти,
І органи дихання захистити.
2-й учень.
Ця пов'язка — непроста,
А ватно-марлева.
Перш ніж її надіти,
Треба подих зупинити.
А коли одягнули — швидко видихайте,
І чисте повітря сміливо вдихайте.
3-й учень.
А це — протигаз, він захистить надійно вас.
Якщо надінете його швидко та вміло,
Будете жити довго й щасливо.
Видих, очі закрили.
Маску розтягнули та швидко наділи.
Пробку з фільтру зняли, очі відкрили.
Видихнули сміло — вперед за діло.
4-й учень.
А це — респіратор, теж річ хороша.
Надійна й проста, її легко малеча одягнути зможе.
Коли будете вміти цим засобом користуватись,
Ніякої біди не будете боятись.
Пожежа сталася в школі.
Учні: 1)Подзвонити 101. 2)Повідомити директора. 3)Виходити зі школи згідно плану евакуації. 4)До прибуття пожежників використати вогнегасники та інші первинні засоби.
Реклама вогнегасників і правила користування вогнегасниками.
1-й учень. Цікаво, а що ми можемо зробити для попередження пожежі?
2-й учень. Придумав! Ми розповімо вам , як правильно користуватися
Реклама вогнегасників і правила користування.
Один з учнів розповідає про типи вогнегасників та на прикладі порошкового розказує правила користування ним. ( В цей час на екрані відео « Правила користування вогнегасником»)
Увага на карту! На Кримському півострові вирує ураган. ( Під час розповідей учнів на екрані демонструється це стихійне лихо.)
Правила поведінки людей під час ураганів, зсувів, обвалів.
Вчитель: Що таке ураган?
Учень: Ураган (тайфун) – вітер із швидкістю понад 29м/с, який приводить до спустошень.
Вчитель: Штормове попередження передають за кілька годин. А що робити, коли це лихо наближається або вже трапилося?
Учень: 1) Відключити газ, воду, електрику, закрити вікна, двері. 2) Заховатися в сховища, взяти запас їжі на 2-3 дні, ліхтар, документи. 3) Якщо на вулиці – сховайся у найближчій будівлі, природному захистку. 4) Якщо ти на відкритій місцевості – лягти на дно канави, заглиблення.
Вчитель: А тепер така ситуація. Знаходячись на вулиці, ви побачили наближення бурі. До найближчого будинку приблизно 100м. Часу сховатися у будинку у вас фактично нема. Неподалік від себе ви побачили канаву. Ваші дії?
Учень: Стрибайте в канаву, лягатиме на дно, прижміться до землі; будете чекати коли стихнуть пориви вітру; доберетесь до будинку і сховаєтеся в ньому.
Кореспондент газети «Шанс». Можна задати питання? Які з природних стихійних лих притаманні Сумській області та вчасності м. Шостка? Та які причини їх виникнення?
Учень: Вчені відмічають, що з 90-х років ХХ ст. на Поліссі спостерігається значна зміна клімату та середньо- річна температура повітря .
А це призвело до зменшення суворості зими на Поліссі і збільшення кількості днів з надзвичайною пожежною небезпекою у теплий період.
Протягом останніх двадцяти років розподіл опадів, а відповідно і режим зволоження на Поліссі змінився.
Змінилась також структура опадів. Біля 70% опадів на Поліссі випадає у теплий період року, при цьому майже третина з них у вигляді сильних дощів та злив.
Одним з головних проявів кліматичних змін в Україні на фоні глобальних процесів потепління є збільшення кількості стихійних метеорологічних явищ та екстремальних погодних умов. На Поліссі стихійними можуть бути близько 20 метеорологічних явищ, за якими Українська гідрометслужба проводить регулярні спостереження, прогнозування і попередження населення. Це – сильні вітри, шквали, смерчі, зливи, град, сильні та тривалі дощі, снігопади, сильні хуртовини та пилові бурі, налипання мокрого снігу, складні відкладення, ожеледь, туман, сильна спека, сильний мороз, надзвичайна пожежна небезпека.
Протягом останніх десятиріч на Поліссі спостерігається збільшення повторюваності сильних дощів та злив. Найбільш яскраво ця тенденція проявилась на північному заході регіону. На цій території кількість зазначених явищ за останні тридцять років зросла майже вдвічі. Цей ріст супроводжувався збільшенням інтенсивності опадів .
На практиці це означає, що зростатиме кількість повеней, тривалість затоплення. Це явище негативно вплине на екосистеми та господарську діяльність регіону.
А причина таких змін в недбалому ставленні людини до навколишнього середовища, а насамперед вирубка дерев, збільшення кількості викидів отруйних речовин у повітря та грунт.
Кореспондент газети «Шанс». Як ви прокоментуєте події 10 червня 2012 року у м. Шостка? ( Демонструється відео урагану та його наслідки в м. Шостка, а також слайди з місць подій.)
Учень: Буря, яка бушувала в червні 2012 року на території України, не оминула й Сумську область. Особливо дісталося місту Шостка та Шосткинського району. Близько 13:45 над містом почали згущуватися хмари. Було темно, як уночі. Через деякий час почалася злива, що супроводжувався сильними поривами вітру. Співробітники МНС повідомляють про велику кількість повалених дерев, багато з яких вивернуло з землі з корінням. В результаті падіння дерев постраждали декілька автомобілів. На вулиці Київській деревом привалило перехожого. На місце події приїхали рятувальники і потерпілий був негайно госпіталізований до Центральної районної лікарні. Також є інформація про те, що в місті було зафіксовано близько 80 проривів лінії електропередач, що стало причиною проблем з електрикою. Був зафіксований прорив газопроводу. Пошкоджено декілька білбордів, а також вивіски деяких магазинів. Обриви ліній електропередач були ліквідовані, енергопостачання відновлено. Повідомлень про жертви немає. У результаті бурі в Сумській області було знеструмлено 92 населених пункти в Середино-Будському, Шосткинському, Кролевецькому та Конотопському районах, частково пошкоджені 40 будівель, травмовано 4 людини.
Дидактична гра (Слайд 23-27)
Осмислення об`єктивних взаємозв`язків
На цьому етапі необхідно осмислити знання про те, як вірно орієнтуватися при НС – не панікувати, а швидко прийняти рішення.
Учням пропонується дидактична гра.
Умови гри: п`яти учням надаються малюнки з ілюстраціями різних НС, решті учнів – на 10-15 аркушах – назви різних дій. До кожного учня, який тримає картинку з НС повинні підійти 2-3 учні з картками, на яких вказані відповідні дії (вірні і не вірні).
В грі обов`язковим є прийняття рішення.
Види НС |
Необхідні дії |
Заборонено |
1. Гроза |
Зайти в приміщення. Зачинити вікна. |
Бігти. Відкривати вікна. |
2. Пожежа |
Подзвонити “101”. Знайти дитину, яка заховалась. При загоранні пожежі, впасти на землю, перевертатися, щоб збити полум`я. |
Стрибати з вікна за вище першого поверху. |
3. Повінь |
Евакуація. |
Залишатись в приміщенні. |
4. Телевізор, який загорівся |
Накрити щільною ковдрою. Відімкнути від мережі. |
Відчиняти вікна. |
5. Льодостав |
Не виходити на крижину. |
Ловити рибу на крижині. |
ІV. Підсумок уроку.
1. Зворотний зв'язок .
Дякую всім членам департаментів за плідну працю, а підсумком нашого заняття буде бліц-перевірка.
До вашої уваги наступні питання:
1. Стихійне лихо це –
а) подія з нещасливими трагічними наслідками;
б) стихійне поширення вогню;
в) лихо, викликане діями нічим нестримуваних сил природи, що не підкоряється впливу людини.
2. Готуючи уроки, ти чуєш повідомлення по радіо про аварію на підприємстві, розташованому поряд із твоїм будинком
а) побіжиш на вулицю, щоб побачити все на власні очі;
б) продовжиш готувати уроки;
в) виконаєш вказівку інформаційної служби.
3. Із будинку вибігає дівчинка в палаючій сукні твої дії:
а) допоможеш потерпілій;
б) викличеш службу пожежної безпеки;
в) побіжиш в будинок, щоб погасити пожежу.
4. Гуляючи в парку, ти чуєш радіоповідомлення про викид в атмосферу сильнодіючих отруйних речовин, ти:
а) спостерігатимеш, що роблять інші люди;
б) побіжиш додому і виконаєш правила індивідуального захисту (одягнеш марлеву пов’язку чи протигаз, щільно зачиниш вікна, двері);
в) зачекаєш на детальнішу інформацію.
5. Щоб уникнути паніки та її негативних наслідків необхідно
а) швидко бігти до виходу, щоб першим покинути приміщення;
б) чітко виконувати всі розпорядження вчителя чи дорослого;
в) кричати, плакати, штовхаючись пробиратись до виходу.
2. Який же висновок ми можемо зробити?
Є в світі різні небезпеки:
Пожежі, повені і селі,
Цунамі, шквали мчать здалека
І катастрофи невеселі.
Є землетруси і вулкани,
Ще й оповзні у горах різні.
І смерчі, й бурі, й урагани –
Всі явища природні грізні.
А ми лиш люди в цьому світі,
Для нас багато є загрози.
Весною, восени і влітку,
А ще узимку, у морози.
Навчайтеся любити, діти,
Красу земну, довкілля рідне.
Навчайтеся в безпеці жити
І щоб життя було в нас плідне.
1-й учень.
Головне, що в людини є — це життя.
І зберегти його — справа легка.
Якщо ви знаннями певними володієте
І застосувати їх вмієте.
2-й учень.
Будьте завжди обережні, знайте про небезпеку,
Не зчиняйте паніку, хоч це і нелегко.
А далі дійте сміливо, не зволікайте.
Впевнено всі труднощі долайте.
3-й учень.
Роботи є у нас багато,
Ще більше знань потрібно мати.
Природу треба захищати,
Тоді Земля нам буде - мати!
3. Прощання. «Тепло долонь» .
Учасники стають у коло, беруться за руки і відчувають тепло долонь.
Вчитель : Хай вогонь палає тільки у ваших серцях!