Урок з основ здоров´я у 3 класі "Вітаміни в житті людини"

Про матеріал

МЕТА: Ознайомити учнів початкової школи з основними видами вітамінів, їх основними властивостями і впливом на організм людини. Виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.

Перегляд файлу

ТЕМА: ВІТАМІНИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ.


МЕТА: Ознайомити учнів початкової школи з основними видами вітамінів, їх основними властивостями і впливом на організм людини. Виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.


ОБЛАДНАННЯ: Слайди із зображенням портретів лікаря Н.І.Луніна, ученого - біохіміка Казимира Функа, продуктів харчування за вмістом вітамінів А, В, С, D; ілюстрації до загадок.


І. Організаційний момент.

1. Емоційне налаштування учнів.
2.Вступ.
Ведучий : Ми починаємо чергове засідання в клубі "Твоє здоров'я".

 Слайд № 1

Сьогодні у нас в гостях головний вітамінолог і головний дієтолог нашого клубу. Чим займаються ці учені, дізнаємося у них самих.
Вітамінолог:    Вітамінолог  - фахівець, який займається вивченням вітамінів і їх впливом на організм людини.
Дієтолог:       Дієтолог-фахівець, що займається вивченням властивостей продуктів харчування і визначає режим найбільш правильного харчування.
Ведучий:     Чому саме вони у нас в гостях? Невипадково. Подивіться, який випадок стався з одним з пацієнтів на прийомі у дієтолога.

Сценка (пацієнт і дієтолог)

П. -Ой, живіт болить!
Д.- А що ж ти їв?
П.- Та майже нічого!
Д.- А точніше
П.- З'їв учора без роздумів
20 смажених оленів,
19 солодких кексів,
18 судаків
і піджарених біфштексів
з відбірних  таких шматків.
А потім 17 мисок
киселю і сиру
і печені, і сосисок
і сардельок, і рагу.
І ще 16 банок
маринованих грибів
купу булок і бубликів
і тістечок, і тортів.
І 15 здобних плюшок
і 14 котлет
і ще 13 сушок
мармеладу і цукерок.

Д.- Ось це так! А що-небудь вітамінне ти їв?
П.- Вітамінне? А що це?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми говоритимемо про значення вітамінів і мікроелементів для здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.

V. Мотивація навчальної діяльності.

- Отримані знання нам необхідні для того, щоб не хворіти, почувати себе бадьорими, сильними, підтягнутими і стрункими. Знання про вітаміни, які ви сьогодні одержите, допоможуть вам зберегти здоров’я.


Ведучий: Які питання ви хочете поставити нашим експертам? Що б хотілося вам дізнатися у них?
(Питання дітей). Значить, сьогодні на зайнятті ви дізнаєтеся, що таке вітаміни, навіщо вони потрібні людині і де людина їх може узяти.

VІ.Вивчення нового матеріалу.


А спершу ми розгадаємо загадки:


1. Мовби на одній нозі.
Він зростає на лозі.
Подивись скоріш в віконце —
Грона сповнені всі сонця!  
Кожен скуштувати рад
Соковитий... (виноград)

http://printonic.ru/uploads/images/2016/03/26/img_56f6942153a4f.jpg
2. Цілий ящик південного сонця
В Новий рік завезли в магазин.
Здогадайтеся, діти, то що це?
Екзотичний смачний ( мандарин)

http://www.produceoasis.com/Uploads/tangerine.jpg

3. У шкориночці-хатинці

 є для діточок гостинці.

Зріють вкупочці зернини

як коштовні намистини. (Гранат)

https://d37va2rovhwkkr.cloudfront.net/preview_images/news/764_0.jpg


4. У середині чудова:
Ароматна і медова.

Є у яблуні подружка,
Соковита жовта рушка)

http://priluki.info/gallery/Buriy/1823/76006.jpg

5. Хоч цей фрукт  такий кислючий,
Та корисний і цілющий:
Від ангіни всіх лікує,
І у стравах він смакує.(лимон)

http://paint-net.ru/img5/p50080.png
6. Вітамінами багаті,

 Гості бажані у хаті.

Насолода для дитини.

Ці чудові (апельсини)

 

      http://1.bp.blogspot.com/-iWHXU4kyRQY/UrhQRndIlDI/AAAAAAAAImo/bMmF8AbPrq8/s1600/content(4).jpg
7. Продається в магазині
І смаком дивує нас.

Гість з далекої країни,
Фрукт тропічний…(ананас)

http://printonic.ru/uploads/images/2016/03/26/img_56f6925aea6f7.jpg


Назвіть все то що ми відгадали одним словом ….(фрукти).

 Подорож в минуле.

Слайд №2

100 років тому  лікар Н.І.Лунін довів, що організм будь-якої живої істоти потребує вітамінів. Одних тварин він годував їжею, в якій не було вітамінів, а в їжу інших додавав їх. Виявилось, що тварини, які не отримували вітамінів, швидко гинули. Недаремно слово "ВІТАМІН" походить від латинського слова ВИТА, що означає "ЖИТТЯ"

Слово "вітамін" придумав  учений - біохімік Казимир Функ. Він відкрив, що речовина("амін"), що міститься в оболонці рисового зерна, життєво потрібна. З'єднавши латинське слово "ВИТА"(Життя) з "АМІН", вийшло "ВІТАМІН". Дітям 6-10 років потрібно з'їдати в день 500-600 овочів.

Ведучий: Багато сотень років назад відважні мореплавці вирушали відкривати нові землі. Вони знаходилися в плаванні багато місяців і весь цей час живилися консервованими продуктами. І багато хто з них став хворіти на дивну і небезпечну хворобу під назвою цинга, яка вражала спочатку зуби і ясна, потім увесь організм і врешті-решт людина помирала. У 19 столітті люди виявили, що хвороба ця виліковується за допомогою фруктів.
Ученим знадобилося 100 років, щоб зрозуміти причиною цього явища. Виявляється, свіжі продукти містили вітаміни.

Вітамінолог: Слово "вітамін" прийшло до нас з грецької мови від слова "вита" - життя. А витамины- корисні речовини, які роблять нас здоровими. Вітаміни потрібні як людина, так і твариною. По своєму складу вітаміни дуже складні і різноманітні. У кожного з них своя роль в організмі і своя робота.

Ведучий: Коли люди уперше відкрили вітаміни, вони назвали їх першими буквами латинського алфавіту : А, В, С, Д та ін.
Вітаміни А, В, С, Д примостилися на ганку.
І кричать вони із ранку.
Хто важливіш  для здоров'я?
Я промовив важливо А, не росли без мене.
Я додав С, без мене хворіють усі.
Ні надувся важливо В, я потрібніше а Землі!
Послухаємо, що вітаміни розповідять про себе. Чим е вони відрізняються один від одного?
(Виходять діти, що зображують вітаміни. Кожен розповідає про себе, звертаючись до плакату із зображеними на нім продуктами харчування).

Слайд №3

Вітамін А : Я- вітамін А. Я відповідаю за хороший зір і відповідаю за нормальне зростання організму. Якщо людині бракує вітаміну А, те у нього суха, бліда шкіра, тьмяне волосся, ламкі нігті. Загалом, багато неприємностей. А щоб усього цього уникнути, я раджу їсти печінку тварин і риби, навіть пити риб'ячий жир, є сир, яєчний жовток, моркву, томати, зелену цибулю, щавель, салат, шипшину, горобину.
Слайд №4
Вітамін В : Я- вітамін В. Я захищаю організм від інфекцій, загоюю рани. Виявляється, кольоровий зір у человека- теж моя робота. Якщо людині бракує вітаміну В, то він швидко стомлюється, йому постійно хочеться спати, порушується травлення. За відсутності вітаміну В розвивається небезпечне нервове захворювання бери-бери- у хворих німіють руки і ноги, болить серце, що призводить до смерті. Вітаміном У багаті дріжджі. Значить, потрібно їсти хліб. Вітамін В є в крупах, значить, потрібно їсти каші, особливо гречану і вівсяну. Є вітамін В і в молоці.

Слайд №5
Вітамін С : Мене знають усі. Я- аскорбінова кислота. Я даю людині життєві сили. Якщо бракує вітаміну С, то у людини мало сил, руйнуються зуби, розвивається цинга. Найбільша кількість вітаміну С міститься в овочах і фруктах, ягодах. Особливо в шипшині, чорній смородині, а так само в червоному перці, апельсинах, лимонах і обліписі.
Слайд №6
Вітамін D : цей вітамін дає зростання, силу і міцність кісткам. Особливо важливий він для дітей, коли організм ще росте, і просто потрібний жителям Півночі, тобто нам з вами. Вітамін D є присутнім в усіх молочних продуктах.

Вітамінолог: Існує ще дуже багато різних вітамінів і у кожного своя робота.

Слайд № 7  

Ведучий: Отже, вітаміни розповіли про себе. Перевіримо, що ви запам'ятали.
- Що таке вітаміни?
- Для чого служать вітаміни А? В? С? D?

- Де людина їх може взяти?

Учені знайшли спосіб приготування вітамінів у вигляді пігулок. На прилавках в аптеках можна побачити безліч красивих упаковок. По телевізору їх теж широко рекламують. Але це не означає, що вітаміни можна їсти пачками. Річ у тому, що надмірний їх прийом приведе до непоправної біди. Надходження вітамінів в організм має бути строге відповідати потребам. Людині треба більше вітамінів, коли він росте, хворіє або після хвороби, при великому фізичному і розумовому навантаженні. Ви зараз знаходитеся в такому віці, коли організм росте, набирає сили, розвивається. Багато сил йде на навчання. Так що без вітамінів вам не обійтися. І вам потрібно знати, які вітаміни і для чого потрібно приймати. На жаль, не усі знають про користь вітамінів і замінюють їх зовсім іншими продуктами.
У дієтолога черговий пацієнт.

Сценка: Поради пацієнта і лікаря
П. Стати здоровим мені допоміг із смачним кетчупом хот-дог.
Л. Будеш часто їсти  хот-доги, через рік протягнеш ноги!
П. Будеш багато їсти гірчиці, полетиш швидше за птацю.
Л. Той, хто багато їсть гірчиці, буде зліший за вовчицю.
П. А ще подяка пепсі-колі краще всіх вчуся я в школі!
Л. Обіп´єшся ся пепсі-коли, не дійдеш, дружок, до школи. Не допоможуть і уколи.
П. Жовта "Фанта" - напій для франта!
Л. Будеш "Фанту" пить- дивися, з середини розчинишся.
П. У світі краща награда- це плитка шоколаду!
Л. У світі краща награда- це гілка винограду.
П. Знайте, панове, сникерс- краща їжа!
Л. Їстимеш сникерс соладкий- зуби будуть не в порядку. Якщо хто не вірить, на собі перевірить.
П. Я собою дуже гордий, я купив сьогодні торт.
Л. Фрукти, овочі корисніші, захищають від хвороб!
Ведучий: чиї поради вам допоможуть більше?
Ми дійшли висновку, що людина може узяти вітаміни в продуктах харчування і в аптеці.

Слайд № 8 

Фізкультхвилинка

Пальчикова гімнастика.

КВАСИМО КАПУСТУ

Руками імітуємо відповідні рухи:

- Ми капусту шаткували!

(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.

- Солі в неї ми поклали!

(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.

- Ми капусту м’яли, дерли!

(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.

- Смачну моркву туди терли!

(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.

Вітаміни А, В, С, Д

— Кожен їх кругом знайде.

В рибі, яйцях, фруктах, дині,

В моркві, полуниці, сливі

VІІ.  Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

 

Слайд № 9
Загадки:
Бють кулаками,

Долонями гладять,

 Кладуть на лопату

 І в пекло несуть,

А виймуть – ножами

Покрають безжально,

За те його кривдять,

За те його луплять,

 Що всі його хочуть

І всі його люблять. (Хліб) В

http://goodimg.ru/img/risunok-hleba1.jpg
2. Як не віриш — перевір!

На мені 12 шкір!

А гризнеш — в сльозах покинеш,

 Бо я звуся…(цибулина) А

https://thumbs.dreamstime.com/b/yellow-onion-white-background-whole-bulb-brown-fresh-green-sprout-half-rings-vector-illustration-48927778.jpghttp://www.images.lesyadraw.ru/2014/05/kak_narisovat_luk.jpg


3. І поживне, і смачне,

 Біле, пінне, запашне.

Залюбки малята п’ють, З

доровенькими ростуть. (Молоко)Д

https://image.freepik.com/free-vector/no-translate-detected_7746.jpghttps://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=171x1024:format=jpg/path/s5beacc865043bee7/image/i05fc1013521aabff/version/1333473169/image.jpg
4. Помаранчева і гарна,

У землі сиджу не марно:

Соковита, солоденька,

Вже я стала чималенька.

Собою пригощу дитину.

Хай корисну з’їсть …. (Морквину) А

http://i.timeout.ru/pix/484677.jpeg?1458210592
5. На порічку дуже схожа:

Круглолиця і пригожа.

Вітамінами багата,

Чорношкіра і пузата.(Смородина)С

https://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/11/115/332/115332752_0_8f719_2d2ac72b_orig__Kopirovat_.png


Слайд №10
Перевірка знань.
На листах з'єднати вітамін і його роботу :


А                 життєві сили
В                 хороший зір
С                 зміцнення кісток
D                зростання організму
                   захист від інфекцій

VІІ. Підсумок уроку.

Слайд №11
Завершальні поради дієтолога і вітамінолога :
 

Щоб здоров’я гарне мати, буду їжу прославляти.

Ой, смачна пшоняна каша! Де, шановні, ложка ваша?

Хочте  їжте з огірочком, ну, а можна і з медком,

І запийте все квасочком, затанцюйте гопаком!

Ніжні з борошна галушки у макітрі на столі.

З часником смачні пампушки і великі, і малі!

А картопелька варена у прикуску із сальцем –

Це козацька їжа денна з чорним печеним хлібцем.

Соковиті ніжні фрукти і солодкі, як нектар.

Покуштуйте, люди добрі, для здоров’я щедрий дар!!!


Слайд №12
Рефлексія:

Дерево здоров'я. Прикріплюємо яблука з побажаннями. Що треба для здоров'я?
Побажаємо один одному здоров'я!

Щоб росли ви дужими,

Не будьте до себе байдужими.

Здоров’я своє бережіть,

І з вітамінами дружіть.

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Вітаміни і мікроелементи.

Мета:  формувати в учнів знання про природні джерела вітамінів та мікроелементів,їх вплив на організм людини; розвивати вміння робити правильний вибір продуктів; виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя,формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.

Обладнання: презентація,  підручник,олівці, завдання для груп, мікрофон, шматочки фруктів і овочів на тарілочці з серветкою.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Емоційне налаштування учнів.

Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок основ здоров’я починаймо.

ІІ Актуалізація опорних знань.

1.Технологія  «Мікрофон»

- Що таке здоров’я?  Яка здорова людина?(відповіді дітей)

·        Слайд 1: Здоров’я - це стан людини, коли в неї відсутнє будь-яке нездужання,коли вона має гарний настрій,задоволена своїм життям.

- Я хочу, щоб ви, мої любі , були, насамперед, здоровими. Здоров'я це безцінний дар, який підносить людині природа. Без нього дуже важко зробити життя цікавим і щасливим. Здоров'я, перш за все, залежить від  людини,  від того, як вона про нього піклується, від способу життя і від харчування.

  2.Підготовка до сприймання нового матеріалу.
-Прочитайте вислів, який належить давньогрецькому філософу Сократу.

- «Людина не живе, щоб їсти, а їсть, щоб жити»;

 Дійсно, не можна вбачати мету і зміст життя в їжі. З іншого боку, важливо правильно харчуватися. Дехто вважає, що не має значення, де, коли, скільки і як їсти, аби тільки не бути голодним. Проходить певний час, і така людина починає відчувати нездужання. Треба з дитячих років додержуватися правильного і раціонального харчування.

3.Технологія  «Асоціативний кущ».

Слайд 2

-Назвіть те, що дає їжа організму людини.

§  - Енергія, яку витрачає наш організм у процесі життєдіяльності, відновлюється лише за рахунок їжі, тому вона має бути поживною.

Слайд 3
4.Кросворд

 -Що зображено на малюнках кросворду?

-         Що в них найбільше ховається?

-Швидко  роз’єднай та тему нашого уроку  прочитай !

Слайд 4

Вітаміни і мікроелементи

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми говоритимемо про значення вітамінів і мікроелементів для здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.

V. Мотивація навчальної діяльності.

- Отримані знання нам необхідні для того, щоб не хворіти, почувати себе бадьорими, сильними, підтягнутими і стрункими. Знання про вітаміни, які ви сьогодні одержите, допоможуть вам зберегти здоров’я.

VІ.Вивчення нового матеріалу.

1.Повідомлення вчителя

Слайд 5,6,7

1.Уперше необхідність вітамінів для харчування була доведена російським лікарем Миколою Івановичем Луніним у 1881 році. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.

2.У 1911 році поляк Казимир Функ вперше виділив вітамін у кристалічному вигляді та дав йому назву від латинського слова «vita» — «життя».

3. На сьогодні відомо понад 50 вітамінів.Позначаються вони спеціальними назвами або буквами латинського алфавіту A, B, C. D.

А яке значення мають вітаміни в житті людини ? Про це нам розкажуть самі

2.Виступ дітей

 (виходять діти з назвами вітамінів А, В, С, D. )

 

1.Ми – маленькі вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Ми з мікробами воюєм,
Ми за вірусом полюєм.
Щоб не хворіли грипом та ангіною,
Вживайте, діти вітаміни!
Дуже корисні для людини.

 2.Вітамін А. На розвиток і ріст, і зір

 Впливають вітаміни,

 Що виростають в гарбузах,

 Морквині, горобині.

 У яйцях, маслі, молоці,

 Вони ще проживають.

 Це вітаміни групи А –

 Їх так ще називають.

3.Вітамін С. Щоб зміцнилися кістки

 У дитинстві ранньому,

 Більше кладіть у салати

 Зелені звичайної.

 Їжте часто ви лимони,

 Пийте чай з шипшини.

 Не забувайте ніколи

 Про С вітаміни.

 Всі ці продукти споживайте,

 Здоров'я добре й гарне майте.

4.Вітамін В. Щоб здоровим було серце,

 Нерви у порядку,

 Надворі ти погуляй

 І зроби зарядку.

 Їж печінку і сирок,

 Масло, хліб, свинину,

 Рибу, гречку і жовток,

 Навіть картоплину.

 Пам'ятай, школярику:

 Знає хай дитина:

 Що в продуктах цих живуть

 В – вітаміни.

 

5.Вітамін Д. У риб'ячому жирі,

 Яйцях, молоці

 Д вітаміни містяться оці.

 Їх дорослим й дітям треба споживати,

 Вони зубки і кістки будуть доглядати.

 Всі ці продукти споживайте,

 Здоров'я добре й гарне майте.

 

6.Ми хімічні елементи

Мінералами звемось

Кальцій,фосфор і залізо,

В їжі містимося- ось!

Яйця, молоко і рибу,

М'ясо споживай завжди

В них ці мікроелементи

Захистять всіх від біди.

Вчитель:

Хто дружити з ними буде –

Всі незгоди позабуде.

Виросте міцним, здоровим,

Переможе всі хвороби.

 

Отже вітаміни і мікроелементи допомагають нашому організму протистояти хворобам практично усіх органів.Так, наприклад:  Слайд

Вітамін А корисний для зору,шкіри,сприяє росту.

Вітамін В корисний для серця,нервів,потрібний для розумової та фізичної праці.

Вітамін Скорисний для кровоносних судин, поліпшує кровообіг,запобігає застуді.

Вітамін Д зміцнює кістки, запобігає рахітові.

А мікроелементи:залізо,фосфор,кальцій необхідні для життєдіяльності організму.

Слайд

 Фізкультхвилинка

Що ж, мабуть, прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Всіх вас запросити.

Слайд

3.Робота з підручником. С.44

-Про що ви дізналися з підручника? (Нестача вітамінів або мінералів може спричинити захворювання)

VІІ.  Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

1.     Робота в групах

І група «Вітамін А»

 Намалюйте кошик  з продуктами, в яких міститься вітамін А. Запишіть, як впливає вітамін А на організм людини.

ІІ група «Вітамін В»

Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін В. Запишіть, як впливає вітамін В на організм людини.

ІІІ група «Вітамін С»

Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін С. Запишіть, як впливає вітамін С на організм людини.

 ІV група «Вітамін D»

Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін D. Запишіть, як впливає вітамін D на організм людини.

      V група «Мікроелементи»

Намалюйте кошик  з продуктами, в яких містяться ці мікроелементи. Pапишіть, як впливають ці мікроелементи на організм людини.

Презентація групової роботи

Фізкультхвилинка

Пальчикова гімнастика.

КВАСИМО КАПУСТУ

Руками імітуємо відповідні рухи:

- Ми капусту шаткували!

(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.

- Солі в неї ми поклали!

(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.

- Ми капусту м’яли, дерли!

(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.

- Смачну моркву туди терли!

(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки. . 

(Квашена капуста корисна для здоров'я, містить вітаміни та мікроелементи)

2.Практична робота.Слайд

Вибір корисної для здоров’я їжі

 (Зображення харчових продуктів: молоко, яблуко, сир, картопля, чіпси, сухарики, копчена ковбаса, кока-кола, солодощі, мед, риба, морозиво, гамбургер.)

Вибрати і назвати корисні для здоров'я продукти.

Висновок : Корисно вживати овочі, фрукти , каші,соки, молочні продукти. Вони дають організму силу і енергію.

3. Гра «Упізнай на смак»

Матеріал: на тарілочці лежать розрізані на шматочки та накриті серветкою фрукти та овочі.

Хід: Учитель пропонує дітям за бажанням підійти до столу, заплющити очі, взяти з-під серветки шматочок фрукта, скуштувати і назвати його. Учні колективно, використовуючи малюнки на дошці, називають вітаміни та мікроелементи, на які багатий даний фрукт; з’ясовують його вплив на організм людини.

4.Гра «Допитливі кухарі» Слайд

Назвати страви за рецептом.

VІІ. Підсумок уроку.

1.Технологія «Незакінчене речення»

- Сьогодні на уроці я дізнався (-лася)...

- Я вважаю, що вітаміни…

-Я навчився вибирати

- Якщо будемо вживати корисну їжу…

-Найцікавішим завданням було...

2.Прощання «Коло побажань».Слайд

Беруться за руки і промовляють : «Будемо здорові!»

-Отже,  діти ,  бажаю  вам,  щоб  ви  завжди  смакували  смачну  та  корисну  їжу та були здорові. Дякую за роботу! Молодці!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку