МЕТА: Ознайомити учнів початкової школи з основними видами вітамінів, їх основними властивостями і впливом на організм людини. Виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.
ТЕМА: ВІТАМІНИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ.
МЕТА: Ознайомити учнів початкової школи з основними видами вітамінів, їх основними властивостями і впливом на організм людини. Виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя, формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.
ОБЛАДНАННЯ: Слайди із зображенням портретів лікаря Н.І.Луніна, ученого - біохіміка Казимира Функа, продуктів харчування за вмістом вітамінів А, В, С, D; ілюстрації до загадок.
І. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування учнів.
2.Вступ.
Ведучий : Ми починаємо чергове засідання в клубі "Твоє здоров'я".
Слайд № 1
Сьогодні у нас в гостях головний вітамінолог і головний дієтолог нашого клубу. Чим займаються ці учені, дізнаємося у них самих.
Вітамінолог: Вітамінолог - фахівець, який займається вивченням вітамінів і їх впливом на організм людини.
Дієтолог: Дієтолог-фахівець, що займається вивченням властивостей продуктів харчування і визначає режим найбільш правильного харчування.
Ведучий: Чому саме вони у нас в гостях? Невипадково. Подивіться, який випадок стався з одним з пацієнтів на прийомі у дієтолога.
Сценка (пацієнт і дієтолог)
П. -Ой, живіт болить!
Д.- А що ж ти їв?
П.- Та майже нічого!
Д.- А точніше
П.- З'їв учора без роздумів
20 смажених оленів,
19 солодких кексів,
18 судаків
і піджарених біфштексів
з відбірних таких шматків.
А потім 17 мисок
киселю і сиру
і печені, і сосисок
і сардельок, і рагу.
І ще 16 банок
маринованих грибів
купу булок і бубликів
і тістечок, і тортів.
І 15 здобних плюшок
і 14 котлет
і ще 13 сушок
мармеладу і цукерок.
Д.- Ось це так! А що-небудь вітамінне ти їв?
П.- Вітамінне? А що це?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про значення вітамінів і мікроелементів для здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.
V. Мотивація навчальної діяльності.
- Отримані знання нам необхідні для того, щоб не хворіти, почувати себе бадьорими, сильними, підтягнутими і стрункими. Знання про вітаміни, які ви сьогодні одержите, допоможуть вам зберегти здоров’я.
Ведучий: Які питання ви хочете поставити нашим експертам? Що б хотілося вам дізнатися у них?
(Питання дітей). Значить, сьогодні на зайнятті ви дізнаєтеся, що таке вітаміни, навіщо вони потрібні людині і де людина їх може узяти.
VІ.Вивчення нового матеріалу.
А спершу ми розгадаємо загадки:
1. Мовби на одній нозі.
Він зростає на лозі.
Подивись скоріш в віконце —
Грона сповнені всі сонця!
Кожен скуштувати рад
Соковитий... (виноград)
2. Цілий ящик південного сонця
В Новий рік завезли в магазин.
Здогадайтеся, діти, то що це?
Екзотичний смачний …( мандарин)
3. У шкориночці-хатинці
є для діточок гостинці.
Зріють вкупочці зернини
як коштовні намистини. (Гранат)
4. У середині чудова:
Ароматна і медова.
Є у яблуні подружка,
Соковита жовта… (грушка)
5. Хоч цей фрукт такий кислючий,
Та корисний і цілющий:
Від ангіни всіх лікує,
І у стравах він смакує.(лимон)
6. Вітамінами багаті,
Гості бажані у хаті.
Насолода для дитини.
Ці чудові… (апельсини)
7. Продається в магазині
І смаком дивує нас.
Гість з далекої країни,
Фрукт тропічний…(ананас)
Назвіть все то що ми відгадали одним словом ….(фрукти).
Подорож в минуле.
Слайд №2
100 років тому лікар Н.І.Лунін довів, що організм будь-якої живої істоти потребує вітамінів. Одних тварин він годував їжею, в якій не було вітамінів, а в їжу інших додавав їх. Виявилось, що тварини, які не отримували вітамінів, швидко гинули. Недаремно слово "ВІТАМІН" походить від латинського слова ВИТА, що означає "ЖИТТЯ"
Слово "вітамін" придумав учений - біохімік Казимир Функ. Він відкрив, що речовина("амін"), що міститься в оболонці рисового зерна, життєво потрібна. З'єднавши латинське слово "ВИТА"(Життя) з "АМІН", вийшло "ВІТАМІН". Дітям 6-10 років потрібно з'їдати в день 500-600 овочів.
Ведучий: Багато сотень років назад відважні мореплавці вирушали відкривати нові землі. Вони знаходилися в плаванні багато місяців і весь цей час живилися консервованими продуктами. І багато хто з них став хворіти на дивну і небезпечну хворобу під назвою цинга, яка вражала спочатку зуби і ясна, потім увесь організм і врешті-решт людина помирала. У 19 столітті люди виявили, що хвороба ця виліковується за допомогою фруктів.
Ученим знадобилося 100 років, щоб зрозуміти причиною цього явища. Виявляється, свіжі продукти містили вітаміни.
Вітамінолог: Слово "вітамін" прийшло до нас з грецької мови від слова "вита" - життя. А витамины- корисні речовини, які роблять нас здоровими. Вітаміни потрібні як людина, так і твариною. По своєму складу вітаміни дуже складні і різноманітні. У кожного з них своя роль в організмі і своя робота.
Ведучий: Коли люди уперше відкрили вітаміни, вони назвали їх першими буквами латинського алфавіту : А, В, С, Д та ін.
Вітаміни А, В, С, Д примостилися на ганку.
І кричать вони із ранку.
Хто важливіш для здоров'я?
Я промовив важливо А, не росли без мене.
Я додав С, без мене хворіють усі.
Ні надувся важливо В, я потрібніше а Землі!
Послухаємо, що вітаміни розповідять про себе. Чим е вони відрізняються один від одного?
(Виходять діти, що зображують вітаміни. Кожен розповідає про себе, звертаючись до плакату із зображеними на нім продуктами харчування).
Слайд №3
Вітамін А : Я- вітамін А. Я відповідаю за хороший зір і відповідаю за нормальне зростання організму. Якщо людині бракує вітаміну А, те у нього суха, бліда шкіра, тьмяне волосся, ламкі нігті. Загалом, багато неприємностей. А щоб усього цього уникнути, я раджу їсти печінку тварин і риби, навіть пити риб'ячий жир, є сир, яєчний жовток, моркву, томати, зелену цибулю, щавель, салат, шипшину, горобину.
Слайд №4
Вітамін В : Я- вітамін В. Я захищаю організм від інфекцій, загоюю рани. Виявляється, кольоровий зір у человека- теж моя робота. Якщо людині бракує вітаміну В, то він швидко стомлюється, йому постійно хочеться спати, порушується травлення. За відсутності вітаміну В розвивається небезпечне нервове захворювання бери-бери- у хворих німіють руки і ноги, болить серце, що призводить до смерті. Вітаміном У багаті дріжджі. Значить, потрібно їсти хліб. Вітамін В є в крупах, значить, потрібно їсти каші, особливо гречану і вівсяну. Є вітамін В і в молоці.
Слайд №5
Вітамін С : Мене знають усі. Я- аскорбінова кислота. Я даю людині життєві сили. Якщо бракує вітаміну С, то у людини мало сил, руйнуються зуби, розвивається цинга. Найбільша кількість вітаміну С міститься в овочах і фруктах, ягодах. Особливо в шипшині, чорній смородині, а так само в червоному перці, апельсинах, лимонах і обліписі.
Слайд №6
Вітамін D : цей вітамін дає зростання, силу і міцність кісткам. Особливо важливий він для дітей, коли організм ще росте, і просто потрібний жителям Півночі, тобто нам з вами. Вітамін D є присутнім в усіх молочних продуктах.
Вітамінолог: Існує ще дуже багато різних вітамінів і у кожного своя робота.
Слайд № 7
Ведучий: Отже, вітаміни розповіли про себе. Перевіримо, що ви запам'ятали.
- Що таке вітаміни?
- Для чого служать вітаміни А? В? С? D?
- Де людина їх може взяти?
Учені знайшли спосіб приготування вітамінів у вигляді пігулок. На прилавках в аптеках можна побачити безліч красивих упаковок. По телевізору їх теж широко рекламують. Але це не означає, що вітаміни можна їсти пачками. Річ у тому, що надмірний їх прийом приведе до непоправної біди. Надходження вітамінів в організм має бути строге відповідати потребам. Людині треба більше вітамінів, коли він росте, хворіє або після хвороби, при великому фізичному і розумовому навантаженні. Ви зараз знаходитеся в такому віці, коли організм росте, набирає сили, розвивається. Багато сил йде на навчання. Так що без вітамінів вам не обійтися. І вам потрібно знати, які вітаміни і для чого потрібно приймати. На жаль, не усі знають про користь вітамінів і замінюють їх зовсім іншими продуктами.
У дієтолога черговий пацієнт.
Сценка: Поради пацієнта і лікаря
П. Стати здоровим мені допоміг із смачним кетчупом хот-дог.
Л. Будеш часто їсти хот-доги, через рік протягнеш ноги!
П. Будеш багато їсти гірчиці, полетиш швидше за птацю.
Л. Той, хто багато їсть гірчиці, буде зліший за вовчицю.
П. А ще подяка пепсі-колі краще всіх вчуся я в школі!
Л. Обіп´єшся ся пепсі-коли, не дійдеш, дружок, до школи. Не допоможуть і уколи.
П. Жовта "Фанта" - напій для франта!
Л. Будеш "Фанту" пить- дивися, з середини розчинишся.
П. У світі краща награда- це плитка шоколаду!
Л. У світі краща награда- це гілка винограду.
П. Знайте, панове, сникерс- краща їжа!
Л. Їстимеш сникерс соладкий- зуби будуть не в порядку. Якщо хто не вірить, на собі перевірить.
П. Я собою дуже гордий, я купив сьогодні торт.
Л. Фрукти, овочі корисніші, захищають від хвороб!
Ведучий: чиї поради вам допоможуть більше?
Ми дійшли висновку, що людина може узяти вітаміни в продуктах харчування і в аптеці.
Слайд № 8
Фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика.
КВАСИМО КАПУСТУ
Руками імітуємо відповідні рухи:
- Ми капусту шаткували!
(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.
- Солі в неї ми поклали!
(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.
- Ми капусту м’яли, дерли!
(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли!
(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.
Вітаміни А, В, С, Д
— Кожен їх кругом знайде.
В рибі, яйцях, фруктах, дині,
В моркві, полуниці, сливі
VІІ. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу
Слайд № 9
Загадки:
Бють кулаками,
Долонями гладять,
Кладуть на лопату
І в пекло несуть,
А виймуть – ножами
Покрають безжально,
За те його кривдять,
За те його луплять,
Що всі його хочуть
І всі його люблять. (Хліб) В
2. Як не віриш — перевір!
На мені 12 шкір!
А гризнеш — в сльозах покинеш,
Бо я звуся…(цибулина) А
3. І поживне, і смачне,
Біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п’ють, З
доровенькими ростуть. (Молоко)Д
4. Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть …. (Морквину) А
5. На порічку дуже схожа:
Круглолиця і пригожа.
Вітамінами багата,
Чорношкіра і пузата.(Смородина)С
Слайд №10
Перевірка знань.
На листах з'єднати вітамін і його роботу :
А життєві сили
В хороший зір
С зміцнення кісток
D зростання організму
захист від інфекцій
VІІ. Підсумок уроку.
Слайд №11
Завершальні поради дієтолога і вітамінолога :
Щоб здоров’я гарне мати, буду їжу прославляти.
Ой, смачна пшоняна каша! Де, шановні, ложка ваша?
Хочте їжте з огірочком, ну, а можна і з медком,
І запийте все квасочком, затанцюйте гопаком!
Ніжні з борошна галушки у макітрі на столі.
З часником смачні пампушки і великі, і малі!
А картопелька варена у прикуску із сальцем –
Це козацька їжа денна з чорним печеним хлібцем.
Соковиті ніжні фрукти і солодкі, як нектар.
Покуштуйте, люди добрі, для здоров’я щедрий дар!!!
Слайд №12
Рефлексія:
Дерево здоров'я. Прикріплюємо яблука з побажаннями. Що треба для здоров'я?
Побажаємо один одному здоров'я!
Щоб росли ви дужими,
Не будьте до себе байдужими.
Здоров’я своє бережіть,
І з вітамінами дружіть.
Тема: Вітаміни і мікроелементи.
Мета: формувати в учнів знання про природні джерела вітамінів та мікроелементів,їх вплив на організм людини; розвивати вміння робити правильний вибір продуктів; виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя,формувати мотиваційну установку споживати корисну їжу та бути здоровим.
Обладнання: презентація, підручник,олівці, завдання для груп, мікрофон, шматочки фруктів і овочів на тарілочці з серветкою.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування учнів.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок основ здоров’я починаймо.
ІІ Актуалізація опорних знань.
1.Технологія «Мікрофон»
- Що таке здоров’я? Яка здорова людина?(відповіді дітей)
· Слайд 1: Здоров’я - це стан людини, коли в неї відсутнє будь-яке нездужання,коли вона має гарний настрій,задоволена своїм життям.
- Я хочу, щоб ви, мої любі , були, насамперед, здоровими. Здоров'я це безцінний дар, який підносить людині природа. Без нього дуже важко зробити життя цікавим і щасливим. Здоров'я, перш за все, залежить від людини, від того, як вона про нього піклується, від способу життя і від харчування.
2.Підготовка до сприймання нового матеріалу.
-Прочитайте вислів, який належить давньогрецькому філософу Сократу.
- «Людина не живе, щоб їсти, а їсть, щоб жити»;
Дійсно, не можна вбачати мету і зміст життя в їжі. З іншого боку, важливо правильно харчуватися. Дехто вважає, що не має значення, де, коли, скільки і як їсти, аби тільки не бути голодним. Проходить певний час, і така людина починає відчувати нездужання. Треба з дитячих років додержуватися правильного і раціонального харчування.
3.Технологія «Асоціативний кущ».
Слайд 2
-Назвіть те, що дає їжа організму людини.
§ - Енергія, яку витрачає наш організм у процесі життєдіяльності, відновлюється лише за рахунок їжі, тому вона має бути поживною.
Слайд 3
4.Кросворд
-Що зображено на малюнках кросворду?
- Що в них найбільше ховається?
-Швидко роз’єднай та тему нашого уроку прочитай !
Слайд 4
Вітаміни і мікроелементи
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про значення вітамінів і мікроелементів для здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.
V. Мотивація навчальної діяльності.
- Отримані знання нам необхідні для того, щоб не хворіти, почувати себе бадьорими, сильними, підтягнутими і стрункими. Знання про вітаміни, які ви сьогодні одержите, допоможуть вам зберегти здоров’я.
VІ.Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення вчителя
Слайд 5,6,7
1.Уперше необхідність вітамінів для харчування була доведена російським лікарем Миколою Івановичем Луніним у 1881 році. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.
2.У 1911 році поляк Казимир Функ вперше виділив вітамін у кристалічному вигляді та дав йому назву від латинського слова «vita» — «життя».
3. На сьогодні відомо понад 50 вітамінів.Позначаються вони спеціальними назвами або буквами латинського алфавіту A, B, C. D.
А яке значення мають вітаміни в житті людини ? Про це нам розкажуть самі
2.Виступ дітей
(виходять діти з назвами вітамінів А, В, С, D. )
1.Ми – маленькі вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Ми з мікробами воюєм,
Ми за вірусом полюєм.
Щоб не хворіли грипом та ангіною,
Вживайте, діти вітаміни!
Дуже корисні для людини.
2.Вітамін А. На розвиток і ріст, і зір
Впливають вітаміни,
Що виростають в гарбузах,
Морквині, горобині.
У яйцях, маслі, молоці,
Вони ще проживають.
Це вітаміни групи А –
Їх так ще називають.
3.Вітамін С. Щоб зміцнилися кістки
У дитинстві ранньому,
Більше кладіть у салати
Зелені звичайної.
Їжте часто ви лимони,
Пийте чай з шипшини.
Не забувайте ніколи
Про С вітаміни.
Всі ці продукти споживайте,
Здоров'я добре й гарне майте.
4.Вітамін В. Щоб здоровим було серце,
Нерви у порядку,
Надворі ти погуляй
І зроби зарядку.
Їж печінку і сирок,
Масло, хліб, свинину,
Рибу, гречку і жовток,
Навіть картоплину.
Пам'ятай, школярику:
Знає хай дитина:
Що в продуктах цих живуть
В – вітаміни.
5.Вітамін Д. У риб'ячому жирі,
Яйцях, молоці
Д вітаміни містяться оці.
Їх дорослим й дітям треба споживати,
Вони зубки і кістки будуть доглядати.
Всі ці продукти споживайте,
Здоров'я добре й гарне майте.
6.Ми хімічні елементи
Мінералами звемось
Кальцій,фосфор і залізо,
В їжі містимося- ось!
Яйця, молоко і рибу,
М'ясо споживай завжди
В них ці мікроелементи
Захистять всіх від біди.
Вчитель:
Хто дружити з ними буде –
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
Отже вітаміни і мікроелементи допомагають нашому організму протистояти хворобам практично усіх органів.Так, наприклад: Слайд
Вітамін А корисний для зору,шкіри,сприяє росту.
Вітамін В корисний для серця,нервів,потрібний для розумової та фізичної праці.
Вітамін Скорисний для кровоносних судин, поліпшує кровообіг,запобігає застуді.
Вітамін Д зміцнює кістки, запобігає рахітові.
А мікроелементи:залізо,фосфор,кальцій необхідні для життєдіяльності організму.
Слайд
Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Слайд
3.Робота з підручником. С.44
-Про що ви дізналися з підручника? (Нестача вітамінів або мінералів може спричинити захворювання)
VІІ. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в групах
І група «Вітамін А»
Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін А. Запишіть, як впливає вітамін А на організм людини.
ІІ група «Вітамін В»
Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін В. Запишіть, як впливає вітамін В на організм людини.
ІІІ група «Вітамін С»
Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін С. Запишіть, як впливає вітамін С на організм людини.
ІV група «Вітамін D»
Намалюйте кошик з продуктами, в яких міститься вітамін D. Запишіть, як впливає вітамін D на організм людини.
V група «Мікроелементи»
Намалюйте кошик з продуктами, в яких містяться ці мікроелементи. Pапишіть, як впливають ці мікроелементи на організм людини.
Презентація групової роботи
Фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика.
КВАСИМО КАПУСТУ
Руками імітуємо відповідні рухи:
- Ми капусту шаткували!
(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.
- Солі в неї ми поклали!
(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.
- Ми капусту м’яли, дерли!
(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли!
(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки. .
(Квашена капуста корисна для здоров'я, містить вітаміни та мікроелементи)
2.Практична робота.Слайд
Вибір корисної для здоров’я їжі
(Зображення харчових продуктів: молоко, яблуко, сир, картопля, чіпси, сухарики, копчена ковбаса, кока-кола, солодощі, мед, риба, морозиво, гамбургер.)
Вибрати і назвати корисні для здоров'я продукти.
Висновок : Корисно вживати овочі, фрукти , каші,соки, молочні продукти. Вони дають організму силу і енергію.
3. Гра «Упізнай на смак»
Матеріал: на тарілочці лежать розрізані на шматочки та накриті серветкою фрукти та овочі.
Хід: Учитель пропонує дітям за бажанням підійти до столу, заплющити очі, взяти з-під серветки шматочок фрукта, скуштувати і назвати його. Учні колективно, використовуючи малюнки на дошці, називають вітаміни та мікроелементи, на які багатий даний фрукт; з’ясовують його вплив на організм людини.
4.Гра «Допитливі кухарі» Слайд
Назвати страви за рецептом.
VІІ. Підсумок уроку.
1.Технологія «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався (-лася)...
- Я вважаю, що вітаміни…
-Я навчився вибирати
- Якщо будемо вживати корисну їжу…
-Найцікавішим завданням було...
2.Прощання «Коло побажань».Слайд
Беруться за руки і промовляють : «Будемо здорові!»
-Отже, діти , бажаю вам, щоб ви завжди смакували смачну та корисну їжу та були здорові. Дякую за роботу! Молодці!