Дата Урок Осн.зд. 4 кл.
Тема. Охорона здоров’я дітей. Гуманне ставлення до людей з особливими потребами. Пр.роб.: розігрування ситуацій допомоги людям з особливими потребами.
Мета: розширити знання учнів про медичні й оздоровчі заклади, що опікуються охороною здоров’я дітей; виховувати бажання піклуватися про власне здоров’я і вчити за потреби звертатися по допомогу до медичних закладів; ознайомити зі способами надання допомоги людям з особливими потребами; виховувати гуманне ставлення до людей з особливими потребами.
Обладнання: малюнки до теми.
Перебіг уроку
І. Організація класу(Психологічне налаштування)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Так чи ні?».
- Туберкульоз - інфекційна хвороба. (Так).
- Збудники туберкульозу - мікобактерії. (Так).
- Збудники туберкульозу відкрив не Роберт Кох. (Ні).
- Туберкульоз часто вражає легені. (Так).
- Бактерії туберкульозу передаються під час спілкування з носієм збудника хвороби. (Так).
- Туберкульозом не можна заразитися через предмети побуту, заражені хворою людиною. (Ні).
- Щоб запобігти туберкульозу, новонародженим роблять щеплення. (Так).
- ВІЛ не передається через рукостискання. (Так).
- ВІЛ передається під час розмови. (Ні).
- Якщо сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим учнем, то можна заразитися від нього. (Ні).
2. Обговорення ситуацій.
1) Дмитро сказав батькам, що не буде ходити до спортивної школи, тому що дізнався, що там тренується ВІЛ-інфікована дитина.
- Чи правильно вчинив Дмитро? Відповідь обґрунтуйте.
2) Іринка, хвора на туберкульоз легень, прийшла гратися надвір разом з іншими дівчатками.
- Чи правильно вона вчинила? Відповідь обґрунтуйте.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про охорону здоров’я дітей і про гуманне ставлення до людей з особливими потребами.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про медичні й оздоровчі заклади України з проведенням словникової роботи і демонстрацією малюнків.
- Наша держава і суспільство вживають різноманітних заходів, що забезпечують профілактику захворювань і сприяють нормальному розвитку дітей. В Україні діють дитячі поліклініки, лікарні, санаторії, диспансери, табори відпочинку. У цих закладах діти проходять медичні обстеження, лікуються і відпочивають.
Поліклініка (з грецької polis - місто та klinikë - мистецтво лікувати) - лікувально-профілактичний заклад, призначений для надання населенню спеціалізованої медичної допомоги.
Лікарня - лікувально-профілактична установа, що надає населенню стаціонарну кваліфіковану і спеціалізовану медичну допомогу.
Санаторій - лікувально-профілактичний заклад для лікування та оздоровлення з допомогою природних факторів (клімат, мінеральні води, лікувальні грязі, морські купання, сонцелікування тощо) у поєднанні з іншими заходами (дієтотерапія, фізіотерапія, медикаментозне лікування тощо). Існують санаторії загального типу і спеціалізовані - відповідно до певних груп захворювань. Наявні дитячі санаторії, призначені для доліковування в них дітей після тяжких захворювань і операцій.
Диспансір - спеціальний лікувально-профілактичний медичний заклад, що надає медичну допомогу певним групам населення і здійснює систематичний нагляд за станом їхнього здоров’я. Наприклад, туберкульозний диспансер.
Дитячий табір - заклад дитячого дозвілля (оздоровлення і відпочинку), що надає комплекс освітніх, оздоровчих та інших послуг. Дитячі табори призначені для оздоровлення, відпочинку і розвитку дітей.
2. Бесіда про лікарів різних спеціальностей із проведенням словникової роботи.
- Хто нам у разі потреби надає медичну допомогу?
- Які спеціальності лікарів ви знаєте? До яких лікарів зверталися?
Педіатр - дитячий лікар.
Tepanéem (з грецької therapeutës - той, хто доглядає хворого) - лікар, який має відповідну освіту з питань діагностики, профілактики та лікування хвороб внутрішніх органів.
Окуліст (офтальмолог) - лікар, який займається діагностикою та лікуванням захворювань очей і допоміжних органів - повік, слізних залоз.
Стоматолог - лікар, який лікує зуби.
ЛОР, отоларинголог - лікар, який займається діагностуванням, лікуванням і профілактикою хвороб носа, горла і вух.
Ортопед - лікар, який займається профілактикою, діагностикою та лікуванням кістково-м’язової системи. Метою ортопедії дитячого віку є профілактика, усунення деформацій і порушень функції опорно-рухового апарату.
Хірург - лікар, який лікує хвороби за допомогою оперативного
(хірургічного) методу.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди про людей з особливими потребами.
4.Фізкультхвилинка.
5.Робота за підручником на с. 90-94.
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
Ознайомлення з оповіданням Василя Сухомлинського «Як Сергійко навчився жаліти».
Проведення словникової роботи.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 94.
Відгадування загадки. Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.
ПРАКТИЧНА РОБОТА. Розігрування ситуацій допомоги людям з особливими потребами.
1)Ви граєтеся з друзями в сніжки. З під’їзду виїхала людина на візку й застрягла в снігу.
- Як ви будете діяти?
2) До вашого класу прийшов новий учень, який кульгає.
- Як ви будете поводитися з ним?
3)Відгадування загадок
-Якого лікаря ми додому викликаємо,
Коли від застуди страждаємо? (Педіатра, терапевта).
Цей лікар лікує очі,а якщо бачиш погано - пропише він тобі окуляри. (Окуліст).
Він для кожної людини ліки має й вітаміни,
Прочита рецепт уважно, що і як робити скаже. (Аптекар).
4) Робота з віршем.
На дошці записано вірш. Учні читають, вставляючи слова. (Можна використати слова для довідок).
З понеділка по суботу ходить ... (лікар) на роботу.
Якщо раптом захворію, може вийти і в ... (неділю).
Він мені призначить ... (ліки), перевірить ... (горло, ніс).
Скаже ... (їсти) борщ і кашу, щоб ... (одужав) я й підріс.
Слова для довідок: неділю, лікар, їсти, одужав, горло, ніс, ліки.
5)Гра «Відвідування лікаря».
Обирають учнів, які будуть розігрувати сценки про відвідування лікарів у поліклініці (педіатра, окуліста, ЛОРа, тощо).
6) Вправа «Хвости». До яких лікарів ви звернетеся? Закінчіть речення.
Якщо в мене болить зуб, я звернуся до...
Якщо в мене температура і погане самопочуття, я звернуся до...
Якщо в мене болить хребет, я звернуся до...
Якщо в мене болить вухо, я звернуся до...
Якщо в мене погіршився зір, я звернуся до...
VІ. Підсумок уроку.
- Назвіть медичні заклади. Яку допомогу можна отримати в поліклініці?
- Чим відрізняється поліклініка від лікарні?
- Для чого існують санаторії? Чи були ви колись в санаторії?
- Як слід ставитися до людей з особливими потребами?
- Які є способи надання допомоги людям з особливими потребами?
- Чим ви можете допомогти людям з особливими потребами? Підготуйте загадки про пожежу.