Дата Урок Осн.зд. 4 кл.
Тема. Сигнали регулювання дорожнього руху. с.118-122
Мета: поглибити знання учнів про сигнали регулювання дорожнього руху, про світлофори та їхнє призначення; учити розпізнавати сигнали регулювальника; спонукати школярів до виконання Правил дорожнього руху; виховувати культуру поведінки на вулиці (дорозі).
Обладнання: Правила дорожнього руху, малюнки або фотографії до теми, «жезл», предмети для малювання (папір, олівці, фломастери тощо).
Перебіг уроку
І. Повторення вивченого.
Обирають декількох учнів, які по черзі ставлять запитання про Правила дорожнього руху (про перехід дороги, дорожні знаки, правила для пішоходів тощо). Решта школярів мають дати відповіді на них.
-Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати Правила дорожнього руху, а саме поговоримо про сигнали регулювання дорожнього руху, які подають світлофор і регулювальник.
Бесіда про сигнали регулювання дорожнього руху, з’ясовує, що учні знають про них.
1.Бесіда про світлофор з демонстрацією малюнків .
- Що регулює дорожній рух? (Світлофор).
- Що таке світлофор? (Світлофор - пристрій оптичної сигналізації, призначений для регулювання руху на вулицях і дорогах).
-Коли вперше з’явився світлофор? (Відповіді учнів).
2. Розповідь учителя про історію виникнення світлофора з демонстрацією малюнків.
- Перший світлофор було встановлено 10 грудня 1868 року в Лондоні, біля будівлі Британського парламенту, задовго до розповсюдження автомобілів. Його винахідник - фахівець із залізничних семафорів Джон Пік Найт. Цей винахід складався з двох семафорних крил і мав ручне керування. Крила, підняті горизонтально, означали сигнал «стоп», а опущені під кутом в 45° - рух з обережністю. У темний час доби використовувався газовий ліхтар, що обертався. З його допомогою відповідно подавалися сигнали червоного і зеленого кольорів. Світлофор використовувався для полегшення переходу пішоходів через вулицю, а його сигнали призначалися для гужових транспортних засобів. На жаль, 2 січня 1869 року газовий ліхтар світлофора вибухнув і поранив поліцейського, який ним керував. Після цього випадку світлофор зник з вулиць міста.
Удруге світлофор з’явився 1914 року в американському місті Клівленді. Цього разу він був уже електричний, але також мав лише два кольори - червоний і зелений. Жовтий колір з’явився лише в 1920 році. Тоді в містах Детройт і Нью-Йорк (США) було встановлено перші трикольорові світлофори. Авторами винаходів були Вільям Поттс і Джон Ф. Харріс.
Перший світлофор в Україні було встановлено в 1936 році у Харкові.
3. Розповідь з елементами бесіди про світлофор з демонстрацією малюнків.
- Які бувають світлофори? (Відповіді учнів).
- Що означають сигнали світлофора? Зелений сигнал світлофора дозволяє рух. Зелений миготливий дозволяє рух, але інформує про те, що незабаром буде ввімкнено сигнал, який забороняє рух. Жовтий колір світлофора означає, що рух заборонено і попереджає про наступну зміну сигналів. Червоний сигнал, у тому числі миготливий, забороняє рух.
Є світлофори, призначені лише для пішоходів. Такі світлофори регулюють рух пішоходів через пішохідний перехід. Як правило, він має два види сигналів: що дозволяє і забороняє рух. Зазвичай для цієї мети використовують відповідно зелене і червоне світло. Самі сигнали мають різну форму. Найчастіше використовують сигнали у вигляді силуету людини: червоний - що стоїть, зелений - що йде. У США червоний сигнал часто застосовують у вигляді силуету піднятої долоні (жест «стоп»). Іноді використовують написи «стійте» і «йдіть» (в англійській мові «stop» і «walk»).
На жвавих магістралях встановлюють, як правило, світлофори, що перемикаються автоматично. Проте часто застосовується і варіант, коли світлофор перемикається після натиснення спеціальної кнопки і дозволяє перехід упродовж певного проміжку часу після цього.
Сучасні світлофори для пішоходів додатково обладнано також звуковими сигналами, призначеними для сліпих пішоходів, а іноді й таблом зворотного відліку часу (уперше з’явились у Франції в 1998 році). У разі відсутності пішохідного світлофора пішоходи керуються сигналами автомобільного світлофора.
4. Розповідь учителя про сигнали регулювальника з елементами бесіди і демонстрацією малюнків.
- А якщо світлофор, наприклад, не працює, хто може регулювати рух на дорогах? (Регулювальник).
- Хто такий регулювальник? (Регулювальник - працівник міліції, який виконує регулювання дорожнього руху у форменому одязі за допомогою жезла, свистка).
- Що слугує сигналами регулювальника? (Сигналами регулювальника є положення його корпуса, а також жести руками, у тому числі з жезлом).
- Що означають сигнали регулювальника?
1) Руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми. (Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника. З боку грудей і спини - рух пішоходів заборонено).
2) Права рука витягнута вперед. (Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника).
3)Рука піднята вгору. (Рух пішоходів заборонено в усіх напрямках).
Щоб привернути увагу учасників дорожнього руху, використовується сигнал, поданий свистком. Регулювальник може подавати й інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.
5. Фізкультхвилинка.
Робота за підручником на с. 118-122. Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
Відгадування загадки. Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.
2.Гра «Підберіть слівце». Назвати одним словом.
- Про кого йдеться? Державний автоінспектор, постовий, вартовий, працівник поліції, працівник Державтоінспекції... (Про регулювальника).
- Про що йдеться? Широка, вузька, довга, ґрунтова, асфальтована, рівна, нерівна... (Про дорогу).
3. Творче логічне завдання «Чарівний квадрат»