Урок з позакласного читання із зарубіжної літератури (7-8 клас).
Мельник Т.В., учитель зарубіжної літератури, учитель-методист, Дудчанське ЗОСШП, Херсонська область
Тема. Кетрін Патерсон, повість «Прекрасна Гіллі Хопкінс»
Мета:
Обладнання: фотографії Кетрін Патерсон, текст повісті «Прекрасна Гіллі Хопкінс», картки з цитатами, емблеми для учнів, слайдові презентація, кроссенс.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Формування компетентностей
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Шановні діти! Ми з вами вивчили багато творів зарубіжних авторів, написаних у різні епохи. У них порушують важливі для свого часу і «одвічні» проблеми, що турбують різні покоління. Мільйони людей намагаються знайти на сторінках книжок відповіді на запитання, які є край важливими. Сьогодні літературний твір має не тільки культурологічну цінність, але й є «енциклопедією життя», стає мудрим порадником людини. Кращі твори зарубіжної літератури нині, завдяки інформаційним технологіям, є доступними для будь-кого. Отож, ми маємо можливість відкрити тексти багатьох творів, прочитати про те, що так хвилює нас.
2. Проведемо бліц-опитування «Які теми важливі для сучасних підлітків»
|
історичні теми; |
|
фантастика; |
|
життя і проблеми тих, кому від 11 до 16 років. |
ІІІ. Оголошення теми уроку та визначення разом з учнями мети уроку
Слово вчителя: ми будемо обговорювати повість Кетрін Патерсон «прекрасна Гіллі Хопкінс» адже у цьому творі автор порушує ті важливі теми, які так хвилюють вас.
IV. Робота над темою уроку
Слово вчителя. Кетрін Уолмендорф Патерсон – сучасна американська письменниця, удостоєна багатьох нагород і премій. Серед них премія Г.Андерсона (1998 р.), премія А.Ліндгрен (2006 р.), дві медалі Ньюбері – вищої американської нагороди в літературі. Вона є віце-президентом Національного альянсу з дитячої літератури і грамотності. Серед багатьох почесних титулів К.Патерсон слід зазначити, що вона пожиттєвий почесний член Міжнародної ради по книгах для молоді та є Національним послом Молодіжної літератури Америки.
Учень, який готував індивідуальне завдання, виступає з в презентацією про життя і творість Кетрін Патерсон (матеріали для слайдової презентації поміщені у електронному додатку №1).
Слово вчителя. Для наступного етапу роботи пропоную розділитися на 3 групи за емблемами.
З народження нам дані ім’я, прізвище (належність до роду, сім’ї) , а ще, мабуть, ми асоціюємо себе з якимось образом. Кожне слово має не тільки лексичне навантаження, але й символічне. Отож, групи утворюються за цими власними назвами.
Гра в групах: «Хто? Де? Чому?»
(Відтворення сюжету твору. Кожна група пропонує іншим придумані запитання за змістом повісті.)
Приклади запитань першої групи «Хто?»
Приклади запитань другої групи «Де?»
Приклади запитань першої групи «Чому?»
Творчо-практична робота «Образ Гіллі Хопкінс»
|
|
Відкритий фінал |
|
Життя у Нонні. Зустріч з матір’ю.
|
|
Родина Мейм Троттер
|
|
Друга прийомна сім’я
|
|
Перша прийомна сім’я
|
|
3 роки
|
|
Народження |
|
Слово вчителя. у житті головної героїні еволюція починається з моменту, коли вона, трирічна, залишилась покинута матір’ю. Хто ж впливав на формування характеру Гіллі?
Гра «Упізнай героя, визнач його риси характеру та розмісти на певному етапі житті Гіллі»
Заповнення таблиці «Хронологічна вісь». Учні «поселяють» персонажів твору у життя Гіллі та вказують, носіями яких рис вони є.
Завдання: за цитатною характеристикою впізнай героя.
Зразок заповненої таблиці «Вплив героїв на формування характеру Гіллі Хопкінс»
|
|
Відкритий фінал |
|
Життя у Нонні. Зустріч з матір’ю. Гіллі стала впевненою, люблячою і любимою, сильною, готовою прийти на допомогу іншим
|
- бабуся Нонні, самотня, добра, чуйна, страждає, прагне до онуки; - Кортні Хопкінс, мати Гіллі, безкультурна, не дбає про себе навіть, занехаяна |
Родина Мейм Троттер Гіллі стала впевненою, люблячою і любимою, сильною, готовою прийти на допомогу іншим
|
- Уїльям Ернест, хлопчик психічно травмований з дитинства, нерішучий, зляканий, усіх боїться; - чуйний, полюбив Гіллі, яку спочатку боявся; - містер Рендолф, афроамериканець, сліпий, безпомічний; закоханий в поезію, віруючий, освічений, добрий - вчителька міс Харрі, досвідчена, чесна, уміє володіти собою, справедлива; зразок для інших в умінні обирати правильні рішення; - Агнес Стоунс, покинута, занедбана, без батьків
|
Друга прийомна сім’я Гіллі, самовпевнена, озлоблена |
- опікуни Ньюмени – друга прийомна родина. Любили порядок і чистоту більше, ніж дітей; - відмовились від п’ятирічного хлопчика, хворого на енурез |
Перша прийомна сім’я Гіллі, самовпевнена, озлоблена |
Діксони – перша прийомна родина; - місіс Річмонд Діксон терміново лягла у лікарню з психічними розладами |
3 роки Маленька самотня дівчинка, безпомічна
|
Кортні Хопкінс – мати Гіллі, егоїстична, відмовилась від дитини |
Народження |
|
Слово вчителя. На формування рис характеру людини, її світобачення, переконання, розуміння пріоритетних цінностей впливає середовище, яке її оточує. Ті, хто поряд, є взірцем взаємовідносин, поведінки.
Образ Гіллі Хопкінс у процесі тих змін, які відбуваються у житті дівчинки.
Бесіда:
Вправа «Закінчи речення» (усно)
Слово вчителя
Характер Гіллі розкритий у процесі еволюції: від егоїстичної, агресивної натури до чуйної, милосердної душі, яка здатна прийти на допомогу слабким, самотнім. Такою спостерігаємо головну героїню.
Символічне значення має назва твору.
У заголовку повісті втілена основна думка твору «У чому полягає справжня краса людини полягає?» (у духовності, доброті, умінні співчувати, підтримувати інших).
Визначення проблематики твору
Бесіда.
Визначення основних ідей повісті за допомогою вправи «Кроссенс»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2-3 |
Троттер - расова рівність – Біблія – ідея моральності, дотримання християнських цінностей |
1-4-7 |
Від егоїзму і жорстокості дорослих страждають діти |
7-8-9 |
Знецінення ролі сім’ї |
3-6-9 |
Родинні відносини будуються на християнських цінностях, взаємопідтримці, співчутті, співпереживаннях |
1-5-9 |
Увага і любов до дітей у сім’ї – запорука дитячого успіху |
7-5-3 |
Батьки, які відмовляються від дітей, нехтують біблійськими заповідями. Вони чинять гріх … |
4-5-6 |
Кожен з нас не повинен бути байдужим до проблем інших, загальна підтримки необхідна самотнім, щоб вони стали «королями» та «королевами» життя |
2-5-8 |
Національна рівність і повага до людей різного віку та національності |
Слово вчителя. Чи є актуальним твір К.Патерсон про життя американських підлітків у нас, в Україні і чому?
Слово учня (статистична довідка).
Як складається доля кожної покинутої дитини? Хіба може сиротинець замінити родинне тепло? Це буде залежати від дорослих, які поруч, від шкільного середовища, від друзів. і від нас теж.
Тема долі покинутої дівчинки Гіллі наразі актуальна для всіх країнах. Тому книги Кетрін Патерсон популярні у наш час.
Слово вчителя. За сюжетом твору написано кіносценарій та у 2016 році знято фільм «The Great Gilly Hopkins» (США), режисер - Стівен Херек. Головні ролі виконали актори Софі Нелленс, Кеті Бейтс, Глін Клоуз, Октавія Спенсер та інші. Популярність екранізації надзвичайна.
IV. Підведення підсумків уроку
V. Рефлексія
Слово вчителя. У кінці твору Гіллі Хопкінс вирішила залишитись з бабусею Нонні, щоб бути для неї підтримкою, опорою... Автор залишає відкритим фінал, щоб кожен з читачів міг домислити завершення історії героїв повісті. Пропонуємо вам стати співавтором цієї цікавої оповіді.
Вправа «Створи свою історію»
1 варіант: Якби ви були поруч з героєм твору …
2 варіант: Розповім вам про майбутнє… (одного з героїв твору)
VI. Домашнє завдання
1