Урок з правознавства з теми "Правопорушення"

Про матеріал
Розробка уроку з правознавства на тему "Правопорушення". Додатково в профілі також є тест до цієї теми, який можна дати або в кінці уроку, або як домашнє завдання.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку з курсу «Правознавство» (9 клас)

Щипської Анастасії

Тема: ПРАВОПОРУШЕННЯ

 

Мета: сформувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити з видами правопорушень, формувати вміння учнів визначати з точки зору правознавства, чи є певні події правопорушеннями та до якого виду правопорушень вони відносяться.

Завдання:

  • дати визначення поняття «Правопорушення»;
  • визначити ознаки правопорушення;
  • проаналізувати види шкоди та форми вини;
  • навчитись визначати склад правопорушень.

 

Очікуваний результат:

Здобувачі освіти зможуть

  • називати ознаки правопорушення; 
  • пояснювати та застосовувати поняття «правопорушення»; 
  • характеризувати склад і види правопорушень; 
  • наводити приклади видів правопорушень; 
  • розв’язувати правові ситуації з використанням знань про правопорушення; 
  • застосовувати засвоєні поняття та вміння під час розв’язування простих правових ситуацій та при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права; 
  • оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності.

Основні поняття: «правопорушення», «злочин», «суб’єкт правопорушення», «об’єкт правопорушення», «суб’єктивна сторона», «об’єктивна сторона».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання з теми: «Правовідносини».

Учням пропонується розв’язати філворд, в якому зашифровані 8 понять з попередньої теми.

 

 


ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.

Учням пропонується розгадати ребус-тему уроку.

Кожного дня ми зустрічаємось із різноманітними ситуаціями, в яких відбувається порушення правових норм. За останніх 5 років в Україні засуджено близько 100 тис. підлітків, 328 поставлено на облік. На 10 тис. населення припадає 129 правопорушень і злочинів, серед яких злісне хуліганство, бійки, убивства, зґвалтування. Ми хочемо жити в правовій державі європейського зразка, для цього потрібно знати, яка поведінка є правомірною, а яка ні. Тому тема сьогоднішнього уроку є надзвичайною актуальною.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Поняття та види правопорушень.

Практикум.

Проаналізувати ситуації та визначити спільне:

а) юнак напав на жінку та, вдаривши її, вихопив сумку з грішми;

б) учень запізнився до школи;

в) робітниця без поважної причини не з’явилася на службу;

г) дівчина перейшла проїжджу частину у невстановленому місці.

 

(Всюди є порушення правовідносин – правопорушення)

 

 Правопорушення – будь-яке протиправне винне діяння (дія або бездіяльність), що завдає шкоди людям, суспільству чи державі й спричиняє юридичну відповідальність.

 

Для того, щоб визначити, чи є дія правопорушенням, дія має мати певні ознаки.

 

Метод «Мозковий штурм»

Визначте, які ознаки має мати правопорушення, виходячи з визначення поняття, яке розбирали раніше.

Серед відповідей має бути: протиправність (порушення певної правової норми), винність (наявність вини особи, яка вчинила правопорушення в певній формі — умислу чи необережності); вчинення правопорушення особою, яка досягла віку притягнення до відповідальності певного виду; наявність шкоди (будь-якого виду);  установлення за вчинене діяння юридичної відповідальності.

 

Злочин – це порушення в кримінальній сфері, покарання за яке передбачено Кримінальним кодексом України. Це: убивство, нанесення тілесних ушкоджень, крадіжка, пограбування, хуліганство тощо.

Проступок – це правопорушення в іншій сфері.

1Схема: Види проступків та їх приклади.

 

Адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення 16-річного віку (стаття 12 КУпАП).

 

 

Завдання учням.

Наведіть приклади правопорушень, відомі вам із життєвого досвіду, книжок і кінофільмів. Наприклад, з нового фільму «Довбуш» - чи вчиняв головний герой правопорушення?

 

2. Склад правопорушення.

Кожне правопорушення складається з чотирьох елементів.

 

Учням дається схема, яку треба переписати в зошит.

 

2Схема: Склад правопорушення, його чотири компоненти

 

Суб’єкт правопорушення – правопорушник – той, хто вчиняє протиправну дію.

Об’єкт правопорушення – це те, проти чого спрямовано протиправну дію (власність чи життя людини).

Суб’єктивна сторона правопорушення - ставлення правопорушника до скоєного (навмисно чи через необережність він порушив закон, які мотиви ним керували).

Об’єктивна сторона правопорушення - дії або бездіяльність, що безпосередньо становили правопорушення, а також їхні шкідливі наслідки. Об’єктивною стороною є також час і місце скоєння правопорушення, обставини, за яких воно сталося

 

За відсутності будь-якого елемента складу правопорушення відповідальність за нього неможлива.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Практикум.

Необхідно визначити в кожній з наведених ситуацій, чи було скоєно правопорушення, а якщо було, визначити склад правопорушення.

а) Юнак ухиляється від призову до лав Збройних сил України;

б) учень відмовився дати щоденник учителю;

в) священик відмовився виконати вказівку свого єпархіального

управління;

г) директор заводу за кошти підприємства побудував собі котедж;

ґ) дівчина не придбала квиток на електричку й була затримана

контролером;

д) хлопець перейшов дорогу на червоне світло;

е) слюсар не прийшов на профспілкові збори.

 

V. Підведення підсумків.

Сьогодні ми глибоко поринули у тему "Правопорушення" і розглянули різні аспекти цього поняття. Нехай цей урок стане для вас важливим кроком у зрозумінні та поважному ставленні до правопорушень і закону загалом. Пам'ятайте, що знання права не тільки дарує вам можливість розуміти свої права та обов'язки, але також відповідальність перед суспільством. Ви, як молодша генерація, маєте потенціал змінювати світ навколо себе, дотримуючись закону та борючись за справедливість. Нехай цей урок надихне вас бути більш обізнаними та відповідальними громадянами, які сприяють зміцненню правопорядку в нашому суспільстві. Не соромтеся питати та розвивати своє розуміння правознавства. Це ключ до побудови справедливого та гармонійного світу.

Начало формы 

VI. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф 6 підручника «Правознавство» (9 клас, Наровлянський, 2017)

2. Виконати тестування з теми «Правопорушення». (Режим доступу: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5103822)

 

 

 

docx
Додано
2 листопада 2023
Переглядів
524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку