Тема: Права споживачів.
Мета: ознайомити учнів з поняттями «споживачі», «продавці», «виробники», «виконавці»; опрацювати нормативні акти, що закріплюють права споживачів (інформаційна компетентність); формувати навички роботи в малій групі (соціальна та комунікативна компетентність); виховувати розуміння доцільної правомірної поведінки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, Конституція України, Закони України «Про захист прав споживачів», «Про рекламу», роздавальний матеріал.
Епіграф: Єдиний шлях, що веде до знання, - діяльність. Бернард Шоу.
Хід уроку.
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ,
2.АКТУАЛІЗАЦІЯ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо цивільно-правові відносини. У роздавальних матеріалах є копії касових чеків, гарантійних таланів, рекламні вирізки з газет і журналів. Як ви гадаєте, про що ми сьогодні будемо з вами говорити на уроці.
Я хочу, щоб ви, пригадуючи знайомі з дитинства казки, визначили, в яких виступають ті чи інші герої.
Король та шевці з казки Г.Х.Андерсена «Нове плаття короля» (замовник і виробник);
Дід та золота рибка – О.С.Пушкін «Казка про золоту рибку» ( замовник і виконавець);
Муха – Цокотуха, що купувала на базарі самовар, - вірш К.Чуковського (покупець і продавець);
Кирило Кожум’яка – українська народна казка (виробник).
3.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Метод «Мозковий штурм».
Всі запитання записати на великому аркуші паперу.
- Отже, скажіть, будь-ласка, про що б ви особисто хотіли дізнатися сьогодні на уроці?
Презентація матеріалу про виробництво, продаж та купівлю продукції.
(випереджуюче завдання учнів).
4.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Робота в парах.
Заповни таблицю «Соціальні ролі учнів».
Сфера існування |
Мої соціальні ролі |
Школа |
учень |
сімя |
|
Магазин, ринок |
|
Транспорт (автобус, електричка, таксі) |
|
- Які з цих ролей можна об’єднати поняттям «споживач»?
Робота з текстом підручника.
Використовуючи текст підручника, довідкову літературу із спец журналу «Споживач-інфо» ,ознайомтесь з поняттями «споживач», «продавець», «виконавець», «замовник».
Поняття «споживач» залежно від контексту має різне визначення – «покупець», замовник»; інша сторона виступає під назвою «продавець», «виконавець», «виробник».
Словничок споживача.
Вчитель. Працюємо в парах, виконуючи завдання 2.
Наведіть приклади ситуацій, коли між собою у відносини вступають:
Вчитель. Ми з вами всі, незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу та посади протягом життя споживаємо товари й послуги і сплачуємо за них. Тому ми повинні знати, на що кожен з нас має право і на що може розраховувати у разі порушення цього права. Права, обов’язки, захист прав споживачів, їх відносини з продавцями, виробниками, виконавцями регулюються певними нормативними актами.
Презентація нормативних актів (випереджуюче завдання учнів)
Конституція України, ст.42.
Цивільний кодекс України.
Закон України «Про захист прав споживача»
Закон України «Про рекламу».
Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів» (про наявність генетично модифікованих організмів ГМО).
Кодекс України про адміністративні правопорушення.
Робота в малих групах.
Робота з витягами із Закону України «Про захист прав споживачів».
1 – ша група.
Стаття 4. Права та обов’язки споживачів.
1.Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:
1)захист своїх прав державою;
2)належну якість продукції та обслуговування;
3)безпеку продукції;
4)необхідну, доступну,достовірну та своєчасну інформацію про продукцію , її кількість , якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
5)відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров’я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством;
6)звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;
7)об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
Завдання.
1.Які права мають споживачі відповідно до Закону «Про захист прав споживачів»?
2.Якими правами споживача ви можете скористатись, зайшовши до магазину «Мобілочка» і придбавши мобільний телефон.
2 – га група.
Споживачі зобов’язані:
1)перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
2)у разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;
3)користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримувати умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
4)з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил у документації – дотримувати звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.
Завдання
1.Які обов’язки мають споживачі?
2.У магазині «Фокстрот» ви придбали пральну машинку «Самсунг». Про які обов’язки споживача ми повинні пам’ятати?
3 - тя група.
Стаття 6. Право споживача на належну якість продукції.
1.Продавець (виробник, виконавець) зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.
2.Продавець (виробник, виконавець) на вимогу споживача зобов’язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції.
Стаття 7. Гарантійні зобов’язання.
1.Виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції, у тому числі комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами, нормативними документами чи договором.
2.Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або на етикетці чи в будь-якому іншому документі, що додається до продукції. Гарантійні зобов’язання у будь-якому випадку включають також будь-які зобов’язання виробника (виконавця) або продавця, передбачені рекламою.
3.Для продукції, споживчі властивості якої можуть з часом погіршуватися і встановити небезпеку для життя, здоров’я, майна споживачів і навколишнього природного середовища, встановлюється термін придатності, який зазначається на етикетках, упаковці або в інших документах, що додаються до неї при продажу, і який вважається гарантійним строком.
Завдання.
1.Що означають гарантійні зобов’язання?
2.Ви придбали в магазині цифровий фотоапарат. Про що ви повинні пам’ятати, забираючи товар, і якими, на вашу думку, мають бути дії продавця?
4 – та група.
Стаття 8. Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості.
1.У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1)пропорційного зменшення ціни;
2)безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3)відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
2.У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач у порядку та у строки, що встановлені законодавством, і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1)розірвати договір та повернути сплачену за товар грошову суму;
2)вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Завдання.
1.Які права мають споживачі у разі придбання товару неналежної якості?
2.Яким правом ви скористаєтеся, придбавши новий годинник з написом «протиударний», який, проте за три дні, упавши на підлогу, зупинився.
5 – та група.
Стаття 10. Права споживача у разі порушення умов договору про виконання робіт (надання послуг).
1.Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до зобов’язань, за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.
2.Якщо значну частину обсягу послуги чи робіт (понад 70% загального обсягу) вже було виконано, споживач має право розірвати договір лише щодо частини послуги або робіт, що залишилася.
3.У разі виявлення недоліків після надання послуги (виконання роботи) споживач має право на свій вибір вимагати:
1)безоплатного усунення недоліків у певний строк;
2)відповідного зменшення ціни виконаної роботи (наданої послуги);
3)безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи;
4)відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи (наданої послуги) своїми силами чи із залученням третьої особи;
5)реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору.
Завдання.
1.Які права споживачі, укладаючи договір про виконання робіт чи надання послуг?
2.Якими будуть ваші дії у наведеній ситуації? Майстер у вас удома відремонтував телевізор, але ввечері, увімкнувши телевізор, ви побачили, що екран одразу згас.
6 – та група.
Стаття 15. Право споживача на інформацію про продукцію.
1.Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформацію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація про продукцію не вважається рекламою.
Інформація стосовно продукції повинна містити:
1)назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються;
2)найменування нормативних документів, вимогам яких повинна відповідати вітчизняна продукція;
3)дані про основні властивості продукції, а щодо продуктів харчування – про склад (включаючи перелік використаної у процесі їх виготовлення сировини, в тому числі харчових добавок), номінальну кількість (масу, об’єм тощо), харчову та енергетичну цінність, умови використання та застереження щодо вживання їх окремими категоріями споживачів, а також іншу інформацію, що поширюється на конкретний продукт;
4)відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами.
Завдання.
1)Що ми розуміємо під правом споживача на інформацію про продукцію?
2)Ви обираєте продовольчі продукти в супермаркеті, але в маркуванні на етикетці немає інформації про наявність генетично модифікованих організмів (ГМО). Які права порушені в даній ситуації?
7 – а група.
Робота з витягами із Закону України «Про рекламу».
Стаття 7. Принципи реклами.
1.Основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди.
2.Реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності.
3.Реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не завдавати їм шкоди.
Стаття 8. Загальні вимоги до реклами.
1.У рекламі забороняється:
Стаття 20. Реклама і діти.
1.Забороняється реклама:
2.Реклама не повинна містити зображення дітей у небезпечних ситуаціях чи за обставин, що в разі їх імітації можуть завдати шкоди дітям або іншим особам, а також інформації, здатної викликати зневажливе ставлення дітей до небезпечних для здоров’я і життя ситуацій.
Завдання.
1)Які обмеження щодо реклами, розрахованої на неповнолітніх. Передбачає українське законодавство?
2)Чи згодні ви із твердженням: «Часто реклама спрямована на наші почуття, а не надає необхідну фактичну інформацію. Спонукає купувати (замовляти) те, що не потрібно споживачам».
Кожна група коротко презентує своє питання, знайомлячи інших з правами та обов’язками споживачів.
- Які питання виявились для вас легкими, які – важкими і незрозумілими?
- Ми ознайомилися з вами з нормами законодавства щодо прав споживачів. Чи врегульовані ці питання на законодавчому рівні?
- Чи траплялись у вас або у ваших батьків випадки, коли вам зашкодило те, що ви недостатньо знали права та обов’язки споживачів?
5.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Учитель. А зараз вашій увазі пропонується історико-філософська сторінка.
З моменту народження людину повсякчас підстерігає небезпека. Можливо, вона здобула б перемогу над родом людським, але в людини розумної є основний метод захисту від цього лиха – безпечна поведінка.
З давнини кардинал і генералісимус Франції Ришельє залишив майбутнім поколінням мудру настанову «Безпека – це категорія незрівняно більш висока, ніж величність». Бути безпечним у сфері споживання означає зберігати здоров’я і власні гроші. Памятайте: зберегти гроші важче, ніж заробити. У психології бізнесу давно помічено, що майже кожен із нас хоча б один раз у житті купує будь-яку зовсім не потрібну річ. (Пригадайте, чи траплялося таке з вами).
Щоб цього не трапилося, необхідно дотримуватися правил:
Вже давно відомо, що у сфері фінансів немає незацікавлених людей і кожен переслідує свої корисливі цілі. Існує ціла наука, яка досліджує способи ведення вдалої торгівлі, вчить, як продавати товар покупцеві.
Причому є багато хитрощів, яких ми з вами не помічаємо і через це поповнюємо армію обманутих покупців. Наприклад:
Шахраї бувають і сміливіші:
Продають чорну ікру із перлової каші;
Клей замість меду;
Кабачкову ікру в банці з надписом «Тушонка» та інше.
Як же не потрапити у пастку?
1)Вивчити правила споживача.
2)Користуватися ними повсякденно.
Ваш приклад допоможе іншим, бо ще давні римляни говорили: «Врятуйтеся самі – і навколо тебе врятуються тисячі».
А наш мудрий народ говорить так:
Учитель. Як би ви прокоментували зміст цих народних прислів’їв та приказок стосовно прав споживача?
Учитель. Наступна наша сторінка – юридична. Пропонуємо вашій увазі «Порадник для споживачів». Згідно із законом, в кожному магазині, кафе, майстернях побутових послуг має бути куточок споживача. Але, як ми звернули увагу, ці куточки розташовані в не дуже зручних місцях, інформація в них записана дрібним шрифтом, надто зарозуміло. Тож спробуємо скласти порадник доступною, зрозумілою мовою. (Записується на дошці з участю дітей).
Поради споживача:
Ніколи не купуйте товар у першому-ліпшому місці.
Ніколи не купуйте з рук їжу та ліки – надто великий ризик.
Правильно оформляйте покупку. Обов’язково беріть чек: якщо у вас його немає, лише дуже гарний адвокат з вашими свідками зможуть повернути гроші за пошкоджений товар.
Не поспішайте під час купівлі. Особливо тоді, коли вас квапить продавець. Чим дорожча річ, тим довше повинна відбутися купівля. Уважно прочитайте інструкцію, власноруч натисніть усі кнопки.
Перевіряйте товар, не відходячи від продавця.
Перевіряйте правильність названої продавцем суми, нарахованої за придбаний вами товар.
З’ясовуйте споживчі властивості товару (роботу, послуги), дату виготовлення правила користування ним.
Вимагайте надати вам повний і достовірний переклад, якщо купуєте імпортний товар.
Якщо хочете придбати якийсь дорогий товар, чи по кишені вам це, чи можна його потім повернути, узгодьте умови купівлі.
Обирайте гарний магазин. Маємо на увазі не дорогий, а такий, що не зникне завтра разом з продавцями, де не кваплять, не відмовляються показати сертифікат якості. А також не вішають протизаконний надпис: «Продані речі обміну не пілягають».
Якщо ваші права порушили, не соромтеся їх захищати. Звертайтеся до органів захисту прав споживача або суду.
Учитель. Пропонуємо вашій увазі комічну сторінку.
- Скажіть, будь-ласка, у Вас є медична освіта?
- Так.
- А Ви закінчили інститут без трійок.
- Так, без трійок.
- Тоді дайте мені, будь-ласка, пакет вати.
6.ПІДСУМОК УРОКУ.
Виставлення мотивованих оцінок.
7.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вивчити параграф «Права споживачів», підготувати твір – есе «Моє відношення до прав споживачів».