Урок з предмету економіки на тему "Конкуренція"

Про матеріал

Розробка плану уроку з предмету економіка по темі "Конкуренція". В темі розкрито поняття "конкуренція", розглянуто умови виникнення конкуренції, наведено приклади технік-розмов відповідно до певної ситуації. На основі висловів, наведених в плані уроку, учні можуть розвивати логічне мислення та вміння висловлювати свою думку.

Перегляд файлу

ЕКОНОМІКА

 

 

Тема:

Конкуренція.

Мета:

  • Сформувати в учнів поняття про сутність конкуренції.
  • Розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, вміння порівнювати та узагальнювати інформацію, робити висновки.   
  • Виховувати творчу  активність, самостійність у формуванні нових знань, сприяти професійній орієнтації учнів.

 

Основні поняття:

Конкуренція, функції конкуренції, типи конкуренції.

Тип уроку:

Урок вивчення нового навчального матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Привітання.
  2. Облік відвідування.
  3. Перевірка домашнього завдання.
  4. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

 

Запис на дошці:

Конкуренція – це життя торгівлі та смерть торговців.

(Елберт Хаббард)

Там де немає конкуренції, там немає і предмета для економічного аналізу.

(Джон Стюарт Мілль)

Бесіда з учнями:

розуміння та аналіз висловів, які записані на дошці.

Мета бесіди:

з’ясувати, що називається конкуренцією, до чого вона призводить, яку роль відіграє в ринковій економіці.

 

Запитання до учнів: «Що вам відомо про конкуренцію»?

Відповіді оформити по стратегії «гронування».

 

ІІІ ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

План викладення уроку:

  1. Поняття «конкуренція». Умови виникнення конкуренції.

Картинки по запросу rjyrehtywsz

Конкуренція – це суперництво між учасниками ринкових відносин за кращі умови й результати виробництва, продажу й купівлі товарів та послуг.

Основне завдання конкуренції

завоювання ринку, перемога конкурентів, забезпечення одержання сталого прибутку.

Предмет конкуренції

товар, за допомогою якого суперники прагнуть завоювати споживача і його гроші.

Об'єкт конкуренції

це споживач і покупець, за розташування якого борються на ринку протилежні сторони.

 

Конкуренція виникає за таких умов:

  1. Наявність на ринку великої кількості виробників будь-якого конкурентного продукту або ресурсу;
  2. Свобода виробників щодо вибору господарської діяльності;
  3. Відповідність між попитом і пропозицією;
  4. Наявність на ринку засобів виробництва.

 

  1. Економічні функції закону конкуренції.

Зміст і роль закону конкуренції в ринковій економіці більш повно виявляється через функції, які він виконує.

  • вартісна - виявлення або встановлення ринкової вартості товару;
  • розподільна - вирівнювання індивідуальних вартостей і розподіл прибутку в залежності від різних витрат праці;
  • регулююча - регулювання переливу коштів між окремими галузями і виробниками;
  • сануюча - очищення ринок від слабких виробників;
  • інформаційна - диктує ринку скільки і яких товарів треба виробляти;
  • контрольна - стимулює виробника знижувати витрати і ціни, збільшувати обсяги збуту, підвищувати якість.

 

  1. Типи та методи конкуренції. Характерні ознаки головних ринкових структур.

 

Класифікація

за типами:

  • Внутрішньогалузева – конкуренція між товаровиробниками, які діють в одній галузі народного господарства. Сприяє зниженню витрат виробництва.
  • Міжгалузева – конкуренція між товаровиробниками, які діють у різних галузях народного господарства. Сприяє раціональному використанню економічних ресурсів.
  • Міжнародна – конкуренція виробників на світовому ринку. Сприяє зниженню національних та світових витрат виробництв.

Класифікація

за методами:

  • Добросовісна (сумлінна) – полягає у підвищенні якості продукції, зниженні ціни, рекламі, розвитку до і після реалізаційного обслуговування, створенні нових товарів і послуг із використанням досягнень НТР тощо.
  • Нечесна – полягає у діяльності господарського суб’єкта , спрямованій на одержання комерційної вигоди і забезпечення домінуючого становища на ринку. Не виключає обману споживачів, партнерів, інших суб’єктів.
  • Цінова – головним засобом боротьби проти конкурентів є ціна.
  • Нецінова – стратегія, яка спрямована на створення зовнішніх умов, які поліпшують реалізацію продукції, а саме:
  • Використання товарного знаку, фірмового найменування, маркування товару, поширення неправдивої інформації про товари своїх конкурентів. Переманювати спеціалістів у конкурентів шляхом підкупу, встановлення вищих окладів та надання різних пільг.

 

 

 

  1. Наслідки конкуренції.

 

1) вона сприяє розвитку НТП і впровадженню його у виробництво;

2) примушує економити ресурси, сприяє зниженню витрат виробництва і цін;

3) стимулює покращення якості продукції та обслуговування споживачів;

4) сприяє вирівнюванню норм прибутку.

 

1) конкуренція створює умови для безробіття, банкрутства окремих підприємств, призводить до розорення дрібних виробників, посилює майнове розшарування і нерівність;

2) веде до посилення диференціації доходів і створює умови для їх несправедливого розподілу;

3) сприяє виникненню економічних криз;

4) є важливим фактором посилення монополізації економіки.

 

  1. Як гарантовано перемогти конкурентів.

Фрази, в яких продавець, може втратити покупця:

  1. У вас дорого, а там мені обіцяли знижку.
  2. В іншої фірми кращі умови.
  3. Я ще подивлюся в інших місцях.
  4. Я бачив таке саме, тільки дешевше.

Чи може покупець щось розказати про Вашого конкурента?

  1. клієнт має інформацію про них і порівнює: в них є щось таке, чого нема у вас, а саме це його цікавить. Уважно слухайте і робіть висновки: що сказати, чим «дотиснути», що ще додати до переліку ваших послуг.
  2. він ще у них не купив, значить в них його щось не влаштовує, а саме у вашій пропозиції є щось так, що його цікавить і влаштовує. Інакше б його тут не було.
  3. а якщо і купив, і там його все влаштовує, то він платоспроможний і має критерії, з ким працювати. І така корисна для суспільства людина зацікавився вами!

 

6. Приклад технік розмови «Конкуренція» (ситуації з прикладами для учнів):

1. Удаваний скромняга, або ж як переманити клієнта:

Ситуація, в якій клієнт має сумнів щодо покупки, а покупець має натякнути про те, що для клієнтів завжди відкриті двері.

Два учні – один клієнт, інший продавець.

Продавець:

Ми готові йти другим або третім номером. При форс-мажорних обставинах, Вам не треба буде їм шукати термінову заміну, витрачати нерви, енергію та час. Просто наберете наш номер.

Клієнт:

Просто бере візитку, і подумки вже обдумує майбутню покупку саме в цього продавця.

2. Хитрий консультант:

Ситуація, в якій консультант шанує клієнта.

Ви для нас пріоритетний клієнт і ми готові вам надати такі умови та ціни, яких вам не надасть ніхто. Скажіть своєму теперішньому постачальнику, що йому на п’яти наступають, хай вам більші знижки дає! А то розслабився і вас зовсім не цінує!

3. Нобелівський лауреат.

Ситуація, коли вам можуть розповідати про ваших конкурентів, а вам не потрібно робити вид, що вас це дратує.

Конкуренти? Не знаю, стільки замовлень, нема на це часу! Моя ціль – якісна робота! В мене таке завантаження, що я не дивлюся, хто, де, чого. Я навіть питатися не буду, що, де і по скільки! Зараз веду такий і такий проект, а ще на черзі – ось це і ось це!

4. Переможець зла.

Ситуація, коли ви бачите клієнтів, які раніше робили покупки у ваших конкурентів.

Ви чудово знаєте, що ми лідери. Саме тому ви до нас і звернулися. Так, я знаю, про кого ви говорите. Ми із ними разом починали, та вони не витримали. І тих хлопців шкода, не потягнули. Cпилися. До нас весь час звертаються постраждалі від непрофесіоналізму інших клієнти. Ми всіх рятуємо і всім допомагаємо.

5. Сокира в спині у клієнта.

Ситуація, коли клієнт вагається, де краще зробити покупку.

Для чого вам витрачати свій час та нерви, витрачати додаткові гроші на бензин, об’їжджаючи всі магазини, коли ви бачите, що воно вам личить, підходить по стилю, по статусу і ціна прийнятна. Ви ж все одно повернетеся. До нас всі повертаються. Ну чому б Вам зразу не зробити цю вдалу покупку?

Слова клієнтів, яких переконали купити: ми вийшли з магазину, а у нас ваші слова неначе сокира в спині стирчить. Дійсно, та чого я буду кудись йти? Продавець все правильно радить. Ми навіть до машини не дійшли, повернулися і купили!

 

IV ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Вправа. Вибрати слова, які найбільше пов’язані з конкуренцією.

конкуренція

  1. Між ким виникає змагання в конкуренції, за що і для чого?
  2. Зачитати учням притчу про конкуренцію.

До мудреця за порадою прийшов торговець із звісткою про те, що в місті з’явився конкурент, який може знищити його бізнес, переманюючи всіх покупців низькими цінами й широким асортиментом.

 Мудрець уважно подивився на засмученого торговця і запитав його:

«Як ти гадаєш, чому кінь, який прийшов до річки напитися води, перед тим як пити, різко б’є копитом по землі?»

Торговець розгнівався на мудреця: «Я прийшов за порадою, а ті змушуєш мене розгадувати якісь загадки!»

«Зараз ти все зрозумієш. Коли кінь приходить напитися води з річки, він опускає голову і бачить своє віддзеркалення. Приймаючи його за конкурента, за другого коня, він б’є копитом, щоб самому напитися, тим самим злякавши суперника. Ми ж то з тобою розуміємо, що води в річці, для того щоб напитися всім вистачить, і кінь поступає глупо»

«До чого тут глупий кінь та моя проблема?»

«Друже мій, так ти і є той самий кінь, який вирішив, що йому не вистачить Божої щедрості. Це ти тупаєш на березі, щоб злякати вигаданого конкурента. Грошей вистачить на всіх, йди з миром та веди свої справи. Все, що до тебе приходить – це дар. Всі твої конкуренти – це віддзеркалення у воді»

 

V ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  1. Опрацювати матеріал конспекту.
  2. Розробити анкету дослідження конкурентів. Всі ви були на ринку, в магазині, і бачили, що продаються однакові товари, але їх може щось відрізняти (місце продажу, обслуговування, зовнішній вигляд, ціна і т.д.). Вам необхідно вибрати якийсь один товар (продукт) та вибравши параметри порівняння оформити анкету досліджень конкурентів:

Параметри порівняння

Конкурент 1

Конкурент 2

Які переваги, та в якого конкурента

Що треба змінити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Купава Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 січня 2018
Переглядів
7573
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку