Урок для 2 класу з предмету "Я досліджую світ" на тему: "Осінні явища в житті рослин" розроблений з метою ознайомлення учнів з осінніми змінами в житті рослин; закріплення вміння спостерігати за рослинами восени; розвитку уваги, усного мовлення, мислення; виховання любові та бережливого ставлення до природи.
Тема. Осінні явища в житті рослин
Мета:
Хід уроку
I.Організація класу
Всіх покликав на урок
Голосистий наш дзвінок.
Будем дружно працювати,
Природні явища вивчати.
цей малюнок. (слайд)
В жовте лист пофарбувала,
Урожай з полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця - ….. ( осінь)
II. Актуалізація опорних знань учнів
фарби, пензлика приніс
У діброві та садочку
стали жовтими листочки
відлітають журавлі,
а шкільний дзвінок
кличе нас на перший після літа урок
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати ( Вересень)
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад
Що за місяць? ( Листопад).
1-Вересень, 2-Жовтень, 3- Листопад.
І кожного місяця відбуваються певні зміни в природі.
Тільки вийдеш ти із хати
То зустрінеш нас.
Ми - це сад зелений,
Ми - гаї й діброви,
Ми – це трави й квіти
Хто такі ми, діти? ( Рослини)
III.Повідомлення теми і мети уроку
«Осінні явища в житті рослин»
IV. Вивчення нового матеріалу
(Сонце над горизонтом піднімається. нижче, ніж влітку.)
(Дні стають коротшими, а ночі довшими)
(Cонячні промені все менше нагрівають землю)
Отже, спочатку восени відбуваються зміни в неживій природі, а потім поступово починають змінюватись і рослини.
Давайте пригадаємо на які три групи поділяють рослини?
Допоможуть нам в цьому ребуси:
(Дерева, кущі , трав’янисті рослини)
Давайте подивимось на малюнки і ви мені скажете, які зміни відбулися у дерев восени. (слайд)
У берези –
У клена
У горобини
У дуба-
Осінь без пензлика і олівця
Пофарбувала кущі і деревця.
А тепер я вам розповім, чому дерева і кущі восени змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, червоне, багряне, золотисте.
Восени дні стають якими порівняно з літом? (короткими)
Отже, сонце вже світить не так довго як влітку. І рослини отримують вже менше світла і тепла. Тому зелені речовини, які є в листку поступово руйнуються і листя втрачає зелений колір і стає жовтим та червоним .
Листя на деревах змінює своє забарвлення поступово.
Робота з підручником с 47.
Казка: «Як краса врятувала берізки»
Одного разу посадили великий новий ліс: дуби, липи, клени. Росли саджанці повільно, а бур'яни між ними - швидко. Не давали вони маленьким деревцям вирости, піднятися. Не знали люди, як бур'янів позбутися. От і старший лісник порадив посадити поміж дерев берізки. Вони, мовляв, ростуть швидко і знищать бур'яни, бо залишать їх без сонця. Так і зробили.
Через кілька років підросли берізки, знищили геть усі бур'яни, але й іншим деревам не давали росту, заступали їм сонце. Вирішили зрубати берізки.
Був ясний, сонячний осінній день. Послали бригаду лісорубів. Берізки з білими стовбурами, золотистими листочками на тлі яскраво-синього неба були такими гарними! Зупинились лісоруби, завмерли від краси. Не піднялась рука з сокирою вчинити розправу над деревами. Розміркували, що можна інші деревця пересадити на окремі ділянки. І досі росте білокорий березовий гай, даруючи людям насолоду.
Гарна береза, та все ж наймальовничіша вона восени, коли кожен її листочок виблискує, наче виграє на сонці. Недаремно ж кажуть "золота береза".
Аналіз змісту прочитаного за запитаннями:
Отже, пожовтіння листя -це осіннє явище в житті рослин.
Музична фізкультхвилинка: «Я піду в Карпати–гори» https://youtu.be/kPyxgTP0bZA
Послухайте вірш
Падає, падає листя
Листя в саду мерехтить
Жовте, яскраво- вогнисте
Тихо за вітром летить.
Це осіннє явище так і називають – листопад.
Найбільше листя опадає після перших заморозків.
Листки рослин випаровують воду.
По- друге, скидаючи листя, дерева, оберігають себе від снігопадів,які можуть зламати їхні гілки
По-третє влітку в листках накопичуються різні шкідливі для рослин речовини., а за допомогою листопаду рослини звільняються від цих шкідливих речовин
Раніше за інші дерева скидає листя
липа
потім клен., горобина
пізніше береза, хоч і починає жовтіти раніше за інші дерева
На - дубі листя може не опадати аж до весни
Отже, яке друге осіннє явище в житті рослин ми вивчили? (Листопад)
Які дерева залишаються зеленими весь рік?
Чому їх називають хвойними?(Їхні листки називають хвоїнками.
Вони опадають поступово протягом декількох років тому і непомітно.
Порівняйте калину- влітку і калину – восени
Порівняйте шипшину - влітку, і шипшину – восени
Що змінилось? (На калині і шипшині достигають плоди)
Дозрівання плодів на деревах і кущах - це ще одне осіннє явище. в житті рослин
(Трав’янисті рослини) (Ілюстрація)
Більшість осінніх квітів які розквітають на клумбах і у садках відносяться до трав’янистих рослин
(Айстри, жоржини, хризантеми, чорнобривці, нагідки)
Осінь –це час підготовки і переходу рослин до зимового сну.
V. Закрілення знань умінь і навичок.
Гра «Чому так говорять
1) Вересень трусить груші в садочку.
2) Жовтень виганяє птахів з гаю.
3)Листопад—син жовтня, онук – вересня і зимі рідний брат.
Гра «Встав назву місяця»
4) … .стелить землю листям, а …. - снігом.
5)….- літові кінець, а осені початок.
- Як ми повинні ставитись до природи? ( Берегти, охороняти)
- Уявимо ,що ми з вами пішли на екскурсію в ліс.
- І кожен учень нашого класу зірвав собі одну квітку.
Скільки рослин було б знищено? (32)
Дерево, кущик і квітка
Не можуть самі захиститься.
А якщо будуть знищені вони,
То на Землі не залишимось і ми.
Бережіть природу!
VI.Підсумок уроку. Рефлексія
1) Сьогодні я дізнався (дізналася) …
2) Я навчився (навчилася)
3) Мене зацікавило…
4) Мені було важко…
Формувальне оцінювання.