Тема. Де живе енергія.
Очікувані результати навчання.
ХІД УРОКУ
1.Вітання
2.Вправа «Синоптик»
3.Емоційне налаштування
Цікаво….який у вас настрій? Покажіть мені кольором своїх цеглинок.З гарним настроєм приємно вирушати в мандри. Передайте подумки свій гарний настрій і добрі думки всім присутнім.
Вчитель. Щоранку , просипаючись, я думаю: «Де мені взяти заряд енергії, щоб вистачило на все: радісно кожного зустріти, всім передати гарний настрій, комусь щось порадити, провести цікаві уроки та підготуватися до наступних , перевірити цілі стоси зошитів, взяти активну участь у нарадах, створити презентацію, приготувати сніданок, обід, вечерю для рідних, поспілкуватися з подругами, відвідати рідних та (загадково) косметичний салончик , почитати щось цікавеньке та розумненьке, переглянути новини у фейсбуці та інстаграмі, політичні новини, не забути про серіальчик, прибрати, попрати і зробити ще тисячу різноманітних справ.
Отож, звідкіля взяти енергію?
Пропоную і вам зарядитися енергією та зробити руханку з нашими МАРШМЕЛОУ
Руханка «Маршмелоу»
Можете добавити чи замінити обнімашки….чи ще щось…..
Отже:
Що ви зараз робили?
Чи зарядилися енергією?
Звідки береться енергія?(від руху, від настрою, від друзів)
Енергія зникає, чи існує постійно?
Повідомлення теми уроку (супроводжується відео )
Енергія землі – велика сила.
Людина в теплі духовно зміцніла.
Енергія вітру людей окриляє,
Стовпи вітряків в каруселі кружляє.
Енергія сонця уже не чекає,
Промінням в віконце людину вітає.
Нові відкриття закликає зробити.
Енергія ця має світ відродити.
Проблемне питання: Чи здогадалися ви яка буде тема нашого уроку?
Сьогодні ми дослідимо, звідки береться енергія, чи зникає вона, чи існує постійно.
Ви зрозуміли, що для того щоб будь – який організм, механізм працював необхідно його підзаряджати.
Пропоную вправу «Солодка парочка».
Об’єднайте пари явища, механізми, істоти – з джерелом енергії.
З яким кольором у вас асоціюється слово «енергія»(з жовтим)
Щоб дізнатися що таке енергія та звідки вона береться, пропоную спільно розібратися. А допоможуть нам у цьому ті діти, які обрали жовтий колір цеглинки. Візьміть слова і утворіть твердження, ознайомте нас з ним, поясніть, як ви його розумієте? (ЕНЕРГІЯ НЕ ВИНИКАЄ З НІЧОГО І НІКУДИ НЕ ДІВАЄТЬСЯ) т.б. переходить з одного стану в інший
Це є перший закон енергії.
Зараз опрацюйте самостійно матеріал підручника (ст.п.81,82),звертайте увагу план, за яким буде здійснюватися опитування. Час:3 хв. Пропоную Швець Софії знайти в тлумачному словнику пояснення слова енергія ,а Ліпчаку Андрію це саме завдання з інтернету.(Виписати на листку, прямокутному)
І- Де у природі ми зустрічаємо енергію?
ІІ-Енергія у повсякденні.
ІІІ-охарактеризуйте відновлювальні та невідновлювальні джерела енергії. Чому їх так називають?
ІУ- Як відновити енергію людини?
По закінченні всі презентнують свої роботу.
Підсумок. Отож: Енергія- це
Вона нам потрібна для:
В природі енергія є:
Джерела енергії поділяються:
Пропоную створити табличку енергія:
ЕНЕРГІЯ |
ВСТАВЛЯЄМО ВИЗНАЧЕННЯ З ТЛУМАЧНОГО СЛ. |
|||
Спільнокореневі слова |
|
|
|
|
Слова- синоніми |
|
|
|
|
Доберіть спільнокореневі слова до слова енергія: енергетик, …. енергетика, енерговампір, енергетик, енергнійний, енергозатратний
Доберіть слова-синоніми до слова енергія:… сила ,рух, снага, потуга, потужність, натхнення, вогонь, полум’я…………….
Словникова робота: ЄНЕРГЕТИК- професія, напій(багатозначне слово)
Ми часто чуємо «Хочу зарядитися енергією», «Поділися своєю енергією» . чи можна це зробити?
Дослід
Чи переходить енергія з одного виду в інший, нам допоможе звичайний ліхтарик. Коли ми його вмикаємо, хімічна енергія батарейок починає перетворюватися на електричну енергію і змушує лампочку в ліхтарику світитися. Електрична енергія в лампочці, своєю чергою, перетворюється на світлову.
Чи є у вашому домі прилади, що працюють від батарейки? Назвіть їх.
Як ви гадаєте, як давно існує батарейка?
Навіщо вона потрібна?
Давайте пограємо у гру «А правда…..що?
Ланцюжок розумників:
Мультфільм 2.48.«Світу потрібні відкриття. Батарейка»
Усе навколо живе та рухається завдяки енергії. Енергія — це здатність будь-якого тіла діяти. Завдяки енергії ми дихаємо, ходимо, стрибаємо, вчимося, граємося. Енергія дає можливість рослинам рости, потягам і машинам — їхати, чайнику — закипати на плиті, холодильнику — зберігати холод. Усе навкруги — це енергія.
Енергія буває різних видів. Механічна енергія пов’язана з рухом об’єктів (наприклад, котиться м’яч), теплова — з виділенням тепла (торкніться чайника з гарячою водою), світлова — з випромінюванням яскравого світла лампочки чи ліхтарика.
Отже, енергія існує скрізь. Вона нікуди не зникає, а переходить з одного виду в інший.
Ви зрозуміли, що енергія існує навколо нас і в нас самих. Та чи завжди це добре. Адже енергія може бути не тільки корисною, а й небезпечною….У вас на партах є світлини, оберіть тест малюнок, обміркуйте його, прийміть рішення і визначіться. (КОРИСНА І НЕБЕЗПЕЧНА ЕНЕРГІЯ)
РОЗДРУКУВАТИ :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Діти стоять у колі. Я ставлю проблемне питання: Чи можемо ми, люди, керувати енергією? Пропоную вправу «Займи позицію». Обговоріть в групах і озвучте вашу позицію.
ТАК: (людство розвивається і живе за рахунок енергії, створює нові прилади, техніку, які працюють завдяки енергії, й допомагають людям, розвивається наука, люди можуть жити достойно, освоюється космос, …спорт……)
НІ: ( людина не завжди може впоратися з енергією природи, іноді вона несе рушійну силу (смерчі, вулкани, цунамі, торнадо), ми пам’ятаємо уроки Чорнобильської атомної стації, енергія ядерної зброї стала загрозою для людства та шантажем для країн- гігантів, енергія самої людини теж не завжди керована….)
НЕ ВИЗНАЧИВСЯ
( це буде руханка)
Займаємо свої місця.
Ну . як же без нашої цариці, математики.
Сонячна математика.
Обчисліть вираз і довідайтеся, скільки сонячних днів на Землі забезпечують таку саму кількість енергії, як усі резерви вугілля, нафти й природного газу, що є на Земній кулі.
287 - (72 : 9 + 261) =
Медіа 1.20 Сонце - джерело енергії для опалення, нагріву води та виробництва електрики
Робота в зошиті.
Завдання 1. Пригадайте інформацію, з якою ми сьогодні працювали.. Виконайте завдання та обґрунтуйте відповідь.
Дослід 3. Торкніться вимкненої електричної лампочки в настільній лампі.
Яка вона?
Вчитель пропонує це зробити учневі , можна 2. Увімкніть настільну лампу і дайте їй посвітити секунд 20.. вимкніть.
Обережно торкніться лампочки. Що відчули?
Що дає електрична лампочка? (Тепло і світло.)
Завдання 3 в зошиті. Обведіть червоним кольором джерела світлової енергії, а синім теплової. Озвучте.
Складання ментальної карти
Прийшов час узагальнити усі отримані знання з теми. Можна використовувати зошит, підучник, а також ті матеріали, які є у вас на парті. Час:5 хв.
|
Робота з ментальною картою.
Що нам відомо?
Що ми можемо опрацювати самостійно?
Яку інформацію, на вашу думку, можемо отримати з допомогою:
з допомогою дорослих;
досліджень,
з допомогою підручника,
Представлення своєї роботи
Вправа «Незакінчене речення»
Найпотужніше джерело енергії на Землі _____________.
Джерела енергії бувають_________________________.
До відновлювальних джерел належать___________________.
До невідновлювальних джерел належать___________________.
За допомогою Сонця можуть працювати ________________.
За допомогою вітру можуть працювати_______________________.
За допомогою води, що рухається можуть працювати____________.
Людині підкорені сили природи:
І сонце, і вітер, і землі, і води.
Умій зберігати цей щедрий дарунок,
Тепло і енергія – людства рятунок.
Рефлексія.
З яким настроєм ви закінчуєте урок?
Які відкриття зробили для себе?
Про які чарівні перетворення дізналися?
Напишіть три слова, які розповідають про те, що було найважливішим для вас на сьогоднішньому уроці.
Оцініть себе за допомогою картки самооцінювання.
Домашнє завдання:
1.Пропоную вам стати дослідниками і вдома дослідити, які ще перетворення енергії відбуваються. Створіть свій малюнок схему.
2.Зібратися командою однодумців, за бажанням можна підключити батьків, попрацюйте над ідеєю, проєктом, щодо збереження чи економного використання сонячної енергії.