Урок з презентацією "Виникнення і розгортання «холодної війни» в 40–80-х рр. ХХ ст."

Про матеріал
В даній розробці уроку використано методи критичного мислення ("асоціативний кущ", "перекладач"), роботу з таблицями (заповнення пропусків), проблемне питання тощо. До уроку додаються презентація і робоча картка учня. Програма: Всесвітня історія 10 – 11 класи. Рівень стандарту/ академічний рівень (Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 №826).
Перегляд файлу

                                 Робоча картка учня

                    Тема. Виникнення і розгортання “холодної війни”

                                   в 40 –  на поч. 70-х рр. ХХ ст.

Робота з таблицею.

Знаю

 

 

 

Хочу дізнатись

Дізнався

 

                                           План уроку

1. Початок “холодної війни”.                  
2. Причини і етапи “холодної війни”.   
3. Складові “холодної війни”.                
4. Міжнародна розрядка в 70-х рр. ХХ ст.

        « Х о л о д н а  в і й н а » – ідеологічне, економічне, політичне, культурне протистояння соціалістичних і капіталістичних країн, насамперед СРСР і США, особлива система міжнародних відносин певного історичного періоду (друга половина 40-х – початок 90-х рр.

Причини війни:

-

-

-

-

                 Періодизація «холодної війни»:

                            

Етапи

Основні події

1945 – 1955 рр.

  • Розкол світу на два ворогуючих табори та військово-політичні блоки: НАТО та ОВД;
  • Берлінська криза 1948 – 1949 рр.;
  • Війна в Кореї 1950 – 1953 рр.;

 

Друга половина 50-х – 60-ті роки

  • Карибська криза 1962 р.;
  • Війна у Вєтнамі 1964 – 1973 рр.;
  • Зведення Берлінської стіни (13 серпня 1961 р.);
  • «Шестиденна війна» Ізраїлю проти арабських держав 1967 р.

70-ті – перша половина 80-х років

 

 

 

 

 

 

Друга половина 80-х – початок 90-х рр.

 

 

 

 

 

 

 

Складові «холодної війни»

Доктрина Трумена –

- Надання економічної допомоги країнам Європи.        

 - Створення військово-політичного союзу західних країн під керівництвом США.
  - Розміщення уздовж кордонів СРСР  мережі військових баз США.                                                                                                                                    
  - Підтримку внутрішньої опозиції в країнах Східної Європи.                                            
  - Використання ядерної зброї.

Доктрина стримування –

  • Жорстке реагування уряду США  на кожну спробу СРСР розширити сферу  свого впливу;
  •  Створення здорового, благополучного, впевненого в собі суспільства в країнах Заходу для протистояння проникненню комунізму.

 

 

 

Утворення військово-політичних блоків:

НАТО –                                                    ОВД -

 

 

 

Розрядка міжнародної напруженості

             Дата

                Назви договорів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

                       План-конспект уроку

Тема. Виникнення і розгортання «холодної війни»

                                                                     в 40–80-х рр. ХХ ст.

Мета: проаналізувати причини виникнення, хід та наслідки «холодної війни»; визначити причини і наслідки основних міжнародних військових конфліктів у 40–80-х рр. ХХ ст.; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, критично мислити, висловлювати власні судження; виховувати в учнів зацікавлення історією.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:

  • Щупак І. Я. Всесвітня історія. Новітній період (1939 – 2011 рр.): підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – Запоріжжя: Прем’єр, 2011;
  • робоча картка учня;
  • презентація;
  • політична карта світу др. пол. ХХ ст.

                                               Хід уроку:

І. Організаційний момент уроку

ІІ . Актуалізація опорних знань

Клас ділиться на 3 групи.

Вправа «Асоціативний кущ»

 Перша група. Складає асоціативний кущ до поняття «Ялтинська конференція».

Друга група. Складає асоціативний кущ до поняття «Потсдамська конференція».

Третя група. Робить підсумок роботи 1-ї і 2-ї груп і дає відповідь на питання:  «З приводу яких питань виникали суперечності між союзниками на заключному етапі війни?».

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

   Заповнення учнями форми:

Знаю

Хочу дізнатись

Дізнався

   2–3 учні зачитують результат заповнення форми, а вчитель робить висновок.

  Проблемне питання. Чи була «холодна війна» холодною? (учні дають відповідь на нього в кінці уроку).

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Виникнення  «холодної війни».

      Вчитель. Після закінчення Другої світової війни зміцнилися позиції у світі країн-переможниць, особливо СРСР і США. Почалася боротьба двох курсів — радянського і західного – з питань повоєнного облаштування світу. Дві найсильніші держави у світі – СРСР і США – після війни намагалися якомога більше розширити зони свого впливу у світі.

     Глобальне суперництво цих держав виявилося у гонці озброєнь.

     Протистояння відбувалося також у дипломатичній, пропагандистській, зовнішньоекономічній діяльності. Ця конфронтація дістала назву «холодна війна». Вона не переросла в «гарячу» лише тому, що жодна сторона не була впевнена у своїй перемозі. Із лютого 1946 р. радянська пропагандистська машина розгорнула антизахідну кампанію. Країни Заходу не залишилися у боргу.

     У березні того ж року  колишній прем’єр-міністр Великої Британії Вінстон Черчилль у виступі в американському місті Фултон заявив, що «комуністичний тоталітаризм» замінив собою «фашистського ворога» і планує підкорити світ. За його словами, через усю Європу – від Балтики до Адріатики – пролягла «залізна завіса». (Слайд 7)

      « Х о л о д н а  в і й н а » – ідеологічне, економічне, політичне, культурне протистояння соціалістичних і капіталістичних країн, насамперед СРСР і США, особлива система міжнародних відносин певного історичного періоду (друга половина 40-х – початок 90-х рр. ХХ ст.). (Слайд 8)

Завдання.

    Пояснити визначення «холодна війна» власними словами. Найцікавіші, чіткі і лаконічні визначення записують у спеціальний словник.

 (Використовується метод «Перекладач»)

  1. Причини, етапи та складові «холодної війни»

Завдання. Записати коротко причини  виникнення «холодної війни» за розповіддю вчителя.

     Вчитель. Співвідношення сил у світі після Другої світової війни змінюється: на міжнародну арену виходять дві супердержави – США і СРСР (головні переможці війни, монополісти ядерної зброї, держави з могутнім економічним потенціалом), але ці держави були з різним (антагоністичним) суспільно-політичним ладом, що призвело до конфронтації між ними і формування біполярного світу (так званого «західного», очолюваного США, та «комуністичного» на чолі з СРСР).

      Між США та СРСР поступово наростає суперництво за вплив у світі (СРСР намагалися поширити комуністичні ідеї в інших країнах, США – завадити цьому).

     Щоб довести свою перевагу, кожна зі сторін втягується в гонку озброєнь (особливо у створенні ядерної зброї). Їх суперництво не вилилося безпосередньо у відкриті військові зіткнення, а набуло форми «холодної війни» – ідеологічного, політичного та збройного протистояння в різних куточках планети.

Робота з  таблицями

Завдання учням. Заповнити пропуски в таблицях з використанням тексту підручника (с. 229 – 230).

Етапи «холодної війни» (Слайд 10, показати після заповнення таблиці)

Перший етап

1945–1955 рр.

Розкол світу на два ворогуючі табори та військово-політичні блоки: НАТО та ОВД

Другий етап – друга половина 50-х –60-ті рр.

 

Особливе загострення міжнародної напруги (Карибська криза 1962 р.; війна у В’єтнамі 1964–1973 рр.; зведення Берлінської стіни – 13 серпня 1961 р.; «Празька весна» – 1968 р.)

Третій етап

70-ті – перша половина 80-х років

 

Четвертий етап

друга половина

80-х – початок 90-х рр.

Перебудова і деідеологізація міжнародних відносин, поступова

 

Складові «холодної війни» (Слайд 11).

Х

О

Л

О

Д

Н

А

 

В

І

Й

Н

А

Утворення військово-політичних блоків: НАТО і ОВД

Регіональні конфлікти:

• війна в Кореї 1950–1953 рр.;

• війна у В’єтнамі 1964–1973 рр.;

• Карибська криза 1962 р.;

• війна в Афганістані 1979–1989 рр.

Гонка в галузі космічних досліджень

Економічна війна та взаємна технологічна блокада

Взаємне залякування США та СРСР

Пропагандистська війна

Гонка ракетно-ядерних і звичайних озброєнь

Боротьба розвідувальних служб та здійснення ідеологічних диверсій

Боротьба за вплив у країнах, що розвиваються

1947 р. – «доктрина Трумена» – доктрина «стримування комунізму»

Робота з документами

Північноатлантичний Договір. Вашингтон, 4 квітня 1949 р. (Витяг)

      «…Договірні Сторони підтверджують свою віру в мету та принципи Статуту Організації Об’єднаних Націй і своє прагнення жити в мирі з усіма народами. Вони сповнені рішучості захистити свободу, спільний спадок і цивілізацію своїх народів, що засновані на принципах демократії, свободи та верховенства права. Вони прагнуть забезпечити стабільність та добробут у районі північної частини Атлантичного океану. Вони твердо вирішили об’єднати свої зусилля для колективної оборони і для збереження миру і безпеки. Тому вони домовилися про поданий нижче Атлантичний пакт…

     Стаття 5. Договірні сторони погоджуються, що збройний напад проти однієї чи кількох із них у Європі чи в Північній Америці розглядатиметься як напад проти них усіх; і як наслідок, вони згоджуються, що, якщо такий збройний напад станеться, кожна з них… допомагатиме стороні чи сторонам, які зазнали нападу, шляхом негайного вжиття індивідуально чи за згодою з іншими сторонами такої дії, яка видається їм необхідною, включаючи застосування збройної сили, щоб відновити і підтримати безпеку району північної частини Атлантичного океану…».

 

Договір про дружбу, співробітництво і взаємну допомогу… Варшава, 14 травня 1955 р. (Витяг)

   «Договірні сторони, знову підтверджуючи своє прагнення створити систему колективної безпеки в Європі в результаті ратифікації Паризьких угод, які передбачають створення нового військового угруповання у вигляді «Західноєвропейського союзу» за участі Західної Німеччини, яка ремілітаризується… що посилює небезпеку нової війни і створює загрозу національній безпеці миролюбних держав, переконані в тому, що за цих умов миролюбні держави Європи повинні вжити необхідних заходів для забезпечення своєї безпеки і в інтересах підтримання миру в Європі… вирішили укласти цей Договір про дружбу, співробітництво і взаємну допомогу…»

    Стаття 3. Договірні сторони консультуватимуться між собою з усіх важливих міжнародних питань, що зачіпають їхні спільні інтереси…

    Стаття 4. У разі збройного нападу в Європі на одну або кілька держав-учасниць договору з боку будь-якої держави або групи держав, кожна держава-учасниця Договору… надасть державі або державам, що зазнали такого нападу, негайну допомогу, індивідуально і за згодою з іншими державами – учасницями Договору, усіма засобами, які вона вважатиме за потрібне, включаючи застосування збройної сили…»

    Запитання і завдання до документа.

1. Про що свідчать наведені статті договорів Північноатлантичного союзу і Організації Варшавського Договору?

2. З якою метою були створені військово-політичні союзи за участі СРСР і США?

3. Покажіть на карті території, на які поширювався вплив окремих воєнно-політичних союзів (робота з картою).

V. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда

1. Чи була «холодна війна» холодною?

1. Якими були причини виникнення «холодної війни»?

2. Охарактеризуйте локальні конфлікти в 60–70-х рр. ХХ ст.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §28 підручника і заповнити таблицю «Розрядка міжнародної напруженості».                     

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Виникнення і розгортання «холодної війни» в 40–70-х рр. ХХ ст.

Номер слайду 2

Мета уроку: проаналізувати причини виникнення хід та наслідки “холодної війни”; визначити періоди, складові “холодної війни”; висвітлити військові міжнародні конфлікти у 40;- на поч. 70-х рр. ХХ ст.; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові звязки, критично мислити, висловлювати власні судження. Формувати в учнів комунікативну, інформаційну і громадянську компетентність. Виховувати учнів зацікавлення історією.

Номер слайду 3

Задаємось запитанням:“Чи була “холодна війна” холодною?”

Номер слайду 4

План уроку 1. Початок “холодної війни”. 2. Причини і етапи “холодної війни”. 3. Складові “холодної війни”. 4. Міжнародна розрядка в 70-х рр. ХХ ст.

Номер слайду 5

1. З приводу яких питань виникали суперечності між союзниками на заключному етапі війни?2. Які рішення були прийняті на Ялтинській та Потсдамській конференціях про повоєнне облаштування світу?

Номер слайду 6

Почалася боротьба двох курсів — радянського і західного — з питань повоєнного облаштування світу. Після закінчення Другої світової війни зміцнилися позиції у світі країн-переможниць, особливо СРСР і США.

Номер слайду 7

Колишній прем’єр-міністр Великої Британії Вінстон Черчилль у виступі в американському місті Фултон заявив, що «комуністичний тоталітаризм» замінив собою «фашистського ворога» і планує підкорити світ. За його словами, через усю Європу — від Балтики до Адріатики — пролягла «залізна завіса».

Номер слайду 8

« Х о л о д н а в і й н а » — ідеологічне, економічне, політичне, культурне протистояння соціалістичних і капіталістичних країн, насамперед СРСР і США, особлива система міжнародних відносин певного історичного періоду (друга половина 40-х — початок 90-х рр. ХХ ст.).

Номер слайду 9

Причини “холодної війни”: Наміри СРСР встановити маріонеткові комуністичні режими в країнах Східної Європи. Суперечності між колишніми учасниками антигітлерівської коаліції по питанню майбутнього Німеччини. Боротьба СРСР і США за домінуючий вплив у світі

Номер слайду 10

Етапи «холодної війни »Перший етап —1945–1955 рр. Розкол світу на два ворогуючі табори та військово-політичні блоки: НАТО та ОВДДругий етап — друга половина 50-х —60-ті рр. Особливе загострення міжнародної напруги (Карибська криза 1962 р.; війна у В’єтнамі 1964–1973 рр.; зведення Берлінської стіни — 13 серпня 1961 р.; «Празька весна» — 1968 р.)Третій етап —70-ті — перша половина 80-х років. Розрядка міжнародної напруженості, її розвиток і закінчення. Четвертий етап —друга половина80-х — початок 90-х рр. Перебудова і деідеологізація міжнародних відносин, поступова ліквідація військово-політичного розколу світу й закінчення «холодної війни»

Номер слайду 11

Складові «холодної війни »ХОЛОДНАВІЙНА Утворення військово-політичних блоків: НАТО і ОВДРегіональні конфлікти:• війна в Кореї 1950–1953 рр.;• війна у В’єтнамі 1964–1973 рр.;• Карибська криза 1962 р.;• війна в Афганістані 1979–1989 рр. Гонка в галузі космічних досліджень. Економічна війна та взаємна технологічна блокада. Взаємне залякування США та СРСРПропагандистська війна. Гонка ракетно-ядерних і звичайних озброєнь. Боротьба розвідувальних служб та здійснення ідеологічних диверсій. Боротьба за вплив у країнах, що розвиваються1947 р. — «доктрина Трумена» — доктрина «стримування комунізму»

Номер слайду 12

Доктрина Трумена припускала: - Надання економічної допомоги країнам Європи. - Створення військово-політичного союзу західних країн під керівництвом США. - Розміщення уздовж кордонів СРСР мережі військових баз США. - Підтримку внутрішньої опозиції в країнах Східної Європи. Використання ядерної зброї.

Номер слайду 13

“Доктрина стримування”: Жорстке реагування уряду США на кожну спробу СРСР розширити сферу свого впливу; Створення здорового, благополучного, впевненого в собі суспільства в країнах Заходу для протистояння проникненню комунізму.

Номер слайду 14

Розкол світу на дві воєнно-політичні системи. Бельгія. ДаніяІсландіяІталія. Люксембург. Нідерланди. Великобританія. Норвегія. Португалія. Франція. Канада. США4 квітня 1949 р. – створення Організації Північноатлантичного договору (НАТО)

Номер слайду 15

Розкол світу на дві воєнно-політичні системи. Травень 1955 р. – створення Організації Варшавського договору (ОВД) – військово-політичного союзу комуністичних держав. Посилення конфронтації двох блоків – ОВД і НАТО. (ОВД) — віав Болгарія. Угорщина. Румунія. Польща Албанія НДРЧехословаччина. СРСР

Номер слайду 16

Гонка ракетно-ядерних озброєнь1949 р. – випробування ядерної бомби в СРСР1952 р. – випробування в США першої водневої бомби1953 р. – випробування в СРСР першої водневої бомби

Номер слайду 17

Берлінська криза 1948 – 1949 рр. Блокада Берліна – перша відкрита конфронтація СРСР з колишніми союзниками. Почавшись 24 червня, вона продовжувалась 324 дні. За цей час постачання двохмільйонного населення Берліну взяла на себе авіація союзників. Радянські війська не чинили перешкод польоту літаків над Східною Німеччиною.

Номер слайду 18

1950– 1953 рр. Війна в Кореї (спроба поширення комуністичного впливу на Сході СРСР в союзі з комуністичним Китаєм). Перша спільна військова операція ООН проти Північної Кореї

Номер слайду 19

1962 р. Карибська криза (внаслідок спроби СРСР в ході підтримки кубинської революції змінити баланс ядерних сил). Загроза розгортання збройного конфлікту світового масштабу

Номер слайду 20

Берлінська стіна Протягом однієї ночі на 13 серпня 1961 р. була побудована потужна стіна, яка переділила Берлін на Східний і Західний. Стіна була зведена з метою запобігання масовій втечі жителів НДР у Західну Німеччину. ЇЇ будівництво здійснювало близько 30 тис. військовослужбовців східнонімецької армії.

Номер слайду 21

1964 –1973 рр. Агресія США в Індокитаї — В’єтнамі

Номер слайду 22

1967 р. «Шестиденна війна» Ізраїлю проти арабських держав

Номер слайду 23

Домашнє завдання. Опрацювати § 28 підручника. Заповнити таблицю «Розрядка міжнародної напруженості».

zip
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
2085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку