Урок з природознавства 1 клас ": Осінь. Сезонні зміни у природі. Відліт птахів. Підготовка до зими тварин."

Про матеріал
Матеріал до уроку підібраний з урахуванням особливостей розвитку та потреб дучнів з ООП. Під час уроку діти познайомляться з красою осінньої природи та різноманіттям процесів , які відбуваються в природі восени. Відкриють перед тобою світ живої та неживої природи, навчать берегти навколишній світ.
Перегляд файлу

Урок : природознавство.

Клас : 1

Тема: Осінь. Сезонні зміни у природі. Відліт птахів. Підготовка до зими тварин.

Мета:закріпити знання про сезонні зміни в живій та неживій природі.      Розвивати інтерес  і спостережливість за життям птахів і тварин.     Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.

 

Хід   уроку

І. Нервово - психологічний настрій дітей

   Відео, мультфільм про осінь,фото-слайд                                          ( слайд 1)

( звучить музика, діти сідають на свої місця, готуються до початку уроку)

Пролунав уже дзвінок,

Розпочати час урок.

  - Зайшовши до класу ви чули музику, звернули увагу на екран. Може хтось мені підкаже, про що йтиме мова на уроці?

ІІ Основна частина уроку.

1.Нервово – психологічний настрій                                                ( слайд2)

- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми здійснимо подорож у казковий світ природи. Під час подорожі  ми  повинні з’ясувати,  які зміни відбулися в житті живої і неживої природи восени. 

А тема нашого уроку                                                                            ( слайд2  *)

«Осінь. Сезонні зміни у природі. Відліт птахів. Підготовка до зими тварин.»

-  Подивіться, скільки  у нас сьогодні гостей! Подаруйте гостям посмішку,  поділіться своїм гарним настроєм і до роботи. Ми сьогодні повинні показати гостям чого навчилися на попередніх уроках, що знаємо, що вміємо.               Пам'ятаємо: - хочеш відповісти – підніми руку;  - на уроці не можна – ходити, говорити, вставати без дозволу.                                                                                                                         - А тепер до справ!!!

2. Асоціативний кущ.                                            (слайд3)          осінь

- Давайте згадаємо і назвемо всі чотири пори року? А почнемо з самої теплої пори  ЛІТО, (далі діти називають всі пори року: ОСІНЬ, ЗИМА, ВЕСНА).

- Всі пори року мають свої ознаки

 - Що ви собі уявляєте, коли чуєте слово "осінь"? (жовте, червоне листя, темні хмари, голі дерева, відлітаючих  птахів, гриби, дощик і т.п.)

- Так, ви назвали багато осінніх прикмет – це і …….              (слайд3  ***********)

 

3. Робота в парах                                                     (слайд 4)

- А скажіть мені будь ласка, а скільки осінь має місяців? Як називаються осінні місяці?  (вересень, жовтень, листопад)

Кожний місяць осені має якусь прикмету. Ось наприклад:  у вересні -…(діти йдуть до школи),   у жовтні - …(жовтіє листя) , тому цей місяць так і називають; у листопаді - …(опадає листя, дерева стають голими), тому і листопад.

- Коли сонце світить яскравіше і тепліше, у вересні чи  у листопаді?( у вересні) 

А зараз ми пограємо .  (Робота в парах)                                        

У вас на столах лежать малюнки осінніх місяців. Треба  їх викласти у певній послідовності; вересень, жовтень, листопад.

( перевіряючи виконання завдання, вчитель задає питання :     (слайд 4  ***)

 

5. Перегляд картин українських художників.                        (слайд 5)

Осінь – чудова, різнобарвна, чарівна пора року.                                                                                   - Багато українських художників писали осінні пейзажі. Я вам пропоную переглянути деякі з них.                                                                (слайд 5 ****)

- До речі, а що таке пейзаж? (малюнок, на якій зображені картини природи)

 

6. Хвилинка поезії.                                                                         (слайд 6)

  - Та не тільки художники милувалися красою осені.  Її чарівність оспівували в своїх віршах поети. Сьогодні діти приготували для вас вірш Марії Пономаренко «Осінь пензлика взяла».

                                       Осінь пензлика взяла                                (слайд 6 *)

 


Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки

золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
А довкруг, довкруг травиця
тихо-тихо золотиться.
Ось палахкотять калина,
горобина і шипшина.
Не вгаває щедра осінь,
а малює неба просинь.
Ще — тоненькі павутинки,
сірий дощик і хмаринки…
Пензлик біга без упину —
гарна в осені картина.
 


                                                                                            (Марія Пономаренко)

 

- Восени, коли йдуть дощі, в лісі з'являється багато чого..? (грибів)

- А ви знаєте, що гриби бувають   (їстівні і отруйні)? Не можна збирати гриби без дорослих і ті, які вам не знайомі. Але й отруйні гриби не можна знищувати, адже  це  їжа для лісових звірів.

- Давайте і ми побудемо трохи грибочками.  

 

7.Фізкультхвилинка                                                                        (слайд 7)

Заховалися грибочки за горбочки, за пеньочки

Дощ пройшов повиростали і великими всі стали.

І від радощів всі разом закружляли всі одразу.

Але ось грибник до лісу за грибочками прийшов.

А грибочки за пеньочки, щоб грибник їх не знайшов.

 

8.  Звуки птахів                                                                                        (слайд  8)

-  Чиї голоси ви щойно почули?  Який настрій  у вас  викликає спів пташок?   - Птахи – прикраса нашого життя.                                                                                                

- Яких птахів ви зустрічали в нашій місцевості? Назвіть їх.  (відповіді дітей)                                                                                             

- Давайте поглянемо на екран, поміркуємо і скажемо де живуть птахи?   (слайд  9 )

      ( в наших домівках,  (слайд  9 *)                                     

                            в парках та лісах, (слайд  9 **)

                                                           на водоймищах.)  (слайд  9 ***)

           

- Як ми називаємо тих птахів, які живуть в наших оселях?                    (слайд 10 *)

- А як ми називаємо тих птахів, які живуть в лісах, на водоймищах, в парках…?                                                                                                                                      ( слайд 10   **)

 

-На відміну від домашніх птахів, дикі птахи змушені самі знаходити собі їжу, будувати дім, піклуватися про своїх діточок.

Пізньої осені , коли вже немає насіння і комах, птахи змушені летіти у вирій ( теплі краї).

-  А як називаються птахи, які відлітають у вирій?

- Яких ви знаєте перелітніх птахів?   (перелітні птахи: солов’ї, стрижі, зозулі, ластівки, дикі качки).                                                                                             Навесні вони знову повернуться у рідні місця.

Птахи, які на зиму не відлітають, а пристосувалися знаходити їжу під снігом, у корі дерев і чагарників, називаються ….(   зимуючими) .
-  Яких ви знаєте зимуючих птахів?      

9. Гра «Поділи на групи»                                                  ( слайд  11 )  

- Я пропоную вам перевірити свої знання і трохи погратись.                                                                 Зараз ми розділимось на дві команди. Кожна команда отримає  10 фото птахів.                          1-ша  команда повинна вибрати тільки зимуючих птахів, 2-га команда – тільки перелітних.                                                                         ( слайд  11 *)  

А потім перевіримо свої знання.                                     ( слайд  11* * *)    

                                                                                                                                                                                 -  В сильні морози птахам треба більше корму, щоб не замерзнути. Але вони його не знаходять. У пошуках їжі птахи прилітають ближче до людської оселі.                                                                                                                                                   - Розкажіть,  як  можна  допомогти  птахам  пережити  зиму.    ( слайд 12)

9. Практична робота. Подаруй пташкам годівничку.

- Так,  ми знаємо, що робити. На урок кожен із вас прийшов не з пустими руками.

- Який подарунок ви  разом з батьками зробили для пташок, які залишаються зимувати? 

- А що в них будемо класти? (діти показують виготовлені годівнички та корм для пташок)

- Покажіть гостям  які горні їдальні ви зробили для пташок. На ГПД разом з Оленою Іванівною ми прикріпимо  їх  у шкільному садочку і будемо пильнувати, щоб там завжди було чим поживитися пернатим. Домовились?!

 

10. Як готуються звірі до зими (білка, заєць, їжак)  

Та не тільки пташки пристосовуються до зимових умов, лісові звірі теж готуються до зими. Хтось робить запаси на зиму, хтось готує собі теплесеньке ліжко, щоб проспати цілу зиму, хтось змінює шубку, а хтось……. Не буду я все розповідати, ви і самі все знаєте і нам розкажете.

 11.   Творча робота в групах.                                                          (слайд  13)

 Конверт. Підпис: «Для розумних та кмітливих».                                                                                        -А в нашому класі є розумні…, а кмітливі?  Тоді цей конверт справді для нас. Давайте відкриємо і подивимось, що в ньому. ( В конверті розрізані на 4-5 частин фото білки, зайця, їжака. З іншого боку  стоять цифри 1, 2, 3 відповідно до розрізаного малюнка. Діти розбирають частини фото і розподіляються на три групи.)

Завдання: скласти картинку, надати інформацію про даного звіра  за планом.

                                 План.

  1. Опиши звіра.
  2. Де живе.
  3. Як готується до зими.                     

                                                                                                       (слайд 14  *,*,*)

(діти розповідають як готуються до зими білочка, зайчик, їхачок)

- Молодці. Добре справились  із завданням. Але у мене залишилось до вас останнє запитання.

- Їжачок, білочка та заєць – це …( які)…… тварини?  Чому? 

ІІІ. Заключна частина уроку.                                                      

-Ось і закінчилась наша мандрівка в осінь.

-А чи сподобалась вам наша мандрівка? А чим саме?

- Давайте підсумуємо, які відбулися сезонні зміни у живій та     

 неживій природі.           

   Гра « Мікрофон»                                                                           (слайд 15)            

-Дякую вам за активну участь на уроці, за те, що перетворили його на справжнє свято. І яка б пора року не була в природі – осінь чи весна, зима чи літо, -  я бажаю, щоб у вашому серці завжди панувала весна!                                  (слайд 16) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Цвєткова Олена
Додано
9 жовтня
Переглядів
288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку