Урок з природознавства 2 клас на тему: "У царстві тварин"

Про матеріал

Урок з використанням мультимедійної презентації.

Мета: закріплювати набуті знання учнів про різноманітний світ тварин. Вміти свідомо і повністю відтворювати вивчений матеріал про їх різні групи. Формувати уміння застосовувати набуті знання при розпізнаванні тварин за істотними зовнішніми ознаками. Розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення причинно-наслідкових зв'язків живої та неживої природи, взаємозв'язків між рослинами і тваринами, між самими тваринами. Виховувати здатність бачити красу в природі, дбайливе ставлення до тварин та всього живого на планеті.

Перегляд файлу

У царстві тварин

Предмет: Природознавство

Клас: 2

Тема: У царстві тварин

Мета: закріплювати набуті знання учнів про різноманітний світ тварин. Вміти свідомо і повністю відтворювати вивчений матеріал про їх різні групи. Формувати уміння застосовувати набуті знання при розпізнаванні тварин за істотними зовнішніми ознаками. Розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення причинно-наслідкових зв’язків живої та неживої природи, взаємозв’язків між рослинами і тваринами, між самими тваринами. Виховувати здатність бачити красу в природі, дбайливе ставлення до тварин та всього живого на планеті.

Обладнання: комп’ютерно-орієнтоване середовище.

Мультимедійний супровід уроку

Тип уроку. Урок закріплення і застосування знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Організація класу.

- Діти, привітайтеся з нашими гостями, посміхніться один одному і сідайте за парти. Зараз у нас урок «Я і Україна». Розпочнемо його з перевірки домашнього завдання.

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальна перевірка самостійного виконаної домашньої роботи в зошиті до підручника.

2. Гра "Хто це? Учні принесли свої улюблені іграшки, які зображають тварин. Заховали їх від своїх однокласників і приготувалися до проведення гри «Хто це?».

Правила гри. Учень описує тварину-іграшку за особливими ознаками, загадує загадку, прислів`я чи приказку, а учні відгадують. Потім, діставши з схованки іграшку, розглядають.

III. Актуалізація опорних знань.

- Сьогодні ми знову вирушимо у цікавий світ природи. Адже кожної хвилини, щомиті всі спілкуємося з навколишнім світом. І, мабуть, ви вже встигли помітити: все, що нас оточує, перебуває в нерозривному взаємозв’язку, живі організми повністю залежать від неживої природи. Та й у самій живій природі все пов`язане одне з одним. Ми також є невід`ємною частиною велетенського Всесвіту.

Крокуючи до школи, ми щоденно зустрічаємо одну дивну красуню, яка чемно зі всіма вітається. Інколи торкне кожного з нас теплим сонячним промінчиком, то вранці щіпне морозцем за носик, або помахає золотаво-багряним листочком. (Слайди 2 – 4.)

Вона ходить лісом, гаєм,

Всі дерева роздягає.

Пензлем чарівним малює,

Всім на зиму харч готує,

Інколи слізьми заллється.

А як трохи засумує,

То й сніжком нас почастує.

- Чи здогадались, хто вона?

- Це осінь чарівна!

Підсумки фенологічних спостережень.

Підведемо підсумки спостережень за змінами в природі.

Розгорніть зошити на с.61.

Назвіть осінні місяці.

- Який зараз місяць осені?

- Який тиждень жовтня місяця?

- Який день місяця?

- Який день тижня?

- Сьогодні четвер, 21 жовтня. Жовтень – це середина осені, «золота пора бабиного літа».

- Яка погода переважала впродовж тижня вітряна чи тиха? - Вітряна.

- Як виглядало небо? - Похмуро.

- Чи випадали опади і які? - Був дощ. (Слайд 5.)

- Діти, третій тиждень жовтня місяця відзначився зниженням температури повітря та помірними дощами. Жовтень завжди приходить як не дощами, то зі снігом.

- Доведіть, чому такі зміни відбулися в природі восени?

- Які зміни ви помітили в живій природі?

- Птахи відлетіли в теплий край, тому що немає корму. Звірі готуються до зими: заготовляють запаси їжі деякі лягають в сплячку.

Отже, залежно від висоти Сонця змінилося життя рослин, тварин і людей на планеті. (Слайд 6.)

IV.Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, ви спостережливі учні. Адже помітили, що природа живе за власними законами. Нам треба прагнути зрозуміти їх і дотримуватись. На уроці ми будемо вчитися свідомо і повністю відтворювати раніше вивчений матеріал, застосовувати його для встановлення причинно – наслідкових зв`язків у природі. Щоб пробуджувати в собі здатність бачити красу природу та бажання її охороняти і збагачувати.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Розгадування кросворда

- Я пропоную розгадати кросворд, в якому зашифрована тема уроку. Увага на екран. (Слайд 6.)

- Слухайте загадки і розгадайте їх.

1 Смугаста кішка живе в лісі? 

2 Уночі гуляє, а вдень спочиває? 

3 Червонясту шубку має,

  По гілочкам, вона стрибає.

  Горішки й шишки все збирає.

4 Хижий звір із темним хутром у білу смужку, впадає на зиму в сплячку.

5 Прийшла кума за хвостом – віником на бесіду з милим півником.

6 Тварина рогата, що має рогів багато.

7 У лісі біля пня біготня і метушня, народ робочий весь день клопоче.

2. Повідомлення теми уроку

- Читаємо з дошки запис: Тема «У царстві тварин».

Отже, ми вирушаємо в царство тварин.

3. Оголошення плану уроку

На уроці ми:

Згадаємо групи тварин, які живуть на Землі.

За якими характерними зовнішніми ознаками їх можна розпізнати?

З`ясуємо, чому треба оберігати природу? (Слайд 15.)

VI. Фізкультхвилинка.

- Діти, ви вже трішки стомились. Тому оздоровча музико-терапевтична педагогіка «Піснезнайка» запрошує вас на відпочинок з піснею «О, Земле». (Уривок пісні від слів ...Ростуть на планеті гриби та рослини... і до кінця.)

Помилуйтеся красою різноманітної природи нашої планети. Зверніть увагу, як людина впливає на рослинний та тваринний світ нашої Землі. Співайте та виконуйте довільні рухи під музику. (Слайди 16 – 40.)

VI. Сприймання й осмислення нового матеріалу

1. Розповідь з елементами бесіди про тварин - Яка природа оточує нас довкола? (Слайд 41.)

- Що належить до неживої природи?

- Що належить до живої природи?

- Чим жива природа відрізняється від неживої?

Отже, тварини – це жива природа. Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів, місце для облаштування житла.

Звірі живуть у лісах, птахи літають у повітрі, кроти, миші-у норах, на деревах-комахи гусінь, у воді (річках, ставках, озерах, морях)-риби. Вони всі різні за розмірами та властивими їм ознаками.

2. Слухання казки Ю.Дмитрієва «Що таке ліс». (Слайди 43 – 50.)

-Запрошую вас в чарівну казку природи Ю.Дмитрієва «Що таке ліс».

Послухайте її і запам`ятайте все про різні групи тварин лісу.

Ілюстрації до казки

Одного разу художник вирішив намалювати ліс.

-Що таке ліс? – розмірковував він.  –Звісно, ліс – це дерева.

І намалював  дуби, ялини, сосни, кущі ліщини, зелену траву і яскраві квіти. А в куточку картини він намалював  маленького чоловічка з довгою бородою – дідуся – лісовичка. Бо який же це ліс без лісовичка?

Повісив художник свою картину на стіну, помилувався нею і кудись поїхав. Коли за деякий час він повернувся, то на картині побачив лише чорні стовбури дерев.

-Що трапилось з лісом? Чому він пропав? – жахнувся він.

-Ти забув намалювати гриби, - озвався дідусь-лісовичок.

Без грибів не буде лісу.

Художник узяв пензля й намалював знову  дерева й кущі, траву, квіти, а серед трави-гриби. Проте ліс продовжував усихати.

- Це тому, що у твоєму лісі немає комах,- зауважив лісовичок.

Художник знову взявся за пензля, і  на квітах та листячку з`явилися яскраві метелики і моторні жуки.

- Ну, нарешті, усе в порядку - вирішив художник і, це раз помилувавшись картиною, знову кудись поїхав.

А коли він невдовзі з`явився, то не повірив власним очам; на місці розкішного килима з квітів і трав була лише оголена земля. І дерева теж були голі, неначе взимку.

Художник підійшов ближче… і вжахнувся. Весь ліс було вкрито товстим шаром гусені та жуків. Навіть лісовичок з острахом відсунувся на край картини і вигляд мав дуже засмучений.

- Це ти у всьому винний! –заволав художник. Ти наказав мені намалювати комах. А вони з`їли весь ліс! Що ж робити? Невже я не зможу ніколи намалювати справжній ліс?

- Ніколи, - мовив лісовичок, - якщо не намалюєш  птахів. Тому, що справжній ліс не може існувати без птахів. Художник не сперечався, узяв пензлі, фарби. Він знову намалював  дерева, кущі, траву і квіти. Під деревами й у траві він хитро замаскував  гриби на листя посадив  метеликів, бджіл і бабок,  а на гілках з`явилися  веселі птахи. Працював він довго. Та, коли йому здавалося, що роботу закінчено, лісовичок мовив.

- Мені затишно у цьому лісі. Однак я не хочу, щоб він знову загинув.

- Але чому ж він тепер може загинути?  Адже в ньому все є!

- Не все, сказав лісовичок. Намалюй жабу і ящірку.

І художник намалював  жабу і ящірку  І ще різних звірів: вовка, лисицю…

Він завершив роботу. – Ось, нарешті, це справжній ліс, почувся голосок дідуся-лісовичка. Тепер він буде жити. Тому, що тут є все: і дерева, і гриби , і квіти, і тварини. Це ліс зі всіма його мешканцями, яких інколи неможливо зразу й політики. (Співає соловейко)

VII. Первинне застосування набутих знань.

1. Розгляд ілюстрацій тварин і віднесення їх до певних груп за зовнішніми ознаками.

- Діти, про які групи тварин розповідалося в казці? (Слайд 51.)

- Доведіть, що це дикі тварини. (Вони самі забезпечують своє проживання і безпеку)

- В 2 класі ми знайомимося з 3 групами тварин, а в природі їх є багато і вчити це будемо в наступних класах.

- То за якими зовнішніми ознаками ми розрізняємо комах (6 ніжок, голова, груди, черевце, невеликі тварини) (Слайди 52 – 53.)

- Назвіть одним словом цих тварин. (Слайд 54.) Це птахи. В лісовому нижньому куточку – це соловейко, голос якого лунав у казковому лісі.

- За якими зовнішніми ознаками ви їх пізнали? Тіло вкрите пір’ям, 2 лапки, 2 крила для польоту, дзьоб.

- За якими зовнішніми ознаками ми відрізняємо звірів? (Слайди 56 - 57.) Тіло вкрите шерстю, 4 лапи (ноги), народжують малят і годують молоком.

- Всі тварини за способом харчування поділяються на: рослиноїдні, всеїдні, хижі.

2. Гра «Піймай комаху»

- Діти, щоб краще вам запам’яталися групи тварин, я пропоную пограти в гру «Піймай комаху». Я називаю тварину, а ви плескаєте в долоні, щоб піймати лише комаху. Вовк, бджола, муха, комар, їжак, сом, кінь, міль, метелик, лелека, курка. (Слайд 76.)

- Подивіться, як комп’ютер оцінив вашу роботу (Слайд 59.)

VIII. Формування творчих умінь і навичок

1. Відповіді на запитання та складання ланцюжка живлення за змістом казки

- Діти, ми щойно побували в казковому лісі, згадали, які групи тварин його населяють.

- Скажіть, чому ж стали голі дерева?

- Хто ж врятував ліс і знищив гусінь?

- Хто полює в природі на птахів?

- Отже, так у природі встановлюються ланцюжки живлення. (Слайд 61.)

2. Відеофрагмент про куницю (Слайд 62.)

- Діти, зверніть увагу на куницю. Це хижак. Живе не тільки в лісі, а й у посадках, в тихих заростях кущів. До здобичі вона підкрадається дуже швидко і тихо. З’їдає дрібних птахів та звірів. Має пухке, тепле хутро, на неї люблять полювати браконьєри.

- Подивіться відео сюжет про неї.

3. Незвичайні хижаки та складання ланцюжка живлення з ними.

Я хочу розповісти вам ще про незвичайних хижаків, яких у природі важко зустріти.

- З чого починається ланцюжок живлення? (Слайд 63.)

Розгляньте малюнки, назвіть тварин, яких ви пізнали. Більша тварина – лісовий тхір. Він родич куниці. Поїдає багато птахів та дрібних звірів. Має дуже м’яке, красиве хутро. Через це на нього полюють браконьєри і знищують тхорів. Тхір занесений до Червоної книги України. (Слайд 64.) Червоною книга названа тому, що червоний колір – це сигнал, який попереджує про небезпеку. Ця книга звертається до людей зі словами : «Зупиніться! Подумайте, що ви робите, до чого це призведе!» в Червону книгу вчені занесли світ неповторний та чудесний, що поступово вмирає, давно порятунку в нас благає.

– А ця маленька тваринка схожа на мишку називається землерийка. (Слайд 65.) Вона надзвичайно агресивна, з величезною жадібністю і дуже швидко накидається на все живе, що ворушиться, роздирає на шматки здобич, ковтає і їсть без зупину. Це найстрашніший хижак і займає 1 місце серед хижих звірів через свою жорстокість, спритність і ненаситність до здобичі.

Пропоную подивитися відео про землерийку. Отже, поясніть, як утворився ланцюжок живлення між рослинами і тваринами, між самими тваринами.

4. Робота в зошитах (с.15).

5. Робота з підручником (с.32-35)

Дикі тварини живуть на планеті всюди: і в лісі, і в полі, і у воді, і в ґрунті. І кожна має в природі своє призначення і місце. Через це кожну з них треба охороняти і захищати.

- Погортайте сторінки 32-35, розгляньте малюнки, і скажіть, про яку групу тварин ми ще не згадали? ( свійських тварин)

- Назвіть їх.

- Доведіть, що вони свійські.

6. Загадки про свійських тварин. (Слайди 69 – 70.)

7. Відповідь про домашніх тварин.

Ці тварини колись теж були дикими. Але люди, спостерігаючи з ними, помітили, що від цих тварин можна отримувати користь: їжу, одяг, допомогу. Якщо їх приручити, поселити біля себе та доглядати. Так дикі тварини стали свійськими, ручними, годують людей, охороняють і допомагають в роботі.

8. Гра «Що нам треба знати й мати?»

9. Самостійна робота (зошит с.15)Завдання 3 або 4. Вибрати одне завдання з двох і самостійно виконати. Пояснити, чому було обрано саме це завдання?

10. Пам’ятники тваринам (Слайди 72 – 73.)

- На Алясці стоїть єдиний в світі пам’ятник китам, які до сьогодні годують корінне населення Аляски – ескімосів.

- Також на Алясці є пам’ятник комару. Вважається, що ця тварина загартовує дух і силу волі людей, що проживають на цій землі. Адже влітку на Алясці хмари комарів і боротися з ними дуже важко.

ІХ. Підведення підсумків навчальної діяльності. (Рефлексивно-оцінювальна складова уроку. Метод незакінчених речень.)

- На уроці я дізнався…

- На уроці я отримав такі знання…

- Мені на уроці…

- На уроці я зрозумів, що…

- Ці знання я можу використати в подальшому житті…

- Я оцінюю свою роботу …

- У мене… настрій, тому що…

Х. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати завдання з підручника с.37

 

docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
2847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку