Інтегрований урок з української мови, природознавства та математики допоможе вчителям в цікавій формі розповісти дітям про те, як зимують звірі, закріпити знання про слова , які відповідають на питання хто? що? та через приклади і задачі закріпити табличне множення числа 2.
Урок з української мови,
природознавства, математики.
Тема: Слова, що відповідають на питання хто? що?(іменники).
Як звірі пристосувались до життя взимку?
Закріплення табличного множення числа 2
Розв’язування задач вивчених видів.
Мета:
формувати вміння ставити питання до слів-іменників, визначати назви істот і неістот;
продовжувати формувати поняття «звірі», дати уявлення про те, як зимують звірі;
закріпити обчислювальні прийоми додавання і віднімання; розвивати вміння розв’язувати задачі на множення;
розвивати мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять;
виховувати бережливе ставлення до природи, почуття відповідальності за спільну роботу;
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку
1.Організація класу
Продзвенів уже дзвінок…
Починається урок.
Повернімось до гостей.
Дружно скажем: «Добрий день!»
2.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми будемо закріплювати уміння ставити питання хто? або що ? до слів
Дізнаємось як зимують лісові мешканці.
А ще розв’язуватимемо приклади і задачі на множення числа 2 та вивчених видів.
3. Актуалізація опорних знань
Вправа «Взаємні запитання»
(діти в парах задають питання із даної теми «Речення. Слова, що відповідають на питання хто? що?» один одному)
-Яка зараз пора року?
На фоні відео «Зима» читаю вірш
Бичко Валентин
Дорога біла стелеться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас зима.
Льодком тоненьким скована,
Спинилася ріка.
Повита тихим сном вона,
Весняних днів чека.
І ліс дріма. Безлистною
Верхівкою поник.
Над ним пісні висвистує
Лиш вітер-сніговик.
-Які ознаки зими ми спостерігаємо?
Я сьогодні назбирала сніжинок і буду оцінювати ними ваші знання.
4.Каліграфічна хвилинка.
Ве за жай лен ртф
5.Робота із словниковими словами.
Прочитайте хором слова, що записані на дошці.
-Що у них спільного?(вони іменники, словникові)
Ведмідь, календар, жайворонок, заєць, медаль, портфель,дятел.
-Поставте запитання до словникових слів .
-Які слова відповідають на питання хто? що?
Запишіть словникові слова
-Серед словникових слів знайдіть слова, що називають звірів і підкресліть їх.
Ведмідь, заєць.
За якими ознаками ви їх визначили?
(Тіло покрите шерстю і більшість вигодовують своє потомство молочком)
-А чи змінилося життя ведмедя взимку?
Про це нам розкажуть наші знавці природи.
1)Термін життя ведмедів в дикій природі приблизно 30 років. Всі ведмеді, крім білого і панди, впадають у зимову сплячку. Під час сплячки ведмідь нічого не їсть , тому втрачає до половини маси тіла. Існує він у цей час завдяки жиру,що нагуляв за літо. В середині зими у ведмедиці з’являються маленькі сліпі і немічні ведмежата.
-А чи заєте ви, що…
Нормальний пульс ведмедя 40 ударів на хвилину, а коли він впадає в сплячку пульс стає 8 ударів на хвилину. На скільки ударів знижується пульс ведмедя під час сплячки?
(40-8=32 удари за хвилину)
-А нормальний пульс школяра 7-8 років 90-100 ударів за хвилину.
2)Чому ведмідь взимку смокче лапу? Якщо говорити точніше, тварина її обгризає. Огрубіла шкіра на лапах починає оновлюватись і дуже свербить тому ведмеді автоматично починають обгризати лапи, здираючи стару шкіру і звільняючи нову. Якби тварини цього не робили, то могли відчути такий сильний дискомфорт, від якого могли б і прокинутися.
-До якої групи за способом живлення належить ведмідь? Запишіть речення:
Ведмідь – всеїдна тварина.
Пропоную гру «Хто? Що?»
Я буду називати вам продукти харчування ведмедя, а ви ставте до цих слів запитання хто? або що?
Малина, риба, гриби, горіхи, ящірки,каштани, мурахи, мед,кукурудза, яблука,пташенята, жуки, жаби.
-А чи відомо вам, що ….
Задача.
Тренований спортсмен пробігає 35 км за годину, а ведмідь може розвити швидкість на 20 км за годину більшу. Яку швидкість може розвити ведмідь?
(35+20=55)
Розв’яжіть приклади і ви дізнаєтесь про яку тваринку ми будемо далі говорити ( всі самостійно, 1 біля дошки)
2х7=14 З
2х5=10 а
2х6=12 є
2х8=16 ц
2х9=18 ь
Звуко-буквений аналіз слова Заєць- з а й’ е ц’
-А що вам відомо про життя зайця взимку?
Знавці природи повідомляють:
1)Заєць - активний цілий рік. Взимку вони підбирають собі місця для лежанки. Найчастіше використовують природні схованки - під кущем, деревцем, каменем, пеньком. Якщо зима сніжна, то зайці риють для себе нори в снігу. Від чисельних ворогів зайців рятують чудовий слух, швидкий біг (до 70 км за годину) .
2)Взимку заєць їсть пагони і кору різних дерев і чагарників. При можливості розкопує і поїдає трав’янисті рослини та ягоди; годується сіном у стогах. В лютому у зайців з’являється потомство
( до 8 зайченят).
Щоб виносити повноцінних дитинчат зайчисі потрібно 40 днів. Новонароджене зайченя важить близько 100 г. Ця крихітка, ледь з'явившись на світ, добре вдягнена в хутро, все бачить і навіть вміє бігати! А через два-три дні його вже не наздоженеш. Силу дає дуже поживне материнське молоко. Попивши такої суміші, зайченята можуть протриматися без їжі 4 дні. До 17 днів зайченята, хоча вже й починають їсти траву, не можуть обійтися без молока.
Задача
Весною довжина тіла зайця становила 54см. За літо зайчик підріс на
16см. Якою стала довжина тіла зайця?
Записати в зошит: 54+16=70см=7дм
Фізкультхвилинка «Зайчики»
-А де живуть ведмідь і заєць? ( В лісі, бо вони дикі тварини)
Ліс – це природне багатство, яке треба берегти, захищати, охороняти від вогню і зловмисників.
-Як можемо ми з вами охороняти ліс?
Ці функції включає професія лісника.
-А які ще професії ви знаєте?Обговоріть це в парах.
Назвіть професію і поставте запитання .
Складіть речення зі словом «лісник».
В лісі за кабанами доглядає лісник.
Запишіть речення під диктовку. Знайдіть слово, що відповідає на питання хто?.
-А як живуть взимку дикі кабани?
Дикі кабани риють взимку глибокі рови, шукають жолуді. Під час сильних морозів дикі свині нагортають великі купи листя і трави, зариваються в них і поринають в сплячку
Відео про кабанів
Вправа «Одне ціле»
(вчитель читає задачі, а діти в мікрогрупах(по 4 чоловіка, сидячи за партами) відшукують правильну відповідь)
Йшли три їжаки
Несли по 2 буряки.
А ви їм допоможіть –
Буряки ті полічіть. (2х3=6)
У їжака налічується 36 зубів , а в дорослої людини? (32). На скільки зубів більше у їжака? (36-32=4)
До старості у їжака всі зуби можуть випасти.
Як живуть їжаки взимку?
-Спишіть речення з дошки. Знайдіть в ньому слово, що відповідає на питання хто?,що?
Взимку їжаки зариваються в листя і поринають в сплячку.
Доречі,сплять їжаки 128 днів.
У сплячих їжаків дихання загальмовано. Коли їжак спить — температура його тіла падає до 2 градусів тепла, а в нормальних умовах вона на 32 градуси більша. Яка температура тіла їжака в нормальних умовах? (2+32=34)
Об’єднуємось у групи ( по варіантах) Час роботи 3хв
Вправа «Добери за зразком»
— До слів, які відповідають на питання хто?, доберіть за зразком слова, які відповідають на питання що?
Хто? Що?
Комбайнер …………….. ………… комбайн
Моряк море
Лісник ліс
Школяр школа
Лікар лікарня
Музикант…………………………….музика
Капітани 6 груп зачитують по 1 парі слів.
Знавці природи дізнавалися як же білка переживає зиму.
1)Білки перечікують сильні морози та завірюху у теплих гніздах. Кубельце тваринка облаштовує у дуплі або ж будує сама з гілок і хмизу – кругле, як м’ячик. Звірятко спить, загорнувшись клубочком, а пухнастим хвостом вкривається, наче ковдрою.
2)За погожої днини білочки виходять шукати свої запаси, зроблені влітку і восени. Жолуді, горіхи, зернята білки ховають у дуплах дерев, у щілинах кори або закопують, гриби та ягоди сушать, наштрикуючи на гілочки.
Відео про білочку
Запишіть розв’язок задачі виразом
Білка взяла з одного дупла 18 грибочків, а з другого – 6. 9 грибів вона віддала діткам. Скільки грибів залишилося у білочки?
(18+6)-9=5(гр.)
Відгадайте загадку:
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її? (Лисиця)
Запишіть та поясніть прислів’я.
Дивиться лисицею, а думає вовком
-Яке це речення?
Задача.
Дві лисички, дві сестрички
Заплели по 2 косички.
Скільки разом у лисичок
Є заплетених косичок?
Запишіть в зошит розвязок цих задач
2х2=4(к.) 2х4=8(в.)
-А скільки вушок у 4 лисичок?
Лисиці взимку живеться важко. Вони ведуть одинокий спосіб життя.
Полюють звірки переважно вночі. Лисиця прислухається до писку гризунів під снігом, потім починає рити, розкидаючи сніг, щоб дістати здобич.
Відео « Полювання лисиці»
-Діти, як бачите, дуже важко живеться взимку не тільки лісовим мешканцям, а всім тваринам , що лишилися тут зимувати. Тому люди повинні допомагати братам нашим меншим: насипати в годівниці насіння, хліба. А в лісі залишати листки капусти, моркву, зерно.
Робота в четвірках «Слово-речення-питання-відповідь»
Картинний диктант (вчитель показує картинки звірів, а діти записують слова в 2 стовпчики хто? і що?)
Дом.зав.
Знайти інформацію про диких звірів і записати про одного із них 3 речення. Усно знайти в цих реченнях слова, що відповідають на питання Хто? Що?
Підсумок уроку. Оцінювання знань.
-Що нового ви дізналися на уроці?
-Що вам сподобалось на уроці?
-А що вас засмутило?