Цей урок присвячений календарю. З'ясуємо, які спостереження за природою допомогли людині створити календар.
Спостереження за природою. Які спостереження за природою допомогли людині створити календар?
Мета: навчити учнів спостерігати за природою; називати явища природи; знати , що таке календар природи;вміти створювати календар природи за спостереженнями; знаходити в додаткових джерелах знань відповіді на запитання до природи, готувати розповіді та обговорювати їх; розширювати світогляд учнів, розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес та любов до природи.
Обладнання:підручник, комп’ютер, таблиці, ілюстрації різних пір року, календар, мікрофон.
Тип уроку: комбінований
Очікувальні результати:
Початковий рівень:
- пригадує назви явищ природи;
- знає, що таке календар природи;
Середній рівень:
- пояснює, що спостереження за природою допомагають людині створити календар;
Достатній рівень: - знаходить (за завданням вчителя) інформацію про зміни у природі восени в енциклопедіях (довідниках чи науково – популярних виданнях);
- відтворює природознавчі знання в інших видах діяльності;
добирає умовні позначення до поданих фотоілюстрацій явищ природи;
Високий рівень:
- встановлює відповідність між назвами явищ природи та їхніми умовними позначеннями
- бере участь в обговоренні знайденої інформації;
- складає саморобний наочний посібник;
- презентує творче завдання.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
— Що падає від предметів, які освітлює сонце?
— Що таке гномон?
— Як виникає тінь?
— У який час доби найдовша тінь від різних предметів?
2. Робота над загадкою
• Є в квартирі молодець,
Математик і мудрець.
Він тебе не підведе.
Бо точний рахунок дням веде. (Календар)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про дивний винахід, яким користується кожна людина, про винахід, який є в кожному будинку. Ми так звикли до нього, що дуже часто здається: він був завжди. Але це не так. Тільки завдяки цьому пам'ятнику культури і науки ми з вами можемо по-справжньому вивчати історію, саме цей винахід пов'язує нас з історією усього людства.
Наш урок буде присвячений календарю. Ми з'ясуємо, які спостереження за природою допомогли людині створити календар. А зараз ми переглянемо відеосюжет.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя
— Висить на стіні календар. Одним календар нагадує, що незабаром канікули, іншим — що настає футбольний сезон.
Наші предки багато тисячоліть тому навчилися вимірювати проміжки часу, зіставляти їх із явищами, які повторювалися періодично (зміна дня і ночі, пір року).
Коли людина почала вирощувати хліб і збирати врожай, вона помітила, що час посіву щорічно припадав на один і той самий час. Люди почали рахувати, скільки часу проходить між посівами. Це була перша спроба людини визначити число днів у році!
Стародавні єгиптяни першими визначили тривалість року з високою точністю. Вони знали, що кращим часом для посівів був час після щорічних розливів річки Нілу. Єгиптяни помітили, що між розливами проходить 12 повних місяців по 30 днів.
Щорічно, майже одночасно з початком розливу Нілу, перед сходом Сонця на небосхилі з'являлася яскрава зірка. Між цими подіями виявилося 365 днів. Це було 6000 років тому. Саме єгиптяни розділили рік на 12 місяців по 30 днів, у кінці року додавали 5 додаткових днів. Так з'явився перший календар.
— Що помітила людина, коли почала вирощувати хліб і збирати врожай?
— Хто першими визначили тривалість року з високою точністю? Як вони до цього додумалися? Скільки років тому це було?
2. Фізкультхвилинка
Сірий зайчик сів і жде, (присідання)
Спритно вушками пряде
(приклавши кисті до вух, то
розгинають, то згинають їх)
Зимно зайчику стояти
Треба трішки пострибати (стрибки)
Скік-скік, скік-скік.
Треба трішки пострибати,
Пострибавши, відпочити
Й (назва предмету) учити (сісти за партии)
V. Узагальнення і сестиматизація
1. Слухання розповідей учнів про те, які спостереження за природою допомогли людині створити календар
2. Робота над загадками
— Про які місяці йдеться?
Пухнастий сніг усе вкриває, Різдвяна зірка в небі сяє.
Повсюди радість, щастя, сміх — Цей місяць перший із усіх. (Січень)
Другий він в календарі, Холодно о цій порі.
Снігопади, завірюха. Псі ховають в пяпки вуха. (Лютий)
* Промінчик лагідно всміхнувся, У лісі пролісок проснувся.
Все прокидається від сну, Стрічає дівчину-Весну. (Березень)
Квітнуть вишні, абрикоси, Зеленіють верби коси...
...І зайчик сонячний сміється. Бо теплий дощик з неба ллється. (Квітень)
- П'ятим в році він приходить, Із лепехою заходить.
У весни — останній він,Далі — літа чути дзвіні (Травень)
Полуничку у сметанці Приготуємо ми вранці.
Літо бавиться в дворі. Знов кусають комарі) (Червень)
Лип? квіточками вбрались, Віддавати цвіт зібрались.
Покупатись кличе річка, Тепла в ній уже водичка! (Липень)
- Дині, гарбузи, томати: Смакувати, смакувати... От і літечка кінець.
Осінь іїдр вже навпростець. (Серпень)
- В школах дзвоник продзвенів. Школярів дім знань зустрів. В лісі виросли грибочки,У опеньках всі пеньочки... (Вересень)
- Мов вогонь, палає світ, Полетіло листя з віт... Пташки в вирій відлітають, Хмарки дощик розсипають... (Жовтень)
- Вправо, вліво, вниз, назад — Всюди справжній листопад. Тріпіки ще і вже зима,От і осені нема... (Листопад)
- Під подушкою пакунки — Миколайчикадарунки. Трішки ще й почне свій лік,Не старий, а Новий рік! (Грудень)
3. Тестування
— Виберіть правильну відповідь. Календар потрібний людям для...:
• прикрашання домівки;
• відліку часу;
• тренування в математиці і астрономії.
4.Запитання для допитливих
• Березень — місяць, коли на березах
з'являються сережки. Квітень — це
місяць цвітіння квітів. Як ви вважаєте,
чому травень був так названий нашими
далекими предками?
" Червень — червовий, красивий.
Липень — час цвітіння липи.
Здогадайтеся, чому серпень так назвали?
Підсумок уроку
Метод « Мікрофон»
— Що нового вивчили на уроці?
— Які спостереження за природою допомогли
людині створити календар?
— Назвіть зимові місяці, весняні, літні, осінні.
— Які з цих назв ви можете пояснити?
Домашнє завдання.
Опрацювати у підручнику ст. 148. Намалювати календар природи
Зразок малювання календара природи. (Додаток 1.)
Додаток 1
Нежива
природа восени
_____________________
_____________________
_____________________
_____________________
Рослини восени. Відліт перелітних
Листопад птахів
Комахи, риби, плазуни, Як звірі готуються
земноводні восени до зими