Про таємниці тварин» (пізнавальна гра) в процесі якої розширюються знання дітей про тварин та середовище їх існування.
Виховний захід « Про таємниці тварин» (пізнавальна гра)
Мета: Розширити і уточнити знання дітей про тварин та середовище їх існування. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, спостережливість, уважність, пам’ять, уяву, кмітливість, логічне мислення, вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд тварин, виховувати розумне бережливе ставлення до природи, дружні взаємовідносини під час гри, дбайливе ставлення до тварин, чуйність, доброту, милосердя.
Обладнання: картки з ілюстрацямиі тварин, ребуси,таблиці.
Вид заняття : розповідь – бесіда з елементами гри
Хід гри
Учень:
Звертання
До вас, мої рідні, звертаюся я —
Найменший у нашій сім’ї:
Стоїть на узліссі ялина моя —
Не зрубайте її!
На озері плаває пташка моя —
Не убийте її!
Яскріє на небі зірка моя —
Не згасіте її!
Світ-казку будує мрія моя —
Не спиняйте її!
(Д. Павличко)
Учитель. До чого закликає у своєму вірші Дмитро Павличко?
А щоб бути справжніми захисниками природи, необхідно добре знати, що належить до живої природи.
Щоб відповісти на це запитання ,вам потрібно розставити букви так, щоб утворилися слова.
ТАИНВРИ РСИОЛНИ
(тварини) ( рослини)
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про тварин. Дізнаємось багато цікавого про них.
А ви як вважаєте, ви добре знаєте тварин?
Тоді відгадайте загадки.
Боюсь мисливської рушниці,
Тому від страху перед ними
Я сплю з відкритими очима. (Заєць)
Учитель. Що цікавого про зайця ви дізналися з цієї загадки?
Щоб горішки в них ховати –
І тому зимові дні
Рудохвостій не страшні. ( Білка)
Учитель. Чому білці не страшні зимові дні?
Бо на спині має гострі спиці. (Їжак)
Учитель. Чому їжак не боїться хижаків – вовка і лисицю?
Досхочу малини мав,
А як впав глибокий сніг –
У барлозі спати ліг. (Ведмідь)
Учитель. Чим любить ласувати ведмідь? Що робить ведмідь взимку?
* Він ікластий і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюків смугастих має. (Кабан)
Учитель. А навіщо кабану жолуді?
* Не олень, хоча й рогатий,
В нього роги – як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий …(лось).
Учитель. Діти, за що прославився лось?
( Виходить учень і розповідає про зайця)
Учитель. Ви уважно послухали розповідь? Тоді скажіть , чому в народі так говорять : « У зайця стільки стежок, як у клубка ниток»?
( Відповіді дітей)
Учитель. А тепер послухаємо розповідь про маму- лисицю.
Розповідає учень.
Поки лисенята сплять, мати йде на полювання.
А коли вони підростуть, то лисиця їм живу здобич носити почне. Принесе мишку, пустить і дивиться, як діти її до полювання привчаються.
Учитель. Діти, хто з вас запам’ятав, як лисиця – мати вчить своїх діточок- лисенят полювати?
Учень. Лисиця без хвоста пропаде. Побужать за нею собаки і швидко її без хвоста спіймають. А з хвостом хитрунка їх обдурить. Поведе хвостом вправо, а сама вліво махне. Так і втече руда від погоні.
Учениця. Бобри більшу частину свого життя проводять у воді. Хвіст необхідний їм як кермо і весло, а ще він допомагає добувати їжу. Коли бобер гризе дерево, він сидить на задніх лапах і спирається на свій широкий хвіст. А коли він помічає небезпеку-вовка, велику щуку- то з силою б’є хвостом по воді. Цей удар - сигнал тривоги для всіх бобрів. Вони відразу пірнають під воду і ховаються.
Учень. Коли білка стрибає з дерева на дерево, до їй допомагає довгий, пухнастий хвіст. Він виконує роль керма і парашута, підтримує її і повітрі. А взимку вона накривається ним як ковдрою.
Учениця. У мавпи – хвіст –рука.Ним мавпи чіпляються за гілки, зривають з дерев плоди і ловлять комах.
Учитель. Так чому так кажуть : « Хвіст треба берегти і пишатися ним»?
( Відповіді дітей)
Учитель. А тепер складне завдання. Потрібно прочитати зашифровані назви тварин (ребуси)
Учитель. А тепер давайте спробуємо розгадати кросворд.
Учитель. На цьому ми закінчимо нашу пізнавальну гру « Про таємниці тварин».
Які ж «Таємниці тварин» ви сьогодні пізнали? ( Відповіді дітей.)
Учитель. Любі діти, тваринний світ нашої країни дуже різноманітний. Він налічує 45 тисяч видів тварин. І ми ще багато разів будемо повертатися до таємниць цього світу.
А вам потрібно пам’ятати про наступне...
Учень
«Вмійте природу любити»
Вам у походи ходити ,
І мандрувать любі діти.
Вмійте ж природу любити ,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти , дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром ,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде,
Нашого рідного краю.
( П. Сиченко)