Тема. Луки
Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослин і тварин луків; вчити пояснювати зв’язки у живій природі на прикладі луки; розвивати пізнавальну активність, уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати і робити висновки; виховувати почуття прекрасного.
Обладнання: картки, малюнки, гра «Чий будинок?», записи на дошці.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. Перевірка домашнього завдання
— Коли ліс нам дякує, а коли — ображається?
2. Розгадування кросворда «Луки»
1) Не мотор, а гуде, не пілот,
а летить, не гадюка, а жалить. (Бджола)
2) Сам чорний, та не ворон, є роги,
та не бик, шість ніг без копит. (Жук)
3) Летить — пищить, сяде — мовчить. (Комар)
4) На капусті я вродився і капустою живився,
На капусті я умер, та ізнов ожив тепер.
Тільки вже й не той я став, що в капусті плазував:
Не плазую, а літаю, бо прегарні крильця маю. (Метелик)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Тема нашого уроку — «Луки».
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за темою
— Що таке лука? ( Лука — це переважно рівна місцевість, вкрита трав'янистою рослинністю.) На луках можна де-не-де побачити зарості кущів чи окремі дерева. Луки бувають сухими та зволоженими.
— Які рослини і чому ростуть на сухих луках?
Доведіть, що влітку лука нагадує барвистий килим.
— Розгляньте фотографії . Які трави можна зустріти на луці? Розкажіть, що ви про них прочитали.
— Розгляньте фотографії. Яких птахів можна побачити на луці? Розкажіть про них.
«Лісова аптека»
Аптека зелена, зелена аптека, від тебе й від мене вона недалека.
Зелена аптека лежить навкруги. Зелені гарби і зелені луги.
-1-
Зелені сади, і ліси, і поля, — уся наша рідна, квітуча земля!
Зелена аптека — це трави і квіти, що в кошик збирають дорослі і діти.
Зелена аптека, що бачим навкруг, — це наш помічник і хороший друг!
Зелену аптеку слід кожному знати: крушина, фіалка, конвалія, м'ята.
Вільха, деревій, бузина і чорниці, черемха і пижмо, шипшина й суниці.
-Вам відомо багато рослин, серед них є ті, які називають лікарськими. Вони допомагають людині боротися із хворобами, бо мають лікувальні властивості.
Луки, як і ліс, були першою «аптекою», в яку люди а давніх часів йшли по ліки.
- Які лікарські рослини вам відомі? З'ясуйте, які із цих рослин ростуть у нашній місцевості.
- Які вони мають лікувальні властивості? Які ще лікарські рослини зростають у нашому краї?
— Дізнайтеся, коли краще заготовляти рослини і як їх зберігати.
Перевір себе
- Яку місцевість називають лукою?
- Які рослини ростуть на луках? За якими ознаками їх можна розпізнати? Під час розповіді скористайся фотографіями.
Чому на луках багато комах, птахів?
- Як люди використовують луки?
- Чому луку треба берегти, так само як і ліс, парк, водойму?
Підсумок. Лука — частина природи, де живуть різні рослини і тварини. Луки треба берегти.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Складання правил поведінки на луках
- Чи може хто-небудь знищити луки? (Людина)
- Чим вона може завдати шкоди? (Рвати траву, знищувати квіти, комах, спалювати траву, бездумно ловити тварин.)
- Що ми можемо зробити, щоб зберегти рослини і тварин луків?(Дотримуватися правил поведінки на луках.)
Правила поведінки на луках
1) Не рвіть оберемки квітів.
2) Не ловіть метеликів, не розорюйте гнізда джмелів. Без цих комах у багатьох рослин не відбудеться опилення — не буде плодів і насіння.
3) Не знищуйте гусінь. Більшість з них жодної шкоди людині не завдають.
4) Не підпалюйте на луках суху торішню траву. У вогні гинуть підземні частини багатьох рослин, сонечка, джмелі, гнізда птахів.
5) Бережливо ставтеся до птахів, ящірок, жаб. Якщо їх не стане, комахи знищать рослини.
2. Робота в парах
- Цього літа група дітей ходила на екскурсію на луки біля річки. Вони
-2-
написали розповідь про свої враження. Прочитайте її. Чи все вам сподобалося в їх поведінці? Скільки помилок у поведінці дітей ви помітили? Усі помилки підкресліть простим олівцем.
Червневим днем ми вирушили на луки. Погода була хороша. Як красиво навкруги! Луг схожий на строкатий килим. Дівчатка нарвали великі букети квітів. Хлопчики наловили метеликів і коників. Буде, що показати друзям в місті. У траві ми знайшли гніздо якогось птаха. У нім лежали маленькі блакитнуваті яйця. Ми потримали їх у руках і поклали назад. Розчавили декілька гусениць -все одно вони шкідливі. Потім ми пообідали. Пластикові пляшки залишили — мікроби їх зруйнують. Додому повернулися задоволені. Весело минув день!
- Скільки помилок у поведінці дітей ви знайшли? (5) Які саме?
3. Гра «Четвертий “зайвий”»
— У кожній групі підкресліть «зайве» слово, поясніть свій вибір.
4. Гра «Переставлені склади»
— Переставте склади так, щоб утворилися слова — назви тварин і рослин, що зустрічаються на луках.
БА ЖА, РА ВЕЛЬ ЖУ, Ши НА Ню КО, РЕ ПЕ ПІЛ КА,
КАЧ ДЕР, КА Я ЩІР, КА ЛЕ ЛЕ, Ти КРО
(Жаба, журавель, конюшина, перепілка, деркач, ящірка, лелека, кроти)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Які рослини луків ви запам’ятали?
- Які живі істоти зустрічаються на луках?
- Як людина впливає на луки?
- Як треба охороняти луки?
-3-