Урок з природознавства 4 класу

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства Навчальний предмет: природознавство. Клас: 4-й. Навчальна програма: Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1– 4 класи. — К. : Початкова школа. — 2006. — 432 с. Підручник: Байбара, Т. М. Я і Україна : підручник для 4-го класу загальноосвітньої школи / Т. М. Байбара, Н. М. Бібік. — К. : Форум, 2004. Посібник: Марченко, І. С. Я і Україна. Природознавство : зошит до підручника. — К. : Літера ЛТД, 2012. Розділ. Земля — наш космічний дім. Тема. Населення Землі. Мета: закріпити знання про материки й океани нашої планети; сформувати уявлення про населення Землі, про основні раси людей на різних материках; ознайомити з історією виникнення народів і держав, з основними символами держави; розвивати вміння аргументувати свою точку зору, стимулювати бажання її висловлювати; виховувати культуру міжнаціональних відносин. Обладнання: мультимедійний проектор, фізична карта світу, політична карта світу, мультимедійна презентація «Раси» (додаток 9), таблиці (додатки 10, 11), фотографії, плакат із восьмикутною зіркою та матеріали для колажу (додаток 12), для кожного учня — географічний атлас світу, підручник «Я і Україна» (Байбара Т.М., Бібік Н.М., 4-й клас), картки для тестування, посібник «Славутич — місто твого дитинства». Словник: континент, раса, національність.
Перегляд файлу

 

 

Розробка уроку з природознавства

 

Навчальний предмет: природознавство.

Клас: 4-й.

Навчальна програма: Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1– 4 класи. — К. : Початкова школа. — 2006. — 432 с.

Підручник: Байбара, Т. М. Я і Україна : підручник для 4-го класу загальноосвітньої школи / Т. М. Байбара, Н. М. Бібік. — К. : Форум, 2004.

Посібник: Марченко, І. С. Я і Україна. Природознавство : зошит до підручника. — К. : Літера ЛТД, 2012.

Розділ. Земля — наш космічний дім.

 

Тема. Населення Землі.

Мета: закріпити знання про материки й океани нашої планети; сформувати уявлення про населення Землі, про основні раси людей на різних материках; ознайомити з історією виникнення народів і держав, з основними символами держави; розвивати вміння аргументувати свою точку зору, стимулювати бажання її висловлювати; виховувати культуру міжнаціональних відносин.

Обладнання: мультимедійний проектор, фізична карта світу, політична карта світу, мультимедійна презентація «Раси» (додаток 9), таблиці (додатки 10, 11), фотографії, плакат із восьмикутною зіркою та матеріали для колажу (додаток 12), для кожного учня — географічний атлас світу, підручник «Я і Україна» (Байбара Т.М., Бібік Н.М., 4-й клас), картки для тестування, посібник «Славутич — місто твого дитинства».

Словник: континент, раса, національність.

 

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи.

ІІ. Робота з календарем погоди.

ІІІ. Повторення вивченого.

1. Фронтальне опитування

— Що таке материки?

— Скільки на Землі материків?

— Як називається материк, на якому ми живемо?

— Який материк складається з двох частин?

— Що таке острів?

— Що таке півострів?

— Що таке Світовий океан?

— Скільки океанів на планеті Земля?

— Яке значення має океан?

2. Тестове опитування (індивідуальне, письмове).

1-й варіант

1. На фізичній карті переважає:

а) зелений колір; б) синій колір; в) коричневий колір.

2. Сушу на карті позначають:

а) зеленим кольором; б) синім кольором; в) жовтим кольором.

3. Найглибші місця в океані показано:

а) блакитним кольором; б) синім кольором; в) темно-синім кольором.

4. На землі материків є:

а) 5; б) 6; в) 7.

5. Найбільший материк:

а) Африка; б) Австралія; в) Євразія.

6. Найхолодніший океан:

а) Тихий; б) Північно-Льодовитий; в) Атлантичний.

7. Савани знаходяться в:

а) Африці; б) Австралії; в) Євразії.

8. Рослинність пустинь:

а) бідна; б) багата; в) дуже багата.

2-й варіант

1. Більша частина земної поверхні — це:

а) суша; б) вода; в) лід.

2. Воду на карті позначають:

а) синім кольором; б) блакитним кольором; в) жовтим кольором.

3. Найвищі гори показано:

а) жовтим кольором; б) світло-коричневим; в) темно-коричневим.

4. На Землі океанів є:

а) 5; б) 4; в) 3.

5. Найбільший океан:

а) Тихий; б) Атлантичний; в) Індійський.

6. Найменший материк:

а) Африка; б) Антарктида; в) Австралія.

7. Найбагатший рослинний і тваринний світ знаходиться біля:

а) Південного полюса; б) Північного полюса; в) екватора.

8. Кенгуру, коала, ему — це тварини:

а) Африки; б) Австралії; в) Південної Америки.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

(Опрацювання завдань рубрики «Пригадай».)

V. Мотивація навчальної діяльності учнів (додаток 10).

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про ознаки держави, про населення Землі, про раси людей, про те, як живуть люди на різних континентах, і спробуєте відповісти на запитання. (Кожне запитання озвучується та вивішується на дошці.)

— Які є ознаки держави?

— Як виникли народи?

— На якому материку живе найбільше людей?

— На якому материку немає постійних жителів?

— Що таке раса?

— Скільки рас є на Землі?

— Які характерні ознаки мають представники кожної раси?

— До якої раси ми належимо?

  • Чи є найкраща раса?

. Сприйняття та усвідомлення знань.

1. Розповідь учителя.

— У давнину люди жили на певній території групами. Кожна така група мала свою мову, свої звичаї та обряди. Із часом групи ставали все більшими й більшими. Так виникли народи. Згодом один або кілька народів утворювали державу. Наразі у світі існує близько 190 держав. Які ознаки держави ви знаєте (створення «асоціативного куща»)?

— На земній кулі є 6 континентів. Не на всіх континентах постійно живуть люди. В Антарктиду, наприклад, приїздять науковці, щоб вивчати вплив цього материка на природу всієї планети, але постійних жителів там немає. Чому?

— На всіх інших континентах люди живуть постійно, але розселені вони нерівномірно. Найбільше населення в Азії, а найменше — в Австралії (робота з таблицею «Населення Землі», додаток 11).

2. Читання статті в підручнику «Де ми живемо на Землі».

— На яких материках живуть люди?

— На якому материку люди перебувають тимчасово? Чому?

— На якому материку найбільше населення? Найменше?

3. Розповідь учителя та перегляд презентації «Раси» (додаток 9).

— На Землі близько 7-ми мільярдів жителів, але серед них немає двох абсолютно однакових людей. Ми всі різні й водночас маємо багато спільного.

— Чи всі люди планети мають однакову будову тіла?

— Чи однаково працюють їхні органи та весь організм?

— Яка ж відмінність у зовнішніх ознаках європейця та африканця?

— Чому ж люди мають різний колір шкіри, розріз очей? На зовнішній вигляд людини в процесі історичного розвитку впливали кліматичні умови проживання. Саме тому вона набувала таких характерних зовнішніх ознак, які допомагали їй пристосуватись до певного навколишнього середовища. У результаті виникли три раси (великі групи людей, що мають спільне походження й ряд характерних спільних фізичних особливостей): європеоїдна (або біла), монголоїдна (або жовта) і негроїдна (або чорна). (На дошці прикріплюються відповідні фотографії.)

— Представники негроїдної раси — це вихідці з Центральної та Південної  Африки. Чорна шкіра, жорстке кучеряве волосся захищають цих людей від пекучого сонця. (На карті у відповідному місці прикріплюється табличка «Негроїдна раса».)

— На території сучасних Японії, Китаю, Кореї, Монголії живуть люди з жовтою шкірою та вузьким розрізом очей. Це представники монголоїдної раси. (Прикріплюється відповідна табличка.) Особливості зовнішнього вигляду цих людей зумовлені жарким сонцем і значною кількістю пилу в повітрі степів і пустель.

— Ми з вами належимо до європеоїдної раси. Сама назва говорить про те, що її представники — вихідці з Європи. (Прикріплюється табличка.) Тут немає палючого сонця, суховіїв, тому в людей європеоїдної раси м’яке, не дуже темне волосся, світла шкіра.

4. Опрацювання статті підручника «Якими ми є на Землі».

5. Гра «Упізнай расу».

(Учень бере картку із записаною ознакою та співвідносить її з певною расою, картка прикріплюється під фотографією на дошці.)

 

Чорне забарвлення шкіри

Жовте забарвлення шкіри

Світла шкіра

Великі темні очі

Вузький розріз очей

Блакитні, сірі, карі очі

Чорне кучеряве волосся

Чорне пряме волосся

Світле, русяве волосся

 

6. Розповідь учителя.

— Люди всіх рас рівні між собою, вони мають однакові права, незалежно від кольору шкіри. На жаль, так було не завжди. Представники негроїдної раси — сильні та витривалі люди. В ХVІІ–ІХ століттях у Америці їх використовували як рабів, вивозячи у величезній кількості з Африки. І хоча офіційно рабство було скасовано близько 150-ти років тому, сьогодні у світі існує чимало расистських організацій, які вважають, що люди з чорною чи жовтою шкірою є нижчою расою.

7. Опрацювання статті підручника «Люди всіх рас рівні між собою».

V. Сприйняття та усвідомлення знань.

(Учні відповідають на проблемні запитання, поставлені під час оголошення мети уроку.)

. Робота з посібником «Славутич — місто твого дитинства».

1. Вступне слово вчителя.

— Немає найкращої раси чи найкращої національності, представники всіх рас і національностей рівні між собою. Дуже важливо, аби люди зрозуміли це. Добре, коли представники різних національностей не ворогують між собою, а, навпаки, товаришують і готові допомогти в біді.

2. Робота над матеріалами посібника.

(Учні по одному читають текст і розглядають ілюстрації.)

— Після аварії на Чорнобильській АЕС життя в Прип’яті стало неможливим, тому було ухвалено рішення про будівництво нового міста, де житимуть працівники станції та їхні родини. Ним і став наш Славутич.

— Головним архітектором проекту було призначено Федора Ілліча Боровика. Будувати потрібно було швидко, аби десятки тисяч людей, евакуйованих в різні куточки України та за її межі, якнайшвидше отримали змогу мати власний дім.

— Отож, не гаючи часу, за роботу взялися будівельники з 8-ми республік: Азербайджану, Вірменії, Грузії, Естонії, Латвії, Литви, Росії та, звичайно ж, України. Житлові квартали проектували архітектори різних міст і республік. Частину будівельних матеріалів будівельники привозили зі своєї батьківщини. Саме тому архітектура нашого міста така різноманітна. У жителів і гостей Славутича є унікальна можливість здійснити за декілька годин «подорож» до кожної з 8-ми нині вже держав.

3. Висновки.

— На сьогоднішній день у нашому місті проживають представники

49-ти національностей, і кожен житель (ми з вами також) вважає Славутич своїм домом. А восьмикутна зірка на гербі міста нагадує нам, що потрібно бути вдячними тим народам, які будували Славутич, і багатьом іншим, які не залишили Україну наодинці з бідою.

4. Створення колажу «Восьмикутна зірка».

(У центрі аркуша — восьмикутна зірка. Біля її променів діти наклеюють назву держави, назву столиці, назву кварталу та відповідні фотографії різних куточків Славутича, додаток 12).

VІІ. Підсумок.

— Закінчіть речення: «На сьогоднішньому уроці я дізнався (-лась)…» та «Після цього уроку я зрозумів (-ла)…».

VІІІ. Домашнє завдання.

— Опрацюйте статті підручника «Де ми живемо», «Якими  ми є», «Люди всіх рас рівні між собою» (с.102–103).

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
28 березня 2019
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку