Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти, сім'ї, молоді та спорту України
МК
Робота
учасника онлайн фестивалю іноваційних уроків
"Наша творчість і талант"
у номінації
"Інноваційна розробка уроку природничо-математичних дисциплін"
Підготувала
Соловей Мирослава Анатоліївна
учитель хімії, біології, природознавства
Гурбинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Клас: 5
Предмет: природознавство
Тема: Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень.
Мета:-сформувати знання про науки, які вивчають космос, про небесні тіла, які утворюють Всесвіт, значення знань про у житті людей; -розвивати уявлення про навколишній світ, формувати науковий світогляд, робити інформаційні повідомлення, аналізувати та узагальнювати інформацію, сприяти розвитку абстрактного мислення;
-виховувати повагу до розвитку людських знань, гордість, що ми живемо в космічній державі
Обладнання: відеоматеріали на тему "Всесвіт та його дослідження", комп’ютерна презентація, підручник (Природознавство. 5 клас. О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко, 2018 рік).
Тип уроку:засвоєння нових знань учнів
Форма проведення: урок-подорож
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
Учитель:
- Доброго дня! Сідайте! Сьогодні на уроці, ми вирушаємо у надзвичайно цікаву подорож на космічному кораблі «Космо-Стар». Візьміться за руки, посміхніться один одному і подумки побажайте успіхів своїм товаришам. (Слайд №1)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Вступне слово вчителя
Поки йде розігрів нашого корабля і для того, щоб налаштуватися на політ пропоную вам відгадати декілька загадок. (Слайд №2).
Прийом "Розминка "
Відгадування загадок
Відгадайте загадки (слайд №3):
1. На небі біліє,світить, а не гріє. (Місяць).
2. Удень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає (сонце)
3. Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зорі).
4. Золотий пішов а срібний прийшов (сонце, місяць)
5. Що існує вік на волі, а кружляє вічно в колі? (планета )
Прийом "СВІТЛОФОР" (Слайд №4).
Якщо відповідь "так" ви піднімаєте зелений кружечок, якщо "ні" червоний. (Додаток № 1)
1. На Венері існує життя (Ні)
2. Напрям на північ вказує Полярна зірка (Так)
3. Кулясті розпечені тіла, що випромінюють світло – це планети (Ні)
4. Промінь світла від Сонця досягає Землі за 8 хвилин 10 с. (Так)
5. Наша Галактика має назву Молочний шлях або українська її назва- Чумацький шлях (Так)
6. Зорі – небесні тіла, які не випромінюють світло (Ні)
7. До малих небесних тіл належать комети, астероїди, метеори (Так)
8. Сонце і небесні тіла, що обертаються навколо нього утворюють Сонячну систему (Так)
9. Сонце одна з мільярдів зірок нашої Галактики (Так)
10. Червонуваті зорі мають температуру 3000 градусів. (Ні)
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Прийом « Зацікавлення»
Для того, щоб про цедізнатися, потрібно пограти в гру «космічний код»
Завдання
На ваших столах лежать конверти. Відкривши їх, ви знайдете там букви. (Слайд №5).Якщо ви їх розташуєте у правильному порядку, то дізнаєтесь не тільки тему нашої подорожі, а й код запуску нашого корабля. (Додаток №2)
Гра «космічний код»
С І Т Е В С В («ВСЕСВІТ»)
Д Л И Ю А Н («ЛЮДИНА»)
Т Р С А О М О Н Я І («АСТРОНОМІЯ»)
И Д Е М Т О («МЕТОДИ»)
А З Б О С И («ЗАСОБИ»)
(Слайд №6)
Ознайомлення з темою і метою уроку
Сьогодні ми розпочинаємо неймовірно цікаву подорож по безкрайніх просторах Всесвіту .
Тема нашого уроку «Астрономія – наука, щовивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень». (Слайд №7).
Як ви вже здогадалися, подорож - незвичайна. Нам прийдеться мандрувати не тільки в космічному просторі, а й у часі. Під час подорожі ми зробимо декілька зупинок. (Слайд №8).
Починаємо нашу подорож! Протягом подорожі будьте уважними до виступів своїх однокласників, активно працюйте та спостерігайте за роботою друзів. За правильно виконані завдання ви отримуватимете картки-бонуси. (Додаток 3) На прикінці уроку підведемо підсумки нашої спільної подорожі. Учні, які будуть працювати краще всіх, отримають дипломи «Юних космонавтів –дослідників».(Додаток 4)
IV. Засвоєння нових знань
Починаємо наш політ! (Слайд № 9)
Ще в давніх людей виник інтересдо космосу. (Слайд № 10) Вони помітили, що Сонце, світить набагато яскравіше, ніж Місяць, що зміна дня й ночі має ритмічний характер. Уранці Сонце підіймається в певному місці, проходячи при цьому визначений шлях. Місяць циклічно змінює свою форму. У певному порядку розташовані на небі зірки.
Так народилася астрологія. Пізніше з надр цієї науки вийшла астрономія – наука про космос. Тож перша наша зупинка «Астрономія» (Слайд №11).
Слово вчителя.
(Слайд №12) Астрономія — наука, що вивчає рух, будову, походження і розвиток небесних тіл і їх систем. Нагромаджені нею знання застосовуються для практичних потреб людства. Це одна з найдавніших наук, яка розвивалася разом із людиною та суспільством. Народи Вавилону, Єгипту, Китаю, Індії мали певні астрономічні знання ще тисячі років тому і застосовували їх для вимірювання часу та орієнтування за сторонами горизонту.
У XX столітті астрономія розділилася на дві головні галузі: наглядову і теоретичну. ( Слайд № 13) Наглядова астрономія сфокусована на отриманні даних шляхом спостережень за небесними тілами, які потім аналізуються з допомогою основних законів фізики. Теоретична астрономія орієнтована на розробку комп’ютерних, математичних чи аналітичних моделей для опису астрономічних об’єктів і явищ. Ці дві царини доповнюють одна одну: теоретична астрономія шукає пояснення результатами спостережень, а наглядова астрономія використовується для підтвердження теоретичних висновків і гіпотез.
Знання з астрономії дають можливість орієнтуватися та визначати географічні координати (у навігації, авіації, космонавтиці, геодезії, картографії) і в сьогоднішній час. Також астрономія допомагає досліджувати й освоювати космічний простір, вивчати нашу планету з космосу. Крім цього, астрономія допомагає дізнатися, як впливають різні космічні тіла на Землю.
Ми продовжуємо наш політ! (Слайд № 14) Наступна зупинка "Методи та засоби астрономічних досліджень". (Слайд № 15)
Слово вчителя
З давніх часів, спостерігаючи за небом, люди використовували різні прості вимірювальні прилади, які дозволяли визначити місце розташування і час перебування тіл на небосхилі. Найпершим і найпростішим приладом був ГНОМОН (Слайд № 16)
Гно́мон (від грец. γνώμων — той, хто знає) — давній астрономічний інструмент для вимірювання часу, елементом якого є вертикальна жердина, що відкидає тінь на горизонтальний майданчик.
Гномон дозволяє визначити:
- астрономічний полудень — момент, коли довжина його тіні найменша;
- напрям на північ — за напрямом тіні в астрономічний полудень;
- широту місця — за довжиною тіні в астрономічний полудень.
Спостерігаючи нахил і довжину тіні від гномона на горизонтальній площині, можна встановити висоту Сонця над горизонтом, його нахил орбіти, а, отже, й визначити час. Проводячи такі вимірювання в моменти зимового й літнього сонцестояння, астрономи визначають також і нахил площини екліптики до екватора.
Для точності вимірювання важливе значення має висота гномона — чим він вищий, тим довша тінь, що відкидається ним, що підвищує точність вимірювання. Проте точність гномона відносно невелика, оскільки кутовий діаметр Сонця приблизно дорівнює 30', використовувати ж гномон для вимірювання за зірками неможливо.
Слова вчителя.
– Як ви вважаєте чи змінилися прилади і засоби дослідження космосу з початку його вивчення і до сьогодні? (Так). Розгляньте, будь ласка, мал.57 на ст.89 у підручнику. Тут ви бачите гномон, квадрант, астролябію – прилади, за допомогою яких визначали положення світил на небесній сфері. Нині нам в цьому допомагають штучні супутники землі, цілі космічні станції. (Слайд № 17).
На мал.58 ст.89 зображено телескоп Галілея, а на мал.59 ст.89 вже сучасний телескоп, який вчені використовують у своїй роботі.
(Слайд № 18).
Зверніть увагу на його масштаби: бачите поруч стоять автомобілі?
Астрономічні дослідження проводяться в наукових інститутах, університетах, обсерваторіях. У нас в Україні це Кримська (поблизу Сімферополя), Голосіївська (під Києвом). (Слайд № 19)
І знову наш космічний корабель продовжує політ у Всесвіті (Слайд № 20)Наступна зупинка "Дослідники космосу". (Слайд № 21)
Слово вчителя.
(Слайд №22) квітня 1961 року з космодрому «Байконур» о 08.07 за київським часом стартував перший у світі космічний корабель «Восход» із людиною на борту. Ю. О. Гагаріну не було і 27 років.
Було вибрано позивний — «кедр». Старт пройшов без зауважень.
Перегляд відео (Слайд № 23)
(Слайд № 24) Л. К. Каденюк — перший український космонавт. У період від 19 листопада до 5 грудня 1997 року Л. К. Каденюк здійснив космічний політ на американському БТКК «Колумбія» місії STS-87.
Перегляд відео (Слайд № 25)
Слайд № 26 Ніл Олден Армстронг — американський астронавт, який першим здійснив посадку на Місяць.
Перегляд відео (Слайд № 27)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель
Увага! Через невідомий вірус у системі корабля відбувся збій у нашому маршруті, якщо ми негайно не знайдемо і не знищимо вірус, то можемо потрапити у велику небезпеку! (Слайд № 28).
Для цього потрібно пригадати і наспівати пісні, у яких є космічні назви. (Випереджувальне завдання учні вдома підготували пісні з космічними назвами).
Конкурс «Музичний калейдоскоп» (Слайд № 29).
Учитель
Вірус ми знешкодили, але в нас ще одна проблема – наш корабель збився з маршруту і, ми не можемо повернутися на Землю. Для вирішення цієї проблеми, нам потрібно обрати з наведених тверджень правильне.
Оберіть правильне твердження (слайд № 30):
Учитель
Молодці! Ви справилися з цією проблемою, і наш корабель повертається назад. (Слайд № 31)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Учитель:
Настав час підрахувати отримані учнями бонуси і дізнатися, хто ж отримає дипломи. (Слайд № 32).
Учні підраховують отримані «картки-бонуси». Учні, що отримали найбільшу кількість бонусів нагороджуються дипломами.
Вчитель:
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(Слайд № 34).
Всьому класу: Опрацювати п. 20
Творче завдання: скласти 5-6 питань або тестових завдань до опрацьованого на уроці матеріалу.
Дякую за увагу! (Слайд № 35)
Додаток № 1
|
|
|
|
|
|
Додаток № 2
В |
С |
Е |
С |
В |
І |
Т |
|
|
|
Л |
Ю |
Д |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
А |
С |
Т |
Р |
О |
Н |
О |
М |
І |
Я |
М |
Е |
Т |
О |
Д |
И |
|
|
|
|
З |
А |
С |
О |
Б |
И |
|
|
|
|
Додаток № 3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Додаток 5
|
|
|
|
|
|
|
|
|