Тема: Атоми й молекули. Рух молекул
Мета: сформувати в учнів уявлення про будову речовини, закріпити в учнів знання про агрегатні стани речовини; сформувати уявлення про атомну та молекулярну будову речовини, рух молекул; ознайомити з найпоширенішими хімічними елементами довкілля; розвивати уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки, працювати за зразком з коментуванням своїх дій;
виховувати потяг до дослідництва.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: здобувач освіти називає найменші частинки речовин; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).
*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини,довести, навести приклад.
Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).
*Пояснити як в різних речовинах розміщені частинки з яких вони складаються
Б. Перевірка раніше засвоєних знань (бесіда).
1.Природа складається з тіл. З чого складаються тіла? ….
Пояснити що є речовиною, а що тілом (папір, скло, пласмаса; папір пласмаса і скло – це речовини, а склянка – це тіло), навести свої приклади.
Зробити висновок: чого більше речовин чи тіл.
2. Що таке фізичні властивості? Дати характеристику фізичним властивостям запропонованої речовини.
ІV. Мотивація навчання
Прийом «Дивуй»
Ще в античні часи вчені замислювалися над внутрішньою будовою речовин. Вслухайтесь уважно в рядки поеми «Природа речей» римського вченого і поета Тита Лукреція Кара, який жив до нашої ери: «на березі морському, що розбиває хвилі, сукня мокріє завжди, а на сонці висячи, вона висихає. Бачити, проте, неможливо, як волога на ній осідає. Та й не видно того, як вона зникає від спеки. Значить, ділиться вода на такі дрібні часточки, що недоступні вони зовсім для нашого ока». Замислимося над цими словами: сукня мокріє чи висихає залежно від того, осідають на ній чи щезають з неї дрібні частинки води. Отже, вода не є суцільною речовиною, а складається з окремих малесеньких частинок. А може, вчений помилився?
На це питання ми спробуємо сьогодні дати відповідь
На це питання відповідь дає наука хімія
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
V. Сприйняття й осмислення учнями нового навчального матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди. Тіла природи утворені з речовини, яка, в свою чергу, складається з маленьких частинок, що взаємодіють між собою і рухаються. Частинки, з яких «збудована» речовина, називають атомами, що означає «неподільний». Адже речовини можна руйнувати не нескінченно, а лише до атомів. Атом — це найдрібніша, хімічно неподільна частинка речовини. Нині відомо 110 видів атомів (демонстрування таблиці Д. Менделєєва). їх називають хімічними елементами. Кожний хімічний елемент має свою назву та умовне позначення у вигляді хімічного символу. (Демонстрування моделей атомів або їх зображень. Термінологічна робота з найпоширенішими назвами: Гідроген (Н), Оксиген (О), Карбон (С), Нітроген (N) (запис на дошці, промовляння, за необхідності з'ясування етимологї семантики цих слів). Наприклад, графіт, з якого складаються стрижні олівців, утворений атомами Карбону.
Атоми у складі речовин можуть існувати окремо або сполучатися між собою, утворюючи молекули. З яких атомів складаються молекули води, кисню, озону? Молекула води складається з трьох атомів — одного атома Оксигену і двох атомів Гідрогену. Молекула кисню утворена двома атомами Оксигену, молекула озону—трьома атомами Оксигену. А молекула цукру складається аж із 45 атомів трьох видів — Карбону, Оксигену і Нітрогену. (Демонстрування моделей молекул або їх малюнків.)
2. Робота з підручником. Причини відмінності між агрегатними станами речовини ст.36
3. Пояснювальна бесіда. Чи змінюється склад молекул речовини при зміні її агрегатного стану? Чим це пояснюється? Чому лід може мати сталу форму, а газ не може? Що відбувається з молекулами речовин під час їх перетворень ?
При будь-яких агрегатних перетвореннях речовини її молекули не змінюються, а змінюється лише взаємодія між ними. Під час перетворень одних речовин на інші молекули руйнуються, а їхні атоми об'єднуються у молекули інших речовин.
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
Практична частина
Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Перед вами лежить різного кольору пластилін. Зробіть з нього кульки. Уявіть, що білі — атоми Оксигену, сині — атоми Гідрогену, червоні — атоми Карбону. Атоми мають властивість сполучатися між собою. З'єднайте їх так, щоб отримати моделі молекул води Н20, кисню 02, вуглекислого газу С02, водню Н2.
Прийом «Доповни речення»
- Усі_________ (тіла) складаються з речовин. Речовини складаються з ___________ (молекул). Молекули речовини зберігають ____________________________________________ (усі її властивості).
Молекули різних речовин __________________________________________ (відрізняються за складом)
- Молекули складаються з _______________ (атомів) — найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ (одного) виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.
- Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________ (письмове) позначення, яке називають ________________________(хімічним символом).
VІІ. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання»
1. Опрацювати матеріал підручника § , дати відповіді на поставлені у кінці тексту запитання.
*2. За малюнками підручника виліпіть з пластиліну моделі молекул води, кисню, водню. Поясніть, чи є між ними відмінність і яка саме.
А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).
1. Тіла утворені з................................................
2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................
3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................
4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................
5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................
*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад
А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).
1. Тіла утворені з................................................
2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................
3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................
4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................
5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................
*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад
А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).
1. Тіла утворені з................................................
2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................
3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................
4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................
5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................
*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад
А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).
1. Тіла утворені з................................................
2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................
3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................
4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................
5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................
*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад
Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).
Речовина
*Властивості речовин
Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).
Речовина
*Властивості речовин
Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).
Речовина
*Властивості речовин
«Доповни речення»
- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.
«Доповни речення»
- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.
«Доповни речення»
- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.
«Доповни речення»
- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.
«Доповни речення»
- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.
- Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.
«Доповни речення»
- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями, Найбільш поширені Оксиген _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.
- Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.