Урок з природознавства 5 клас "Атоми"

Про матеріал
Цей конспект стане у пригоді, коли потрібно доступно дітям пояснити поняття атом. Учням подобається вивчати матеріал через практичне застосування знань.
Перегляд файлу

Тема: Атоми й молекули. Рух молекул

Мета: сформувати в учнів уявлення про будову речовини, закріпити в учнів знання про агрегатні стани речовини; сформувати уявлення про атомну та молекулярну будову речовини, рух молекул; ознайомити з найпоширенішими хімічними елементами довкілля; розвивати уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, робити виснов­ки, працювати за зразком з коментуванням своїх дій;

виховувати потяг до дослідництва.
Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: здобувач освіти називає найменші частинки речовин; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).

  1. Тіла утворені з... (речовин).
  2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається... (хімія).
  3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити... (декілька тіл).
  4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ... (рідкому, твердому, газоподібному).
  5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни... (температури).

*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини,довести, навести приклад.

Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).

 

http://www.subject.com.ua/lesson/nature/5klas/5klas.files/image007.jpg

 

*Пояснити як в різних речовинах розміщені частинки з яких вони складаються

Б. Перевірка раніше засвоєних знань (бесіда).

1.Природа складається з тіл.  З чого складаються тіла? ….

Пояснити що є речовиною, а що тілом  (папір, скло, пласмаса;  папір пласмаса і скло – це речовини, а склянка – це тіло), навести свої приклади.

Зробити висновок: чого більше речовин чи тіл.

2. Що таке фізичні властивості? Дати характеристику фізичним властивостям запропонованої речовини.

ІV. Мотивація навчання

  Прийом «Дивуй»

  Ще в античні часи вчені замислювалися над внутрішньою будовою речовин. Вслухайтесь уважно в рядки поеми «Природа речей» римського вченого і поета Тита Лукреція Кара, який жив до нашої ери: «на березі морському, що розбиває хвилі, сукня мокріє завжди, а на сонці висячи, вона висихає. Бачити, проте, неможливо, як волога на ній осідає. Та й не видно того, як вона зникає від спеки. Значить, ділиться вода на такі дрібні часточки, що недоступні вони зовсім для нашого ока». Замислимося над цими словами: сукня мокріє чи висихає залежно від того, осідають на ній чи щезають з неї дрібні частинки води. Отже, вода не є суцільною речовиною, а складається з окремих малесеньких частинок. А може, вчений помилився?

На це питання ми спробуємо сьогодні дати відповідь

На це питання відповідь дає наука хімія

   Повідомлення теми, мети та за­вдань уроку.

  V.  Сприйняття й осмислення учнями нового навчального матеріалу

1. Розповідь з елементами бесіди. Тіла природи утворені з речовини, яка, в свою чергу, складається з маленьких частинок, що взаємодіють між собою і рухаються. Частинки, з яких «збудована» речовина, називають атомами, що означає «неподільний». Адже речовини можна руйнувати не нескінченно, а лише до атомів. Атом — це найдрібніша, хімічно неподільна частинка речовини. Нині відомо 110 видів атомів (демонстрування таблиці Д. Менделєєва). їх називають хімічними елементами. Кожний хімічний елемент має свою назву та умовне позначення у вигляді хімічного символу. (Демонстрування моделей атомів або їх зображень. Термінологічна робота з найпоширенішими назвами: Гідроген (Н), Оксиген (О), Карбон (С), Нітроген (N) (запис на дошці, промовляння, за необхідності з'ясування етимологї семантики цих слів). Наприклад, графіт, з якого складаються стрижні олівців, утворений атомами Карбону.

 Атоми у складі речовин можуть існувати окремо або сполучатися між собою, утворюючи молекули. З яких атомів складаються молекули води, кисню, озону? Молекула води складається з трьох атомів — одного атома Оксигену і двох атомів Гідрогену. Молекула кисню утворена двома атомами Оксигену, молекула озону—трьома атомами Оксигену. А молекула цукру складається аж із 45 атомів трьох видів — Карбону, Оксигену і Нітрогену. (Демонстрування моделей молекул або їх малюнків.)

2. Робота з підручником. Причини відмінності між агрегатними станами речовини ст.36

3. Пояснювальна бесіда. Чи змінюється склад молекул речовини при зміні її агрегатного стану? Чим це пояснюється? Чому лід може мати сталу фор­му, а газ не може? Що відбувається з молекулами речовин під час їх перетворень ?

 При будь-яких агрегатних перетвореннях речовини її молекули не зміню­ються, а змінюється лише взаємодія між ними. Під час перетворень одних речовин на інші молекули руйнуються, а їхні атоми об'єднуються у молекули інших речовин.

 VІ.  Узагальнення і систематизація знань.

Практична частина

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання. Перед вами лежить різного кольору пластилін. Зробіть з нього кульки. Уявіть, що білі — атоми Оксигену, сині — атоми Гідрогену, червоні — атоми Карбону. Атоми мають властивість сполучатися між собою. З'єднайте їх так, щоб отримати моделі молекул води Н20, кисню 02, вуглекислого газу С02, водню Н2.

Прийом «Доповни речення»

- Усі_________   (тіла) складаються з речовин. Речовини складаються з ___________ (молекул). Молекули речовини зберігають ____________________________________________ (усі її властивості).

Молекули різних речовин __________________________________________ (відрізняються за складом)

- Молекули складаються з _______________ (атомів) — найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ (одного) виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.

- Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________     (письмове) позначення, яке називають ________________________(хімічним символом).

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.

 VІІІ. Повідомлення домашнього завдання»

1. Опрацювати матеріал підручника §   , дати відповіді на поставлені у кінці тек­сту запитання.

*2. За малюнками підручника виліпіть з пластиліну моделі молекул води, кис­ню, водню. Поясніть, чи є між ними відмінність і яка саме.

 

 

 

 

 

 

А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).

1. Тіла утворені з................................................

2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................

3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................

4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................

5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................

*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад

 

 

 

 

 

 

 

А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).

1. Тіла утворені з................................................

2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................

3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................

4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................

5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................

*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад

 

 

 

 

 

 

 

А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).

1. Тіла утворені з................................................

2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................

3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................

4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................

5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................

*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад

 

 

 

 

 

 

А. ( індивідуальне письмове завдання для середнього рівня, дописати речення).

1. Тіла утворені з................................................

2. Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші, називається..........................

3. З однієї речовини, наприклад, алюмінію, можна виготовити...........................................................

4. Вода в природі може перебувати в таких станах: ..............................................................................

5. Зміна агрегатного стану речовини залежить від зміни.....................................................................

*6. Від чого залежить зміна агрегатного стану речовини, довести, навести приклад

 

 

 

Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).

 

                                                                  Речовина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Властивості речовин

 

 

Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).

 

                                                                  Речовина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Властивості речовин

 

Б. ( індивідуальне письмове завдання для достатнього рівня, побудувати схему).

 

                                                                  Речовина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Властивості речовин

 

 

 

«Доповни речення»

- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.  Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.

«Доповни речення»

- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.

«Доповни речення»

- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.

«Доповни речення»

- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________. Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.

«Доповни речення»

- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.

- Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.

 

«Доповни речення»

- Усі_____________ складаються з речовин. Речовини складаються з ______________. Молекули речовини зберігають ____________________________________________.Молекули різних речовин __________________________________________.Молекули складаються з _______________— найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми ___________ виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями,  Найбільш поширені  Оксиген  _____, Нітроген ______, Гідроген _______, Карбон _________.

- Кожний хімічний елемент має свою назву та ______________позначення, яке називають ________________________.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пахачук Афалина
    Дякую, мені є у кого навчатися.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 травня 2019
Переглядів
15314
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку