Урок з природознавства 5 клас "Чинники середовища життя на Землі"

Про матеріал
В розробці конспекту уроку "Чинники середовища життя на Землі" представлені цікаві прийоми роботи на всіх етапах уроку такі, як "Інтелектуальна розминка", "Евристична бесіда", "Павучок асоціацій","Природознавче лото" та інші.
Перегляд файлу

 

Природознавство у 5 класі

Тема: Чинники середовища життя на планеті Земля.

Мета: 

- Навчальна: сформувати знання про умови життя, поняття про чинники неживої природи, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів;

- Розвивальна: розвивати вміння спостерігати за об’єктами, узагальнювати матеріал, робити висновки

- Виховна: виховувати ціннісне ставлення до живої природи, прагнення досліджувати навколишній світ

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання: лабораторний посуд, речовини, схеми, підручник, зошит.

Очікувані результати: учні повині знати умови життя на нашій планеті, пристосування організмів до періодичних змін умов середовища, вплив на організми чинників неживої природи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Оцінка настрою на початку уроку «твій настрій»(слайд 1)

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Прийом «Інтелектуальна розминка»(слайд 2)

- Які живі організми ми вивчили?(рослини, тварини, нриби, бактерії)

- За якими властивостями ви їх відносите до живих організмів?(ріст, розвиток, живлення, обмін, розмноження)

- Чим відрізніються від рослин тварини?( рослини утворюють органічні речовини і не переміщуються, а тварини споживають готові органічні речовини і переміщуються в прсторі)

- До якої групи, до рослин, чи тварин ми відносимо гриби?( це окрема група, які як тварини живляться і як рослини не рухаються)

- А які організми ми називаємо бактерії?(мікроскопічні, без ядра)

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

 “Навчання без міркування – даремне,

 міркування без навчання – небезпечне”.

Конфуцій

 

Прийом «Евристична бесіда»

- В чому ми з вами мешкаємо?( в будинках)

- А, що є в будинках для нашого комфорту?(для відпочинку-ліжко, для навчання-стіл, шафа, комп’ютер, для тепла-плита)

- А, що є домівкою для всіх живих організмів разом? (планета Земля)

- А які ж умови є на нашій планеті Земля для життя організмів?(вода, повітря, тепло)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення теми і мети уроку(отже сьогодні на уроці ми з вами і розглянемо які умови забезпечують життя на Землі та як вони впливають на живі організми)

(учні записують тему уроку)

Прийом «Павучок асоціацій»(слайд 3)

 Розповідь учителя про умови на планеті Земля.

- Ви пам’ятаєте, яка відстань від Землі до Сонця(150 млн. км.)

          Земля знаходиться не так близько до Сонця, як Меркурій, і тому не розпечена до дуже високих температур. І не так далеко, як  Сатурн, тому на ній не так холодно. Така відстань виявляється придатною для того, щоб на нашій планеті було достатньо води в рідкому агрегатному стані. А це дуже важливо. Адже вода і життя – поняття споріднені. 

          Всіх  мешканців нашої планети Земля, по іншому ще називають  «діти Сонця». Ця зірка дає нам тепло і світло. Без світла не можуть рости й розвиватися рослини. А рослини, як ви вже знаєте  дають необхідні для життя речовини іншим організмам. Таким чином, сонячне світло, «перероблене» рослинами, є майже в кожній живій істоті на планеті.

          Більшості організмам на Землі, включаючи і людину, для дихання потрібен кисень, а рослинам життєво важливим є вуглекислий газ.  Джерелом кисню і вуглекислого газу є повітря.

Давайте розглянемо різних тварин на трьох малюнках (птаха, рибу і вовчка). Чи в однакових умовах мешкають дані організми? 

Тобто кожен організм живе в умовах, які сприятливі для його росту, розвитку, розмноження і т.д. А все, що його оточує це – називають середовищем існування  (записують визначення)

  Усе те, що впливає на організми і своєю дією сприяє або заважає їх існуванню та розселенню, називають чинниками середовища життя

чинниками середовища життя

 

Неживої природи

        живої природи

Господарська діяльність людини

 

 

 

 

 

 

 

Робота в парах ( учні читають текст підручника «Про чинники неживої природи» - вода, тепло, повітря, світло)

Прийом «Павучок»(підібрати відповідні ознаки для чинників природи:

 вода – входить до складу клітин, розчиняє поживні речовини, транспортує речовини, є середовищем життя, забезпечує життя;

 Прийом «Цікава інформація»

 Вода — дивовижний і найбільш поширений мінерал на Землі. Води на Землі дуже багато (якщо поглянути на карту, вона охоплює 71 % площі земної кулі). Вода є скрізь: у повітрі у вигляді пари, хмар, кристалів льоду; під землею; на полюсах — Північному і Південному. Вода незамінна, оскільки всі живі організми містять у собі її велику кількість.

Так, тіло людини на 65 % складається із води, риби — на 75 %, яблуко — на 80 %, морква та огірок — на 95 %, медуза — на 99 %.

Рослини отримують воду з ґрунту, тварини їдять рослини або тамують спрагу із річок та інших водойм. Усе різноманіття життя на Землі, усі продукти харчування, які споживає людина, врешті, створюються рослинами з вуглекислого газу та води.

 

тепло – забезпечує життя, потрібне для розмноження і розвитку, зігріває організми, забезпечує життя;

світло – для утворення рослинами органічних речовин, впливає на ріст, допомага орієнтуватися в просторі, забезпечує життя;

Сонце дає нашій планеті світло й тепло. «Магнітний щит» й озоновий екран захищають планету. Наявність водяної пари сприятиме регулюванню температурного режиму повітря.

 

повітря – джерело кисню, джерело  вуглекислого газу, забезпечує життя )

Фізкультхвилинка(слайд 5)

Повіяв теплий вітерець.(Руками змахи до грудей.)

Прийшла весна, зимі кінець!(Плеснути в долоні.)

До сонця руки підійму І помахаю так йому.(Змахи руками.)

Весні вклонюсь.(Нахили тулуба.)

І до травички доторкнусь.(Присісти.)

А потім встану, посміхнусьІ до роботи повернусь.

Робота з  в групах з пудручником

 

 Прийом «Природознавче лото»
На дошці написано назви теплових поясів: жаркий, помірний і холодний. На столі хаотично розкладені картинки із зображенням рослин і тварин (береза, виноград, ялина, сосна, апельсин, бавовник, жито, пальма, слон, песець, білий ведмідь, буйвол, північний олень, кулан, заєць, лисиця тощо). Кожен учень по черзі виходить, вибирає картинку і пояснює, у яких кліматичних умовах пристосований жити вибраний ним організм, і поміщає його під назву відповідного теплового поясу.

Розгадайте ребуси

 Група 1

Група 2

 

Група 3 

Група 4 (2 слова)

,          

Завдання. Із розгаданих термінів знайти зайвий.

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Прийом «Діаграмма Венна»

VІ. Домашнє завдання 

1. Прочитати параграф 40

2. Виконати завдання в зошиті №4, 5

3. Творче завдання: скласти сенкан за темою

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Редкодубська Світлана
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2019
Переглядів
10414
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку