Розділ: Природні та штучні системи в середовищі життя людини
Урок №3.
Тема: Органи рослин. Практична робота №1 «Ознайомлення з будовою рослин».
Мета: Сформувати поняття «організм», «орган», виявити особливості будови рослин та виконанню їх органів функції. Продовжувати формувати навички роботи з підручником, малюнком, схемою. Уміння вести спостереження і робити логічні висновки.
Обладнання: Живі кімнатні рослини, гербарії рослин, таблиця «Органи квіткової рослини», зошит, підручник.
Основне поняття: організм, корінь, пагін, стебло, лист, квітка, плід, насіння.
Структура та зміст уроку:
І. Організаційний момент – 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Тест.
І рівень:
річка, годинник, степ, озеро, телефон.
лев, кінь, вівця.
ІІ рівень:
Чи всі організми складаються з тканин і клітин.
ІІІ рівень:
Системою називають …….
IV рівень:
Доведіть, що тварина є системою.
ІІІ. Мотивація.
Сьогодні мова піде про царство рослин де нараховується 500 тис. видів, а саме водорості, мох, лишайники, папороть, хвощі, плауни, хвойні та квіткові. На минулому уроці ми розглянули одну з природних систем – це квітка в горщику. Встановили, що це складний організм, відповідає певним критеріям системи.
То й давайте визначимо один із критеріїв системи як організм та орган.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Завдання №1. Приведіть приклад тіл живої природи, які можна назвати організмами.
Організм (від лат. organizo – надаю струнного виду). Це живе тіло, якому притаманна сукупність ознак і властивостей (живлення, дихання, ріст, розвиток, розмноження, подразнення, пристосування до умов існування).
Орган (від грец. ὄργανον /органон/ - знаряддя) частина організму, що виконує властиву їй функцію.
Завдання №2. Наведіть приклад органів у рослин та поясніть функцію яку вони виконують.
Завдання №1. Що таке корінь? (підземна осьова частина рослини)
Види корнів? (головний, бічні, додаткові).
Призначення кореня? (забезпечення рослину водою і розчиненими в ній неорганічними речовинами)
Завдання №2. Що таке стебло? (надземний орган рослини з листками і квітами)
Що таке стовбур? (потовщене стебло)
Функції стебла? (рух поживних речовин під час фотосинтезу та провідна, опорна функція)
Завдання №3. Що таке листок? (бічний орган листка)
Функції листка? (фотосинтез, дихання, випарування води)
Завдання №4. Що таке квітка? (орган розмноження)
Яка будова квітки? (квітконіжка, квітколоже, чашолистики, пелюстки, тичинки, маточки)
Висновок: Всі органи рослин мають своє призначення і забезпечують процеси життєдіяльності.
V. Закріплення вивченого матеріалу. Виконання практичної роботи №1.
VI. Підсумки.
Органами рослин є корінь, пагін, що складається зі стебла та листків, квітка, плід. Корінь постачає рослині воду й неорганічні речовини. Стебло забезпечує рух води з поживними речовинами, взаємозв’язок між органами рослин. У листочку утворюються органічні речовини і випаровується вода. Квітка орган розмноження.
Домашнє завдання:
1