Некрасова Тетяна Петрівна,
вчитель початкових класів
Бориспільської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №8
Предмет: природознавство.
Клас: 1.
Розділ: Світ живої природи.
Тема: Хто такі комахи.
Мета: розширити і узагальнити уявлення про різноманітність тварин; формувати поняття «комахи», ознайомити з будовою, способом життя комах, їх значенням у природі та житті людини; збагачувати словниковий запас новими словами; розвивати вміння працювати в групах, визначати істотні ознаки комах; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин.
Обладнання: ілюстрації із зображенням комах, колекція комах, підручник, зошит з природознавства, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (Слайд 2)
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, співучі птахи!
Доброго ранку, маленькі мурахи!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю.
Бо живемо ми в одному краю!
-
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-
А я очікую, що ви будете уважно слухати, добре думати, гарно запам’ятовувати, активно і плідно працювати.
ІІ. Фенологічні спостереження. (Слайд 3)
-
Яка зараз пора року? (Осінь.)
-
Як називається місяць? (Листопад)
-
Які суттєві ознаки листопада? (З дерев опадає листя.)
-
Яка сьогодні погода? (Стан неба, температура повітря, чи є вітер, чи були опади?)
-
Які зміни відбулися в неживій природі восени?(День став коротшим, а ніч довшою; знизилася температура повітря; часто ідуть дощі.)
-
Які зміни в живій природі?(З дерев опадає листя, перелітні птахи відлетіли, деякі звірі впали в сплячку, поховалися комахи.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Фронтальне опитування.
(Це частина живої природи.)
(В лісі, у полі, в землі, біля людини).
-
Що потрібне для життя тварин?
(Сонце, повітря, вода).
-
Яких тварин називають дикими?
(Тварин, які живуть у природі і самі собі шукають їжу).
-
Яких тварин називають свійськими? Чому?
(Тварин, яких утримують люди. Вони їх годують, будують для них житло, піклуються про потомство).
-
Якою є роль тварин у природі?
(Дають людині продукти харчування, одяг, запилюють рослини…).
-
Гра «Хто зайвий?».
-
Кінь, корова, свиня, ведмідь, вівця, собака. (Слайд 4)
-
Лось,білка, лелека, кролик, жаба, зайчик .(Слайд 5)
-
Качка, курка, сова, півень, індик, гуска. (Слайд 6)
IV. Мотивація навчальної діяльності.
-
Відгадування загадок. (Слайд 7)
-
В мене довгий хоботок,
З квітів збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю. (Метелик)
-
У лісі біля пня біготня, метушня
Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)
-
В саду старому під селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет –
Везуть туди солодкий мед. (Бджоли)
-
В нього крила, в нього вуса,
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий ... (жук).
-
Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.
, ХИ
(Комахи)
-
Сьогодні ви дізнаєтесь про істотні ознаки комах, про частини, з яких складається їх тіло, де живуть комахи та чим живляться. Я думаю, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про комах. (Слайд 8).
-
Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві — це комахи. З різноманітними комахами: жуками, мухами, бджолами, метеликами ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують щонайменше 1,5 млн. видів, майже втричі більше, ніж усіх інших живих істот. За припущенням учених, комах на нашій планеті ще більше — щонайменше 3 млн. видів. Багато видів науці ще не відомо.
Вражає і чисельність комах. Учені підрахували, що на кожного мешканця Землі припадає понад 250 млн. особин комах.
Комахи опанували майже всі середовища мешкання: наземно-повітряне, ґрунт, прісні водойми, організми інших живих істот.
Роль комах в будь-якій зі сфер життя людини така велика, що їх можна назвати постійними його супутниками. Деякі комахи приносять користь як запилювачі рослин; деякі виробляють речовини, які використовуються як харчові продукти та сировина для промисловості (мед, віск, шовк, природні фарби). Велика роль комах (особливо термітів, мурах) в ґрунтоутворювальних процесах — розпушуванні, вентиляції, зволоження ґрунту. Однак ці порівняно невеликі істоти здатні принести і величезної шкоди. Багато комах — шкідники сільського та лісового господарств, окремі — переносники паразитів та збудників хвороб людини, тварин або рослин, деякі самі є паразитами.
Зазвичай, згубний вплив комах найяскравіше проявляється в сільському господарстві і, на жаль, нерідко в здоров'ї і навіть житті людини. Щорічно від сарани сотні гектарів засіяних площ перетворюються на порожні землі буквально за лічені години. Деякі комахи є переносниками серйозних захворювань, таких як малярія, енцефаліт та ін.
Але кожна комаха, навіть корисна, може бути небезпечною.
— Як ви гадаєте чому? (Відповіді дітей). Так, тому краще їх не чіпати.
Фізкультхвилинка.
-
Практична робота в парах. Визначення істотних властивостей комах.
-
Розгляньте комах, які знаходяться у вас на парті.
-
Полічіть, скільки у комах ніг.
-
Зі скількох частин складається тіло?
-
Чи є крила у комахи?
-
Подумайте, що відомо вам про цю комаху.
-
Узагальнюючий висновок. (Слайди 9, 10,11,12).
-
Зовні комахи дуже різняться між собою. Спільним для них всіх є те, що:
-
комахи мають 6 ніг;
-
тіло має голову, груди, черевце;
-
на голові є 2 вусики, очі і рот;
-
до грудей прикріплені 4 крила.
-
Бесіда про спосіб життя комах. (Слайди 13, 14).
-
Де живуть комахи? (У ґрунті, у воді, у траві; на деревах, у будинках; на тілі інших тварин.)
-
Чим живляться комахи? (Рослинами, нектаром квітів, комахи-хижаки —іншими комахами, комахи-паразити – кров’ю тварин і людей)
-
Як розмножуються комахи? (Відкладають яйця, з яких розвиваються личинки. Через деякий час личинки перетворюються на нерухомі лялечки, з яких з’являються комахи, схожі на своїх батьків.)
Фізкультхвилинка.
-
Пострибаємо, як коник-стрибунець.
(Учні стрибають.)
-
Політаємо бджілкою на полях.
(Махають руками.)
-
Поповземо, як гусінь по листю.
(Показують рукою, як повзе гусінь.)
-
Зловимо комарика, який літає біля нас.
(Плещуть у долоні.)
-
Хвилинка фантазії. (Слайд 15)
(Учитель починає розповідь, учні доповнюють її).
-
Зібралися комахи на лісовій галявині та почали розповідати, хто як зимуватиме.
Метелик-кропив’янка сказав: «Я зимуватиму під дахом старого хліва, там є тепла і суха щілина».
«А я, - сказала мураха,- …»
(…Зимуватиму у своєму затишному мурашнику).
«А ми, - задзижчали бджоли, - …»
(…Зимуватимемо у вулику, який для нас підготувала людина).
«А я, - сказав колорадський жук, - …»
-
(…Зимуватиму у грунті).
-
Де ще зимують комахи? (Під корою, глибоко в ґрунті, деякі зовсім гинуть, а залишаються тільки їх лялечки та личинки.)
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Самостійна робота в зошитах.
-
Розгорніть зошити на с.34. Знайдіть завдання №2. Прочитайте питання.
-
Впишіть число, яке є відповіддю.
-
Прочитайте завдання №3. Що потрібно зробити ?
-
Закресліть в кожному рядку зайву тварину.
-
Перевірка самостійної роботи.
-
Скільки ніг є у всіх комах? (6 ніг).
-
Яка тварина, на вашу думку , є зайвою в першому ряду? Обгрунтуйте свою відповідь.
(Павук, бо у нього 8 ніг).
-
Яка тварина, на вашу думку, є зайвою у другому ряді? Чому?
(Ластівка, бо це птах).
-
Бесіда про значення комах, охорону корисних комах.
-
Уявімо, що на Землі зникли б комахи. Що змінилося б? У першу чергу збіднів би рослинний світ. Адже багато комах запилює квіткові рослини, після чого утворюється плід із насінням. За рослинами зникло би багато рослиноїдних тварин. За ними почали б зникати хижі тварини, бо їм не було чим живитися . І через 1000 років Земля перетворилася б на пустелю.
-
Яким є значення комах у нашому житті?
(Бджола дає мед, віск, бджолине молоко; мурахи – санітари лісу, адже знищують мертвих тварин, сонечко знищує безліч попелиць, які пошкоджують рослини.)
-
Чи є комахи, які шкодять людині?
(Мухи, комарі, блохи переносять різні хвороби; буряковий довгоносик , яблунева плодожерка, колорадський жук є шкідниками лісу, поля, городу).
VII. Узагальнення та систематизація знань.
-
Вікторина «у світі комах».
-
Скільки ніг у комах? (6).
-
Із скількох частин складається тіло комах? (Із 3).
-
Чим живляться комахи? (Пилком рослин, рослинами, іншими комахами).
-
Де живуть комахи? (У лісі, у полі, в саду, на городі, у грунті).
-
Чому бджола свійська комаха? (Бо за нею доглядає людина).
-
Чому павук не є комахою? (Бо у нього 8 ніг).
-
Хвилинка-цікавинка.
-
Бджоли корисні не тільки тим, що виробляють мед, віск, а й тим, що запилюють рослини, сприяючи вищому урожаю культурних рослин.
-
Чайну ложку меду 200 бджіл виробляють за добу.
-
За хвилину бджола може відвідати 30-40 квіток.
VIII. Підсумок уроку.
-
Що нового дізнались на уроці?
-
Назви яких комах запам’ятали?
-
Прочитайте зашифровані слова:
(комаха) (комар)
-
На згадку про наш урок комахи дарують вам своє чорно-біле фото і просять вас зробити його кольоровим.
Додаток 1
Використана література
-
Вознюк Л. Тисяча загадок. –Тернопіль: Підручники і посібники, 2005. -144с.
-
Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ - К.»Генеза» , 2012. - 111с.
-
Жаркова І.І., Мечник Л.А. Природознавство: робочий зошит для 1 класу/ -Тернопіль: Підручники і посібники, 2015.- 62с.
-
Походжай Н.Я. Природознавство: посібник для вчителя/- Тернопіль:Навчальна книга- Богдан, 2012. -135с.
-
Інтернет ресурси.