Урок з природознавства для 1 класу на тему "Хто такі комахи"

Про матеріал

Урок з природознавства для 1 класу на тему "Хто такі комахи". Мета уроку розширити і узагальнити уявлення про різноманітність тварин; формувати поняття «комахи», ознайомити з будовою, способом життя комах, їх значенням у природі та житті людини; збагачувати словниковий запас новими словами; розвивати вміння працювати в групах, визначати істотні ознаки комах; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин.

Перегляд файлу

Некрасова Тетяна Петрівна,

вчитель початкових класів

Бориспільської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №8

 

Предмет: природознавство.

Клас: 1.

Розділ: Світ живої природи.

Тема: Хто такі комахи.

Мета: розширити і узагальнити уявлення про різноманітність тварин; формувати поняття «комахи», ознайомити з будовою, способом життя комах, їх значенням у природі та житті людини; збагачувати словниковий запас новими словами; розвивати вміння працювати в групах, визначати істотні ознаки комах; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: ілюстрації із зображенням комах, колекція комах, підручник, зошит з природознавства, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний  момент. (Слайд 2)

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, сонце привітне!

                                               Доброго ранку, співучі птахи!

Доброго ранку, маленькі мурахи!

                                              Я вас вітаю, люблю, пізнаю.

                                              Бо живемо ми в одному краю!

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • А я очікую, що ви будете уважно слухати, добре думати, гарно запам’ятовувати, активно і плідно працювати.

ІІ. Фенологічні спостереження. (Слайд 3)

  • Яка зараз пора року? (Осінь.)
  • Як називається місяць? (Листопад)
  • Які суттєві ознаки листопада? (З дерев опадає  листя.)
  • Яка сьогодні погода? (Стан неба, температура повітря, чи є вітер, чи були опади?)
  • Які зміни відбулися в неживій природі  восени?(День став коротшим, а ніч довшою; знизилася температура повітря; часто ідуть дощі.)
  • Які зміни в живій природі?(З дерев опадає листя, перелітні птахи відлетіли, деякі звірі впали в сплячку, поховалися комахи.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальне опитування.
  • Хто такі тварини?

(Це частина живої природи.)

  • Де вони живуть?

(В лісі, у полі, в землі, біля людини).

  • Що потрібне для життя тварин?

(Сонце, повітря, вода).

  • Яких тварин називають дикими?

(Тварин, які живуть у природі і самі собі шукають їжу).

  • Яких тварин називають свійськими? Чому?

(Тварин, яких утримують люди. Вони їх годують, будують для них житло, піклуються про потомство).

  • Якою є роль тварин у природі?

(Дають людині продукти харчування, одяг, запилюють рослини…).

  1. Гра «Хто зайвий?».
  • Кінь, корова, свиня, ведмідь, вівця, собака. (Слайд 4)
  • Лось,білка, лелека, кролик, жаба, зайчик .(Слайд 5)
  • Качка, курка, сова, півень, індик, гуска. (Слайд 6)

IV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Відгадування загадок. (Слайд 7)
  • В мене довгий хоботок, 
    З квітів збираю я пилок. 
    Ще яскраві крильця маю, 
    Безтурботно я літаю. (Метелик) 
  • У лісі біля пня біготня, метушня

Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)

  • В саду старому під селом 
    У них є свій аеродром. 
    І літаки – за летом лет – 
    Везуть туди солодкий мед. (Бджоли) 
  • В нього крила, в нього вуса, 
    Трохи я його боюся. 
    Як летить – так чути звук. 
    Бронзовий великий ... (жук).
  • Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.

, ХИ

                                                                                           (Комахи)

  • Сьогодні ви дізнаєтесь про істотні ознаки комах, про частини, з яких складається їх тіло, де живуть комахи та чим живляться. Я думаю, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про комах. (Слайд 8).

  •      Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві — це комахи. З різноманітними комахами: жуками, мухами, бджолами, метеликами  ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують щонайменше 1,5 млн. видів, майже втричі більше, ніж усіх інших живих істот. За припущенням учених, комах на нашій планеті ще більше — щонайменше 3 млн. видів. Багато видів науці ще не відомо. 
         Вражає і чисельність комах. Учені підрахували, що на кожного мешканця Землі припадає понад 250 млн. особин комах. 
    Комахи опанували майже всі середовища мешкання: наземно-повітряне, ґрунт, прісні водойми, організми інших живих істот.

     Роль комах в будь-якій зі сфер життя людини така велика, що їх можна назвати постійними його супутниками. Деякі комахи приносять користь як запилювачі рослин; деякі виробляють речовини, які використовуються як харчові продукти та сировина для промисловості (мед, віск, шовк, природні фарби). Велика роль комах (особливо термітів, мурах) в ґрунтоутворювальних процесах — розпушуванні, вентиляції, зволоження ґрунту. Однак ці порівняно невеликі істоти здатні принести і величезної шкоди. Багато комах — шкідники сільського та лісового господарств, окремі — переносники паразитів та збудників хвороб людини, тварин або рослин, деякі самі є паразитами.

     Зазвичай, згубний вплив комах найяскравіше проявляється в сільському господарстві і, на жаль, нерідко в здоров'ї і навіть житті людини. Щорічно  від сарани сотні гектарів засіяних площ перетворюються на порожні землі буквально за лічені години. Деякі комахи є переносниками серйозних захворювань, таких як малярія, енцефаліт та ін.

     Але кожна комаха, навіть корисна, може бути небезпечною. 
    — Як ви гадаєте чому? (Відповіді дітей). Так, тому краще їх не чіпати.

Фізкультхвилинка.

  1. Практична робота в парах. Визначення істотних властивостей комах.
  • Розгляньте комах, які знаходяться у вас на парті.
  • Полічіть, скільки у комах ніг.
  • Зі скількох частин складається тіло?
  • Чи є крила у комахи?
  • Подумайте, що відомо вам про цю комаху.
  1. Узагальнюючий висновок. (Слайди 9, 10,11,12).
  • Зовні комахи дуже різняться між собою. Спільним для них всіх є те, що:
  • комахи мають 6 ніг;
  • тіло має голову, груди, черевце;
  • на голові є 2 вусики, очі і рот;
  • до грудей прикріплені 4 крила.
  1. Бесіда про спосіб життя комах. (Слайди 13, 14).
  • Де живуть комахи? (У ґрунті, у воді, у траві; на деревах, у будинках; на тілі інших тварин.)
  • Чим живляться комахи? (Рослинами, нектаром квітів, комахи-хижаки  іншими комахами, комахи-паразити – кров’ю тварин і людей)
  • Як розмножуються комахи? (Відкладають яйця, з яких розвиваються личинки. Через деякий час личинки перетворюються на нерухомі лялечки, з яких  з’являються комахи, схожі на своїх батьків.)

Фізкультхвилинка.

  • Пострибаємо, як коник-стрибунець.

(Учні стрибають.)

  • Політаємо бджілкою на полях.

(Махають руками.)

  • Поповземо, як гусінь по листю.

(Показують рукою, як повзе гусінь.)

  • Зловимо комарика, який літає біля нас.

(Плещуть у долоні.)

  1. Хвилинка фантазії. (Слайд 15)

(Учитель починає розповідь, учні доповнюють її).

  • Зібралися комахи на лісовій галявині та почали розповідати, хто як зимуватиме.

Метелик-кропив’янка сказав: «Я зимуватиму під дахом старого хліва, там є тепла і суха щілина».

«А я, - сказала мураха,- …»

(…Зимуватиму у своєму затишному мурашнику).

«А ми, - задзижчали бджоли, - …»

(…Зимуватимемо у вулику, який для нас підготувала людина).

«А я, - сказав колорадський жук, - …»

  • (…Зимуватиму у грунті).
  • Де  ще зимують комахи? (Під корою, глибоко в ґрунті, деякі зовсім гинуть, а залишаються тільки їх лялечки та личинки.)

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Самостійна робота в зошитах.
  • Розгорніть зошити на с.34. Знайдіть завдання №2. Прочитайте питання.
  • Впишіть число, яке є відповіддю.
  • Прочитайте завдання №3. Що потрібно зробити ?
  • Закресліть в кожному рядку зайву тварину.
  1. Перевірка самостійної роботи.
  • Скільки ніг є у всіх комах? (6 ніг).
  • Яка тварина, на вашу думку , є зайвою в першому ряду? Обгрунтуйте свою відповідь.

(Павук, бо у нього 8 ніг).

  • Яка тварина, на вашу думку, є зайвою у другому ряді? Чому?

(Ластівка, бо це птах).

  1. Бесіда про значення комах, охорону корисних комах.
  • Уявімо, що на Землі зникли б комахи. Що змінилося б? У першу чергу збіднів би рослинний  світ. Адже багато комах запилює квіткові рослини, після чого утворюється плід із насінням. За рослинами зникло би багато рослиноїдних тварин. За ними почали б зникати хижі тварини, бо їм не було чим живитися . І через 1000 років Земля перетворилася  б на пустелю.
  • Яким є значення комах у нашому житті?

(Бджола дає мед, віск, бджолине молоко; мурахи – санітари лісу, адже знищують мертвих тварин, сонечко знищує безліч попелиць, які пошкоджують рослини.)

  • Чи є комахи, які шкодять людині?

(Мухи, комарі, блохи переносять різні хвороби; буряковий довгоносик , яблунева плодожерка, колорадський жук є шкідниками лісу, поля, городу).

VII. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Вікторина «у світі комах».
  • Скільки ніг у комах? (6).
  • Із скількох частин складається тіло комах? (Із 3).
  • Чим живляться комахи? (Пилком рослин, рослинами, іншими комахами).
  • Де живуть комахи? (У лісі, у полі, в саду, на городі, у грунті).
  • Чому бджола свійська комаха? (Бо за нею доглядає людина).
  • Чому павук не є комахою? (Бо у нього 8 ніг).
  1. Хвилинка-цікавинка.
  • Бджоли корисні не тільки тим, що виробляють мед, віск, а й тим, що запилюють рослини, сприяючи вищому  урожаю культурних рослин.
  • Чайну ложку меду 200 бджіл виробляють за добу.
  • За хвилину бджола може відвідати 30-40 квіток.

VIII. Підсумок уроку.

  • Що нового дізнались на уроці?
  • Назви яких комах запамятали?
  • Прочитайте зашифровані слова:

 

 

 

(комаха)                                  (комар)

  • На згадку про наш урок  комахи дарують вам своє чорно-біле фото і просять вас зробити його кольоровим.

 

 

 

 

 

                                                            Додаток 1

 

 

D:\диск д\картинки\комахи\insect7.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Вознюк Л. Тисяча загадок. –Тернопіль: Підручники і посібники, 2005. -144с.
  2. Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ - К.»Генеза» , 2012. - 111с.
  3. Жаркова І.І., Мечник Л.А. Природознавство: робочий зошит для 1 класу/ -Тернопіль: Підручники і посібники, 2015.- 62с.
  4. Походжай Н.Я. Природознавство: посібник для вчителя/- Тернопіль:Навчальна книга- Богдан, 2012. -135с.
  5. Інтернет ресурси.

 

1

 

docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
7496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку