Урок з природознавства для 4 класу "Антарктида – льодовий материк планети."

Про матеріал
Виявити особливості унікальності і своєрідності географічного положення, природи Антарктиди . Дати уявлення про відкриття, подорожі та сучасні дослідження на материку. Розвивати пізнавальний інтерес до природознавства, уміння працювати з картою, додатковою літературою; формулювати питання, самостійно мислити, робити висновки. Виховувати патріотичні, екологічні та естетичні почуття.
Перегляд файлу

Зустріч 37.

Тема: Антарктида – льодовий материк планети.

Мета уроку: Виявити особливості унікальності і своєрідності географічного положення, природи Антарктиди . Дати уявлення про відкриття, подорожі та сучасні дослідження на материку. Розвивати пізнавальний інтерес до природознавства, уміння працювати з картою,  додатковою літературою; формулювати питання, самостійно мислити, робити висновки. Виховувати патріотичні, екологічні та естетичні почуття.

Обладнання: фізична карта півкуль і Антарктиди, підручник, зошит, предметні малюнки

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Гра «Вірю не вірю»

  • Чи вірите ви, що Австралія – материк – заповідник?
  • Чи вірите ви, що евкаліптові дерева – символ Австралії?
  • Чи вірите ви, що у Австралії живуть пінгвіни.
  • Чи вірите ви, що характерною рисою тваринного світу Австралії є присутність сумчастих тварин?
  • Чи вірите ви, що Австралія – батьківщина верби і калини?
  • Чи вірите ви, що винятковими тваринами Австралії є кенгуру?
  • Чи вірите ви, що кенгуру дуже крихітні за розміром?
  • Чи вірите, що сумчастий ведмідь коала плаче, коли немає їжі?
  • Чи вірите ви, що усі культурні рослини походять із Австралії?
  • Чи вірите ви, що кролі є шкідниками у Австралії?
  • Чи вірите ви, що  символом Австралії є страус Ему?

ІII. Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель. «Королева холоду», «безлюдний континент», «царство завірюх і вітрів», «світовий холодильник», «край землі»... так називають цей унікальний материк, що не схожий на жоден континент  світу.  Це – велетенська льодова пустеля.

                                         Проти Арктики вона –

                                         Ця країна крижана.

                                         Там на айсбергах пінгвіни,

                                         Вигрівають свої спини.

                                         Хочеш більше ще дізнатись,

                                         Прошу бути активним і до роботи  включатись.

 

IV.Вивчення нової теми (супроводжується демонстрацією презентації)

Бесіда вчителя

Походження назви материка повязане... з небом. Арктос – так називали стародавні греки сузіря Великої Ведмедиці. А район земної поверхні довкола Північного полюса, що лежить під цим сузірям, дістав назву Арктика. А протилежний Арктиці район довкола Південного полюса Землі називають Антарктикою (анти означає навпроти). Звідси й назва Антаркктида – навпроти Арктики.

Антарктида – незвичайний материк за своїм розташуванням. ЇЇ називають «материком на краю світу». Вона майже цілком розташована за Південним полярним колом у полярних широтах. Майже в центрі материка розміщений Південний полюс, тому всі береги Антарктиди «дивляться» на північ. Вони омиваються водами Тихого, Атлантичного та Індійського океанів . Від найближчого материка – Південної Америки Антарктиду відокремлює протока Дрейка.

Антарктиду відкрито пізніше за інші материки. – аж у XIX ст. Та про ймовірність існуваня невідомого південного материка говорили ще стародавні греки. Але регулярні плавання в південні полярні широти почалися тільки наприкінці XVIII – на початку XIX ст. Яскраві й трагічні сторінки вивчення Антарктиди. До пошуків невідомого материка чимало зусиль доклав відомий англійський мореплавець Джеймс Кук. Під час навколосвітньої подорожі в 1772 – 1775 рр. вітрильники Кука зайшли дуже далеко на південь, перетнувши Південне полярне коло, але натрапивши на велику нездоланну кригу, повернули назад. Після безрезультатних спроб відшукати легендарний материк Кук вирішив, що відкрити його неможливо. «Ця країна приречена на вічний холод і похована під потужним шаром криги і снігу, що ніколи не тануть. Кожен корабель, що зайде у гавань, ризикує залишитися там назавжди...» - так говорив Джеймс Кук.

Нині в Антарктиді на 39 станціях працюють науковці із 18 країн світу

Вчитель. Мені приємно повідомити, що згідно з міжнародним законодавством про Антарктиду та Угодою між урядом України та Великобританії, 07 лютого 1996 року у власність України передана антарктична науково – дослідна станція «Фарадей», яка отримала назву «Академік Вернадський».

Україна ввійшла до розряду полярних антарктичних країн світу і розширила свій територіальний вплив.

  У найвіддаленішому куточку світу майорить прапор України на станції «Академік Вернадський», що розташована  на острові Галіндез, який займає площу близько 40 га. Цей острів низький, скелястий, укритий льодом та снігом упродовж цілого року. Висота його над рівнем моря 50 м. Острів знаходиться в східній частині моря Беллінсгаузена, утвореного Тихим океаном.

Антарктида – накопичувач прісної води, якої не вистачає в багатьох регіонах Землі. Але потрібно пам’ятати, що води в рідкому стані тут майже не буває, опадів випадає мало і переважно у вигляді снігу. Відповідно  прісна вода знаходиться в айсбергах, а один айсберг середніх розмірів містить стільки ж прісної води, скільки її за рік приносить невелика річка. Для порівняння можна сказати, що айсберги Антарктиди щороку виносять в океан понад половину тієї води, що використовується за цей період усім людством. Існують  проекти транспортування айсбергів до берегів країн, які гостро відчувають нестачу прісної води. Є перший досвід транспортування антарктичних айсбергів до берегів Кувейту (країни Перської затоки).

Рослинний і тваринний світ

 У порівнянні з іншими материками органічний світ Антарктиди бідний. Більша частина материка взагалі позбавлена і рослинності, і тваринного світу. В районі полюса в снігу живуть тільки бактерії. Отже, там знаходиться антарктична пустеля.

Рослини і тварини є лише на узбережжях материка і островах. Вільні від криги ділянки вкриті лишайниками. Наземні водорості червоного, зеленого і жовтого кольору утворюють плівки на камінні, скелях і навіть на снігу. Поширені також мохи.

Тваринний світ значно багатший за рослинність. Тварини зосереджені на вузькій смузі узбережжя і їх життя пов’язане з океаном. Дуже своєрідні птахи. Всі вони живуть біля води, харчуючись рибою. Символом Антарктиди є пінгвіни. Найменші з них – пінгвіни Аделі, найбільші – імператорські пінгвіни заввишки 120 см. Це нелітаючі птахи з короткими крилами, схожими на ласти, які дозволяють їм добре плавати і пірнати. У воді їх підстерігають морські леопарди – тюлені-хижаки. Проте на суходолі у пінгвінів немає ворогів, там вони живуть великими колоніями. Пінгвіни, особливо Аделі, мають дружелюбну вдачу і не бояться людей. З літаючих птахів поширені чайки-поморники і буревісники, які на прибережних скелях утворюють пташині базари. А великі альбатроси з розмахом крил понад 3 м, використовуючи панівні вітри, можуть облітати всю Землю. У прибережних водах багато планктону, яким живляться риби і кити. Китів в антарктичних водах більше, ніж будь-де на Землі. Серед них такі види, як синій кит, кашалот, касатка та ін. Синій кит – це найбільша тварина Землі:завдовжки 33 м масою до 160 т.  Живе до 80 років, щоденно з’їдаючи до 4 т криля (дрібних рачків). Майже повністю винищений, знаходиться під охороною.

 

Робота в групах

Користуючись підручником С. 123 – 125 охарактеризувати

1 група – географічне положення Антарктиди

2 група – клімат материка

3 група – рослинний і тваринний світ

Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в зошиті з друкованою основою

VІ. Підсумок уроку.

- З яким материком ознайомились на сьогоднішньому уроці?

- Чим Антарктида відрізняється від інших материків нашої планети?

- Сьогоднішній наш урок хочу закінчити віршем

Я знаю острів білий-білий.
Це континент. Він серцю милий.
Ім’я красуні -- Антарктида,
Як затонула Атлантида.
Ховається вона в секреті
Й на сніжній проліта кареті.
Це дивовижа. Вона -- казка,
Та пустоти на ній є маска.
Тому нікого не пускає,
Хоча її весь світ вже знає.

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання:

С. 123 – 125 – відповідати на запитання.

 

1

 

docx
Додано
5 квітня 2019
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку